Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva stemmer du?
Rødt/Rød Valgallianse 64 16,98%
Sosialistisk Venstreparti 40 10,61%
Det Norske Arbeiderparti 80 21,22%
Senterpartiet 18 4,77%
Venstre 51 13,53%
Krf 19 5,04%
Høyre 64 16,98%
Frp 88 23,34%
Lokal Liste 10 2,65%
Andre 20 5,31%
Blankt 8 2,12%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 377. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  96 7711
Tittelen sier alt. Gjerne legg til hvorfor og om det er lokale eller nasjonale forhold som gjør at du tar det valget du tar.
hva med oss som ikke skal stemme?
jaG
Produktutvikler
Sitat av murloc
hva med oss som ikke skal stemme?
Vis hele sitatet...
Ikke stem.

Eller stem på de du ville stemt på hvis du var myndig.
Sist endret av jaG; 7. september 2007 kl. 00:07.
Venstre. Rett og slett fordi jeg liker prioriteringene deres.
Skole, småbedrifter og miljø. Dessuten satser de hardt på bedre kollektivtrafikk.
De er også norges eneste sosialliberale parti, og jeg kunne aldri stemt hverken sosialistisk eller konservativt.
Sist endret av lars?; 7. september 2007 kl. 00:22.
Høyre eller FrP, men er ikke sikker på hvem.
Senterpartiet siden de er for et sterkt jordvern, mot økt sentralisering og har en god ordførerkandidat i hjemkomunenen min.
Venstre fokuserer på mange områder som jeg bryr meg sterkt om, samtidig som de vanligvis holder seg til en mer balansert tankegang i forhold til sosiale og økonomiske spørsmål.

Så ja - venstre.

Sitat av Steeny
Ikke stem.

Eller stem på de du ville stemt på hvis du var myndig.
Vis hele sitatet...
Missing the point. Jeg er myndig og velger og ikke stemme. Refererte til undersøkelsen, er det ikke interessant og vite det også?

Men for ikke og føre tråden off topic kan jeg forklare hvorfor jeg ikke stemmer. Jeg har ikke før nå i den siste tid begynt og fatte intereesse for politikk. Så jeg føler ikke at jeg har nok kunskap til og stemme
Trodde ikke det fantes flere Venstre-velgere enn meg der ute

Jeg vurderte en stund Høyre, fordi Erling Lae var søt på plakaten om at han ikke tenner på uniformer, men jeg kom fram til at jeg helelr vil stemme på politikk jeg støtter mer, på tross av fengende valgplakat.

murloc: Så stem blankt. Å ikke stemme er å drepe demokratiet.
Sist endret av Gest; 7. september 2007 kl. 02:18.
Stemmer Det norske Arbeiderparti. For det er et parti som tar sin egen politikk på alvår. Likhet, Frihet og solidaritet. Likhet = Vi skal alle ha like muligheter , Frihet = Frihet til og velge sin egen framtid , Solidaritet = vern om de svakeste og Arbeidere i alle land , forèn dere:P hehe. (litt kommunisme i små doser går bra)

Dette er vi igang med.
- Eldreomsorg: En storsattsning på eldreomsorgen via økte overføringer til kommunene
- Større fokus på innhold og flere lærere i den norske skole
- En krafttak for sykehusene i landet via økte overføringer, over 1.3mrd ekstra i 2008
- Ferdigstilling av full barnehagedekning.
- Økte overføringer til samferdselssektoren. Bybaner, 4felts motorvei i de store byene samt oppgraderinger/asfaltering av kommune/fylke og riksveier. Midtdelere
- Høyresiden sier vi neglisjerer det frivillige, dette kan vi motbevise på det sterkeste, vi budsjetterer 1milliard kroner til frivillige organisasjoner 2008-2009
- Sikring av hjemfallsretten\ offentlig eierskap til vannkraften
- Styrking av politiet med 77millioner kroner

og mye mye mer.

