Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5320
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/16/547035.html


Copypasta:
"(Dagbladet.no): Det er Willy Pedersen, professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, som har gjort de oppsiktsvekkende funnene.


Ifølge Pedersen kommer ikke hasjbrukerne fra lavere sosiale lag. Mange er politisk engasjerte og medlemmer av frivillige organisasjoner, og de har ofte foreldre med høy utdannelse. "


Er det bare meg eller var dette en overraskende positiv artikkel fra dagbladets side?
Pedersen forklarer at hasjbruk i tenåra kan assosieres med nysgjerrighet og opposisjon, og ikke primært unge som dropper ut av skolen. Fortsetter man derimot med hasjrøykingen utover i 20-30 åra, blir det verre.
Vis hele sitatet...
Til dere over 20+ som røyker cannabis, hva utdanning har/tar dere, evt hvilken jobbsituasjon er dere i nå? Er litt nyskjerrig på hvordan tilstanden er her inne på freakforum, ettersom de gjengangerne man ser rusmiddelforumet virker oppegående, noen mindre - andre mer selvfølgelig.
Sitat av peterparkher
Til dere over 20+ som røyker cannabis, hva utdanning har/tar dere, evt hvilken jobbsituasjon er dere i nå? Er litt nyskjerrig på hvordan tilstanden er her inne på freakforum, ettersom de gjengangerne man ser rusmiddelforumet virker oppegående, noen mindre - andre mer selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Det er et god spørsmål, og du har helt rett, få personer virker så oppegående som mange av de på nFF's lille erowid.

Mht til artikkelen så har det seg jo muligens slik at mange psykonauter med litt vett i skallen(noe som i en ganske stor grad er arvelig) kanskje klarer å se igjennom den stalige propagandaen, og heller leter fram at cannabis faktisk absolutt IKKE er farligere enn alkohol ved moderat bruk, det er jo opplagt, bare å ta en titt på rus-rellaterte dødsstatestikker satt i sammenligning.
Dette fordi at de er ute etter noe annet enn ett fest rusmiddel, de lengter etter noe som kan skape ettertanke.
Og folk som tenker mye er jo ofte mer politisk engasjerte enn andre.

I midlertid klarer desverre ikke brorparten av befolkningen å innse dette, og nøyer seg heller med å kalle disse utskuddene av noen rusmisbrukere for jævla hasjiser eller noe slikt.

Får feil person vite det går man plutselig fra normal sekstenåring til å bli hardnarkoman. Kanskje derfor det er så oppsiktsvekkende som dagbladet presiserer?



Men dette er spekulasjoner fra min side - er selvsagt åpen for andre synspunkte om hvorfor det er slik.
Sist endret av Joachimsen; 17. september 2008 kl. 00:23.
Tja... jeg er ikke aktiv i noen frivillige organisasjoner for tida, men det med foreldrene stemmer ihvertfall bra. Jeg ser absolutt på meg selv som samfunnsengasjert, jeg har vel relativt høy utdannelse, og ser ut til å ende opp med ganske hyggelig lønn (nære på å være halvveis til sjusifra). Jeg røyker absolutt ikke fast, men en gang i blant når jeg føler for det. Sånn som nå f.ex., når jeg har jobba nesten 13 timer, så hadde det vært digg, men dessverre har jeg ikke noe tilgjengelig, og orker ikke å stresse med å få tak i noe heller. Nå skal jeg skrive en hyggelig faktura, og sovne til en episode av weeds.

Ser rett og slett på et såpass lavt forbruk som det her som totalt uskadelig. Det blir noe helt annet enn å røyke mornings og nattings ++ hver eneste dag, som blir mer på linje med å drikke seg dritings hver dag.
Dagbladet har vel alltid ligget litt på den "siden"..
Selv syntes jeg dette var en veldig dårlig og useriøs artikkel.

Men det er alltids artig med litt positiv omtale av røykings i media, selv om det neppe har stor betydning.

Av mine bekjente som røyker hasj, så er de aller fleste oppegående. Men er jo alltids de som blir til den typiske stereotype røyeren, de uten jobb som bare sitter hjemme og røyker på den nokså skitne bongen sin.

