Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3341
Klassen vår får om noen dager besøk av en imam (muslimsk bønneleder/anfører). Vi skal i anledning det få spørre han spørsmål angående den islamske troen. Det er derfor en god mulighet for meg til å spørre om deres syn på kvinner, frelse, ikke-muslimer(de vantro), kvinnesyn, æresdrap, konvertering fra Islam, samt mer. Men, jeg kan ikke si at jeg har den største innsikten i islamsk tro, så det er derfor litt begrenset hva jeg får spurt om.
Lurte derfor på om noen her har noen spørsmål/innvendinger som kunne være krevende for denne imamen å svare på.

Setter meget pris på svar.


Btw: Dette har ingenting med skolearbeid å gjøre, det er kun for å lære av imamen, så hvis du tror dette er leksehjelp, så tar du feil.
Hva med å spørre ham om hvordan det er å være muslim i Norge i dag, hvilke utfordringer det fører med seg, hvordan etniske nordmenn flest forholder seg til religionen og hvordan man kan bidra for å minske gnisningene mellom mennesker med forskjellig tro?
http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=koranen

Sjekk ut denne tråden her finner du mye du kan spørre han om
Hold oss oppdatert da, er selv muslim, så vil se og sammenligne!
Sist endret av vodkaa; 27. mars 2012 kl. 23:27.
Du kan også spørre hvordan det er og hele tiden bli avkrevd å ta avstand fra ekstreme handlinger som begås i islams navn.
Trådstarter
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Hold oss oppdatert da, er selv muslim, så vil se og sammenligne!
Vis hele sitatet...
Den er grei.


DonT: Takktakk, skal spørre!
Sist endret av Paratus; 27. mars 2012 kl. 23:34.
spør han om hva han synes om at krekar får fengsel
Kan du også spørre han om hva han syns om at ekstremist muslimske folk som kommer til Norge og vil innføre Sharia lover i Norge?
Sosietær maniker
«Hvor mange følger koranen i flokken din?»
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kan også spørre hvordan det er og hele tiden bli avkrevd å ta avstand fra ekstreme handlinger som begås i islams navn.
Vis hele sitatet...
Og om han tar avstand fra Mullah Krekar?
Vi hadde det samme på vår skole. Det blir bare max kleint hvis du skal starte å leke ekspert og hakke ned på religionen hans. Det var flere i klassen min som gjorde det, og jeg ble bare flau. Greit nok hvis du har litt peiling, og stiller reflekterte spørsmål. Men du kommer bare til å få et standard svar om at islam respekterer kvinner veldig mye osv. I det minste tenk deg om to ganger før du stiller et spørsmål, og vis respekt.

