Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 10581
Ser på nettet at en demo i Oslo i går samlet 4000 mennesker mot pelsdyroppdrett.
At vi her i landet ikke har verre ting å demonstrere mot, sier noe om hvor bra vi har det. Jeg er selvsagt mot at dyr lider i utrengsmål, det skal vi kjempe mot, men jeg vil vil jo samtidig sette et spørsmålstegn ved moralen når folk kan være mot pelsdyroppdrett - og samtidig gå på julebord.
1. Jeg er ikke sikker på om jeg tar Animal Farm-referansen. Kanskje gjøre noe med tittelen?

2. Hva er det ved å gå på julebord som du synes gjør det legitimt å sette spørsmålstegn ved moralen til pelsdyrmotstanderne? Har julebord og pelsdyrmotstand eller pelsdyroppdrett noe med hverandre å gjøre?
Sitat av Artrosemannen Vis innlegg
Ser på nettet at en demo i Oslo i går samlet 4000 mennesker mot pelsdyroppdrett.
At vi her i landet ikke har verre ting å demonstrere mot, sier noe om hvor bra vi har det. Jeg er selvsagt mot at dyr lider i utrengsmål, det skal vi kjempe mot, men jeg vil vil jo samtidig sette et spørsmålstegn ved moralen når folk kan være mot pelsdyroppdrett - og samtidig gå på julebord.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har satt deg særlig inn i denne saken. Grunnen til at man er mot pelsdyroppdrett er fordi den krever at i prinsippet ville, solitære streifdyr fødes i små nettingbur hvor de må leve hele livet innesperret sammen med andre dyr, for så å bli drept kun for å bli en fullstendig unødvendig luksusartikkel. Streifdyr har sterke instinkter for å bevege seg over enorme områder, og frustrasjonen til dyrene kommer til syne ved at de gnager av sine egne og andres kroppsdeler inne i burene. De får også store skader på poter og ben på grunn av nettingbunnen, noe som relativt ofte fører til kronisk åpne sår og avskårne lemmer. Dette er da kun for at fine fruer skal få fine kåper.

Kjøttindustrien har store rom for forbedringer (økologisk kjøttproduksjon setter for øvrig mye større krav til dyrevelferd, og folk bør være flinkere til å spørre etter slike produkter i butikkene), men det er jevnt over fullstendig urimelig å likestille den med pelsdyroppdrett. Resultatet blir til mat, og ikke kun pynt, dyrene lever i stor grad fritt større deler av året (med unntak av ikke-økologisk kylling og i mange tilfeller svin), de er sosiale dyr som lever i grupper, og de har ikke enorme streifbehov. Dyrevelferden i kjøttindustrien bør som sagt forbedres på mange områder, men det er langt fra noen moralsk selvmotsigelse å protestere mot pelsdyroppdrett selv om man spiser kjøtt.
hvis jeg må tippe,så tror jeg han mener at reinsdyret eller grisen du får på julebordet er slaktet. skjønner ikke at det skal være noe sak. kanskje derfor jeg dreit meg kraftig ut å bare gjetta?
Jeg støtter saken; pelsdyrnæringa er unødvendig og bør fjernes. Allikevel så er jeg, i likhet med TS, overrasket over oppmøte og mobiliseringa til denne demoen. 4000 mennesker er ganske mange, og det er faktisk sjeldent (kanskje et par-tre ganger i året) man ser så store demonstrasjoner i Oslo. Hvordan denne saken har fått folk til å dra rævva si opp fra sofaen, mens demonstrasjonen mot Tyrkias bruk av kjemiske våpen mot kurdere samlet maks 300 stk., synes jeg også er litt rart. Hva er det som engasjerer folk?
Sitat av aioe Vis innlegg
1. Jeg er ikke sikker på om jeg tar Animal Farm-referansen. Kanskje gjøre noe med tittelen?
Vis hele sitatet...
I boka Animal Farm setter eter hvert grisene seg selv over andre dyr. Det er derfor jeg bruker den referansen. Hvorfor skulle dyr vi bruker til pels ha noen større verdi som dyr enn en gris?

Sitat av aioe Vis innlegg
2. Hva er det ved å gå på julebord som du synes gjør det legitimt å sette spørsmålstegn ved moralen til pelsdyrmotstanderne? Har julebord og pelsdyrmotstand eller pelsdyroppdrett noe med hverandre å gjøre?
Vis hele sitatet...
Begge deler dreier seg om dyr. I det ene tillfelle om å kle seg i dyr. det andre om å spise dyr. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen i verdi.
Sitat av Artrosemannen Vis innlegg
I boka Animal Farm setter eter hvert grisene seg selv over andre dyr. Det er derfor jeg bruker den referansen. Hvorfor skulle dyr vi bruker til pels ha noen større verdi som dyr enn en gris?
Vis hele sitatet...
De har ingen større verdi. Å tvinge en gris til å leve i tilsvarende elendighet kun for å bli drept og brukt som en unødvendig pynteartikkel ville vært nøyaktig like ille.

Sitat av Artrosemannen Vis innlegg
Begge deler dreier seg om dyr. I det ene tillfelle om å kle seg i dyr. det andre om å spise dyr. Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen i verdi.
Vis hele sitatet...
Hva med å drepe et dyr kun for underholdningens skyld? Hva med å torturere hunder og katter fordi det er morsomt å se på? Jeg tror du ser at dette ikke er det samme som å slakte en ku på mest mulig human måte for å få mat. Det bunner i et spørsmål om hvor stor lidelse man vil utsette et dyr for veiet opp mot hvor stor nytteverdi dette har. Og når lidelsen til pelsdyrene er så enorm, og nytteverdien er lik null, så er det ikke urimelig å trekke grensen lenge før dette, selv om man ikke trekker den før "human" oppdrett av dyr for matens skyld.
Jeg er for pelsindustrien i Norge av FLERE grunner som jeg ramser opp her:
1: AKKURATT som hunder blir pelsdyr avlet opp for å få dyrene mer rolig og tamme (som kjæledyr). det er idiotisk å være i mot pelsdyr og samtidig ha et positiv syn på det å ha hund, som er avlet på også. Se på chiuaua(?) grunnen til at de er "sinte" er fordi knoklene gnisser intil hverandre og de får smerter, som er et resultat av over-avl

2: dyrene spsier MYE med restdeler etter fiskeindustrien (fiskehode etc) OG de resterende delene av pelsdyret blir til hundefor

3: Pelsdyrindustrien er en "ung" industri og avling av dyrene pågår fortsatt, en gang i fremtiden vil disse dyrene være roligere (avl er ikke det samme som genmanipulering) og Norge er et ledende land innen denne industrien og har noen av de best ordningene for dyrene

4: Mediene setter pelsbondene i et dårlig lys, hvor f.eks lederen i norsk (http://www.nettavisen.no/nyheter/article3025858.ece) hadde 13 av 13 000 dyr skader, altså 1 promille - som er ingenting. Og man skal ikke gre alle bønder over en kam, noah som hadde aksjonen skremmer dyrene når de bryter seg inn og går rundt og tar bilder.

