Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1848
Jeg har røkt hasj mer eller mindre daglig i ca 4-5 år, men like før jul, så fikk jeg nok. Jeg stumpet jointen forhåpentligvis for godt, men vi vet jo "alle" hvor lett det er
Vært nykter i tre uker nå, og alt går helt fint, så jeg tror faktisk at jeg kan klare det.

Mange grunner til at jeg valgte å slutte, økonomi, psykiske helse og det faktum at jeg faktisk vil komme meg videre i livet. For at man blir passiv og usosial av å røyke er det egentlig ikke noe tvil om, ikke for min del ihvertfall.
Jeg har hatt fast jobb hele tiden, men å jobbe i butikk er jo ikke akkurat noe drømmejobb. Og jeg har innsett at jeg vil videre i livet. Skole er da en naturlig ting å tenke på. Har ikke noe formell utdannelse, selv om jeg har fullført to grunnkurs og et VK1 (ikt-driftsfag). Men ble aldri å fullføre lærlingetiden som IKT-driftsoperatør, som de fleste sikkert kan forstå

Jeg har til nå plettfritt rulleblad og legejournal. Aldri vært i konflikt med politiet heller på noe som helst måte. Det jeg lurer på er om jeg kan gå til legen å si at jeg har vært hasjmisbruker, men at jeg nå prøver nå slutte. Og rett å slett forklare hvordan situasjonen er, slik at jeg kan gå til NAV og få støtte til en utdanning gjennom dem. Fikk et brev fra lånekassen for en tid tilbake hvor det stod at jeg ikke har krav på mer støtte fra dem. Dessuten har jeg allerede 160 000 i gjeld til dem, så jeg har absolutt ikke lyst til å øke den ytterligere

Så er det noen som har noe erfaringer rundt dette? Jeg runder også 25 år dette året, og vet at man kan søke om omskolering, men har ikke klart å finne noe nyttig informasjon rundt dette på de offentlige sidene. Kan være jeg som er dårlig å lete, så linker taes også i mot med takk, i tillegg til erfaringer dere måtte ha.

Om man røyker hasj eller er avhengig av andre narkotiske stoffer er vel i prinsippet det samme i følge i norsk lov, har man vært hasjrøyker, så har man jo også vært narkoman.

Posten ble kanskje litt lang og rotetet, men det jeg spør om (kort fortalt); kan jeg utnytte min "fortid" som "narkoman" for å komme meg videre i livet ved hjelp av offentlige instanser, som f.eks NAV? Og om jeg forteller til legen min at jeg har røkt hasj, vil jeg det da få konsekvenser seinere i livet? Jeg har f.eks ikke vært i militæret, og om jeg en dag skulle avtjene førstegangstjenesten, kan jeg da risikere å ikke få sikkerhetsklarering pga av min fortid som narkoman?
Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til å utnytte det, samtidig som det kan være verdt det om du faktisk får støtte til utdanning. Det kommer sikkert til å bli brukt mot deg på et eller annet tidspunkt, men du har jo rent rulleblad...

Men ellers? Hvordan føler du deg i toppen, hvor ligger dine Linux-kunnskaper nivåmessig? Koder du? Ligger det en tekniker i deg? Kanskje du kunne funnet deg en jobb av en slik karakter? Om du allerede har det i fingrene og evt. frisker opp littegrann er det fortsatt jobber å få uten utdanning - har du kunnskapen og kan omgås mennesker skulle det kunne gå an. Er selv 20 år og i en slik stilling - og har altså ingen formell utdannelse på området. Her kan det dog havne mye om å søke på de rette stedene/kjenne de rette menneskene osv. Vil jo kunne tørre å påstå at en slik jobb har mer cred enn en butikkjobb, og om den betaler litt kan du kanskje klare å skrape sammen noen kroner til eventuell etterutdanning?
...bare tanker fra min side :-)
Linuxnerd
Trådstarter
Jeg har det helt fint, og hodet fungerer som det skal, dvs; er litt vanskelig å forholde seg til hva som er normalen når jeg har vært mer eller mindre konstant fjern i 4-5 år. Men jeg har ingen problemer med å fungere sosialt, og ingen psykiske problemer (heldigvis).

Mine datakunnskaper er jeg mer usikker på. Kan nok mye mer enn gjennomsnittet både i Windows og Linux, men føler mer at det er på "desktopnivå". Har generell forståelse for nettverk og protokoller, men ikke noe jeg føler at kan brukes profesjonelt. Mesteparten av tiden foran dataskjermen har gått til WoW de siste par årene, men er nå gått lei og har ikke spilt på lenge.
Hadde nok ikke hatt problemer med å lære meg en del på egenhånd, men føler at motivasjonen svikter. Om det skyldes hasjen og det faktum at jeg har sittet i en "røyksky" så lenge skal jeg ikke utelukke. Kanskje dette endrer seg når jeg har fått "dritten" ut av kroppen. Føler liksom at jeg har mistet meg selv på en måte av all hasjen.

