Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 82498
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Jeg klarer også å skrive en bok om en "gud". Og be x-antall folk om bli med i religion, eller så får jeg dem drept.
Mener du all fiksjon er unødvendig og bortkastet? Regner med at du leser bøker og ser en film iblant.
Sist endret av httpwhat; 4. mai 2011 kl. 13:31.
Hvis ikkje harry potter eksisterer hvem skrev bøkene o0
Siden bibelen finnes, MÅ jo også Gud finnes. Good catch! Da er det avgjort, gud finnes!
ahaha..
Men fra morsomheter til Alvårligheter.
Jeg selv er ganske skeptisk av meg. Så jeg tror ikke på gud med mindre jeg får se han eller et KRAFTIG tegn...
Nå tror ikke jeg på Gud slik som kristne gjør, men jeg tror det er noe "større" der ute, som kanskje kan refereres til "Gud". (ikke religiøst sett)

Det med den Guden som fikk Jesus til å gå på vann, og det det står i bibelen tror jeg ikke noe på. Mest fordi det ikke kan bevises.
Sist endret av Xernox; 4. mai 2011 kl. 13:36.
Helt tydelig at klassekameraten har sett denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=FpRbtq2e0S0

Btw: Ufattelig dumt spørsmål.
Bibelen slik den fremstår i dag er en samling av en haug forskellige tekster, samlet sammen av vatikanet for å kunne brukes slik det passer vatikanet best..

Vatikanet var på den tiden dette ble gjort en samling av de mest maktsyke, perverse, grådige og inntolerante prester som verden sjelden har sett maken til.. (min mening)

At det står mye informasjon i gamle tekster som blir funnet, er eg ikkje i tvil om.. Men det er nok en GOD del bullshit også.. og den samlingen bibelen består av er ikke satt sammen for å være den "riktige" men den som passet synet til vatikanet best..
Tenk hvor lett det var å skaffe seg en topp arbeidsstilling før i tiden.
1. Skriv en bok.
2. Bli konsulent.
3. Lev av idioter som tror blindt på alt du sier.
For lenge, lenge siden så eksisterte ikke the big bang theory, vitenskap var veldig primært og forskning var bare en gjeng med folk som likte å ta livet av dyr for å finne ut hva som var inni. Menneskelig kunnskapsnivå var på et lavt nivå.

Men de samme spørsmålene vi har i dag, "Hvorfor eksisterer vi? Hvordan kom vi hit?", var hovedsakelig like spennende tilbake for flere tusen år siden. Det var da en fiksjonsforfatter fikk interessen av å finne en grunn, uten å ha de nødvendige fakta, for det trengte man heller ikke siden menneskeheten hadde egentlig ikke et behov for bevis.

Slik kom Gud, Djevelen og den store hellige bibelen til verks. Det startet nok med at det var bare folk som diskuterte i grupper og at enkelt individer var flinke til å forklare for seg og hadde alltid et slående argument til skeptikere som kalte det bullshit. Så lenge man har et svar til hvilket argument, vil man vinne, uavhengig om det faktisk er sant eller. Bare se på politikere i dag, de bruker samme taktikk.

Det startet nok som kun en tro, der folk kunne ty til bibelen hver gang de hadde et spørsmål. Men en eller annen smarting fant ut at når man først hadde folk som var troende, kunne det utnyttes. Slik kom de ti bud. Frister det virkelig å drepe noen når man vet at man har et evig liv i helvete med brennende smerte og tortur for all tid fremover, i etterlivet? Nei. Ikke for meg hvertfall, hva med deg? Det var faktisk det nyttige med religion.

I etterkant var det også sleipinger som fant behov for religion til å tjene penger. Donasjoner til kirker og trusler om the rapture om kirkene ikke hadde nok penger. Muligheten for å kjøpe seg fri fra helvete med en velsignelse var også en veldig lur måte å tjene en rask krone, spesielt siden de 10 bud er noe alle og enhver kan bryte utilsiktet.