Håper du forstod DonTomasos skjulte agenda i innleggene hans, han har absolutt et godt poeng. Forøvrig gode spørsmål, anbefaler deg å stille dem!
Redpilled alfahann
Spør han om hvilke bevis han har som tilsier at religionen hans er riktig,og alle andre religioner feil.
Trådstarter
Islam blir også ofte av muslimer og troende omtalt som "fredens religion", så skal prøve å finne sitater i koranen som strider med nettopp dette. I tillegg er kunne det vært spennende å spørre hvorfor Koranen har så mange likhetstrekk med datidens samfunnsforhold og etiske normer, ettersom Koranen skal være ord direkte fra Allah.
Husker når vi besøkte en moske i Oslo så sa han imamen at Allah hadde skapt bibelen, Allah hadde skapt sol, vann, luft, fjell og alt liv på jorden. Ingen av oss turte å si at dette var vitenskaplig bevist, men hadde vært morsomt å fått hørt svaret på det her.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hver gang du har med en religiøs person å gjøre.. Still reflekterte spørsmål, ikke still konkluderende spørsmål som får personen(e) til å lukke seg inn/ikke svare deg skikkelig. //Det er som å gå på et minefelt.
Trådstarter
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vi hadde det samme på vår skole. Det blir bare max kleint hvis du skal starte å leke ekspert og hakke ned på religionen hans. Det var flere i klassen min som gjorde det, og jeg ble bare flau. Greit nok hvis du har litt peiling, og stiller reflekterte spørsmål. Men du kommer bare til å få et standard svar om at islam respekterer kvinner veldig mye osv. I det minste tenk deg om to ganger før du stiller et spørsmål, og vis respekt.
Vis hele sitatet...
Nei, skal ikke oppføre meg respektløst. Skal spørre fra et objektivt og ikke-religiøst synspunkt; rett og slett for å lære av det. Jeg kommer nok ikke med vrøvl som "Hva faen er galt med dere? Liker dere å slå kvinner og sprenge barn?".
For å sette det litt på spissen, du kan jo evt. spørre om hva han vekter mest (eller hvordan han forholder seg til); de "ti bud" i Koranen (og)eller norsk lov.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Paratus Vis innlegg
Islam blir også ofte av muslimer og troende omtalt som "fredens religion", så skal prøve å finne sitater i koranen som strider med nettopp dette. I tillegg er kunne det vært spennende å spørre hvorfor Koranen har så mange likhetstrekk med datidens samfunnsforhold og etiske normer, ettersom Koranen skal være ord direkte fra Allah.
Vis hele sitatet...
"Ett sverd sier mer enn tusen ord"....
Spør hvordan det var å være muslim for han og hans familie, før man fikk vite, at det var en etnisk nordmann, som stod bak angrepene 22. juli.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Spør hvordan han kan leve, bo og oppholde seg her og samtidig skulle leve opp til lovene og reglene som koreanen krever, og i samme slengen skal følge norges lover. Er det vanskelig? Eller sympatiserer han med Bhatti og Krekars metoder for å spre Islams budskap?
Sitat av SVA Vis innlegg
Spør hvordan det var å være muslim for han og hans familie, før man fikk vite, at det var en etnisk nordmann, som stod bak angrepene 22. juli.
Vis hele sitatet...
De få timene?
Spør hva han synes om jøder :P
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med å spørre ham om hvordan det er å være muslim i Norge i dag, hvilke utfordringer det fører med seg, hvordan etniske nordmenn flest forholder seg til religionen og hvordan man kan bidra for å minske gnisningene mellom mennesker med forskjellig tro?
Vis hele sitatet...
jeg elsker deg
Hvorfor mange av dem drikker seg drita men nekter og spise gris.
Spør han hva konsekvensene for å forlate islam er.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De få timene?
Vis hele sitatet...
Det var veldig mange som trakk forhastete konklusjoner i løpet av de få timene.
Jeg var på jobb på det tidspunktet, og jeg hørte uttallige ganger, "De jævla muslimene!" og lignende.

Jeg husker veldig godt en facebook-update fra en bekjent, "Vi burde forstått det når førstemann kom for 40 år siden." Dette slettet han få timer etterpå, forståelig nok.

Så jo, jeg syns det er et relevant spørsmål.
Jeg syns du skal bruke litt tid på The Skeptic's Annotated Quran, plukke ut noen koranvers du reagerer på, og spørre ham om dem. Tips: Bruk menyen på høyre side.
Sist endret av kallisti; 28. mars 2012 kl. 01:18.
Hva med å spørre ham om de forskjellige tolkningene av Koranen og hva han synes om disse? Altså, du har muslimer som har påtatt seg en veldig konservativ/ekstremistisk måte å tolke Islam på, mens andre har tilpasset sin levemåte til f eks detnorske samfunnet. Hvor går grensen for hva som er greit å bøye og tøye på? Eksempler: homofili, ekteskap på tvers av religioner, Muhammed-karikaturer, kvinnens plass i Islam osv.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De få timene?
Vis hele sitatet...
Ja. Det var fler som opplevde å bli spytta på, og jeg hørte oppfordringer om at de som bærer hodeplagg bør holde seg inne. Så det er kanskje noe å spørre om like vell ?
det skjedde mye i de få timene i oslo sentrum.. men dette har greit blitt dysset ned av media, ola normann prøvde å leke dektektiv så godt han kunne en liten stund der.. husker jeg syntes politiet var overraskende tidlig ute med å forklare at det var en hvit mann som skøyt på utøya..
Sitat av Realist1 Vis innlegg
De få timene?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg hørte om muslimer som ble spytta på, og oppfordringer om at kvinner som bærer hodeplagg, bør holde seg inne. Så det er kanskje noe å spørre om likevel?
Til TS: Jeg er veldig imot religion, og spesielt religioner som de tre store (Islam, Kristendom og Jødedom), men hvis du bare vil ha vanskelige spørsmål for å vippe han av pinnen/presse han opp i et hjørne, så er du bare frekk.

Håper du heller søker litt innsikt i Islam el. (som det kan virke som ut ifra førsteposten din), så er det mange gode spørsmål her.

Hold deg unna spørsmål som "Hvor mange følger koranen i flokken din?" og "Hva synes du om at fundamentalistiske muslimer kommer til Norge og vil innføre Sharia lover i Norge?"...

Edit: DonTomaso hadde noen gode og interessante spørsmål!
Sist endret av ffdck; 30. mars 2012 kl. 15:39.