Og det å være student er noe som virker fristende, rett og slett fordi jeg vil kunne sette meg selv i en ny "setting", og kanskje "finne meg selv" igjen. Og studentlivet er vel heller ikke å forakte, noe jeg faktisk tror jeg hadde hatt godt av, mye pga det sosiale.
Men hadde vært greit å vite litt hva jeg kan risikere ved å fortelle min historie til en rådgiver hos NAV eller legen, og også om det har noe for seg.

Takker for innspill Comicz, alle taes imot med takk
Sist endret av Xtrax; 5. januar 2007 kl. 23:17.
Kan gi deg et råd: Før du begynner med programmering og sånt, prøv deg frem litt og finn ut om du faktisk har interesse for programmering. Veldig lett å si "Jeg holder mye på med PC, en utdanning innen IT er perfekt for meg", men det å holde på med PC og faktisk skrive programmer er to veldig forskjellige ting.
Linuxnerd
Trådstarter
Tobb; tro meg, jeg har tenkt akkurat det samme selv. Og det jeg har kommet fram til er at jeg sannsynligvis ikke bør utdanne meg til programmerer. En ting er at jeg ikke er spesielt god i matte, noe jeg vet ikke er noe krav, men absolutt en stor fordel. Jeg har jo ikke lyst å bli en middelmådig programmerer, da jeg har vært borti mye rar programvare som sannsynligvis er skrevet av folk som aldri burde programmert. Jeg er også veldig i tvil om interessen er der.
Og jeg tviler på at jeg gidder å jobbe som teknikker, eller noe annet som er direkte datarelatert, IT bransjen er skitten og alt for mye stress.

Har kommet fram til at kanskje jeg bør studere økonomi om jeg klarer å finansiere studier. Har ingenting imot å jobbe på et kontor, men får se hva jeg kommer fram til. Bør jo velge noe jeg faktisk har lyst til, men så var det det med å vite hva man faktisk har lyst til

Men ingen som har noen erfaringer med å stå fram som narkoman for å få dekt videre utdanning? Er ganske ironisk at om jeg hadde gitt faen i å jobbe, og bare røykt hasj hele dagen mens jeg hentet penger på sosialen, så hadde jeg nok fått støtte og hjelp til det aller meste

Edit: Trykte feil, så jeg måtte gjøre et par endringer for at posten skulle ha en viss kvalitet
Sist endret av Xtrax; 8. januar 2007 kl. 18:23.
vel siden du nå har sluttet så er du jo per definisjon ikke narkoman lenger så da vil det jo ikke ha noe for seg å si det. Det vil jo være det samme som å si jeg er har vært lat men er ddet kke nå lenger håper du skjønner hva jeg mener.

Tror heller du skal forklare situuasjonen uten å nevne hasj. si at du har vært lite aktiv å vil gjøre noe me livet ditt før det er for sent.
Hei sveis.

trygdeetaten (nav) har (hadde?) noe som kalles Rehabiliteringstrygd. en slags midlertidig uføretrygd eller noe. jeg var på den greia ei stund og kravet er at du må gå i en slags terapi og ha et rehabiliteringsopplegg (f.eks skole), og selvfølgelig holde deg unna beisen.

dette kan du sikkert få til gjennom å gå til helsestasjonen i byen din og forklare situasjonen til en psykolog eller noe slikt.
det skader sikkert ikke å legge på litt, sånn at det høres ut som at du har hatt det litt kjipt når du egentlig bare har sittet hjemme å storkosa deg på bongen.

løkke tell

-styggulf
Heh, merkelig å lese det inlegget da forhistorien min er noenlunde lik. Røyka fast (daglig) i 9 år. Slutta ved 21-års alderen. Som 30-åring sliter jeg mye med angst osv. Jeg er ikke i tvil om at røykinga har bidratt til å utvikle den tilstanden jeg har i dag. (Sosial-, panikk-, og generalisert angst).

I ditt tilfelle tror jeg ikke jeg ville ha basert søknaden om attføring på hasj-røyking, men heller på bivirkninger av det. (angst m.m.). Bare et lite tips. Dette forutsetter endel runder med både lege, og psykolog. Angst er ikke en synlig "sykdom" i den forstand... og det vites lite om hva som forårsaker det. Jeg vil ikke oppfordre deg til å lyve om en sånn tilstand, men jeg tror som sagt ikke at å basere dette på hasj-røyking er en spesielt god ide.

Worst case havner du på avrusning
Sist endret av s0und; 13. januar 2007 kl. 15:39.