Jeg har vel noen bekjente som kan legges under den nevnte katogorien, men spørr du meg så har livstilet til disse folkene ligget i kortene lenge før de begynte sitt missbruk av hasj.
Jeg studerer geologi, har en far som sitter relativt høyt oppe i Statoil og en mams som er butikksjef. Nå skal det sies at ingen av de har spesielt "høy" utdannelse, men begge to har jobbet seg oppover i "systemene". Begge to har også en veldig god inntekt, noe jeg også kommer til å få den dagen jeg er ferdig utdannet. Jeg er politisk engasjert, og er også medlem av frivillige organisasjoner. Og ja, jeg røyker hasj. I perioder hver dag, i andre perioder ingenting.

Uansett mener jeg at det ikke er mulig å si hvor "hasjrøykere" kommer fra i samfunnslagene. Pointet med denne artikkelen var vel kanskje å avkrefte myten om at "alle" som røyker hasj er stonere som ikke driver annet og som ikke hadde mulighet til å bli annet. Dette er noe mange av oss allerede visste, men det er nok fortsatt en eller annen tulling der som går å fordømmer alle og enhver som ikke er akkurat som han.
Joda. Framgang for media. Men det er jo ikke noe nytt av hasjrøykere ikke er noe annet enn vanlig personer. Hasj er ikke heroin! Hasj går såvidt innom rusmiddelkategorien sammen med alkohol. Tror de fleste politkere og samfunnsmenn tar seg et glass vin i ny og ne også, uten at det står i avisene "politiker har blitt alkoholiker".

Hasj er omtrent like lite farlig som klø seg i ræven.
Gøy hvordan alle saker i media angående Cannabis blir så voldsomt omtalt.

Selfølgelig ikke rart.
Sitat av Boo-Boo
Joda. Framgang for media. Men det er jo ikke noe nytt av hasjrøykere ikke er noe annet enn vanlig personer. Hasj er ikke heroin! Hasj går såvidt innom rusmiddelkategorien sammen med alkohol. Tror de fleste politkere og samfunnsmenn tar seg et glass vin i ny og ne også, uten at det står i avisene "politiker har blitt alkoholiker".

Hasj er omtrent like lite farlig som klø seg i ræven.
Vis hele sitatet...
Ikke drit deg ut og glorifiser hasj her. All forskning tilsier at hasj er - i likhet med de fleste andre rusmidler - skadelig for personer som er spesiellt disponert for det, og ved langvarig, hyppig bruk.
Sitat av steinarlima
Ikke drit deg ut og glorifiser hasj her. All forskning tilsier at hasj er - i likhet med de fleste andre rusmidler - skadelig for personer som er spesiellt disponert for det, og ved langvarig, hyppig bruk.
Vis hele sitatet...
Det er alkohol også. Jeg sier jo ikke at hasj er bra og sunt. Jeg sier bare at media ikke burde lage så stor sak ut av dette. Men for all del, det er jo flotte saker egentlig. Man får jo informert de uvitende om at hasj ikke er noe stor sak. Hvorfor ikke lage noe lignende artikkel om alkohol? Det er også vitenskapelig bevist at det er mer skadelig for deg og dine omgivelser. "Personer som nyter alkohol er samfunnsbevisst" kunne overskriften vært. Herregud liksom, 95% av verdens befolkning nyter alkohol, enten det er en liten øl i ny og ne eller om det er heavy fylla i helgene.
Er ikke veldig aktiv på dette forumet men dette er et tema som interesser meg sterkt. Grunner til dette er selvfølgelig det "stigmaet" man får fra ikke-røykere. Røykere får ofte høre fra utenforstående at de har et "hasj-problem". Et problem jeg enda ikke har klart å finne.

Selv studerer jeg og har foreldre med høy akademisk utdannelse. Tror derimot ikke det er en veldig stor andel høyt utdannede mennesker som røyker weed kontra uutdannede personer. Det jeg tror er at blant kreative og nysgjerrige mennesker vil du finne weedsmokers. Mennesker man ofte finner det interessant å snakke. Mennesker man rett og slett kan tilegne seg noe nytt fra.