Oppsummering: Religion kom først som en liten god historie på spørsmål, så ble det utnyttet for å skape kontroll, så ble det utnyttet for å tjene penger. Dette er hvertfall min teori.
Sitat av prenix Vis innlegg
Tenk hvor lett det var å skaffe seg en topp arbeidsstilling før i tiden.
1. Skriv en bok.
2. Bli konsulent.
3. Lev av idioter som tror blindt på alt du sier.
Vis hele sitatet...
Evt. bli en spåkone eller en healer!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Helt tydelig at klassekameraten har sett denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=FpRbtq2e0S0.
Vis hele sitatet...
Du vet hun bare troller, ikke sant? http://www.youtube.com/watch?v=7OmJukSIqXE
Jeg tviler på guds eksistens, og jeg greier ikke og tro på dagens skygods som kristendom,jødedom,muslimsk tro..
Jeg har aldri vært religiøs i den forstand eller hatt noe spesielt forhold til det, selv ikke som liten. For meg er det på flere måter uforstålig at så mange greier og tro så sterkt på dette.
Jeg tror at visse deler av religiøse bøker er basert på en sannhet av flere hendelser, forskning viser og til dette skal jeg tro history channel. Naturlige hendelser som ble tolket på en religiøs måte.

http://www.youtube.com/watch?v=YzEs2...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
Sist endret av sneipen; 4. mai 2011 kl. 13:50.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Du vet hun bare troller, ikke sant? http://www.youtube.com/watch?v=7OmJukSIqXE
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hva det hadde med poenget å gjøre men
Unlicensed Surgeon
Et vanskelig, men interesangt spørsmål. At en bok finnes er absulutt ikke nok til at inneholdet i boken blir fakta. Harry Potter, Jurassic Park, og Star Wars som eksempler.

Men det å bevise at Gud eksisterer er så godt som umulig, klart noen mener de har sett han, pratet til han osv. Men man har jo også disse som tror aliens kidnappet de, og personer som har alvorlige vrangforestillinger.
Konklusjon: Å bevise at Gud finnes går ikke.

Så kommer den vanskelige delen. Er det mulig å bevise at Gud (eller et "allmektig vesen") ikke eksisterer? Nei! Det er akuratt like vanskelig. Her "splittes" menneskeheten, noen krever bevis på at det eksisterer, andre krever bevis på at det ikke eksisterer. Noen liker å tro, andre vil vite.

Problemet, ingen kan vite sikkert om Gud eksisterer, eller ikke. Noe garantert svar kommer man ikke frem til uansett hvor mye man prøver å komme seg frem til det.

Spørsmål: Finnes gud?
Svar: Ingen vet!
Fortell meg hva du definerer Gud som, så skal jeg forteller om jeg tviler eller ikke.

Det at en bok har blitt skrevet forteller ikke at Gud finnes, men det forteller at noen trodde at Gud finnes siden tekstene tross alt er blitt skrevet og bevart.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Livebird: Ville bare spare deg og andre for frustrasjonen man opplever av å la seg trolle
Sist endret av Mullah; 4. mai 2011 kl. 13:54.
At gud ikke finnes er vel så og si en like sterk teori som tyngdekraften nå til dags.. Enkelte velger uansett å tro fordi det er sånn de har blitt oppdratt av sine ignorante foreldre.

At bibelen ble valgt over hvilken som helst annen eventyr bok som ble skrevet i samme perioden er vel fordi den ble promotert av verdens første tryllekunstner.

Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Helt seriøst folkens, tenk på det! Hvorfor skulle noen skrive en bok om noe som ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...

slutt å troll. Les hvilken som helst bok av tolkien, å lev resten av livet ditt i frykt for at ringskrømt skal komme å stjele sjela di!
Sist endret av Haagens; 4. mai 2011 kl. 14:01.
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Helt seriøst folkens, tenk på det! Hvorfor skulle noen skrive en bok om noe som ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skrivers det romaner i fantasi sjangeren da? finnes alle disse folka som det blir skrivd om da?
Sist endret av rustibus; 4. mai 2011 kl. 14:26.
Sitat av dafog Vis innlegg
Et vanskelig, men interesangt spørsmål. At en bok finnes er absulutt ikke nok til at inneholdet i boken blir fakta. Harry Potter, Jurassic Park, og Star Wars som eksempler.

