Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4265
Hei jeg jobbet som tlf selger deltid for 1mnd ca og en dag så dro jeg bare fra jobb uten å gi oppsigelse eller å snakke med de i det hele tatt. Er nå litt redd for at jeg ikke får betaling?? eller har jeg krav på å bli betalt for det jeg har jobbet??
Du skal være fornøyd hvis de ikke saksøker deg for kontraktsbrudd.
Du skal vel i utgangspunktet alltid ha betalt for den tiden du har arbeidet, uansett hvor idiotisk du bestemmer deg for å "slutte" på jobben (noe du ikke har gjort).
Trådstarter
6 0
Jeg fikk bare betalt for dagene jeg var der, så hvis jeg var syk så fikk jeg ikke betalt, så de har ikke akkurat tapt penger på at jeg ikke har vært der, kontraktsbrudd hva mener du?
Du må ha jobbet der i minst 4 uker før du har krav på sykepenger.

Du får nok betalt. Ikke tapt penger på deg? De har nok det. Opplæring koster.

Kontraktsbrudd som i at du ikke har overholdt oppsigelsestiden
Trådstarter
6 0
De kan sparke meg, men de kan ikke nekte å betale meg for dagene jeg var der, forbanna horejobb
Første jobben din eller?
Trådstarter
6 0
ja og de kan suge meg faenma 100kr i timen jo
Sist endret av Yaheet00; 5. august 2019 kl. 22:18.
Vel. Mann deg opp og snakk med dem, men legg igjen den holdningen der.
No offence, men du høres ut som en umoden, utakknemlig drittunge.
Sitat av Bored Vis innlegg
Du skal være fornøyd hvis de ikke saksøker deg for kontraktsbrudd.
Vis hele sitatet...
Lol.

Du skal selvsagt ha lønnen din for de timene du har jobbet og arbeidsgiver har ingen spesielle rettigheter.

Det som skjer er at du blir avskjedighet dvs at du må gå på dagen og du har ikke har krav på lønn eller jobb i oppsigelsesperioden. Altså perioden etter at du fikk sparken. Arbeidsgivere har nesten ingen rettigheter i Norge, du har gjort ingenting galt bortsett fra å bryte noen sosiale normer. I visse yrker, som f.eks telefonselger yrket, så har du ikke gjort det engang. Kan love deg at de har mange ansatte som gjør akkurat som deg hvert eneste år og de tar det nok ikke særlig personlig.
Sist endret av cesece; 5. august 2019 kl. 22:24.
Trådstarter
6 0
Takk for et bra svar cesece! Nå skal jeg smile godt og nyyyyyyte kvelden videre.
Normal prossedyre er å sende oppsigelse etter 3-4 dager når noen bare uteblir uten å oppgi grunn. Alt av lønn blir samlet opp i en sluttlønn og utbetalt. Ikke oppgi denne arbeidsgiveren når du søker nye jobber....
Du kan risikere en hel del (økonomiske sanksjoner) ved kontraktsbrudd.
Du har heller ikke krav på lønn når du uteblir fra jobb uten en godkjent grunn.

Se noen eksempler her:
http://ledernett.no/kan-en-ansatt-g%C3%A5-p%C3%A5-dagen

Edit: for å spesifisere: du har krav på lønnen for tiden du har jobbet, men ikke tiden du skofter.

Men det er ikke umulig at sanksjonene spiser opp lønnen du har innestående.
Sist endret av Grimdoc; 6. august 2019 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har lest en plass orker ikke finne det. Men det stod om ikke jeg husker feil at arbeidsgiver kan trekke deg i lønn/feriepenger vist du går på dagen. for så og kunne dekke inn evt vikar/overtid
Hvis en bare drar på dagen eller ikke jobber ut oppsigelsestid så kan arbeidsgiver saksøke for ekstrakostnader pga deg. Feks at de måtte leie inn noen andre, eller tapte penger pga du ikke jobbet.
Trådstarter
6 0
Vi får se da om jeg får lønn for de dagene jeg har jobbet.
Lol, du trenger en reality check. En jobb er enn jobb og stort sett alle jobber betaler bedre enn mamma og pappa, eventuelt nav.