Jo kjipere/kjedeligere folk er jo mindre er sjangsen for at de røyker. (forutsatt at man kjenner personen)
Sitat av Boo-Boo
Hasj er omtrent like lite farlig som klø seg i ræven.
Vis hele sitatet...
La oss droppe slike fulstendig useriøse kommentarer om hvor harmløst hasj er. Alle med litt kunnskaper vet at hasjbruk er forbundet med visse farer akkurat som alle andre rusmidler.

Dette er vel heller ikke en debatt om cannabis kontra alkohol, slike tråder har tusen av her på forumet allerede.



Ang artikkelen så ser jeg ikke at dette er noen nyhet i det hele tatt. Det norske folk burde da virkelig ikke trenge sensasjonsjournalistikk som dette for å kunne danne seg et realistisk og balansert bilde av en såpass stor folkegruppe som det cannabisbrukerne er.

Men på en annen side, så lenge vi har NORMAL som frontfigur og håpløse arrangementer som marihuanamarsjen årlig så er det kanskje ikke så rart at vi har blitt stigmatisert til det punkt at dette kommer som et sjokk på enkelte deler av det norske samfunn.

Tragikomisk er det første ordet som dukker opp i mitt hode..
Sist endret av mentalmelt; 17. september 2008 kl. 01:40.
Jeg har da aldri bestridt at alkohol ikke er skadelig. Det jeg reagerer på er den siste setningen din : "Hasj er omtrent like lite farlig som klø seg i ræven.".
Slike utsagn kan medvirke til at uvitende ungdomskoleelever får et helt feil inntrykk av hvilke bivirkninger røyking av hasj kan medføre. (jeg har aldri tatt skade av å "klø meg i ræven" hittil i livet)
Sitat av steinarlima
Jeg har da aldri bestridt at alkohol ikke er skadelig. Det jeg reagerer på er den siste setningen din : "Hasj er omtrent like lite farlig som klø seg i ræven.".
Slike utsagn kan medvirke til at uvitende ungdomskoleelever får et helt feil inntrykk av hvilke bivirkninger røyking av hasj kan medføre. (jeg har aldri tatt skade av å "klø meg i ræven" hittil i livet)
Vis hele sitatet...
Sant nok. Jeg ser at den siste kommentaren min kan være litt unødvendig.
Men igjen. Jeg ser visse personer her følte seg litt truffet av mitt lille utsagn om at hasj ikke var farlig. Da lurer jeg litt på hvordan dere reagerte på artikkelen. "Hasj brukes av de hippe og de smarte". Der har du ett utsagn som kan påvirke uvitende ungdomskoleelever.
Men det er jo direkte feil å si at hasj er ufarlig. Selvsagt er ikke hasj bra for deg. Selv om det er mindre farlig enn heroin og alkohol, er det likefullt farlig.
Dere sporer helt av her. Bare glem det der. Å si at hasj selvsagt ikke er bra for deg er et like tullete utsagn som å si at det er helt ufarlig. Cannabis har masse potensielle positive egenskaper ved moderat og forsvalig bruk, samtidig som det har klare farer forbundet med seg ved overdreven og ukontrollert bruk.

Ingen grunn til å være så dramatiske, i verken den ene eller den andre retningen.
Sitat av peterparkher
Til dere over 20+ som røyker cannabis, hva utdanning har/tar dere, evt hvilken jobbsituasjon er dere i nå? Er litt nyskjerrig på hvordan tilstanden er her inne på freakforum, ettersom de gjengangerne man ser rusmiddelforumet virker oppegående, noen mindre - andre mer selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
For å ikke avsløre min identitet (NOIA!) kan jeg ikke si akkurat hvilket studie jeg går på, men jeg kan si at jeg studerer et av humaniora-studiene (bachelor) ved et av universitetene i en av de større byene. Begynte i år, og har fra før av et fagbrev etter yrkesskole og lærlingetid. Måtte ta allmennfagene jeg manglet som privatist (i løpet av ett år) for å kunne studere ved universitetet - og her kommer jordbæret: Jeg røyker daglig og har gjort det siden jeg var halvveis i lærlingetida. Har kun hatt lengre pauser (type helgerøyking) når det har vært mye skolearbeid å gjøre.