5: Det er HELT normalt at dyr skader og spiser på hverandre. Dette skjer i naturen også, min bestefar var vitne til at en minkmor hadde 3 barn, det ene barnet var lite og "svakt" så de andre i familien, spiste opp broren sin. Og selvfølgelig vil dyr spise hverandre i naturen! disse dyrene er rovdyr(som hunder var) og nei, alt er ikke som i Disney filmene, en bjørn leker ikke eller passer på mennesker (mowgli) '

Hvis du i det hele tatt gidder å lese litt om rovdyr og dyrs oppførsel i natur og om avl så innser du at pelsdyrfarmene ikke er så ille....

kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(hund)
http://pelsdyroppdretter.blogg.no/
http://www.norpels.no/xp/pub/topp/hovedside
Sist endret av SirAugustus; 13. november 2011 kl. 11:10.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Jeg er for pelsindustrien i Norge av FLERE grunner som jeg ramser opp her:
1: AKKURATT som hunder blir pelsdyr avlet opp for å få dyrene mer rolig og tamme (som kjæledyr). det er idiotisk å være i mot pelsdyr og samtidig ha et positiv syn på det å ha hund, som er avlet på også. Se på chiuaua(?) grunnen til at de er "sinte" er fordi knoklene gnisser intil hverandre og de får smerter, som er et resultat av over-avl

4: Mediene setter pelsbondene i et dårlig lys, hvor f.eks lederen i norsk (http://www.nettavisen.no/nyheter/article3025858.ece) hadde 13 av 13 000 dyr skader, altså 1 promille - som er ingenting. Og man skal ikke gre alle bønder over en kam, noah som hadde aksjonen skremmer dyrene når de bryter seg inn og går rundt og tar bilder.

5: Det er HELT normalt at dyr skader og spiser på hverandre. Dette skjer i naturen også, min bestefar var vitne til at en minkmor hadde 3 barn, det ene barnet var lite og "svakt" så de andre i familien, spiste opp broren sin. Og selvfølgelig vil dyr spise hverandre i naturen! disse dyrene er rovdyr(som hunder var) og nei, alt er ikke som i Disney filmene, en bjørn leker ikke eller passer på mennesker (mowgli) '

Hvis du i det hele tatt gidder å lese litt om rovdyr og dyrs oppførsel i natur og om avl så innser du at pelsdyrfarmene ikke er så ille....

kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(hund)
http://pelsdyroppdretter.blogg.no/
http://www.norpels.no/xp/pub/topp/hovedside
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg uenig av et par grunner. For det første ser jeg ikke noen grunn til å måtte ha et positivt syn på pelsindustri om man har et positivt syn på det å ha en hund. Skjønner virkelig ikke hvor du vil med chihuahua-greiene heller, de fleste hunder (da større hunder spesielt) er utsatte for leddplager men såvidt jeg vet har ikke dette påvirkning på aggressivitet.
For det andre så virker det som du selv ikke har lest hele artikkelen du linket fra nettavisen hvor det står blant annet at de fant døde dyr med levende dyr.

"De fant skadde dyr sammen med andre dyr, og de fant døde dyr i bur med levende dyr.
- Vi fant 13 mink med gamle sår. Vi fant noen mink med nye sår. Vi fant to døde mink i burene, sier seksjonssjef for Mattilsynet i Midt-Rogaland, Ole Aamodt, til NRK."

Og selv om det er normalt for dyr å spise hverandre, stapper de hverandre ikke inn i trange bur for så å flå dem og gå rundt i hverandres pels. Dyrs oppførsel i naturen har vel ikke mye relevans til pelsindustri i og med at det ikke akkurat foregår i de mest naturlige omgivelsene en kan tenke seg, jeg vil forøvrig be deg om å ta ditt eget råd og "gidde å lese" litt mer.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
1: AKKURATT som hunder blir pelsdyr avlet opp for å få dyrene mer rolig og tamme (som kjæledyr). det er idiotisk å være i mot pelsdyr og samtidig ha et positiv syn på det å ha hund, som er avlet på også. Se på chiuaua(?) grunnen til at de er "sinte" er fordi knoklene gnisser intil hverandre og de får smerter, som er et resultat av over-avl
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. Man reagerer ikke mot pelsdyroppdrett fordi dyrene blir avlet på. Man reagerer fordi de lever forferdelige liv med enorme lidelser kun for å bli pynteartikler. At chihuahuaer er sinte fordi "knoklene gnisser inntil hverandre" er det reneste nonsens. Grunnen til at man ofte ser gneldrete chihuahuaer er fordi de som regel er energiske og dominante hunder som svært ofte får altfor lite mosjon, struktur og lederskap fra eierne sine. Kilden din støtter forresten ikke det du sier om chihuahuaen, og det er veldig vanskelig å forstå hva slags diagnose du sikter til med "knokler som gnisser inntil hverandre". Det eneste jeg kan forstå er at du sikter til HD (hofteleddsdysplasi), AD (albueleddsdysplasi) eller gikt, men chihuahuaen er ikke spesielt utsatt for noe av dette. Det kan jo også være at du sikter til patellaluksasjon (ustabile kneskåler), men dette har jo ingenting med "knokler som gnisser inntil hverandre" å gjøre.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
2: dyrene spsier MYE med restdeler etter fiskeindustrien (fiskehode etc) OG de resterende delene av pelsdyret blir til hundefor
Vis hele sitatet...
Hva de spiser er totalt irrelevant for hvorvidt de lever et liv i enorm lidelse eller ikke. Jeg vil også se en kilde på at pelsdyr som mink og rev ender som hundefor. Jeg har studert innholdsfortegnelsen på de aller fleste hundefor som selges her tillands, og aldri sett et eneste ord om at de inneholder pelsdyr. Jeg finner heller ikke noe som støtter påstanden din etter et par raske google-søk, så jeg tar den som det reneste oppspinn før du kan komme med en troverdig kilde. Det forsvarer i alle tilfeller ikke lidelsen dyrene lever under mens de er i live.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
3: Pelsdyrindustrien er en "ung" industri og avling av dyrene pågår fortsatt, en gang i fremtiden vil disse dyrene være roligere (avl er ikke det samme som genmanipulering) og Norge er et ledende land innen denne industrien og har noen av de best ordningene for dyrene
Vis hele sitatet...
Pelsdyroppdrett har foregått i Norge siden starten på 1900-tallet, så å si at industrien er ung er enten et resultat av elendig research eller et forsøk på lureri. Den russiske biologen Dmitry Belyaev startet et forsøk i Sibir på femtitallet for å avle frem tamme rever. Allerede etter fjerde generasjon begynte en betydelig andel av revene å utvise tam atferd, men dette ser ut til å være uløselig knyttet opp mot en del andre trekk som slappere ører og flekkete pels. Sistnevnte går dårlig overens med pelsproduksjon, og er derfor uønsket av oppdretterne. Dessuten, om dyrene skulle blitt tammere så rettferdiggjør ikke det at de må leve hele sitt liv innesperret i små nettingbur – mange med store og kroniske sårskader.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
4: Mediene setter pelsbondene i et dårlig lys, hvor f.eks lederen i norsk (http://www.nettavisen.no/nyheter/article3025858.ece) hadde 13 av 13 000 dyr skader, altså 1 promille - som er ingenting. Og man skal ikke gre alle bønder over en kam, noah som hadde aksjonen skremmer dyrene når de bryter seg inn og går rundt og tar bilder.
Vis hele sitatet...
Dette er en fordreining av sannheten. Artikkelen du linker til sier helt tydelig: "Vi fant 13 mink med gamle sår. Vi fant noen mink med nye sår. Vi fant to døde mink i burene, sier seksjonssjef for Mattilsynet i Midt-Rogaland, Ole Aamodt, til NRK." Dette var i tillegg funn gjort av Mattilsynet etter avsløringene fra dyrevernerne, og etter at denne oppdretteren hadde lovet dyrt og hellig at det skulle ryddes opp. Det er altså meget god grunn til å tro at forholdene hadde vært vesentlig verre hvis Mattilsynet hadde kommet uanmeldt uten at oppdretteren hadde fått mulighet til å rydde opp på forhånd. I tillegg, hvis oppdretteren ikke kan forventes å ha mindre enn 13 mink med gamle skader, ytterligere mink med nye sår og to døde mink sammen med andre levende dyr, så er det tydelig at han ikke klarer å håndtere den store mengden dyr han har.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
5: Det er HELT normalt at dyr skader og spiser på hverandre. Dette skjer i naturen også, min bestefar var vitne til at en minkmor hadde 3 barn, det ene barnet var lite og "svakt" så de andre i familien, spiste opp broren sin. Og selvfølgelig vil dyr spise hverandre i naturen! disse dyrene er rovdyr(som hunder var) og nei, alt er ikke som i Disney filmene, en bjørn leker ikke eller passer på mennesker (mowgli) '
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt normalt at dyr gnager på hverandre og seg selv på den måten, selv om din bestefar har sett en svak mink bli middag for sin egen familie en gang. At noe skjer i naturen er dessuten ikke et godt argument for at vi bør handle på samme måte, ettersom vi vet bedre enn dyrene. Og at rovdyr spiser andre dyr har ingenting med saken å gjøre, og den typen forsøk på latterliggjøring som du avslutter med her kommer du ingen vei med.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Hvis du i det hele tatt gidder å lese litt om rovdyr og dyrs oppførsel i natur og om avl så innser du at pelsdyrfarmene ikke er så ille....
Vis hele sitatet...
Jeg har blant annet evolusjonsbiologi og dyreatferd (etologi) som hobby, så jeg kan nok om saken til å se at argumentene dine om atferd og avl er rett frem feilaktige.
Sist endret av Provo; 13. november 2011 kl. 12:07.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
det er idiotisk å være i mot pelsdyr og samtidig ha et positiv syn på det å ha hund, som er avlet på også. Se på chiuaua(?) grunnen til at de er "sinte" er fordi knoklene gnisser intil hverandre og de får smerter, som er et resultat av over-avl
Vis hele sitatet...
Meningsløs setning den første der, retter den så den gir mer mening: Det er idiotisk å være i mot pelsdyroppdrett og samtidig ha et positivt syn på å ha en hund konstant innelåst i et lite bur hele livet.

