Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2497
LES SAKEN HER!

Syntes dette her HELT unødvendig av politiet. Greit at han motsa direkte ordre om å forlate stedet, men han kunne ikkje akkurat gjøre noe motstand mot to store politimenn som kaster han i bakken og setter håndjern på han på en utrolig unødvendig brutal måte.
Hadde vert noe annet om han hadde prøvd å løpe ifra de, trukket våpen eller noe lignende, men ut ifra filmen så gjør han ikkje noe spesiell fysisk motstand.

Ka mener dere?
Burde dette få konsekvenser for politimennene?
Handlet de riktig?

Kjør debatt!
De handlet helt feil ut ifra situasjonen er min personlige mening, det var ikke tegn i det hele tatt på at han var en trussel mot politiet. Man kan ikke slenge folk med ansiktet først i bakken pga at noen sier nei mener jeg.
De snutene burde miste jobben eller blitt nedgradert til parkeringsvakt eller lignende. Mannen burde også kreve erstatning.
Sist endret av The Rebel; 24. mai 2011 kl. 11:49.
Mannen brøt loven og ignorerte et pålegg fra politiet, at politiet velger å arrestere mannen er da på sin plass.

Arrestasjonsmetoden er voldelig og overdreven, men det er typisk for amerikansk politi. De liker å bruke litt makt for å vise hvem som er sjefen, at de i tillegg lyver litt i rapporten etterpå hører også med.

Alt i alt, en helt standard arrestasjon fra amerikansk politi, sånn de er trent til å gjøre det.
Åneeei! mannen er jo jævelig rask og kan lett springe fra politet. Så de må jo ta han ned!

Neida. Synes mange politifolk nyter makten de har for ofte.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Frenor Vis innlegg
Alt i alt, en helt standard arrestasjon fra amerikansk politi, sånn de er trent til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror dette er standard prosedyre av amerikanske politifolk så kan du kanskje fortelle meg hvorfor det blir såpass mye oppstyr rundt det?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du tror dette er standard prosedyre av amerikanske politifolk så kan du kanskje fortelle meg hvorfor det blir såpass mye oppstyr rundt det?
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid folk merker det.
Hvorfor tar han ene krokfot på mannen som sitter i rullestol? Trodde han at fyren skulle pile avgårde?
Hva med å legge han ned på bakken?

Unødvendig og overdreven bruk.
Dersom man skal arrestere en person i rullestol, vil jeg tro den enkleste fremgangsmetoden er:

1. Skru av doningen
2. Be arrestanten putte henda i været (om arrestanen nekter, zap med tazor)
3. Håndjern

Dersom man tror arrestanten vil være en fare for omverden i en avslått rullestol, kan man løfte personen ut av stolen og på bakken.

Jeg mener politiet kunne gjort dette på en mer diskré måte. Nå ender denne saken sansynligvis med at en kriminell slipper fri, kanskje får erstatning i tillegg og politibetjentene får kontorjobb i noen måneder.
Som bonus hater hvermansen i gata politiet litt mer.

Btw. denne videoen ble slettet minst én gang da den kom ut, så jeg laget en kopi om dette skjer igjen: http://www.youtube.com/watch?v=jVv2qxlAVeI
Sist endret av Turbolego; 24. mai 2011 kl. 12:32.
Helt patetisk, og være så brutal, så lenge du ikke skal stoppe Rocky
Vist du har sett due date vet du rullestol er farlig!
Sitat av Frenor Vis innlegg
Mannen brøt loven og ignorerte et pålegg fra politiet, at politiet velger å arrestere mannen er da på sin plass.

Arrestasjonsmetoden er voldelig og overdreven, men det er typisk for amerikansk politi. De liker å bruke litt makt for å vise hvem som er sjefen, at de i tillegg lyver litt i rapporten etterpå hører også med.