Det skulle vel godt tilbakevise den allmenne oppfatningen av stoneren som en dagdriver som ikke gjør noe til gagns!


Edit: Kom forresten på at Ingvar Ambjørnsen var inne på det der med at stonere kommer fra alle samfunnslag i «Hvite niggere» - han beskriver en kro/pub/bar (something like that) der de forskjellige samfunnslagene grupperer seg rundt "sine bord", mens ved stoner-bordet var alle samfunnslagene representert.
Sist endret av anx; 17. september 2008 kl. 02:50.
Sitat av anx
Jeg røyker daglig og har gjort det siden jeg var halvveis i lærlingetida.

Det skulle vel godt tilbakevise den allmenne oppfatningen av stoneren som en dagdriver som ikke gjør noe til gagns!
Vis hele sitatet...
Kjekt å høre at ting går bra for deg. Og dersom din post blir stående i diskusjonen, til tross for mentalmelt's post, synest jeg der er passende å komme med følgende:

Nomatter what, vil jeg beskrive deg som en rusmissbruker. Altså, du missbruker et stoff på lik linje som en alkoholiker missbruker alkohol og en sprøytenarkoman missbruker heroin-daglig.

Jeg tror også at missbruk av hvilket som helst stoff, vil gi deg negative konsekvenser og følger på lang sikt.

"Do you whanna see how deep the rabbithole goes?", sa en kar i en Matrix-film engang.

Topic:
Jeg har også fartet en del i akademiske miljøer. Det er ingen tvil. Hasj er en trend blandt studenter. Det er ofte slik i student-tiden av livet at man lærer seg å tenke utenfor boksen. Tøye grensene og utvikle de kognitive egenskapene. Hasj kan for mange være bra til nettopp dette, men ikke en nødvendighet. Jeg tror fremdeles flere nyter alkohol.

Sammenhengen er også enkel. Veldig mange som tar akademisk utdanning, har foreldre med akademisk utdannelse.

Derfor:
Hasj utbredt i akademiske miljøer+akademikere med foreldre-akademikere=sant!
Sist endret av hyys; 17. september 2008 kl. 03:21.
Sitat av hyys
Jeg har også fartet en del i akademiske miljøer. Det er ingen tvil. Hasj er en trend blandt studenter. Det er ofte slik i student-tiden av livet at man lærer seg å tenke utenfor boksen. Tøye grensene og utvikle de kognitive egenskapene. Hasj kan for mange være bra til nettopp dette, men ikke en nødvendighet. Jeg tror fremdeles flere nyter alkohol.
Vis hele sitatet...
Det jeg også tror kan være en triggerfaktor til videre informasjonssøking utenfor boksen er selve opplevelsen de fleste får av hasj. Når man gjerne entrer 20-årene med en ballast av offentlig "vedtatte sannheter", en av disse om bruken og effekten av hasj - og ser at disse slettes ikke stemmer overens med ens egen erfaring, vil jeg tro det kan trigge en nysgjerrighet for å lese mer og utdanne seg. Gjerne om andre aspekter ved samfunn(et) som for eksempel innbefatter andre offentlig "vedtatte sannheter".
Dette stemmer ganske bra med meg også. Har foreldre med høy utdanning. Selv har jeg lærlingetid og skal begynne på almenn studiekompetanse i militære. Etter forsvaret blir det nok universitet.

Har røyket fast siden videregående. Men nå blir det stop da man skal i militæret. Skal bli interessant =)
Vel... Man har jo de som røyker fast, sitter hele dagen og pumper også har man de som bare tar seg en en gang i blandt.
Hvilken av disse er det dagbladet sikter til?

Og om hasj er farlig eller ikke - det kommer veldig mye ann på hva slags hasj du bruker. Den farligste er den med glasstøv. Mmmm! Røyke brennende biter med glass
Svin, druesukker og poteter er også farlige og gjerne dødelige - alt med måte.