Godt valg og bruk stemmeretten

Kandidat for Arbeiderpartiet i Trondheim
Nr65 på lista.
Sitat av stiansj
Stemmer Det norske Arbeiderparti. For det er et parti som tar sin egen politikk på alvår. Likhet, Frihet og solidaritet. Likhet = Vi skal alle ha like muligheter , Frihet = Frihet til og velge sin egen framtid , Solidaritet = vern om de svakeste og Arbeidere i alle land , forèn dere:P hehe. (litt kommunisme i små doser går bra)

Dette er vi igang med.
- Eldreomsorg: En storsattsning på eldreomsorgen via økte overføringer til kommunene
- Større fokus på innhold og flere lærere i den norske skole
- En krafttak for sykehusene i landet via økte overføringer, over 1.3mrd ekstra i 2008
- Ferdigstilling av full barnehagedekning.
- Økte overføringer til samferdselssektoren. Bybaner, 4felts motorvei i de store byene samt oppgraderinger/asfaltering av kommune/fylke og riksveier. Midtdelere
- Høyresiden sier vi neglisjerer det frivillige, dette kan vi motbevise på det sterkeste, vi budsjetterer 1milliard kroner til frivillige organisasjoner 2008-2009
- Sikring av hjemfallsretten\ offentlig eierskap til vannkraften
- Styrking av politiet med 77millioner kroner

og mye mye mer.

Godt valg og bruk stemmeretten

Kandidat for Arbeiderpartiet i Trondheim
Nr65 på lista.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at dette er et lokalvalg?
Jeg er fullt klar over det. Men Regjeringens bevilgninger gir muligheter til lokale prioriteringer. og siden ikke alle her inne er fra Trondheim tenkte jeg som så at det generelle passer seg bedre. Det er uansett et hovedløfte til alle arbeiderpartiets lokalpartier og prioritere det undertegnede skrev om.
stemte høyre.. de vil ha ferge til øya jeg kommer i fra (Lofoten)

det var jo fylkestingvalg og..
Kommer ikke til å stemme, men er myndig. Skulle vært et valg for det også i voten din.
Jeg stemmer Høyre!

Det er det eneste partiet med en fornuftig økonomisk politikk, en politikk som gir muligheter til alle samt stiller krav. Også har partiet den beste skolepolitikken.
Lokalt er høyre veldig bra på frihet og muligheter, rett til å velge selv og økonomisk støtte der det trengs!
*puff puff*
Hvordan klarer dere å lese gjennom alle partiprogrammene?
:-S
Jeg skal ikke stemme...
For jeg klarer ikke å lese :-P
Nå trenger man virkelig ikke å lese partiprogrammene til hvert enkelt parti. Du har vel kanskje hatt samfunnsfag på skolen så du vet sånn ca. hva høyre og venstre siden står for. Da er det egentlig bare å finne ut hvilken side du står på, for så å finne ut hvilket parti som passer best for deg. Da kan det være greit å ta en titt på partiprogrammene til de aktuelle partiene. Det media og valgkampbrosjyrer sier er også greit å få med seg. Når du har funnet "ditt" parti så er det også greit å ta en titt på de andres partiprogram og lese litt historie. Etterhvert sitter du inne med nok kunnskap til å diskutere litt saklig politikk (om det er ønskelig)
Sist endret av Mith; 7. september 2007 kl. 15:50.
Vel...
Nei, jeg hadde ikke om partier på skolen.
Og det året de andre i klassen min lærte om det, så var jeg sykemeldt :-P

Og jeg har ærlig talt ikke peiling på hvilke partier som står hvor.
Men jeg blir ofte fortalt at jeg er en som burde stemme "sånn midt på".
Siden jeg er for både offentlig og privat virksomhet.
Jeg stemte på Ap. Liker politikken dems
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen
*puff puff*
Hvordan klarer dere å lese gjennom alle partiprogrammene?
:-S
Jeg skal ikke stemme...
For jeg klarer ikke å lese :-P
Vis hele sitatet...
Buhu! Stakkars deg.