Alt i alt, en helt standard arrestasjon fra amerikansk politi, sånn de er trent til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du traff spikern på hue, men selv amerika burde vel ha en paragraf om personlig utnyttelse i makt av sin stilling, det å heve seg over andre fordi man kan og ikke er nødt burde kanskje gå som seksuell trakassering, e l?
Kunne de ikke bare ha satt en sykkellås på den rullestolen da?
jeg bryr meg ikke om han i rullestolen ikke fulgte ordre.
så lenge han ikke var en trussel mot forbipasserende eller politifolka så ser jeg ingen grunn til å behandle han slik.
og med tanke på at han sitter i rullestol så faller faren for det betraktelig.
uansett hva min sjef hadde bedt meg om å gjøre så hadde jeg aldri slengt en handicap sånn ned på bakken.
hadde faktisk ikke slengt han i det heletatt.
jeg kan ikke engang prøve å føle hva den mannen må ha følt.
en av de verste følelsene jeg kan tenke meg er å være totalt maktesløs og bli behandlet slik.
det er det jeg kaller for psykisk voldtekt.
jeg får vondt av å se på sånt.

slange er min største fobi, men når jeg ser politi misbruke makten sin så blir jeg mer redd.
Hmm, er det virkelig "lov" å jage tilskuere på den måten de gjør? Har selv vært tilskuer til (forholdsvis mild) politivild på Times Square i NYC, og når jeg og dama stod der for å se hva som skjedde videre, kom det en politimann bort mot oss og jagde oss videre.
Det samme skjer jo i denne, og omtrent alle andre, filmer med politi på nettet.
Har vi ikke rett til å oppholde oss og filme der så lenge det foregår på offentlig plass?
Noen som vet noe om akkurat dette?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
Her tror jeg du traff spikern på hue, men selv amerika burde vel ha en paragraf om personlig utnyttelse i makt av sin stilling, det å heve seg over andre fordi man kan og ikke er nødt burde kanskje gå som seksuell trakassering, e l?
Vis hele sitatet...
Han bommer jo totalt på spikeren. Selvfølgelig er ikke dette lov, hverken i Norge eller USA, men det har ingenting med seksuell trakassering å gjøre. Hva du mener med "personlig utnyttelse i makt av sin stilling" vet jeg ikke, men politimannen vinner jo ingenting personlig på dette.

Police brutality eller "use of excessive force" heter dette på godt nynorsk og det er langt i fra vanlig prosedyre, hverken i Norge eller USA. Problemet med lovene rundt slike saker er at det er vurderingssaker i hvert enkelt tilfelle og at vurderingsorganene ofte er interne (spesielt i mindre seriøse saker) og derfor lett kan bli tolket som svært lojale mot sine egne.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Har vi ikke rett til å oppholde oss og filme der så lenge det foregår på offentlig plass?
Noen som vet noe om akkurat dette?
Vis hele sitatet...
Forskjellige delstater har forskjellige regler ang. filming av politi, noen tillater det andre gjør det ikke.
Sist endret av Mith; 24. mai 2011 kl. 14:09.
Er glad for at politiet i Norge ikke er som dette. Har sett flere videoer fra USA hvor politiet slenger folk i bakken, selv om de stopper opp, går ned på kne og putter henda bak hodet. Men neida, de må fortsatt hive dem i bakken. Kanskje et par spark til hodet bare for å være sikre.

Patetisk.
Sist endret av Carne; 24. mai 2011 kl. 14:54.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Altså, du kaster ikke en handicapet person i bakken.
Og du tazer han vertfall ikke.
Du som kom med forslaget om og taze en handicapet person. Jeg må nesten kalle deg en idiot for sånt gjør du ikke.
Politiet har en legitim grunn til å arrestere personen. De kan heller ikke vite helt sikkert at han er handicapet selv om han sitter i rullestol. Problemet er den overdrevent voldelig måten arrestasjonen foregår på. At personen sitter helt i ro og politiet slenger han i bakken slik at han får kuttskader i fjeset - det er ikke akseptabelt uansett om personen er frisk eller ikke. Det at personen sitter i rullestol burde kanskje også automatisk føre til at politiet var mer skånsomme.