Selv har jeg verken utdannelse eller foreldre med usedvanlig høy utdannelse, noe frivillig arbeid holder jeg heller ikke på med for tiden, men så ser jeg heller ikke på meg selv som en hasjrøyker.
En eller to i året kan man vel ikke si at utgjør den største forskjellen.
Jeg har røyka daglig i ca 5 år, før jeg de siste 2-3åra har roa ned betraktelig. Hender fortsatt at jeg røyker et par uker i strekk, men så blir det gjerne en mnd eller så uten etter det. Men sånn average ligger jeg vel på et par ganger i uka siste årene. Gidder ikke bygge opp for mye toleranse da man mister mye av den ønskelige effekten.

Har fagbrev etter yrkesskole og læretid, fast ansatt og driver egentlig bare å opparbeider meg litt praktisk erfaring i faget før jeg går løs på 3årig høyskole. Ingen av foreldrene mine har høy utdannelse.


Må le litt av at folk på død og liv skal generalisere og si at "hasjrøykere" er sånn eller sånn.

Jeg røyker hasj, men jeg er da for pokker ingen "hasjrøyker", jeg er et dyr, et dyr som kalles menneske, og jeg gjør akkurat hva jeg vil uten at jeg trenger å bli plassert i hverken den ene eller andre båsen.

Sånne betegnelser brukes stort sett av folk som har et behov for å lure seg selv til å tro at de er bedre en disse menneskene de plasserer i bås.

Såkalte hasjrøykere har ingen andre absolutte fellesnevnere enn at de nettopp røyker hasj
hasjrøykere er som vanlige folk, bare ikke fullt så lenge :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Smarte folk røyker hasj? De bruker altså narkotiske stoffer, samtidig som de er intelligente? Uh oh! Det går jo imot stereotypen! Damn it to hell! Det er jo nesten paradoksalt!

Det burde virkelig ikke være nødvendig med storoppslag i Dagbladet for at folk skal forstå at folk som røyker hasj ikke nødvendigvis er fattige radikaler eller småkriminelle 16åringer.
Sitat av steinarlima
Ikke drit deg ut og glorifiser hasj her. All forskning tilsier at hasj er - i likhet med de fleste andre rusmidler - skadelig for personer som er spesiellt disponert for det, og ved langvarig, hyppig bruk.
Vis hele sitatet...
Klør du deg nok i ræva så kan sikkert det også være farlig
Sitat av atomet
Klør du deg nok i ræva så kan sikkert det også være farlig
Vis hele sitatet...
Ville bare si att hasj har mange negative sider, og å sammenligne hasj med å klø seg i ræva blir da ikke det samme. Hasj kan føre til lidelser som en vil plages med for resten av livet, folk har blitt skitzo av det.

Når det er sagt, hva slags rolle spiller det egentlig om det er farlig eller ikke? Folk skal da få lov til å bruke det uansett. Alkohol og andre løsmiddler er 'farligere' rusmiddeler om man skal sammenligne det med noe. Å argumentere ved att noen ikke skal få røyke hasj fordi det er farlig er å slå seg selv i hodet.

Til avisartikkelen så viser det bare hvor idiot det norske folk er når det kommer til rusbrukere.
Sist endret av Skyggen; 24. september 2008 kl. 02:19.
Sitat av atomet
Ser rett og slett på et såpass lavt forbruk som det her som totalt uskadelig. Det blir noe helt annet enn å røyke mornings og nattings ++ hver eneste dag, som blir mer på linje med å drikke seg dritings hver dag.
Vis hele sitatet...
Er så uenig som det går ann å bli, at det blir som å drikke seg dritings hver dag. Hadde jeg drukket med sanseløs hver eneste dag hadde ikke jeg hatt en jobb å gå til. Det går rett og slett ikke å sove kun 4 timer om natta hvis du har vært på fylla dagen før. Røyka til man sovner av seg selv går derimot helt fint. Man er 0 fyllesjuk, eneste er at øyne er litt vel rød, men dette hjelper etter en passe dusj og frokost. Jeg sier ikke at det er bra å røyke hver eneste dag, for det er det ikke. Men man fungerer helt fint om man gjør det (sikkert ikke for alle da)
"Atomet", det å drikke hver eneste dag er vel heller et større problem? Tenk deg en alkoholiker, i forhold til en som røyker hver dag, kontrastene er nokså store der.

