Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1214
Hei
Jeg står nå på trappen til å utdanne meg..
Går i 10.klasse og er ikke så allverdens lenge til jeg skal begynne å søke på skole..
Tenkte på noe teknisk..
Eletrikker var planen, men nå sikter jeg til noe mer spennende..
Lydtekkniker eller noe inne lyd og bilde..
Hva skoler/ linjer må jeg gå på for å finne noe sånt noe..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gå elektro gk, og vk1 elektronikk. Da får du mykje elektro og elektronikk, og et vist innblikk i lyd. God begyndelse iallefall.
Jeg tror ikke det finnes lydteknikkerlinjer på VGS, trolig må du ta høyere utdanning. Du kan jo se på NISS: http://www.niss.no/Utdanninger/Norsk...Opptaksvilkar/

Uansett, snakk med rådgiver på skolen din og håp at vedkommende faktisk har peiling.
asså..dere mener det beste ville vere å ta GK i elektro og vk1 elektronikk ogsåå ta andre utstikk dreifra..?
Dette med utdanning begynner å bli litt vanskelig nå..:S
Tja. Det er jo alltids en fordel med elektrobakrunn når man jobber som lydteknikker, men det er ikke en forutsetning på noen måte. Har du lyst til å jobbe med lyd, vil jeg anbefale deg å oppsøke et firma som driver med dette i ditt nærområde. Heng med dem og se og lær, så kommer det etter hvert. En annen mulighet er å henge på en fritidsklubb eller melde seg inn i et kor. Poenget er bare å komme inn en plass hvor man driver med lyd. Den beste og letteste måten å lære lyd, er å gjøre det på veien. Det er et hardt liv, men man har det himla gøy.

NISS er alltids en mulighet, men de krever vel generell studiekompetanse. I tillegg koster skolen ganske mye penger, og den er slett ingen garanti for å få jobb, snarere tvert i mot. De som kommer rett ut fra NISS uten å ha mye annen erfaring går ofte ut i arbeidsledighet. I den delen av bransjen jeg jobber ser jeg ikke alt for mange NISS-folk. Noen er det, men de har alltid masse annen praksis enn bare NISS. Jeg jobber med live-lyd btw

Hvis jeg kan få komme med en anbefaling sånn ellers, så må det være at utdannelse alltid er bra. Årene som student har vært de beste i mitt liv og jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å satse på studiekompetanse og utdannelse ved siden av lydjobbing...
hmm..kloke ord..
Så jeg burde ta en utanning og på siden(altså fritiden) prøve å få jobb innen noe med lyd og bilde..
Er jo alltid bra å ha noe å starte på..
Gå for GK Elektro, Allmen og slikt er bortkastet. Om du skal inn på universitet/høyskole tar du bare påbyggingsår eller lignende.
Vel. Det er opp til deg hvordan du vil gjøre det, men... Uten videregående skole er du ingenting. Vel. Det er jo ikke helt sant, men uten videregående vil du slite mye mer uansett hva du velger deg å gjøre. Derfor... Gå på skolen og kom deg gjennom den. Begynn å jobb litt lyd på siden av skolen og lær deg tingene. Hvis jeg skal gjette så vil jeg si at "ingen" klarer å leve kun av lydjobbing før de er minst 20 år. Det er så lang tid det tar å lære seg det man må kunne for å gjøre en god jobb.

Lydbransjen er i stor grad en sesongbransje hvor man jobber som fanden om sommeren og har noen rolige måneder om vinteren. Det passer fint sammen med studier. Man kan arbeide masse om sommeren og studere på vinteren. Når du har ferie som student, har alle andre også ferie, og da skal de på konsert og du får jobbet.Bare så du vet det; Lydbransjen er knallhard. Mange 20timers dager. Dårlig betalt er det også

Sitat av erix
Gå for GK Elektro, Allmen og slikt er bortkastet. Om du skal inn på universitet/høyskole tar du bare påbyggingsår eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jeg er delevis enig, men man vil slite mer på høyere utdanningsnivå hvis man hr tatt yrkesfag. Er du en flink yrkesfagelev vil det sikkert gå greit, men er man en under-middels-elev på yrkesfag, må man regne med at høyere utdannelse blir hardt.
Hva med medier og kommunikasjon? Det har jeg akkurat begynt på, og der skal vi lage radio, tv, avis og reklamer. Da får du jo litt av hvert. Det legges ikke mest vekt på lyd, men det er jo en god start? Vet ikke hvordan det er med elektro..
Absolutt, en fordel å ha elektronikkunnskaper (spesielt da analogelektronikk), i et sånt fag. Kan også være fordel å ha kontroll på matematikken. Skal du ta høyere utdannelse må man i alle fall ha studiekompetanse, og man må ofte ha fordypning i matte/fysikk.