Det går faktisk fint an å la vere å lese partiprogram, og fortsatt danne seg et relativt godt inntrykk av partia. Mellom anna går det an å følge med i diverse media som tv, aviser o.l.

Det går også an å sjå debattane direkte fra stortinget, via nettet (www.stortinget.no), eller du kan lese prinsippprogrammet. Prinsippprogramma er stortsett rimelig små og lettleste, med punktvise og tabloide forklaringer av partia sin politikk.
At 27,42% skal stemme Frp er ganske skremmende synes jeg og det får meg til å lure på hvorfor dere skal stemme på dette partiet?
Min far spurte meg om jeg skulle dra på ambassaden og stemme, jeg svarte koselig og pent "Politikk interesserer meg ca like mye som rektale undersøkelser" og han lo.
Ok...

Nå skal jeg se.. stemming ja. En mulighet jeg har hatt i noen år nå, og kun benyttet meg av én gang for lenge siden i et uviktig kommunevalg. Tenkte da at jeg egentlig ikke hadde så veldig peiling og at jeg likegått kunne trillet en terning..

Jeg har desverre ikke noe lurt alternativ til det såkalte demokratiet, annet enn kanskje en snill diktator, men de finnes vel ikke (de ville nok utviklet seg i feil retning etterhvert og...)

Det såkalte demokratiet fungerer so-so allikevel, man (åltså jeg) følger med med et halv øyelokk (så ting ikke går helt av skaftet as if), men er ikke overvettes interessert i politikk. Det er det nok av andre som er uansett. Alle må ikke stemme.

Så kommer den (idiotiske) beskyldningen/unnskyldningen om at "stemmer du ikke kan du ikke klage". Feil! Da vil jeg si at det er stikk motsatt, de som har stemt "kan ikke klage", når partiet dems allikevel uungåelig må inngå avtaler med andre partier og bryter valgløfter uansett. Enten pga det ene eller det andre. Ok alle kan selvsagt klage, men det er ikke pointet. Norge har ikke etparti-styring (og det er kanskje bra?), dermed blir det en suppe hver gang med litt av ditt og litt av datt, noen forskjeller i litt skatt her eller mer (alltid mer) avgift her, men i det store og hele - status quo.

Hvis noen skulle tvinge meg til å stemme, hadde det blitt terningkast. Nå gjør ikke en stemme så mye fra eller til, men hvor nyttig er dét liksom?

Dessuten mener jeg resultatet er mer eller mindre avgjort på forhånd (tenker ikke på gallup-målinger men mer reklame-påvirkninger. Dessuten blir det vel verre i fremtiden (nåtiden?), men store multinasjonale selskaper/institusjoner som vil ha kake og lager den påbudte oppskriften selv som politikere og vi må spise... Ok den var muligens litt fjern og mulig paranoid og spekulativt, hva vet jeg. Litt offtopic og)

