Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1063
Driver i disse dager og forbereder søking til høyskoler etc. Ta utgangspunkt i følgende: har fullført treårig allmenn-utdannelse uten spesielle bra karakterer, men har bestått uten problemer. Har ikke hatt matematikk siden første året på videregående, og har heller ikke hatt fysikk eller kjemi. Valgte istedenfor biologi. Ønsker å finne en eller annen form for IT-utdanning som man lett kan få jobb etter å ha fullført utdanningen. Er i utgangspunktet åpen for alle muligheter.

Noen som har noen konkrete alternativer?
Det er vel bestemt av lov fra 2006(?) at det skal være krav om 2mx/y for å komme inn på rene inforormatikkstudier i Norge. Noen skoler har som følge av dette laget nye studieretninger der dette ikke er et krav, f.eks høgskolen i sør-trøndelag: http://www.hist.no/content.ap?thisId=505
Sist endret av evuhleye; 25. februar 2008 kl. 11:40.
Anbefaler deg uansett å ta opp matematikken, krav eller ei. Noen (de fleste?) informatikkstudier fortsetter med matte på høyskole/universitetsnivå, og det kan da være lurt å kunne litt grunnleggende. Ikke minst vil du få en mer bredde og forståelse for andre fag. Fysikk trenger du strengt tatt ikke, med mindre du faktisk har tenkt til å studere fysikk videre. Jeg eksempelvis skal ta master i noe som heter computational physics, som krever at jeg kan en del fysikk, men også en del programmering.

Du må nesten bestemme deg på forhånd hva du skal studere, så får du ta det deretter. Er høvelig mange studier å velge mellom, sjø.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forkurs for ingeniørutdanning. Gir deg matte, fysikk og kjemi nødvendig for bachelor. Etter bachelor kan du jo gå viare på master om du vil.

Dei fleste høgskular tilbyr FFI så vidt eg veit. Ettersom du har bestått norsk o.l. frå VGS kan du skippe dei faga på FFI om du vil, men du kan ikkje kutte til under 32(?) timar per veke om du vil ha støtte frå lånekassen. Vil du ha støtte må du surfe gjennom alle faga untatt engelsk eller samfunnsfag...
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Sommerkurs. HIG og HIST vet jeg tilbyr et slikt kurs. Da får du kunnskaper om matte som er relevant for det studiet du skal gå. 4 uker tror jeg. Jeg skal ta dette ved gjøvik og så gå Informasjonsikkerhet.

Du kommer desverre ikke langt uten matte når det gjelder IT.
Takk for alle svar. Har jo mulighet til å bygge videre på den matten jeg har tatt, i og med at jeg ikke tok avsluttende matematikk på grunnkurs allmenn, men ser dette veldig usannsynlig at jeg gidder. Får heller prøve å finne meg noe annet !
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 25. februar 2008 kl. 14:08.