Du nevner Chiuaua, javel, men du kan ikke si at alle hunder, eller hunder generelt i Norge, lever med kroniske smerter og/eller ulykkelige fæle liv. Pelsdyroppdrett og vanlig hundehold er en håpløs sammenligning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det ikke bare å klippe pels fra dyrene? La dyrene går fritt rundt i et stoooort område, og når pelsene vokser ut av dyra er det bare å klippe av. Enkelt og greit! Vet ikke om det går an, med tanke på rømmingsfare og ditt og datt.
Pels er ikke det samme som hår. Pelsen er ikke brukenes til noe uten skinnet og man kan ikke flå dyr levende.
Det du foreslår er helt greit hvis det er ull man skal ha tak i, da klypper man bare ulla av dyret uten at de tar skade av det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Pels
http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsverk
Sist endret av Mith; 5. desember 2011 kl. 12:16.
Ja, stakkars dyra. De skal bli pyntegjenstander.

Men hva med ale folkene som lager ikea/HM stæsjet deres til 2 cent om dagen? Det er det ikke så farlig med, fordi om man skulle gjort noe med det så måtte dere betalt dyrere for pyntedriten deres.

Er veldig enkelt å angripe pelsindustrien fordi folk er missunnelig og det er noe for fiffen. Hadde pels vært billig og for alle hadde folk gitt faen og brukt pels som dorull,
Sitat av Tokis Vis innlegg
Er det ikke bare å klippe pels fra dyrene? La dyrene går fritt rundt i et stoooort område, og når pelsene vokser ut av dyra er det bare å klippe av. Enkelt og greit! Vet ikke om det går an, med tanke på rømmingsfare og ditt og datt.
Vis hele sitatet...
Man klipper jo av "pelsen" til sau. Men dyr som rev, røyskatt etc. så skal de jo helst ha med skinnet også. Er en viss forskjell.
Jeg stiller meg i stor grad bak Provo i denne diskusjonen.
Men, videre, på et litt mer generelt grunnlag er det grunn til å stille spørsmål rundt en dels syn på dyreverden da mange ser ut til å verdsette dyr ut fra deres morfologi (deres verdi stiger proporsjonalt med likheten til kosebamser), og verdien settes fullstendig uten forankring i økologi.
Søt delfin >>>> Skummel hai.
Sitat av jalig Vis innlegg
Ja, stakkars dyra. De skal bli pyntegjenstander.

Men hva med ale folkene som lager ikea/HM stæsjet deres til 2 cent om dagen? Det er det ikke så farlig med, fordi om man skulle gjort noe med det så måtte dere betalt dyrere for pyntedriten deres.

Er veldig enkelt å angripe pelsindustrien fordi folk er missunnelig og det er noe for fiffen. Hadde pels vært billig og for alle hadde folk gitt faen og brukt pels som dorull,
Vis hele sitatet...
Det er mulig dette er en totalt fremmed tanke for deg, men de fleste av rasen menneske har muligheten til å holde to tanker i hodet samtidig. Man kan faktisk gjøre en innsats mot barnearbeid og utnytting samtidig som man er imot pelsindustrien.
Sitat av luni Vis innlegg
Det er mulig dette er en totalt fremmed tanke for deg, men de fleste av rasen menneske har muligheten til å holde to tanker i hodet samtidig. Man kan faktisk gjøre en innsats mot barnearbeid og utnytting samtidig som man er imot pelsindustrien.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at jeg ikke tror at 4000 folk ville gått i tog for å gi bedre lønn til fattigfolk eller slutte å handle urettferdige varer.

Folk er fulle av dobbeltmoral, og pelsindustrien er et lett bytte for å skaffe seg god samvittighet når pels ikke er noe de hadde hatt råd til uansett..


Uansett, vi har da i alle dager brukt pels til å varme oss. Dyret spises av andre dyr og blir til jord igjen. Mye mer miljøvennelig.
Sitat av jalig Vis innlegg
Poenget mitt er at jeg ikke tror at 4000 folk ville gått i tog for å gi bedre lønn til fattigfolk eller slutte å handle urettferdige varer.

