Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1167
married to google
Xmalix's Avatar
Hei

Jeg lurer på om det er mulig for en dataingeiør å jobbe hjemmefra?

Det har jeg veldig lyst til fordi jeg liker ikke å ha noen mennesker rundt meg og trives best når jeg kan fordype meg i noe alene.

Om det går ann å jobbe hjemmefra som IKT arbeider er det også noe jeg kunne tenke meg selv om jeg nå utdanner meg til å bli dataingeniør. Vil jeg alikevel kunne jobbe med IKT selv om jeg muligens er litt overkvalifisert? Kun interessert i IKT om jeg kan ha hjemmekontor.

Takker for svar
Har en kjenning som er utdannet innenfor IKT på videregående nivå, som nå er ansatt hos NTNU som dataingeniør. Han kan til dels velge selv om han skal jobbe hjemmefra, men om du vil ha en stilling som dette må du påregne litt tid på kontoret samt reise rundt på anlegg (sjekke systemer, feil osv). Jeg tror du vil ha vanskeligheter med å finne en stilling som du kan jobbe 100% hjemme med innenfor IKT som ingeniør. Lykke til.
100% hjemme er uvanlig, da jobber du enten kun med prosesser og planlegging eller er spesialist på analyse.

Selv jobber jeg kanskje 50/50 hjemme / ute hvor ute = hele norge og europa ved behov og 40k km bak rattet per år.
Som systemutvikler er det store muligheter for å lage sin egen arbeidsplass, da kan du jobbe hjemmefra så mye du vil.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Start nettside med server i utlandet, så kan du drive gamblingselskap, men da trenger man fort en halv mill minst i startskapital.
Selvsagt er det mulig med hjemmekontor, men tror nok du må regne med at du må jobbe fra et kontor i de fleste jobbene en dataingeniør gjør. Jeg er dataingeniør selv, og har jobbet både på kontor og på hjemmekontor. Hjemmekontor er nok langt fra normen, og årsaken til at jeg hadde hjemmekontor var at hovedkontoret var i en annen by og kontoret i min by ble nedlagt.

Hvis du ikke liker folk tror jeg også du får et stort problem når du skal ut og søke jobb, da de fleste arbeidsgivere vil ha utadvendte og sosiale medarbeidere, så om du er innadvendt vil jeg anbefale deg å tone det ned i et jobbintervju.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Enig med deg der...! Mye man kan få gjort hjemmefra..

Men skal man ut i jobbmarkedet idag så må man være utaddvendt , hyggelig, ha grei CV, et etc skjønner greia...

never NAV. once before. never again :P