Men det å bevise at Gud eksisterer er så godt som umulig, klart noen mener de har sett han, pratet til han osv. Men man har jo også disse som tror aliens kidnappet de, og personer som har alvorlige vrangforestillinger.
Konklusjon: Å bevise at Gud finnes går ikke.

Så kommer den vanskelige delen. Er det mulig å bevise at Gud (eller et "allmektig vesen") ikke eksisterer? Nei! Det er akuratt like vanskelig. Her "splittes" menneskeheten, noen krever bevis på at det eksisterer, andre krever bevis på at det ikke eksisterer. Noen liker å tro, andre vil vite.

Problemet, ingen kan vite sikkert om Gud eksisterer, eller ikke. Noe garantert svar kommer man ikke frem til uansett hvor mye man prøver å komme seg frem til det.

Spørsmål: Finnes gud?
Svar: Ingen vet!
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke vanskelig, hvordan skal man 'bevise' at noe som ikke finnes, ikke finnes?
Det er ikke logisk at det skal eksistere en gud, det er ikke noe behov for en 'allmektig skaper'. Alt om religion er hear-say, det finnes ikke noe konkret. Alle religiøse har sin tolkning, og det punkterer i grunn hele konseptet. Det er en tro, og man må forholde seg til det som en tro!
Som jeg pleier å si:

Religion er roten til alt vondt..

Hvis ikke gud finnes hvem skrev bibelen?... oO altså, hvem som helst kan ha skrivd den, så hvis ikke Gud finnes hvem skrev koranen, hvem skrev harry potter? Dette blir teit

Kristendommen er den sykeste religionen, tenker på fortiden når en avdød manns familie måtte betale med gården og maten sin så mannen skulle komme til himmelen, teiteste driten, grådige kirke.

Var skrevet inn i kirken da jeg ble født, men meldte meg raskt ut igjen når jeg fant ut at jeg var meldt inn..

Følger min egen religion.
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Hvis man skal følge den tankegangen konsekvent så gir det i tilfelle minst èn selvmotsigelse:

- Gud finnes fordi Bibelen finnes
- Gud sier (gjennom Bibelen) at det finnes kun en gud, nemlig han selv
- Allah finnes fordi Koranen finnes

For all del, folk må jo få tro på Gud hvis de vil, men jeg synes dette var et ganske dårlig argument for at Gud finnes.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Du vet hun bare troller, ikke sant? http://www.youtube.com/watch?v=7OmJukSIqXE
Vis hele sitatet...
Du vet hun har fortsatt å lage slike videoer ETTER at hun kom ut av "skapet" som troll?
Enda en gudstråd...

Det er umulig å bevise at gud finnes eller at han ikke finnes, men all sannsynelighet sier han ikke finnes. Hvorfor åpenbarte gud seg bare i en del av verden? Hvorfor fikk ikke resten av verden vite om gud før ETTER at de hadde kontakt med de aktuelle menneskene.

Å tro på gud er 100% likt det å tro at det er thor(tordenguden) som lager lyn og torden og at vi kommer til valhal hvis vi dør i strid.
Jeg tviler ikke på "guds" eksistens, jeg er helt sikker på at "h*n" ikke finnes.
Det er meg rivende likegyldig om gud eksisterer, spørsmålet er bare hva folk gjør i hans navn.
Sist endret av Mith; 4. mai 2011 kl. 15:46.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg tviler ikke på "guds" eksistens, jeg er helt sikker på at "h*n" ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Kan du muligens forklare oss hvordan verden er blitt til? Siden du er skråsikker mener jeg.
Hadde det ikke vært for at vi fant opp gud, så hadde vi kanskje visst det nå
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Kan du muligens forklare oss hvordan verden er blitt til? Siden du er skråsikker mener jeg.
Vis hele sitatet...
Verden som i organismene på jorda eller universet?