Du får heller sette deg ned og lese litt om farene ved begge deler, så vil du nok sitte på en bedre konklusjon.
Sist endret av Prognisse; 26. september 2008 kl. 18:03.
Sitat av GothQueen
Vel... Man har jo de som røyker fast, sitter hele dagen og pumper også har man de som bare tar seg en en gang i blandt.
Hvilken av disse er det dagbladet sikter til?

Og om hasj er farlig eller ikke - det kommer veldig mye ann på hva slags hasj du bruker. Den farligste er den med glasstøv. Mmmm! Røyke brennende biter med glass
Svin, druesukker og poteter er også farlige og gjerne dødelige - alt med måte.


Selv har jeg verken utdannelse eller foreldre med usedvanlig høy utdannelse, noe frivillig arbeid holder jeg heller ikke på med for tiden, men så ser jeg heller ikke på meg selv som en hasjrøyker.
En eller to i året kan man vel ikke si at utgjør den største forskjellen.
Vis hele sitatet...
Det i bold burde du vel strengt tatt ikke uttalt deg om siden det ikke virker som du har gjort den helt store researchen på det.

Glass ble ikke brukt i hasj, men i pot hvor det skulle etterligne trikomer, og er ikke vanlig. Selv om det var en liten fare for at du kunne få det. Nettop derfor var alle veldig på vakt for hva de fikk i den perioden. Selv om dette ikke er et tema om legalisering heller, så er det kanskje verdt å nevne i en bisetning at "utblandet" hasj ikke hadde vært noe farlig hadde det vært legalisert, så det er ikke hasjen som er farlig på den måten du mener, det er det illegale miljøet.

Nå skal ikke jeg bagatellisere hasj heller, det er et rusmiddel som alt for mange tar veldig lett på.
Skulle jeg beskrevet meg selv og de fleste jeg røyker med, kommer vi fra velstående, lykkelige familier med god økonomi. Vi har sterke politiske meninger selv om vi rett og slett ikke gidder engasjere oss. God sans for humor, liker det meste av musikk, fri for fordommer (liker vi å innbille oss i alle fall), gjør det bra på både skole og jobb, og er kompis med alle helt til de vil motsatt.

Vi er småkriminelle, hjelpsomme personer med gode forventninger fra framtiden.

Det er bare meg og mine.. Selvfølgelig er folk forskjellige, hasj finner du i alle slags kretser og miljøer. everyonedoesit.com har nok ikke navnet sitt uten grunn.
Sitat av Inspecta_Deck
Er så uenig som det går ann å bli, at det blir som å drikke seg dritings hver dag. Hadde jeg drukket med sanseløs hver eneste dag hadde ikke jeg hatt en jobb å gå til. Det går rett og slett ikke å sove kun 4 timer om natta hvis du har vært på fylla dagen før. Røyka til man sovner av seg selv går derimot helt fint. Man er 0 fyllesjuk, eneste er at øyne er litt vel rød, men dette hjelper etter en passe dusj og frokost. Jeg sier ikke at det er bra å røyke hver eneste dag, for det er det ikke. Men man fungerer helt fint om man gjør det (sikkert ikke for alle da)
Vis hele sitatet...
Helt klart enig i at det for noen går helt fin å leve et liv med hasjrøyking i store mengder hver dag. Og at et tilsvarende inntak av alkohol hadde ført til undergang omtrent. Men når det gjelder 0 "fyllesyk", så er jeg ikke helt enig. Mente dette jeg også før, men om jeg er nykter i noen mnd og, så røyker bare en joint, og prøver å stå opp dagen etter, så merket i hvertfall jeg at jeg er usannsynlig mye trøttere og sløvere enn til vanlig. Henger gjerne i i et par dage før jeg er tilbake til baseline(forutsatt at jeg ikke røyker mer). Dette merker ihvertfall ikke jeg når jeg er i "tåka", da man venner seg til det, og dermed trodde jeg at det ikke hadde noen effekt. Men i mitt tilfelle hadde det altså det.