NISS er ikke godkjent som høyere utdanningsinstans, det er altså ikke en høyskole eller et universitet. På sett og vis kan man vel kalle NISS for en videregående skole (men merk at man må ha fullført VGS/ha generell studiekompetanse for å komme inn der). Slik var det i alle fall da jeg vurderte skolen.
Det koster også. 27ooo,- semesteret.

Personlig ville jeg heller satset på utlandet, finne en skole som kan tilby en grad i "Sound Engineering". Godt mulig at jeg gjør akkurat det.

Alt i alt stiller man MYE sterkere med praktisk erfaring. Man kan komme ganske langt i dette yrket selv uten fagrettet utdannelse. Prøv å få deg en (sommer)jobb, evt. spørre om du bare kan få henge deg på hos et firma.
kan anbefale GK elektro, men skal du gå gk elektro så burde du kunne matte !

gikk gk elektro i fjor, og endte opp med stryk i : elektronikk, elektroteknikk, matte og automasjon!
skjønner ikke hva jeg gjorde på det grunnkurset
lærer mye interesant der, og man får kunnskaper som er gode og ha videre i livet.
Men kan du ikke matte blir det fort vansklig, da nesten alt har med tall og utregninger
av strøm og gjøre.
Er mye teori, men også en del praktiske ting og gjøre

Skal du gjøre noe som har med lyd og gjøre osv, kan du jo gå idefagskolen etter videregående, trur det er ganske dyrt da

EDIT : eller du kan gå medier og kommunikasjon (eller åssen det skrives )
Sist endret av Konflict; 4. september 2006 kl. 23:21.
Elektro er vel neppe noe ulempe. I tillegg kan det nok være en fordel med almenn påbygg, da har du store muligheter, også utenfor lyden (skulle du feks skifte oppfatning). Tar du påbygg vil du også kunne komme inn på universiteter/høyskoler hvis det skulle være interessant, noe det kanskje kan bli etter noen år.

Men som mange allerede har slått fast - lyd er i høyeste grad praktisk, og noe utpreget skolevalg er det ikke. Å få papirer er alltid en fordel, men du bør satse på å få tærne innenfor et eller annet miljø der du kan være hangaround en stund.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Elektro har med respekt å melde *null* matte samanlikna med vilkårleg høgare utdanning, så om du ikkje greier matten på elektro, så greier du ikkje å bli lydtekniker, ei helle rmatten på almennfag, som er *minst* like omfattande om du vil ha studiekompetanse. Og kjem du på høgskulenivå strammar dei skruen endå eit hakk...
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Har du lyst å bli profesjonell lydtekniker for studio/film/kringkastning burde du vel heller skaffe deg en solid studiekompetanse og søke på skoler i utlandet som kan tilby høyere utdanning på feltet. Du vil også ha mulighet til å spesialisere deg, alt fra lydingeniør til doktorgrad i akustikk. Tenkte du mer i retning skru lyd til norske band på div. pub'er og små og store konsertarenaer i vårt langstrakte land trenger du strengt tatt ingen formell utdanning. De fleste lydgutta jeg kjenner har bare erfaring.

Sitat av Hallgeir
Jeg er delevis enig, men man vil slite mer på høyere utdanningsnivå hvis man hr tatt yrkesfag. Er du en flink yrkesfagelev vil det sikkert gå greit, men er man en under-middels-elev på yrkesfag, må man regne med at høyere utdannelse blir hardt.
Vis hele sitatet...
Når du sier høyere utdanning, mener du da alt fra høgskolenivå og oppover? Det blir litt generalisering og si at man sliter med en middels prestasjon fra yrkesfag. Det finnes mange studier på høgskoler som strengt tatt ikke krever noen forkunnskap fra realfagene på vgs-nivå. Jeg snakker av erfaring.
Du bør kanskje vurdere musikklinja. Der får du generell studiekompetanse og mye erfaring med lyd, jeg innbiller meg at du også får skrudd litt.