Organismene: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution

Universet: http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang_Theory
Wikipedia artikler angående måten universet har oppstått på tar jeg i hvert fall for god fisk. Har du lest selv alt selv og kan forklare?
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Wikipedia artikler angående måten universet har oppstått på tar jeg i hvert fall for god fisk. Har du lest selv alt selv og kan forklare?
Vis hele sitatet...
Hvor lenge gikk du på skolen? Har du aldri hørt om evolusjonsteorien?
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Kan du muligens forklare oss hvordan verden er blitt til? Siden du er skråsikker mener jeg.
Vis hele sitatet...
"Enkel" evolusjon.

Hvordan er din "gud" blitt til?

Sorry, glem det, stryk spørsmålet, å diskutere saklig med ett hjernevasket individ lar seg ikke gjøre.
Sist endret av NoillStress; 4. mai 2011 kl. 16:01.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Wikipedia artikler angående måten universet har oppstått på tar jeg i hvert fall for god fisk. Har du lest selv alt selv og kan forklare?
Vis hele sitatet...
Ville det hjulpet om jeg scannet mine bøker om temaet siden du tydeligvis ikke stoler på wikipedia? Konklusjonen er uansett akkurat den samme.

Nei, jeg har ikke lest alt som står i artiklene, men har skolegang som bekrefter det som står i artiklene. Bare å spørre om det er noe du lurer på så kan jeg heller prøve å svare på det istedet for å skrive alt om temaet for det er to ganske store teorier å gå i dybden på.
Vi har alle hørt om evolusjonsteorien. Hva som får denne til å bli så skråsikker (det er en teori) er dte jeg lurer på. Tryll frem så mange skolebøker du bare vil. Det blir ikke mer rett av den grunn.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Sorry, glem det, stryk spørsmålet, å diskutere saklig med ett hjernevasket individ lar seg ikke gjøre.
Vis hele sitatet...
Wow, du vant virkelig. Argumenterer med en teori du ikke klarer å bevise og syns deretter jeg er den som er hjernevasket.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Wikipedia artikler angående måten universet har oppstått på tar jeg i hvert fall for god fisk. Har du lest selv alt selv og kan forklare?
Vis hele sitatet...
En "faktabok" skrevet fra hukomelsen og uten nevneverdige kilder er vertfall god fisk...

Og som nevnt en million ganger: Teori er den høyeste graden av "sannhet" vi har i dag. Det at det finnes tyngdekraft er også bare en teori.
Sist endret av Katalysator; 4. mai 2011 kl. 16:07.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Wow, du vant virkelig. Argumenterer med en teori du ikke klarer å bevise og syns deretter jeg er den som er hjernevasket.
Vis hele sitatet...
Da kan vel du bevise din teori om at evolusjonsteorien er oppskrytt?
Sitat av prenix Vis innlegg
Da kan vel du bevise din teori om at evolusjonsteorien er oppskrytt?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det jeg som skal bevise dette? Er jo ikke jeg som legger frem påstanden. Latterlig å prøve og få motparten til å legge ut (jeg har jo ikke peiling) Er de som er bastante på at gud ikke finnes og at evulosjonsgreia "is tha bomb".
Sist endret av LadyLena; 4. mai 2011 kl. 16:09.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Hvorfor er det jeg som skal bevise dette? Er jo ikke jeg som legger frem påstanden. Latterlig å prøve og få motparten til å legge ut (jeg har jo ikke peiling) Er de som er bastante på at gud ikke finnes og at evulosjonsgreia "is tha bomb".
Vis hele sitatet...
... because science has proven so wrong to this point of time.
Jeg melder meg ut av diskusjonen, alle argumentene du kommer med har ingen bakgrunn. Du er hjernevasket av kristendommen, og burde ikke delta i et diskusjonsforum. Du hører kun på egne meninger.
Sist endret av prenix; 4. mai 2011 kl. 16:10.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Wow, du vant virkelig. Argumenterer med en teori du ikke klarer å bevise og syns deretter jeg er den som er hjernevasket.
Vis hele sitatet...
Siden når ble dette en konkuranse? jeg var ikke klar over at jeg deltok i noen konkuranse.

Du nekter plent å komme med beviser for at din "gud" er ekte, hvorfor skal vi tilfredsstille deg med å legge fram artikler, skriblerier, forskningsrapporter og lignende for å "overbevise" deg?

