Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1741
Jeg tenkte å prøve på å lage en flytende impregneringsvoks som man spruter på klesplaggene istedenfor å gni voksen inn med vokssepe. Finnes det da noe ufarlig løsemiddel som ikke gir skader ved innånding som kan brukes til dette?
er det snakk om skinn/lær så kommer du nok ikke utenom å måtte gni det inn litt om du ikke vil skade læret.

noe ufarlig løsemiddel finnes ikke, men er jo ting som er veldig lite farlig i forhold til annet, og som lett kan holdes under toksiske nivåer om brukeren bruker produktet du tenker lage riktig.

men vet du hva voksen er sammensatt av? også hva for slags materiale skal det sprayes på?
Voksen består vel av bivoks og parafin; vokssepe.

Tviler på at det kan brukes løsemiddel for enklere påføring, men en tanke slo meg om å knuse voksen til "pulver", bruke en børste av typen neglebørste eller andre korte/stive børster for påføring og så bruke strykejern for å smelte det inn i stoffet.
en god del av grunnen til at jeg spør er jo for å se hva som er løselig i hva osv, men har jobba en del med skinn og lær, og håper derfor at det TS vil løse opp (pls si bivoks og en el annen fin olje til d som kokt linolje) er løselig i f eks terpentin, da det ikke vil skade varen.

men si TS har no stoff han vil impregnere med denne blandinga så minsker min erfaring seg til å gjøre stoff vannavvisende osv, men kan fortsatt lit kjemi ang hva som kan løses opp i hva og vil da kunne hjelpe finne alternativer til løsemiddel, men som TS (el andre her) kan klarere at ikke skader det som skal "sprayes".
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
er det snakk om skinn/lær så kommer du nok ikke utenom å måtte gni det inn litt om du ikke vil skade læret.

noe ufarlig løsemiddel finnes ikke, men er jo ting som er veldig lite farlig i forhold til annet, og som lett kan holdes under toksiske nivåer om brukeren bruker produktet du tenker lage riktig.

men vet du hva voksen er sammensatt av? også hva for slags materiale skal det sprayes på?
Vis hele sitatet...
Voksen består av bivoks og parafinvoks, Jeg skal bruke den på bukser som Fjellræven (bomull/polyester), bukser av acrylstoff og flerlagsbukser som har et meget tynt stoff ytterst.
Er det et alternativ å bare varme den opp litt før bruk? Det er ikke så mange grader som skal til før slike forbindelser blir mer samarbeidsvillige.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Voksen består av bivoks og parafinvoks, Jeg skal bruke den på bukser som Fjellræven (bomull/polyester), bukser av acrylstoff og flerlagsbukser som har et meget tynt stoff ytterst.
Vis hele sitatet...
terpentin og kokt linolje.

som jeg regner med Myoxocephalus tenker på her også så kan det hende du må varme opp blandinga der litt før bruk, avhengig av ratio på voks, olje og terpentin.