Folk er fulle av dobbeltmoral, og pelsindustrien er et lett bytte for å skaffe seg god samvittighet når pels ikke er noe de hadde hatt råd til uansett..


Uansett, vi har da i alle dager brukt pels til å varme oss. Dyret spises av andre dyr og blir til jord igjen. Mye mer miljøvennelig.
Vis hele sitatet...
Her var det mye usaklig og konstruerte dilemmaer.
1. Hvorfor skal vi gå i tog mot utnytting i Norge? Det er ikke her vareproduksjonen foregår, så det hadde vært en svært liten effektiv metode. Jeg kan likevel love deg at mer enn 4000 mennesker engasjerer seg mot inhumane arbeidsvilkår årlig. Pelsindustrien i Norge er en ganske annen sak.
2. At folk er imot pels fordi det er dyrt er noe du har funnet på. Mange kjendiser, som har mer enn god nok råd, er imot pels.
3. "I alle dager" brukte vi pels fra dyr som hadde gått ute og ble fanget ute. Det er ikke slik pelsindustrien i dag foregår, og det vet du garantert.
Pelsindustrien skulle vært lagt ned for lenge siden.Synes det er ganske sykt at siviliserte Norge fortsatt driver på med dette.Fjern statstøtten,og industrien dør sakte men sikkert ut.
Sitat av jalig Vis innlegg
Ja, stakkars dyra. De skal bli pyntegjenstander.

Men hva med ale folkene som lager ikea/HM stæsjet deres til 2 cent om dagen? Det er det ikke så farlig med, fordi om man skulle gjort noe med det så måtte dere betalt dyrere for pyntedriten deres.

Er veldig enkelt å angripe pelsindustrien fordi folk er missunnelig og det er noe for fiffen. Hadde pels vært billig og for alle hadde folk gitt faen og brukt pels som dorull,
Vis hele sitatet...
Når misunnelig-kortet blir dratt har du allerede tapt diskusjonen.
Folk må da vel få kle seg i pels!? Det ser jo så vakkert ut med slik en pelskåpe. Ikke glem at du må ha med en lue på toppen av hodet som også skal være i pels. Alle tanter fra Øvre Singsaker må da få gå i pels, det skal da bare mangle. Dyr må da selvfølgelig lide for at vi skal gå i disse vakre kåpene.

Bonden som driver med pelsoppdrett stakkar, han mister jo alt om han slutter med oppdrett av titusenvis av dyr innestengt i et lite bur. Han blir helt sikkert sperret inn i et lite bur, sammen med nabobonden som gnager på øret hans i mangel på mat om vi skal slutte med pelsdyroppdrett.

For all del, støtt pelsdyroppdrett!

http://img32.imageshack.us/img32/2843/pelsanmeldelseartikkel.gif
Ser virkelig ikke problemet her. Pelsindustrien kan regulerer og sjekkes som alt annet, strengere krav til boforhold til dyrene og slaktemåte bør løse alles problemer. Den kvalme anti-pels holdningen har ingenting i et fornuftig samfunn å gjøre, såklart skal vi bruke pels, det er ikke mange som har mer dobbeltmoral enn antipels mennesker! Dog er jeg helt enig i at leveforholdene må være gode nok.

Provo: Luksusartikkel? Kjøtt er også en luksusartikkel da alle kan leve på vegetarmat, det er ikke dermed sagt at vi kutter ut kjøtt for det. Pels kan helt klart bli brukt til nyttige ting, og er en av mange resurser vi vet å utnytte oss av..
Luksusartikkel eller ikke; Det er stor forskjell på å spise kjøtt og gå å sprade rundt i pelskåper.
Sist endret av popmart; 5. desember 2011 kl. 15:11.
Nei. Dyrene blir foret og holdt i fangenskap for så å bli avlivet slik at vi kan bruke resursene dyret har å tilby. Ærlig talt, høner har ikke spesielt god plass men jeg hører ingen surver stort over dem. Men som sagt, jeg er helt enig i at levevilkårene skal være gode nok for alle dyr!

Til de som tjaser om forbud: Har vi ikke allerede prøvd dette med forbud et par ganger, uten særlig effekt? Vi har nå muligheten til å kontrollere og regulere næringen på grunn av statsstøtte. Denne muligheten forsvinner helt om vi forbyr næringen. Jeg stemmer for litt fornuftig tankegang; Strengere krav, regulering og kontroll.
Sitat av flexx Vis innlegg
Nei. Dyrene blir foret og holdt i fangenskap for så å bli avlivet slik at vi kan bruke resursene dyret har å tilby. Ærlig talt, høner har ikke spesielt god plass men jeg hører ingen surver stort over dem. Men som sagt, jeg er helt enig i at levevilkårene skal være gode nok for alle dyr!
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, slutt å skape falske dilemmaer og plukk opp en avis hvis ikke du hører noen surve over høns. Surving har blant annet ført til forbud mot de gamle nettingburene fra nyttår. Da skal alle eggprodusenter skal gå over til frittgående dyr eller bur med miljøinnredning, og forhåpentligvis vil utviklingen fortsette i positiv retning. Det samme kan ikke sies om pelsoppdrett, en bransje som gang på blir avslørt i kontroller og åpenbart ikke evner å følge reguleringer. Legg ned dritten.
Sitat av flexx Vis innlegg
Til de som tjaser om forbud: Har vi ikke allerede prøvd dette med forbud et par ganger, uten særlig effekt?
Vis hele sitatet...
Hva er det du sikter til? Tror du det skulle være liv laga for et illegalt marked i en bransje som i dag er avhengig av statstøtte for å overleve?
Ta fram lommetørklet å se denne..
Sitat av flexx Vis innlegg

Provo: Luksusartikkel? Kjøtt er også en luksusartikkel da alle kan leve på vegetarmat, det er ikke dermed sagt at vi kutter ut kjøtt for det. Pels kan helt klart bli brukt til nyttige ting, og er en av mange resurser vi vet å utnytte oss av..
Vis hele sitatet...
Du vet at kjøtt som kylling og svin er noe av det billigste man finner av mat artikler? Vegetarmat(spesielt økologisk) er ofte mye dyrere. Så argumentet ditt burde egentlig være motsatt.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke bare kan bruke juksepels om man synes det er så fint? Jeg ser i alle fall IKKE forskjellen.