Så jeg stemmer ikke. Like interessant som fotball. (og før jeg får pepper; forsåvidt greit å være interessert i fotball og politikk, men jeg er ikke det)
@ Gestpews. Det er et like viktig demokratisk prinsipp at man også kan la være å stemme ved valget hvis man ønsker det. Selv stemmer jeg blankt i år.
Sitat av stiansj
Jeg er fullt klar over det. Men Regjeringens bevilgninger gir muligheter til lokale prioriteringer. og siden ikke alle her inne er fra Trondheim tenkte jeg som så at det generelle passer seg bedre. Det er uansett et hovedløfte til alle arbeiderpartiets lokalpartier og prioritere det undertegnede skrev om.
Vis hele sitatet...
Når du skal stemme ved et lokalvalg er det vel et fett hvilke rammebetingelser regjeringen har gitt kommunen? Det som er viktig er hvordan lokalpolitikerene forvalter midlene.
Forstår veldig godt at du har lyst til å fronte partiet "ditt", men det hadde vært bedre viss du heller kom med konkrete eksempler på hva politikerene vil gjøre for komunen din som gjør at du vil stemme på de.
Noe usikker, blir enten SV eller RV, mulig jeg går for en taktisk løsning. Ser på det viktigste som at det blir noe annet enn høyre&frp som har makta i oslo, ser hvor mye som har forfalt her de siste årene (høyresiden har hatt flertall i oslo i mange år nå, og det har ikke vært en spesielt hyggelig opplevelse). Til stortingsvalg pleier det å stå mellom sv og ap.
Jeg stemmer RV. Både for å sikre plassen til RV i mitt lokale kommunestyre, men også fordi venstresida ser ut til å kunne gjøre et ok valg, og de trenger RV på ytterste fløy for å holde AP og SV i øra. Hadde jeg bodd i Oslo, Bergen, Notodden, Tromsø (og sikkert andre byer jeg ikke veit om), ser det ut som om RV kan gjøre et brakvalg, og dermed få reell innflytelse på politikken, og ikke bare være vaktbikkje, slik som RV vanligvis er. Man trenger en motvekt til høyresida (H, FRP, KRF, V) sin herjinger, og da er RV alternativet.
Sitat av steinarlima
Når du skal stemme ved et lokalvalg er det vel et fett hvilke rammebetingelser regjeringen har gitt kommunen? Det som er viktig er hvordan lokalpolitikerene forvalter midlene.
Forstår veldig godt at du har lyst til å fronte partiet "ditt", men det hadde vært bedre viss du heller kom med konkrete eksempler på hva politikerene vil gjøre for komunen din som gjør at du vil stemme på de.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte og aldri likegyldig hvilken regjering vi har. Det er faktisk veldig viktig at vi har en regjering som satser på lokaldemokratiet via økte overføringer, slik at de lokale partiene får sjansen til og infri de løfter de gir. Nå er det slik at Arbeiderpartiet er både et nasjonalt og lokalt parti med både nasjonal politikk og lokal politikk. Men den lokale politikken vil uansett farges av den nasjonale vedtatte politikken. Derfor er de signaler regjeringen sender en indikator på hva som kanskje er lurt og stemme lokalt også.

Når det er sagt så sa jeg tidligere her at det kanskje ble uinterresant hva MIN kommune satser på siden dette er et nasjonalt forum, men jeg kan jo fortelle det også jeg da.

Trondheim var før 2003 styrt av høyre i 14år. På de 14 årene forsømte de kommunale bygg og haller. Vi har samfunnshus og skoler som forfaller. Det første vi gjorde når vi kom til makten i 2003 var og sette inn et krafttak for trondheimsskolen og vedtok og bruke 1million kroner hver eneste dag ut perioden på bygging av nye skoler og oppussing. Idag begynner Trondheim og få en kjempebra standard på skolene sine og vi har lovet 6 nye flerbrukshaller i neste periode. Vi er også DEN FØRSTE STORBYEN MED FULL BARNEHAGEDEKNING.

Baksiden av medaljen er at vi har mangler i eldreomsorgen og barnevernet. Dette er forøvrig to konkrete saker vi har vedtatt og løfte opp i neste periode. Vi lovte i 2003 som hovedsak, full barnehagedekning. Hovedløftet vårt 2007 er full sykehjemsdekning og et bedre barnevern. Foruten det har vi innfridd løftet om gratis hall og baneleie til idretten og innbyggerne, vi har infridd løftet om gratis trygghetsalarm til de eldre i kommunen. Og vi lover 2millioner kroner mer til kulturtiltak i kommunen i neste periode.

Arbeiderpartiet i Trondheim har vist at vi kan ta ansvar. Vi har infridd våre valgløfter, men samtidig er vi innstilt på og ta de utfordringer som byen står ovenfår i neste periode.
Sist endret av stiansj; 7. september 2007 kl. 17:08.
Er jo selvfølgelig viktig hvilke rammer som er satt av regjeringen, men i et komunevalg så er det revnende likegyldig HVEM som har gitt komunen pengene, spørsmålet er som jeg skrev tidligere hvordan de forvaltes. Min erfaring tilsier at hva partiene mener nasjonalt sjelden har noe ting som helst å si når det kommer til lokalpolitikerne. Hvorfor skal folk fra Trondheim stemme AP? Er ikke veldig interessant hva som skjedde i sist periode.