Det er jo også en mulighet at jeg faktisk blir ekstra trøtt og sløv når jeg får en såpass kraftig feng av hasjen etter lengre tids opphold og at denne trøttheten minsker ettersom det bygges opp toleranse. Men det er helt sikkert for min del hvertfall at jeg ikke er helt i 0 noen sinne når jeg røyker hver dag. Rekker ikke å bli helt nykter mellom nattings, og første etter jobben.
Sitat av DeMenT
Helt klart enig i at det for noen går helt fin å leve et liv med hasjrøyking i store mengder hver dag. Og at et tilsvarende inntak av alkohol hadde ført til undergang omtrent. Men når det gjelder 0 "fyllesyk", så er jeg ikke helt enig. Mente dette jeg også før, men om jeg er nykter i noen mnd og, så røyker bare en joint, og prøver å stå opp dagen etter, så merket i hvertfall jeg at jeg er usannsynlig mye trøttere og sløvere enn til vanlig. Henger gjerne i i et par dage før jeg er tilbake til baseline(forutsatt at jeg ikke røyker mer).
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke den effekten etter bare 1 joint... men røyker jeg til jeg sovner så blir formen litt gruggy neste dag.
Ok, det var interessant og litt overraskende, men vi er jo alle forskjellige så det burde jo egentlig ikke vært så overraskende. Jeg skulle gjerne kunnet røyka en bønne akkurat da jeg føler at det passer, istedet for å legge det til helga, for å unngå en jævlig slitsom arb. dag dagen etter.

Hvor mye pleier du å mekke i 1 joint? Jeg pleier stort sett å gni 0.45-0.5 (med mindre det er varer av amster/køben kvalitet) i en joint som jeg røyker aleine. Vet jo mange røyker mye mindre og heller flere jointer, men jeg liker å få en full-blown opplevelse når jeg først skal gjøre det. Og det er i allefall nok til at jeg merker veldig godt forskjell dagen etter. Veldig mange jeg kjenner mener at et er bortkasta og bla bla å røyke så store, når man ikke har toleranse engang, men det er da og kun da jeg får det jeg virkelig liker ut av bønna.
Sist endret av DeMenT; 26. september 2008 kl. 20:00.
Jeg er ferdig utdannet økonom, har god inntekt og arbeider ved et framgangsrikt profileringsfirma og har røyket hasj daglig de 10 siste årene. Faren min er utdannet og moren min har en god jobb med god inntekt. Søstra mi er forøvrig utdannet lege.
Alle jeg kjenner som er såkalte "hasjrøykere" (og det har blit en god del med tiden!) har enten tatt utdannelse, fagbrev eller har normalt gode jobber. Alle de jeg kjenner som røyker hasj men som en kan se på som "stonere" (uten arbeid etc.) driver også med andre stoffer. Dette er ikke folk jeg kaller "reverøykere"/"hasjrøykere" iallfall.

Det er forøvrig vitenskaplig bevist at alkohol er farligere for kroppen enn THC. Dersom man ikke har anlegg for psykoser e.l., så er det overhodet ikke farlig å røyke litt hasj i ny og ne. Kanskje ikke så bra for lungene, men det er jo ikke akkurat sigaretter heller. Bedre å røyke 3 jointer hver dag enn 30 sig iallfall! Og bare tenk på alle de som røyker sig så det holder bare fordi de skal drikke et par øl!! DET er farlig det! Og har du trenet den dagen, så kunne du nesten like gjerne ha latt vær hvis du skal på fylla. Nei, ære være cannabis. Og til alle nykterister der ute: Dere er vel klar over at alle kjente, gode kunstnere og musikere røyker(/har røyket) hasj? Dersom det er så "dumt", så kan jeg ikke forstå at dere gidder å bruke pengene deres på konserter, CD'er, musikaler, kino, bøker eller malerier. Lykke til i en innsnevret verden uten horisonter!