Det er også allerede påpekt at kjøttindustrien er mye bedre enn pelsindustrien hva dyrehold angår. Dog med unntak av mange kylling og svine produsenter. Dessuten er reinsdyr, hjort og elg noen av de dyrene som har det best mtp. produksjon av kjøtt. Så det er ingen grunn til at kjøtt må være en negativ ting.
Sitat av jalig Vis innlegg
Uansett, vi har da i alle dager brukt pels til å varme oss. Dyret spises av andre dyr og blir til jord igjen. Mye mer miljøvennelig.
Vis hele sitatet...
Nå er vel litt av poenget at disse dyrene IKKE spises...?
Sitat av luni Vis innlegg
Ærlig talt, slutt å skape falske dilemmaer og plukk opp en avis hvis ikke du hører noen surve over høns. Surving har blant annet ført til forbud mot de gamle nettingburene fra nyttår. Da skal alle eggprodusenter skal gå over til frittgående dyr eller bur med miljøinnredning, og forhåpentligvis vil utviklingen fortsette i positiv retning. Det samme kan ikke sies om pelsoppdrett, en bransje som gang på blir avslørt i kontroller og åpenbart ikke evner å følge reguleringer. Legg ned dritten.
Vis hele sitatet...
Det har vært lite problemer i den norske pelsdyrnæringa. De skrekkhistoriene du hører kommer fra utviklingsland som Kina der myndighetene egentlig gir en lang faen. Om man virkelig vil komme pelsdyrnæringa til livs, bør man gå inn for å satse mer på det i Norge da vi faktisk har kontroll på den her. Subsidiering av pelsdyrnæringa ville gjort leveforholdene for slike dyr betraktelig bedre.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det har vært lite problemer i den norske pelsdyrnæringa. De skrekkhistoriene du hører kommer fra utviklingsland som Kina der myndighetene egentlig gir en lang faen. Om man virkelig vil komme pelsdyrnæringa til livs, bør man gå inn for å satse mer på det i Norge da vi faktisk har kontroll på den her. Subsidiering av pelsdyrnæringa ville gjort leveforholdene for slike dyr betraktelig bedre.
Vis hele sitatet...
Pelsdyrindustrien mottar allerede årlig støtte fra staten på omkring 50millioner kr.
Sist endret av JayHova; 5. desember 2011 kl. 19:07.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ser virkelig ikke problemet her. Pelsindustrien kan regulerer og sjekkes som alt annet, strengere krav til boforhold til dyrene og slaktemåte bør løse alles problemer.
Vis hele sitatet...
For ti år siden ble det bestemt fra stortinget at pelsdyrbransjen innen 2012 skulle skjerpe seg og heve velferden til dyrene betraktelig for å ikke bli tvangsnedlagt. Nå går vi straks inn i 2012, og ikke en dritt har skjedd. Kravene overholdes ikke, rett og slett. Argumentet ditt viser bare at du er skrekkelig naiv og/eller ikke aner hva du snakker om.

Sitat av flexx Vis innlegg
Den kvalme anti-pels holdningen har ingenting i et fornuftig samfunn å gjøre, såklart skal vi bruke pels, det er ikke mange som har mer dobbeltmoral enn antipels mennesker! Dog er jeg helt enig i at leveforholdene må være gode nok.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du og et par andre er glad i å kaste rundt dere med beskyldninger om dobbeltmoral, men de få beskyldningene som har inneholdt spesifikke eksempler har raskt blitt tilbakevist. Samtidig er jo mye av poenget at bransjen har vist solid og konsekvent at de ikke hverken mestrer eller er interessert i å tilby "gode nok leveforhold". I tillegg vil de fleste med innsikt i dyreatferd se at gode leveforhold for solitære streifdyr ikke kan innebære hverken bur eller store ansamlinger av dyr.

Sitat av flexx Vis innlegg
Provo: Luksusartikkel? Kjøtt er også en luksusartikkel da alle kan leve på vegetarmat, det er ikke dermed sagt at vi kutter ut kjøtt for det. Pels kan helt klart bli brukt til nyttige ting, og er en av mange resurser vi vet å utnytte oss av..
Vis hele sitatet...
Er det luksus alt man kan leve uten? Ja, det er fullt mulig å leve uten å spise kjøtt, og det er nok ganske utvilsomt mer moralsk å gjøre det, men det er selvsagt et hav av forskjell i grad av luksus mellom å spise kjøtt og å bruke pels. Det er også et minst like stort hav av forskjell i grad av lidelse for dyrene det gjelder. I de svært få tilfellene det skulle være nødvendig, praktisk eller ønskelig med pels er fuskepels en fullgod erstatning.

Sitat av flexx Vis innlegg
Til de som tjaser om forbud: Har vi ikke allerede prøvd dette med forbud et par ganger, uten særlig effekt? Vi har nå muligheten til å kontrollere og regulere næringen på grunn av statsstøtte.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et fullstendig tullete argument. Ja, vi mister muligheten til å regulere næringen hvis den ikke eksisterer, men hvorfor i alle dager er det negativt? Har reguleringer egenverdi?

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det har vært lite problemer i den norske pelsdyrnæringa. De skrekkhistoriene du hører kommer fra utviklingsland som Kina der myndighetene egentlig gir en lang faen.
Vis hele sitatet...
Du må ha bodd under en stein uten kontakt med samfunnet de siste ti årene hvis du ikke har fått med deg de svært omfattende problemene og alvorlige overtrampene fra den norske pelsdyrbransjen.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Om man virkelig vil komme pelsdyrnæringa til livs, bør man gå inn for å satse mer på det i Norge da vi faktisk har kontroll på den her. Subsidiering av pelsdyrnæringa ville gjort leveforholdene for slike dyr betraktelig bedre.
Vis hele sitatet...
Som High-on-life sier, pelsdyrnæringen mottar enorme summer i subsidier allerede, så det er jo tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Det er dessuten tullete å skulle fortsette med systematisert og subsidiert dyreplageri her (noe det er uavhengig av om dyrene lider de vanlige fysiske skadene man ser til stadighet) bare fordi det er verre andre steder. For min del kan vi gjerne også vedta importforbud av pels fra utlandet, så forsvinner virkelig bunnen ut av det allerede dårlige argumentet ditt.
Hva er det som er så ille med det da? Dyr er jo nyttige. På godt og vondt. Hadde dere akseptert det om de hadde sofa og tv i buret sitt?

Eller er det det faktum at vi dreper dyrene som er så ille for dere?
Sitat av jalig Vis innlegg
Hadde dere akseptert det om de hadde sofa og tv i buret sitt?
Vis hele sitatet...
Hvis det der er et forsøk på å være morsom, så mislykkes du med glans. Hvis det der er et forsøk på å komme med et konstruktivt bidrag i diskusjonen... så mislykkes du også med glans.
Sitat av jalig Vis innlegg
Eller er det det faktum at vi dreper dyrene som er så ille for dere?
Vis hele sitatet...
Problemet er neppe at dyr blir drept i seg selv, men problemet er måten dyrene blir drept på, under hvilke forhold dyrene lever før de blir tatt livet av og ikke minst hvilken nytteverdi det faktisk har å ta livet av dem. Nytteverdien og nødvendigheten av pelsfarmer er tilnærmet lik null, og den er eksakt null når vi tar i betraktning hvilke forhold dyrene lever under i pelsdyroppdrett.

Si meg, bryr du deg ikke et drøyt om hvordan andre dyr vi utnytter her på planeten har det?
Sist endret av Sky; 6. desember 2011 kl. 16:02.
Sitat av Sky Vis innlegg
Hvis det der er et forsøk på å være morsom, så mislykkes du med glans. Hvis det der er et forsøk på å komme med et konstruktivt bidrag i diskusjonen... så mislykkes du også med glans.