Ble litt rotete.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg ser her at flere kritiserer folk som stemmer FRP ved kommunevalget. Men sannheten er vel den at det er stor forskjell på å ha et parti som ledende i kommunen og å ha de i en evt regjering. På kommunevalget legger folk gjerne vekt på saker som bygging i strandsonen, og da vil jo FRP være et greit parti å stemme på.
på skolevalgene i Asker og Bærum ble det AP i Asker og Frp i Bærum
Sist endret av Meeger; 7. september 2007 kl. 17:42.
Sitat av vidarlo
Buhu! Stakkars deg.

Det går faktisk fint an å la vere å lese partiprogram, og fortsatt danne seg et relativt godt inntrykk av partia. Mellom anna går det an å følge med i diverse media som tv, aviser o.l.

Det går også an å sjå debattane direkte fra stortinget, via nettet (www.stortinget.no), eller du kan lese prinsippprogrammet. Prinsippprogramma er stortsett rimelig små og lettleste, med punktvise og tabloide forklaringer av partia sin politikk.
Vis hele sitatet...
Hmm... Hvor lenge varer disse debattene da?
Og de felste debattene virker for meg bare som en gigantisk krangel og masse drittslening.
Hvor finner jeg prinsipprogrammene?
(fikk ikke til å åpne stortings siden, internett er litt ødelagt i dag..)
Sitat av GothQueen
Hmm... Hvor lenge varer disse debattene da?
Og de felste debattene virker for meg bare som en gigantisk krangel og masse drittslening.
Hvor finner jeg prinsipprogrammene?
(fikk ikke til å åpne stortings siden, internett er litt ødelagt i dag..)
Vis hele sitatet...
Slå opp partiet på f.eks wikipedia, der kan du se hva de fleste partiene står for.
Sitat av Meeger
på skolevalgene i Asker og Bærum ble det AP i Asker og Frp i Bærum
Vis hele sitatet...
Det sier litt om bærum.

FRP er for enkle mennesker, som ikke liker skatt, fordi de vil heller ha en dyr flatskjerm enn gode kommunale og nasjonale tilbud. På skolevalget så jeg noe svært interessant, (jeg går på skole i bærum) de borgelige partiene, særlig høyre og frp vant på å "disse" de andre, og humoren dems, mens SV og RV og AP derimot, de kom med bra politikk, selvom man må betale skatt for det, så får man absolutt noe igjen for det... I bærum der hvor jeg bor, er det svært dårlige ungdomstilbud, og i kommunen sitter FRP. De i bærum stemmer rett og slett frp fordi de er gjerrige, og fordi mange er rike der...

Selv stemte jeg SV.
Jeg kommer til å stemme RV på både kommune- og fylkestingsvalget fordi AP får nok stemmer her i byen uansett (og SV lider under særdeles ukarismatiske og lite flinke toppkandidater), og det trengs (som DonTomaso nevner) en motvekt mot borgersiden, spesielt Høyre og Frp her i byen som kommer med det ene idiotforslaget etter det andre. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde stemt på dem hvis det hadde vært stortingsvalg, men jeg antar egentlig det.
Jeg skal ikke stemme, men på skolevalget stemmte jeg Høyre først og fremst av følgende grunner: Valgfritt sidemål og lærerevaluering.