LENGE LEVE EN SKAPENDE VERDEN!
Alle mennesker burde inneha en respekt for en hver substans de putter i seg. Spesielt substanser som har egenskaper som forandrer sinnsstemmninga.
Sitat av RESpekt
Alle mennesker burde inneha en respekt for en hver substans de putter i seg. Spesielt substanser som har egenskaper som forandrer sinnsstemmninga.
Vis hele sitatet...
.. ellers så?
Forstod ikke helt den der. Muligens pga. enhver substans jeg har putta i meg i kveld, som vi liker å kalle det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av reklame
Nomatter what, vil jeg beskrive deg som en rusmissbruker. Altså, du missbruker et stoff på lik linje som en alkoholiker missbruker alkohol og en sprøytenarkoman missbruker heroin-daglig.
Vis hele sitatet...
Litt treig å svare, men, ja, jeg er fullt klar over at jeg er en misbruker, men så lenge jeg får gjennomført mine daglige gjøremål og alt som kreves av skolearbeid o.l. har jeg ingen problemer med å ha det "stempelet" på meg.
Sitat av DeMenT
Helt klart enig i at det for noen går helt fin å leve et liv med hasjrøyking i store mengder hver dag. Og at et tilsvarende inntak av alkohol hadde ført til undergang omtrent. Men når det gjelder 0 "fyllesyk", så er jeg ikke helt enig. Mente dette jeg også før, men om jeg er nykter i noen mnd og, så røyker bare en joint, og prøver å stå opp dagen etter, så merket i hvertfall jeg at jeg er usannsynlig mye trøttere og sløvere enn til vanlig. Henger gjerne i i et par dage før jeg er tilbake til baseline(forutsatt at jeg ikke røyker mer). Dette merker ihvertfall ikke jeg når jeg er i "tåka", da man venner seg til det, og dermed trodde jeg at det ikke hadde noen effekt. Men i mitt tilfelle hadde det altså det.

Det er jo også en mulighet at jeg faktisk blir ekstra trøtt og sløv når jeg får en såpass kraftig feng av hasjen etter lengre tids opphold og at denne trøttheten minsker ettersom det bygges opp toleranse. Men det er helt sikkert for min del hvertfall at jeg ikke er helt i 0 noen sinne når jeg røyker hver dag. Rekker ikke å bli helt nykter mellom nattings, og første etter jobben.
Vis hele sitatet...

Okey greit, er enig. Dumt å skrive 0 fyllesjuke, men jeg ser på det som 0 når jeg tenker på hvor dårlig jeg er når jeg er fyllesjuk =p. Jeg regner med det blir mer merkbart når du har pauser mellom når du røyker, men husker før når jeg ikke røyka alt for mye, hver dag. Da ble jeg ikke noe spessielt trøtt dagen etter hvis jeg bare hadde røyka et par jointer/pipe-trekk tidlig på kvelden. Det var kun når jeg satt og røyka til jeg sovna jeg var i koma når jeg sto opp.
Jeg sier ikke at jeg ikke er trøtt når jeg står opp om morningen nå også, men det er ikke slik som før. Går sikkert mye på at jeg har blitt mer tollerant for weed nå også.
Uansett, det jeg skal fram til er at det er mulig å være "narkoman på hasj" og fungere helt fint i landet vi bor i og det burde vært som IKKE kriminelle.
Folk ser jo på folk som røyker hasj som folk som: Hører på "gangster-rap", går i store klær, tagger, drekker, er blitzere,

Kan kansje ta 1 måneds pause snart og se om jeg merker stor forskjell etter et par uker. Har sikkert godt av det med tanke på at det er litt over 2 år siden sist jeg hadde en pause på over 1 uke , men kjenner jeg meg rett så "gidder" jeg vel det sikkert ikke =p
Jeg som RasTafar vil legalisere hasj, men jeg som person mener at om du røyker hasj unødvendig mye gjør du deg selv vondt.

Men for mye vann vil også drepe deg. Alt har sine gode og onde sider.
Sitat av peterparkher
Til dere over 20+ som røyker cannabis, hva utdanning har/tar dere, evt hvilken jobbsituasjon er dere i nå? Er litt nyskjerrig på hvordan tilstanden er her inne på freakforum, ettersom de gjengangerne man ser rusmiddelforumet virker oppegående, noen mindre - andre mer selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker daglig, studerer samfunnsøkonomi og jobber på et antikvariat.
jeg skal gå psykologi, og jeg har ett fagbrev. mine foreldre har ikke stor utdanning.

jeg røyker cannabis i sosiale sammenkomster og helger, og også en gang i blandt i uka. det er også lengre perioder der jeg ikke røyker.