Problemet er neppe at dyr blir drept i seg selv, men problemet er måten dyrene blir drept på, under hvilke forhold dyrene lever før de blir tatt livet av og ikke minst hvilken nytteverdi det faktisk har å ta livet av dem. Nytteverdien og nødvendigheten av pelsfarmer er tilnærmet lik null, og den er eksakt null når vi tar i betraktning hvilke forhold dyrene lever under i pelsdyroppdrett.

Si meg, bryr du deg ikke et drøyt om hvordan andre dyr vi utnytter her på planeten har det?
Vis hele sitatet...


Så be om at dyrene drepes og behandles mer humant da. Om det er det som er issuet. Vi kan da fortsatt ha pelsdyrfarmer fordetom.

Mange andre dyr som drepes også, selv om det er unødvendig og det er ikke bra for planeten vår.

Jeg ser ikke problemet i denne saken og hvorfor alle tar sånn på vei. Dette dyret er nyttig pga pelsen. Andre er nyttige pga kjøttet.
Sitat av jalig Vis innlegg
Så be om at dyrene drepes og behandles mer humant da. Om det er det som er issuet. Vi kan da fortsatt ha pelsdyrfarmer fordetom.

Mange andre dyr som drepes også, selv om det er unødvendig og det er ikke bra for planeten vår.

Jeg ser ikke problemet i denne saken og hvorfor alle tar sånn på vei. Dette dyret er nyttig pga pelsen. Andre er nyttige pga kjøttet.
Vis hele sitatet...
Det har allerede blitt stilt krav om at pelsdyrnæringen må skjerpe seg (Provo nevner forøvrig dette i et par poster over her, men du må ha totalt oversett det), men kravene er enda ikke innfridd til tross for at det har gått 10 år.

Men du ser altså ikke problemet med at prinsipielt ville og frie dyr blir skuffet sammen i bittesmå bur, der de står og hakker på hverandre hele livet, bare for så å bli drept slik at de kan bli til helt unødvendige luksusartikler? Dette er rett og slett organisert dyremishandling, og du ser ikke problemet?
Sist endret av Sky; 6. desember 2011 kl. 16:19.
Sitat av jalig Vis innlegg
Så be om at dyrene drepes og behandles mer humant da. Om det er det som er issuet. Vi kan da fortsatt ha pelsdyrfarmer fordetom.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det som er gjort, men oppdretterne ser ikke ut til å ta det nevneverdig inn over seg. De driver nærmest på samme måte som de gjorde før alle disse sakene kom i media, noe som er grunnen til at pelsdyrnæringen bør avvikles.
Sist endret av popmart; 6. desember 2011 kl. 16:22.
Sitat av Sky Vis innlegg
Det har allerede blitt stilt krav om at pelsdyrnæringen må skjerpe seg (Provo nevner forøvrig dette i et par poster over her, men du må ha totalt oversett det), men kravene er enda ikke innfridd til tross for at det har gått 10 år.
Vis hele sitatet...
Ikke noe morro å lese det provo skriver når han så til de grader knuser argumentene hans vettu

Det viktigste poenget mitt er at det faktisk er helt unødvendig(i de fleste land) å bruke pels til klær. Vi har mange mange andre måter å lage klær som er varmere, ser like ut(juksepels), og ikke minst som ikke krever pelsdyrfarmer.

Jalig: Hvorfor er du så innstilt på å beholde denne næringen? Bruker du selv pels? Jobber du på pelsfarm? Hater du dyr?
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet i denne saken og hvorfor alle tar sånn på vei. Dette dyret er nyttig pga pelsen. Andre er nyttige pga kjøttet.
Vis hele sitatet...
Ok, så det eneste som er av etisk relevans er hvorvidt handlingen på en eller annen måte er nyttig for handleren? Og lidelsen andre må gjennom for at handleren skal gjennomføre handlingen er helt irrelevant? Si at jeg har litt bruk for en bokstøtte, og velger dermed å smelle snøskuffa i hodet på naboen, kutte det av og sette det i bokhylla. Det er jo nyttig for meg, så det er altså ikke noe å ta på vei for? Jeg synes det er kjedelig å gjøre hus- og hagearbeid, så jeg smugler inn et barn fra den tredje verden som jeg sultefôrer og har i et kott til vanlig, og tvinger barnet til å gjøre all jobben hjemme. I følge ditt argument er denne formen for slavearbeid og barnemishandling ikke noe å ta på vei for, fordi det har en nytteverdi for meg.

Du ser kanskje at argumentet ditt har rimelig lav panneføring? Man må selvsagt vurdere hvor stor nytteverdien er mot hvor mye det går ut over andre bevisste veseners velferd og velvære. Samtidig er det åpenbart at pelsdyroppdrett ikke er forenlig med god dyrevelferd – spesielt ikke slik den drives nå – og at resultatet har minimal nytteverdi. Nesten all pelsen blir til meget dyre pynteklær som selges til den øvre middelklasse og oppover, og hver pels som selges til disse fine fruene er relativt tungt delfinansiert av den norske skattebetaler. Og for å opprettholde denne pengestrømmen fra fattig til rik tortureres hundretusenvis av rev og mink under nærmest utenkelige forhold rundt i det ganske land. Jeg kan knapt forestille meg en mer uetisk bruk av skattepenger enn å opprettholde pelsdyrbransjen, og den ryggradsløse ansvars- og vedtaksvegringen man ser hos de involverte politikerne er intet annet enn skammelig.

Hvis du ikke har bedre argumenter enn det du har kommet med hittil, så kan jeg ikke forstå hvordan du kan opprettholde meningene dine rundt dette temaet, og jeg vil i så fall oppfordre deg til å tenke gjennom dette og revurdere standpunktet ditt.
Provo har sagt det meste jeg tenker!

Jeg reagerer igrunnen ikke på at de tar pelsen fra dyrene (Selv om pels er penest på dyr, UANSETT hva) men måten de lever på og blir behandlet. Det er alt for mange dyr i alt for småe bur, og hvorfor skal de lide kun fordi mennesket er så forfengelig og MÅ ha noe de absolutt ikke har bruk for? Alle skriker etter rettferdighet osv osv, men sålenge det gjelder dyr, så er det ikke så nøye lengre.. Greit nok at dyrene ikke er "like verdifulle" som oss (Jeg vil mene dyrene er mye MER verdifulle enn oss jeg) men det gir oss fremdeles ingen rett til å utnytte dyr på den måten. Det er ikke vår pels, den tilhører dyrene. Og når vi er så jævla frekke og arrogante og SKAL kreve livet til ett dyr for at "du" skal få noe å gå i, så kan man i det MINSTE behandle dyrene bra den tiden det lever.

Og komme med at "det finnes dyr som har det værre osv osv" Rettferdiggjør INGENTING!!!!!! La oss si det sånn at jeg skaffer en hund, og jeg blir kjempesint fordi hunden ikke gjør som jeg sier, så skamslår jeg det stakkars dyret. Er det greit da? Siden det finnes dyr som har det værre? Hvis jeg har en unge, kan jeg sulte han ett par dager i uka, og slå når jeg blir sur, fordi det finnes de som ikke får mat i det hele tatt og blir slått daglig? Fordi det finnes ting som er verre, så får vi ikke "fokusere" på det som ikke er "så ille"?