Håper du ikke har planer om å bli lærling å ta fagbrev, de stakkarne starter på typ 60kr/t.
Regner med du fikk oppgitt timelønnen før du skrev under arbeidakontrakt.
Sitat av Yaheet00 Vis innlegg
Takk for et bra svar cesece! Nå skal jeg smile godt og nyyyyyyte kvelden videre.
Vis hele sitatet...
Jeg liker hvordan du bare plukker ut de svarene du liker og tar de som god fisk.

Om du ikke møter opp på jobb når du skal så kan arbeidsgiveren din kreve betalt av DEG dersom de må leie inn ekstra folk ( og det koster mye mer enn du får utbetalt i lønn ), i tillegg kan de sikkert gi deg ansvar for tapt omsetning dersom de kan dokumentere dette.

Går du til det skritt å heve arbeidsavtalen uten at du hadde lov til det, vil arbeidsgiver kunne holde deg erstatningsansvarlig for eventuelt økonomisk tap som din fratreden har påført bedriften. Arbeidsgiver kan også holde tilbake hele eller deler av sluttoppgjøret for lønn og feriepenger.
Vis hele sitatet...
https://frifagbevegelse.no/ekspert/k...883.94a51019db

Når det kommer til telefonselgere så er de vant med useriøse arbeidstakere som feks deg TS, så jeg tipper ett av disse alternativene:

1. Du få beskjed om at kontrakten er hevet og de beholder all utestående lønn som kompensasjon fra deg.
2. Du får beskjed om at kontrakten er hevet og de betaler ut lønna for å bli ferdig med saken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde du signert en arbeidsavtale med oppsigelsestid?

Har jobbet som tilkallingsvikar uten skrevet arbeidsavtale. De satt opp like mange vakter som ville ha tilsvart en full arbeidsstilling for en periode fremover. Da jeg fant ut at jeg heller ville jobbe en annen plass et halvt år senere spurte jeg en fra ledelsen om jeg hadde oppsigelsestid. Siden jeg ikke hadde kontrakt kunne jeg dra på dagen, derimot valgte jeg å jobbe en ekstra uke slik at de fikk tid til å finne en ny ansatt.

Hvor lenge jobbet du der? Du har krav på lønn ved egenmelding om du har jobbet mer en 2 mnd.

De fleste unge må nøye seg med en slik drittjobb som du hadde som din første jobb. Når du forlater en arbeidsplass i dårlig lys, så vil det ikke lønne seg å ha de med på CV'en videre; og da kan man få masse hull i CV'en som heller ikke ser bra ut.

Ikke får du en god referanse du kan ha med videre. Mange arbeidsgivere går med på å kutte ned oppsigelsestiden om man forteller at man mistrives osv.
Sist endret av Sorteloffen; 17. august 2019 kl. 09:30.
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Siden jeg ikke hadde kontrakt kunne jeg dra på dagen
Vis hele sitatet...
Mulig du og arbeidsgiver ble enige om at du kunne dra på dagen, men etter loven har du faktisk oppsigelsestid, som regel én måned, selv uten kontrakt.

Link
Den logikken går begge veier. Har du ikke signert kontrakt kan du gå på dagen uten forpliktelser. Har du ikke kontrakt trenger heller ikke de å utbetale lønn.

Heldigvis er påstanden feil, som andre her påpeker. Og tidligere arbeidsgiver gidder å følge det opp og kreve at oppfyller dine forpliktelser er en annen sak.
Sitat av Yaheet00 Vis innlegg
De kan sparke meg
Vis hele sitatet...
Hvordan kan de det når du legger det frem som at du har en avtale med de om at du kan komme og gå på arbeidsplassen slik du selv ønsker, og at betalingen blir deretter?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mulig du og arbeidsgiver ble enige om at du kunne dra på dagen, men etter loven har du faktisk oppsigelsestid, som regel én måned, selv uten kontrakt.

Link
Vis hele sitatet...
Kommer jo an på kontrakten. Er dette snakk om f.eks at en arbeider når en vil så er det jo bare å levere inn oppsigelse å la vær å møte.

Dette er mer tilkallingshjelp/ringehjelp men har vært borti at det har vært slike ordninger i salgsyrket også.
Sist endret av Jens1; 17. august 2019 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.