At uberettiget maktbruk fra politiets side ser ut til å forekomme oftere i USA enn i Norge har den naturlig forklaringen at det faktisk ca. 60 ganger flere innbyggere, og dessuten mye høyere kriminalitet, i USA enn i Norge.
Sist endret av lor3ntz; 24. mai 2011 kl. 15:15.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Altså, du kaster ikke en handicapet person i bakken.
Og du tazer han vertfall ikke.
Du som kom med forslaget om og taze en handicapet person. Jeg må nesten kalle deg en idiot for sånt gjør du ikke.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er "normal prosedyre" når en person politiet prøver å arrestere ikke roer seg ned eller nekter å legge seg på bakken? Her er en video hvor en fyr står på en parkeringsplass med hendene i været, men nekter å legge seg på bakken, etter flere advarsler blir han zappa: http://www.youtube.com/watch?v=1k4fgsuHopw

Når jeg sier at politiet tazer personer som ikke roer seg ned, så er dette etter å ha sagt ifra flere ganger på forhånd at "enten roer du deg ned/legger deg på bakken, ellers tazer vi deg".

Om rullestolbrukeren i denne saken mot all formodning på en eller måte klarte å forhindre politiet å sette håndjern på ham (lol?) så ville jeg først advart om at dersom han ikke roet seg ned, fikk han en zap.

Å hoppe over å advare rullestolbrukeren med f.eks. "enten roer du deg ned, ellers får du zapper'n" og/eller "ro deg ned, ellers knuser vi trynet ditt i bakken når vi kaster deg av stolen" som var det disse politibetjentene ut ifra det man kan se på videoen gjorde... er patetisk.

Dessuten, politifolkene sjekket ikke denne mannen for våpen før de tok tak i ham, noe som også er tegn på amatørmessig politiarbeid.
Jeg hadde 1. bedt om at personen lar meg sette på håndjern 2. sjekke etter våpen for min egen sikkerhet 3. få en politibil på stedet som kan sende ham på stasjonen for avhør dersom jeg ikke har min egen bil tilgjengelig.
Om personen nekter meg å gjøre noe av dette, må jeg anta at h*n kan prøve på noe, og da er litt zapping bedre enn kraniebrudd (satt på spissen)

Om handicappede er mer utsatt enn "vanlige" folk når det kommer til tazor's, gi meg gjerne info på dette.
Politifolka burde få sparken. Å slenge en rulestol bruker i bakken som ikke har noe sjans til å komme seg unna dem uansett er helt på trynet. Noen politi folk misbruker makta si. [COLOR="Black"]SCAB [/COLOR] Some cops are bastard
Skjønner ikke hvorfor folk fortsetter å bli såpass sjokkerte av hvordan det amerikanske politiet oppfører seg til tider. Slike saker dukker jo opp omtrent ukentlig.
Det er da forsatt sjokkerende at de bruker så mye makt selv om det skjer ofte? Forstår ikke logikken i at dersom det skjer ofte er det ikke sjokkerende.
Disse to politifolkene er da frie mennesker som alle andre, om enn kanskje en smule hjernevasket til å tro at det de gjør er moralsk riktig bare fordi de lar andre like slemme mennesker kommandere hva de skal gjøre og hva som er rett og galt. Ja, for alle vet at når man har LOVEN på sin side, så er man jo automatisk "the good guy"?
Men her valgte altså disse to, som frie selvstendige mennesker totalt uavhengig av andre, og slenge en handikappet person uten mulighet til å gjøre motstand hardt og brutalt ned i asfalten med ansiktet først. Men det var da på sin plass, mannen brøt jo tross alt LOVEN, eller hva?

Snakker om... Motbydelig er det.
Redpilled alfahann
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Det er da forsatt sjokkerende at de bruker så mye makt selv om det skjer ofte? Forstår ikke logikken i at dersom det skjer ofte er det ikke sjokkerende.
Vis hele sitatet...
En handling blir jo mindre sjokkerende når man utsettes for det mange ganger. At det skjer mange ganger gjør det imidlertid ikke noe mindre alvorlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Han kunne hatt en kniv/pistol/eller noe annet skarpt!
Han kunne også kommet med trusler før det opptaket vi så

Men jeg vet jo ikke hele historien siden jeg ikke var der..