Sååå jeg kan med andre ord si, at pelsindustrien bør få leve, for det finnes dyr som har det så mye værre?!
Ja, la oss nå forby norsk pelsdyrnæring som har strenge krav til dyrevelferd, og tving heller folk til å kjøpe fra kina hvor rev og mink blir flådd levende og etterlatt for å dø. For meg er det ufattelig at folk syter så mye om pels. Kan alle ihuga anti-pelsdyr entusiaster svare meg på hvilke av disse to ondene ville dere valgt; human norsk pels, eller forkastelig u-lands pels?
Sitat av laksir Vis innlegg
Ja, la oss nå forby norsk pelsdyrnæring som har strenge krav til dyrevelferd
Vis hele sitatet...
De har slett ikke spesielt strenge krav, og de klarer heller ikke å overholde de slappe kravene som foreligger. Overholdes strenge krav til dyrevelferd når solitære streifdyr stappes sammen i små dyr, mot alle instinkter de har i kroppen, og frustrasjonen får utløp gjennom å gnage av egne og andres kroppsdeler? Når bena setter seg fast i gitteret så de blir revet av, og de går i ukes- om ikke månedsvis uten veterinærhjelp? Når sykdom, infeksjoner og skader medfører døden, og de døde dyrene ligger henslengt i de trange burene med de levende?

Sitat av laksir Vis innlegg
, og tving heller folk til å kjøpe fra kina hvor rev og mink blir flådd levende og etterlatt for å dø.
Vis hele sitatet...
Tvinge noen til å kjøpe pels?? Skjerp deg. Her er det ingen som tvinges til noe som helst, og det er som sagt bare noen poster tidligere et ekstremt dårlig argument at vi bør fortsette med subsidiert og systematisert grov tortur av dyr bare fordi de tortureres enda verre et annet sted. En tvangsavvikling av næringen vil sende et kraftig signal om at pels er uetisk, og pelsimport fra Kina vil bli uglesett. Det er heller ikke noe i veien for et importforbud, så er problemstillingen helt ute av verden.

Sitat av laksir Vis innlegg
For meg er det ufattelig at folk syter så mye om pels. Kan alle ihuga anti-pelsdyr entusiaster svare meg på hvilke av disse to ondene ville dere valgt; human norsk pels, eller forkastelig u-lands pels?
Vis hele sitatet...
Ja, for man velge en av de? Det er ingen mulighet å ikke kjøpe pels? Et falskt dilemma, kalles dette. I tillegg er det både latterlig og motbydelig å kalle norsk pelsindustri for human, da det er tvers gjennom tortur av dyrene selv uten de store fysiske skadene de drar på seg.

EDIT: Hvis du leser hele tråden vil du se at alle argumentene dine allerede har blitt tilbakevist solid, og det samme gjelder spørsmålet du ville ha svar på. Innlegget ditt har altså ikke særlig verdi i diskusjonen, og jeg foreslår at du setter deg litt mer inn i tråden før du skriver neste gang.
Sist endret av Provo; 6. desember 2011 kl. 18:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Som High-on-life sier, pelsdyrnæringen mottar enorme summer i subsidier allerede, så det er jo tydelig at du ikke aner hva du snakker om. Det er dessuten tullete å skulle fortsette med systematisert og subsidiert dyreplageri her (noe det er uavhengig av om dyrene lider de vanlige fysiske skadene man ser til stadighet) bare fordi det er verre andre steder. For min del kan vi gjerne også vedta importforbud av pels fra utlandet, så forsvinner virkelig bunnen ut av det allerede dårlige argumentet ditt.
Vis hele sitatet...
Det slår deg ikke at grunnen til at staten subsidier pelsnæringa er at vi ønsker å få det her hvor vi har kontroll på det? At andre enn deg allerede har tenkt tanken at en skal gjøre noe med dette?

Mener du at det er feil at det er lettere å kontrollere pelsnæringa i Norge enn på den kinesiske landsbygda? Det du sier her er at DU syns det VIRKER tåpelig å subsidiere pelsdyrnæringa og at vi derfor ikke skal gjøre det, på tross av at det fører til at markedet blir tilført etisk produsert pels som konkurrer ut den produsert av mishandlede dyr. Det igjen fører til mindre lønnsomhet og mindre etisk forkastelig produksjon. Dyrevernsforkjempere kunne faktisk utrettet noe hvis de forsto basic økonomi.

Om vi vedtar importforbud av pels fra utlandet styrker det vår egen pelsnæring, og jeg kan si meg enig med deg i at det er bra.
Sist endret av Stratops; 6. desember 2011 kl. 19:18.
Men ser du ikke at det er et dårlig argument? Hvorfor importere noe som helst? Hvorfor ikke legge ned pelsdyrnæringen OG vedta et importforbud? Dyrene har det jo jævlig enten det er i Kina eller Norge. At de kanskje har det"litt" værre i Kina har jo ingenting å si. Det er jo ikke sånn at fordi noen i skambanker ungene sine i USA er det greit at vi smådasker våre litt.

Min mening er forøvrig at subsidiering av pelsdyrnæringen må være den dumeste bruken av penger jeg noen sinne har vært borti.
Sist endret av Halalgeir; 6. desember 2011 kl. 19:26.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Mener du at det er feil at det er lettere å kontrollere pelsnæringa i Norge enn på den kinesiske landsbygda?
Vis hele sitatet...
Mener du det er rett at Kina produserer mer eller mindre basert på hva som skjer med næringen i Norge?
Sitat av jalig Vis innlegg
Men hva med ale folkene som lager ikea/HM stæsjet deres til 2 cent om dagen? Det er det ikke så farlig med, fordi om man skulle gjort noe med det så måtte dere betalt dyrere for pyntedriten deres.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at du ikke bryr deg om at folk sulter i Afrika? Eller forstår du at folk kan bry seg om flere ting? Om du ikke gjør det, hva er det vi bør gå i fakkeltog mot? - siden vi bare kan velge én.

Sitat av jalig Vis innlegg
Er veldig enkelt å angripe pelsindustrien fordi folk er missunnelig og det er noe for fiffen. Hadde pels vært billig og for alle hadde folk gitt faen og brukt pels som dorull,
Vis hele sitatet...
Så da du så fakkeltogene etter 22. juli, tenkte du "se på alle idiotene som vil drepe folk, men som ikke har våpen selv.."?
Er alle folk som demonstrerer mot barnemishandling infertile? Eller liker de rett og slett ikke det de demonstrerer mot? [COLOR="Silver"](hint: det kan godt hende det er det siste!)[/COLOR]

@laksir: INGEN av delene. Aldri.



Kan noen av pelsforkjemperne her gi meg én god grunn til å ha pelsdyroppdrett?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Betyr dette at du ikke bryr deg om at folk sulter i Afrika? Eller forstår du at folk kan bry seg om flere ting? Om du ikke gjør det, hva er det vi bør gå i fakkeltog mot? - siden vi bare kan velge én.

Så da du så fakkeltogene etter 22. juli, tenkte du "se på alle idiotene som vil drepe folk, men som ikke har våpen selv.."?
Er alle folk som demonstrerer mot barnemishandling infertile? Eller liker de rett og slett ikke det de demonstrerer mot? [COLOR="Silver"](hint: det kan godt hende det er det siste!)[/COLOR]

@laksir: INGEN av delene. Aldri.