Det er rett og slett dødfødt for oss som tror på evolusjonsteorien, vi kan nemlig ikke kalle dine påstander for blasfemi og så se gjennom fingrene for rene fakta.
Sist endret av NoillStress; 4. mai 2011 kl. 16:11.
Sitat av prenix Vis innlegg
... because science has proven so wrong to this point of time.
Jeg melder meg ut av diskusjonen, alle argumentene du kommer med har ingen bakgrunn. Du er hjernevasket av kristendommen, og burde ikke delta i et diskusjonsforum. Du hører kun på egne meninger.
Vis hele sitatet...
Er jeg hjernevasket av kristendommen? Jeg som mener bibelen burde brennes for flere hundrevis av år siden? Jeg spørte hvordan han kunne være så skråsikker på at Gud ikke eksisterte/eksisterer.
Da får jeg servert en teori (jepp...en evolusjonsteori) som han ikke kan bevise som svaret på verdens oppstandelse.

Jeg sitter ikke her og sier at Gud har skapt noe som helst (da jeg ikke sitter med slike svar).

Sitat av ztaale Vis innlegg
Du nekter plent å komme med beviser for at din "gud" er ekte, hvorfor skal vi tilfredsstille deg med å legge fram artikler, skriblerier, forskningsrapporter og lignende for å "overbevise" deg?
Vis hele sitatet...
Hvor er det du har fått det fra at jeg har en Gud som jeg skal bevise? Må du lære deg å lese og ikke tro på ting du selv går ut i fra i tråden. Er ikke jeg som sitter med bastante påstander her.

Jeg spørte enkelt og greit hvordan en kunne være så skråsikker (skråsikker var faktisk ordet som ble skrevet også).

Folk er eksperter til å dømme på dette forumet Det er snikkers og twist
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Jeg spørte enkelt og greit hvordan en kunne være så skråsikker (skråsikker var faktisk ordet som ble skrevet også).
Vis hele sitatet...
Hvorfor vi er sikker? Grunnpilaren ligger jo i den vitenskapelige metode

Som det står der, hvis det har kommet noen bevis for at teorien ikke stemmer forkastes den eller forbedres den. Derfor er vi sikker.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Verden som i organismene på jorda eller universet?

Organismene: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution

Universet: http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang_Theory
Vis hele sitatet...
Bare for å kverulere litt. Evolusjon beskriver ikke hvordan livet ble til, evolusjon beskriver hvordan livet har utviklet seg etter at det ble til. Vi har ikke peiling på hvordan den første cellen kom til å eksistere.

Samme med Big-Bang teorien. Den forklarer ikke hvordan universet ble til. Men at alt ser ut til å bevege seg fra hverandre. Ergo, alt må ha vært i ett punkt engang, som er kalkulert til å være 13.7 milliarder år siden. Big bang teorien forklarer ikke hva som var før big bang. Det har vi heller ingen anelse om.
Sist endret av jegermeg; 4. mai 2011 kl. 16:23.
Sitat av LadyLena Vis innlegg
Hvor er det du har fått det fra at jeg har en Gud som jeg skal bevise? Må du lære deg å lese og ikke tro på ting du selv går ut i fra i tråden. Er ikke jeg som sitter med bastante påstander her.

Jeg spørte enkelt og greit hvordan en kunne være så skråsikker (skråsikker var faktisk ordet som ble skrevet også).

Folk er eksperter til å dømme på dette forumet Det er snikkers og twist
Vis hele sitatet...
Okei, mulig jeg hoppa på konklusjonen litt for tidlig, men måten du kritisk etterspør informasjon og beviser tilsier at du har en annen tro enn det vi som tror på evolusjonsteorien har, og siden temaet er religion/gud så er det jo naturlig å anta at du er av kristen tro.