Det er lov å lykkes


Cheers
Sitat av mongeland
Jeg kommer til å stemme RV på både kommune- og fylkestingsvalget fordi AP får nok stemmer her i byen uansett (og SV lider under særdeles ukarismatiske og lite flinke toppkandidater), og det trengs (som DonTomaso nevner) en motvekt mot borgersiden, spesielt Høyre og Frp her i byen som kommer med det ene idiotforslaget etter det andre. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde stemt på dem hvis det hadde vært stortingsvalg, men jeg antar egentlig det.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler på at SV lider under ukarismatiske og lite flinke toppkandidater? =)
Sitat av mongeland
Jeg kommer til å stemme RV på både kommune- og fylkestingsvalget fordi AP får nok stemmer her i byen uansett (og SV lider under særdeles ukarismatiske og lite flinke toppkandidater), og det trengs (som DonTomaso nevner) en motvekt mot borgersiden, spesielt Høyre og Frp her i byen som kommer med det ene idiotforslaget etter det andre. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde stemt på dem hvis det hadde vært stortingsvalg, men jeg antar egentlig det.
Vis hele sitatet...
Du stemmer RV fordi AP får nok stemmer? Har du egentlig egne meniger eller stemmer du på de du syntes synd på? Skal du stemme RV må det jo i såfall være fordi du er kommunist e.l og ikke fordi AP for nok stemmer.

Ta et valg.
Sitat av C.Hendrix085
Du stemmer RV fordi AP får nok stemmer? Har du egentlig egne meniger eller stemmer du på de du syntes synd på? Skal du stemme RV må det jo i såfall være fordi du er kommunist e.l og ikke fordi AP for nok stemmer.

Ta et valg.
Vis hele sitatet...
RV er ikke helt kommunistisk da. Dessuten er det jo ikke nasjonalvalg (husker ikke navnet), så det er jo for å få en balanse.
kan de som stemmer frp vennligst forklare meg hvorfor?

Kan ikke på noen som helst måte skjønne hvorfor noen kan gi bort all selvrespekt på den måten.
Sitat av max-mekka
RV er ikke helt kommunistisk da. Dessuten er det jo ikke nasjonalvalg (husker ikke navnet), så det er jo for å få en balanse.
Vis hele sitatet...
Nei, de er ikke helt kommunistiske. Derfor jeg skrev "kommunister e.l". Men å stemme et parti for å skape balanse stemmer ikke helt for meg. Man stemmer for det man tror på, ikke balanse. Tror han på RV`s ideologi så er det greit Men å stemme for de pga balansens skyld.Hmm..

Sitat av mrniceguy
kan de som stemmer frp vennligst forklare meg hvorfor?

Kan ikke på noen som helst måte skjønne hvorfor noen kan gi bort all selvrespekt på den måten.
Vis hele sitatet...
Antagligvis fordi de tror på politikken og ideologien dems Orker ikke forklare alle grunnene, men de har jo noen gode synspunkter de også.


Selvom jeg ikke tror på KRF så trenger jeg ikke masse grunner av de som gjør det
Sitat av C.Hendrix085
Du stemmer RV fordi AP får nok stemmer? Har du egentlig egne meniger eller stemmer du på de du syntes synd på? Skal du stemme RV må det jo i såfall være fordi du er kommunist e.l og ikke fordi AP for nok stemmer.

Ta et valg.
Vis hele sitatet...
Han har tatt et valg, han stemmer RV. Man stemmer selvsagt på et parti fordi man er enige med mesteparten av meningen til partiet, og på hvilken rolle partiet kommer til å spille i kommunestyret/fylkestinget. Det er også lov å stemme taktisk. Ved sist valg stemte jeg SV, fordi RV var sjanseløse på et stortingsmandat fra Rogaland. Det er lov å tenke når man stemmer også, og ikke bare stemme av gammel vane.
Sitat av C.Hendrix085

Selvom jeg ikke tror på KRF så trenger jeg ikke masse grunner av de som gjør det
Vis hele sitatet...
nei, korrekt. men jeg kan ikke skjønne hva folk liker med frp, derfor er jeg litt nysgjerrig.
Sitat av DonTomaso
Han har tatt et valg, han stemmer RV. Man stemmer selvsagt på et parti fordi man er enige med mesteparten av meningen til partiet, og på hvilken rolle partiet kommer til å spille i kommunestyret/fylkestinget. Det er også lov å stemme taktisk. Ved sist valg stemte jeg SV, fordi RV var sjanseløse på et stortingsmandat fra Rogaland. Det er lov å tenke når man stemmer også, og ikke bare stemme av gammel vane.
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov til å stemme taktisk. Og man må ta et valg.
Men du sier også at man stemmer fordi man er enig i mesteparten av menigene deres. Man er vell ikke enig i det vist man stemmer pga at et annet parti, som jeg tolker som at han tror mer på menignene dems enn RV, ikke får nok stemmer.