Kan noen av pelsforkjemperne her gi meg én god grunn til å ha pelsdyroppdrett?
Vis hele sitatet...
Å gi dere noen gode argumenter, som jeg og andre har forsøkt er jo meningsløst, det er jo som å snakke til religiøse. Alt av argumenter preller av fordi dere nekter å høre på andre sider.

Jeg syns pels er flott og se på, og dyrene er nyttedyr som alle andre. Jeg sier ikke at alle som demonstrerer er fulle av dobbeltmoral, men i dette tilfellet så ja.
Jeg bryr meg om at folk sulter i Afrika. Jeg bryr meg ikke om pels. Det er mitt valg.
Det er også det faktum å forholde seg til at pels er noe folk ønsker å bruke. Det er både nyttig og fint, hvorfor kan ikke folk få lov til det. Så kan man heller jobbe for at vi i norge kan heve standarden for dyrene.

Det dere sier her er jo at dere vil det. Men aller helst vil dere jo stenge hele sulamitten. Er det ikke like greit å si det da? Ikke komme med vikarierende argumenter.
Sitat av jalig Vis innlegg
Å gi dere noen gode argumenter, som jeg og andre har forsøkt er jo meningsløst, det er jo som å snakke til religiøse. Alt av argumenter preller av fordi dere nekter å høre på andre sider.
Vis hele sitatet...
Hvilke eksepler har du kommet med? At de er nyttedyr derfor kan vi bruke dem til hva vi vil. Mennesker har definert "nyttedyr" og mennesker står fritt til å definere dem som ikke-nyttedyr.

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg syns pels er flott og se på
Vis hele sitatet...
Hva med juksepels?

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg sier ikke at alle som demonstrerer er fulle av dobbeltmoral, men i dette tilfellet så ja.
Vis hele sitatet...
Påpek dobbeltmoralen vår takk. Hvis du sikter til at vi bruker dyr som mat, er det allerede svart på. Å alle er enige at det er mye å ta tak i der også. Vi trenger mat og dyrene lider ikke. Hvis noen klarer å lage syntetisk kjøtt så hadde jeg spist det med glede.

Men kuer kan ikke leve vilt, det er de alt for tamme til. Så kuene i Norge har det nok best slik de har det nå(stort sett)

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg bryr meg om at folk sulter i Afrika. Jeg bryr meg ikke om pels. Det er mitt valg.
Vis hele sitatet...
Rettelse, du bryr deg om pelsen, men ikke dyrene.

Sitat av jalig Vis innlegg
Det er også det faktum å forholde seg til at pels er noe folk ønsker å bruke. Det er både nyttig og fint, hvorfor kan ikke folk få lov til det. Så kan man heller jobbe for at vi i norge kan heve standarden for dyrene.
Vis hele sitatet...
Bare fordi noen ønsker å bruke noe betyr ikke det at alle må akseptere det. Og det er ikke nyttig i det hele tatt. Det er bare en jævlig tungvindt måte å lage status-klær på. Som påpekt så har det vært prøvd å heve standaren, uten hell.

Sitat av jalig Vis innlegg
Det dere sier her er jo at dere vil det. Men aller helst vil dere jo stenge hele sulamitten. Er det ikke like greit å si det da? Ikke komme med vikarierende argumenter.
Vis hele sitatet...
De aller fleste her er ganske klare på at det beste hadde vært å stenge hele næringa.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det slår deg ikke at grunnen til at staten subsidier pelsnæringa er at vi ønsker å få det her hvor vi har kontroll på det? At andre enn deg allerede har tenkt tanken at en skal gjøre noe med dette?
Vis hele sitatet...
Tror du seriøst at staten subsidierer næringen av hensyn til kinesiske pelsdyr? Da bør du tro om igjen. Pelsdyrdrift er umulig å drive etisk, og når bransjen etter ti års frist og gjentatte advarsler viser en total mangel på evne til og/eller interesse av å overholde de slappe kravene de har fått beskjed om å drive under, så er det et skrekkelig dårlig argument at vi må opprettholde denne torturvirksomheten fordi andre land er enda verre.

Ved å legge ned næringen viser samfunnet at vi ikke aksepterer slik behandling av dyr. I dette ligger det også et kraftig signal om at import av kinesisk pels aldeles ikke er moralsk akseptabelt, og det er derfor liten grunn til å tro at kinesisk pels vil bli importert og omsatt i særlig grad. Samtidig er det også på sin plass å forby import av pels, blant annet nettopp fordi man har dårlig kontroll med hvordan driften foregår.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Mener du at det er feil at det er lettere å kontrollere pelsnæringa i Norge enn på den kinesiske landsbygda?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, men bransjen er så avskyelig at argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Man kan argumentere på samme måte for at vi skal drive organisert slavearbeid her, fordi da kan vi kontrollere at slavearbeidet foregår uten for mye slag og spark, i motsetning til om vi skal importere billige varer fra slavefabrikker i østen. Hvis næringen er tilstrekkelig moralsk uforsvarlig, så bør det ikke være aktuelt med "tross alt bedre her enn der"-argument.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det du sier her er at DU syns det VIRKER tåpelig å subsidiere pelsdyrnæringa og at vi derfor ikke skal gjøre det, på tross av at det fører til at markedet blir tilført etisk produsert pels som konkurrer ut den produsert av mishandlede dyr.
Vis hele sitatet...
Etisk produsert pels? Det er det dummeste jeg har hørt. Pelsdyrnæringen i Norge driver på praktisk talt nøyaktig samme vis som de gjør i andre land, med hederlig unntak av levende flåing som kan forekomme i land som Kina. Og som sagt en rekke ganger, med litt innsikt i dyreatferd ville du forstått at å holde solitære streifdyr innelåst i bur i store ansamlinger er tortur i seg selv, og de store fysiske skadene kommer i tillegg til dette. Etisk pelsdyrproduksjon er derfor ikke mulig i praksis.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Dyrevernsforkjempere kunne faktisk utrettet noe hvis de forsto basic økonomi.
Vis hele sitatet...
Siden du tar opp økonomi, kan jeg nevne at pelsdyrnæringen mottar subsidier på 40 til 50 millioner skattekroner hvert år. Samtidig omsetter de i 2011 for nesten 400 millioner, noe som vil si at skattebetalerne subsidierer hver eneste solgte pels med rundt 10% av salgsverdien. En person som kjøper en pels til 30000 kroner får ca 3000 kroner sponset av felleskassen. Er det en fornuftig bruk av skattepenger? Blir det noe mer fornuftig når man vet hva slags omfattende mishandling av dyr som ligger i bunnen av dette maskineriet?

Sitat av Stratops Vis innlegg
Om vi vedtar importforbud av pels fra utlandet styrker det vår egen pelsnæring, og jeg kan si meg enig med deg i at det er bra.
Vis hele sitatet...
Importforbudet kommer selvsagt i tillegg til en tvangsavvikling av vår egen pelsdyrnæring. Man kan lure på om du har lest det du svarer på.