Utdyp gjerne hva ditt ståsted er.
Du mener den linken der er med å utrydder all form på tro av alle guder og religioner. Merkelig at det ikke er mer oppstyr rundt den teorien. Synes også det er merkelig at den fremdeles blir kalt teori når det er helt bekreftet og sikkert.
Face it....hverken jeg eller du vet hvordan jorden ble til. Du tror på evolusjonsteorien (greit nok det), mens jeg ikke vett hva jeg skal tro siden jeg ikke sitter med svarene og det er såpass lenge siden Det er en grunn for at verden diskutere dette den dag i dag. At du sitter her og hevder det du linker til er det korrekte viser jo bare din form for å i det hele tatt gidde å høre på hva andre tror eller mener.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Okei, mulig jeg hoppa på konklusjonen litt for tidlig, men måten du kritisk etterspør informasjon og beviser tilsier at du har en annen tro enn det vi som tror på evolusjonsteorien har, og siden temaet er religion/gud så er det jo naturlig å anta at du er av kristen tro.

Utdyp gjerne hva ditt ståsted er.
Vis hele sitatet...
Mitt ståsted er at jeg ikke har noen som helst fasit på hva som er det korrekte. Jeg liker å høre forskjellige teorier, men jeg kan ikke plukke ut en jeg synes høres stilig ut og deretter velge å tro på den.
Hvordan universet ble til er det ingen som vet.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Bare for å kverulere litt. Evolusjon beskriver ikke hvordan livet ble til, evolusjon beskriver hvordan livet har utviklet seg etter at det ble til. Vi har ikke peiling på hvordan den første cellen kom til å eksistere.

Samme med Big-Bang teorien. Den forklarer ikke hvordan universet ble til. Men at alt ser ut til å bevege seg fra hverandre. Ergo, alt må ha vært i ett punkt engang, som er kalkulert til å være 13.7 milliarder år siden. Big bang teorien forklarer ikke hva som var før big bang.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Når jeg leste det du skrev kom jeg på at Dawkins har sagt det samme i noen av sine foredrag. Bøyer meg i støvet
Om det finnes en høyere kraft? muligens, derfor jeg ser på meg selv som agnostiker fordi det ikke kan sies med sikkerhet.

Men Gud slig dagens religioner beskriver han? Definitivt ikke.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Godt poeng! Når jeg leste det du skrev kom jeg på at Dawkins har sagt det samme i noen av sine foredrag. Bøyer meg i støvet
Vis hele sitatet...
Og da blir konklusjonen? At du ikke har peiling på hvordan universet ble til. Nemlig.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Godt poeng! Når jeg leste det du skrev kom jeg på at Dawkins har sagt det samme i noen av sine foredrag. Bøyer meg i støvet
Vis hele sitatet...
Men når det er sagt. Så er jeg fortsatt enig med deg. Det blir for dumt å si: Siden vi ikke vet det, det være en Gud med i bildet - "God of the gaps". Det er patetisk. Vi kommer ingen vei med den tankegangen.

Sitat av LadyLena Vis innlegg
Og da blir konklusjonen? At du ikke har peiling på hvordan universet ble til. Nemlig.
Vis hele sitatet...
Du illustrerer akkurat det poenget jeg kom med rett over her.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Bare for å kverulere litt. Evolusjon beskriver ikke hvordan livet ble til, evolusjon beskriver hvordan livet har utviklet seg etter at det ble til. Vi har ikke peiling på hvordan den første cellen kom til å eksistere.
Vis hele sitatet...
Jo, i henhold til evolusjon så startet vi som encellede organismer som så utvidet seg videre. Encellede organismer kan oppstå uten noen høyere makt.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Samme med Big-Bang teorien. Den forklarer ikke hvordan universet ble til. Men at alt ser ut til å bevege seg fra hverandre. Ergo, alt må ha vært i ett punkt engang, som er kalkulert til å være 13.7 milliarder år siden. Big bang teorien forklarer ikke hva som var før big bang. Det har vi heller ingen anelse om.
Vis hele sitatet...
Big Bang er bare en teori om hvordan hele universet startet som et punkt som så eksploderte og ble til alt idag. Grunnlaget for denne teorien er som du nevner at alle planeter beveger seg ut fra et punkt.

Hva som har vært før eller hvordan det oppstod er umulig å vite og er kun spekulasjoner.