Det er vel ganske stor forskjell på RV og AP?
Sitat av C.Hendrix085
Ja, det er lov til å stemme taktisk. Og man må ta et valg.
Men du sier også at man stemmer fordi man er enig i mesteparten av menigene deres. Man er vell ikke enig i det vist man stemmer pga at et annet parti, som jeg tolker som at han tror mer på menignene dems enn RV, ikke får nok stemmer.

Det er vel ganske stor forskjell på RV og AP?
Vis hele sitatet...
Det er enorm forskjell på de to parti ja. Hvis jeg fortsatt hadde bodd i Trondheim, hadde jeg tenkt som følger at det skal mye til for at det ikke blir et rød-grønt flertall i kommunestyret. Hvis man ønsker et rødgrønt styre, men samtidig vil at dette rødgrønne styret skal være så venstrevridd som mulig, så er det smart å stemme RV, for flere RV-representanter kan være med på å dra den politiske tyngden mot venstre. Jeg vet om medlemmer i både AP og SV, som har stemt RV, fordi de var sikre på et venstresideflertall i kommunestyret, og samtidig mener de at sine partier er for høyrevridde.
Sitat av DonTomaso
Det er enorm forskjell på de to parti ja. Hvis jeg fortsatt hadde bodd i Trondheim, hadde jeg tenkt som følger at det skal mye til for at det ikke blir et rød-grønt flertall i kommunestyret. Hvis man ønsker et rødgrønt styre, men samtidig vil at dette rødgrønne styret skal være så venstrevridd som mulig, så er det smart å stemme RV, for flere RV-representanter kan være med på å dra den politiske tyngden mot venstre. Jeg vet om medlemmer i både AP og SV, som har stemt RV, fordi de var sikre på et venstresideflertall i kommunestyret, og samtidig mener de at sine partier er for høyrevridde.
Vis hele sitatet...
Ja, det er fair nok.
Hadde han begrunnet det med å stemme taktisk så hadde jeg godtatt det.
Men å begrunne det med at de andre for sikkert nok stemmer uansett holder ikke helt for meg
Tror nok jeg skal stemme AP.
Sitat av Kanoner
@ Gestpews. Det er et like viktig demokratisk prinsipp at man også kan la være å stemme ved valget hvis man ønsker det. Selv stemmer jeg blankt i år.
Vis hele sitatet...
jeg sier ikke at folk _må_ finne et parti å stemme på, men dersom 50% av beflokningen fant ut at politikk ikke var av interesse, og ikke stemte, ville det blitt ubalanse. Jeg mener at jo færre som stemmer, jo mer sier boflkningen at et diktatur hadde vært like så greit, siden de ike bryr seg. Å i det minste drasse ræva ned til valglokalet burde være minstekrav, å stemme blankt har jeg da ingenting i mot, så lenge en lapp går ned i den boksen. Hva er vitsen med stemmerett om bare halvparten av befolkningen bruker den?
Jeg vil gjerne stemme på RV, men nå er jeg flyttet fra Bergen til Bø i Telemark. Og valgkortet mitt gjelder Bergen. Går det an å bruke kortet her?
Sitat av marsboer
Jeg vil gjerne stemme på RV, men nå er jeg flyttet fra Bergen til Bø i Telemark. Og valgkortet mitt gjelder Bergen. Går det an å bruke kortet her?
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis du hadde lagt litt arbeid i forarbeidet, hadde du funnet ut at du kunne ha forhåndsstemt i løpet av dagen, men på valgdagen MÅ du stemme i kommunen din. Hvis det skulle skje på mandag at RV går glipp av ett mandat i Bergen pga én stemme, så kommer jeg og juler deg opp.
Sist endret av DonTomaso; 7. september 2007 kl. 22:23.