Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  392 44563
Ang. "teorien" om at menneskeskapt oppvarming bare er en økonomisk motivert bløff: Kanskje dere burde sjekke litt mer om hvem som virkelig har mye penger å tape - de som mener at oppvarmingen ER menneskeskapt, eller de som påstår at den IKKE er det osv... De som mener at den IKKE er menneskeskapt osv, er da en av verdens største industrier, som står i fare for å miste store deler av inntektsgrunnlaget sitt, altså olje- og gassindustrien. Hvis dere tror de forskjellige regjeringene og forskerne får inn mye penger på grunn av "menneskeskapt-teorien" med tilhørende CO2-kvoter osv, burde dere virkelig sjekke hvor mye penger "den andre siden" får inn på å få holde på som de gjør, og hvor mye de vil tape på å måtte omstille seg... Hvem som har økonomisk motivasjon... tja...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Al Gore tjener for øvrig absolutt ingenting på at vi betaler klimaavgifter.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at han er formann i General Investment Manger. (Firma som bla driver med salg av klimakvoter.)

Men er enig med de fleste her inne. Vi kan ikke si at global oppvarming er tull. Det er bevist at jorden blir varmere, men vi kan ikke være sikre på at det er vi som forårsaker det. Selv om vi vet at det er vi som er årsaken kan vi ikke være sikre på at vi kan fikse det.

Det eneste jeg er sikker på er at det ikke gjør oss noe godt å kjøpe tilgivelse av en drittsekk som gjør en karriere på skyldfølelse til folk.
selvfølgelig er det menneskeskapt, har dere fulgt med litt på diverse co2-grafer og studier om dette?
Sitat av bennnern Vis innlegg
Al gores dobbeltmoral beviser virkelig at global oppvarming ikke kan være annet enn bløff.
Vis hele sitatet...
Al Gore beviser ingen verdens ting, da han ikke er en forsker. Man bør høre på forskerne, og ikke på politikerne.

Sitat av maxphone Vis innlegg
vi kan ikke være sikre på at det er vi som forårsaker det
Vis hele sitatet...
Vi kan være sikre på det nå, jo. Så sikre som man kan bli innenfor vitenskapens rammer. Alt peker på dette, og ingenting peker på noe annet. Andre mulige og foreslåtte forklaringer er jo falsifisert. Så alle fakta peker på mennesket, og alle alternativer til at det er menneskeskapt er falsifisert.
Tja.



Jeg er ikke gamle karen(20)

Men jeg synes det blir varmere og varmere og mer fucked up vær hvert år.

Kanskje det er psykisk? Vi hadde 25 grader i skyggen her i nord for ikke lenge siden, og bestefaren min har skrevet ned temperaturen hver dag i 30 år, kan til og med sjekke og sammenligne hvis det er ønskelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy Vis innlegg
Kanskje det er psykisk? Vi hadde 25 grader i skyggen her i nord for ikke lenge siden, og bestefaren min har skrevet ned temperaturen hver dag i 30 år, kan til og med sjekke og sammenligne hvis det er ønskelig.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje veldig interessant. Det er så store variasjoner i været fra år til år at for å få meiningsfulle tal må ein ha eit stort datasett over fleire plasser, over lang tid. Det er mogeleg daglege målinger i 30 år kan gje indikasjon, men neppe meir.

Om ein vil ha datamateriale å grave i finst det i rikt monn. FN sitt klimapanel offentleggjer vel datamaterialet vil eg anta...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå mener ikke Frp lengre, i allefall ikke offisielt, at global oppvarming ikke er et problem. De mener derimot at det ikke er menneskeskapt, og at det ikke er vits i å begrense utslippene i Norge, siden vi slipper ut "såpass lite" i forhold til de store utslippsmonsterene Kina og USA.

Problemet til Frp er at de har vingla enormt i denne saken, og at de støtter seg på forskning fra mennesker som det store flertallet av forskere bare ler av. Frp snakket først om "klimahysteriet", men når de så at norges befolkning faktisk bryr seg om miljøet skifta de argumentasjon. Nå mener de, som vanlig ekstremt populistisk, at vi skal få slippe ut CO2 i Norge, og kjøpe billig bensin og billige flyreiser, så lenge resten av verden reduserer sine utslipp.

Frp gjør meg ofte kvalm, men i denne saken har kvalmen gått over i tilnærmet drapslyst.
Vis hele sitatet...

Nei, for det er enormt viktig at vi i Norge ikke bruker gass fordi det slipper ut co2, å kjøpe strøm fra kullkraft derimot, det har sosialistene få betenkeligheter med..

[quote=PolkagrisLaila;1096399]Hmm.
Det er kansje litt mer overdrevet enn nødvendig.
Men..Det må da ligge noe i at vi merker forandringer i klima, og jule ikke lenger er den samme uten snø!
Polene smelter..
Sommeren begynner tidlig, og varer lengre.


syns jeg hørte på radioen her om dagen at 25 august 1975 vår det 37 grader i skyggen samt 25 grader i vannet i oslofjorden. Og nå varer sommerene lengre???


Nå er jeg bare 21, men jeg har da aldri opplevd en varm sommer i dette landet..
Har ikke lest igjennom alle sidene her, men regner med dere har fått med dere at hackere klarte å offentliggjøre flere tusen e-poster og andre dokumenter fra servere hos Climatic Research Unit (CRU) ved University of East Anglia (UEA) ble gjort offentlig tilgjengelig på ulovlig vis. E-postene førte til en rekke anklager mot de involverte klimaforskerne. Disse gikk blant annet ut på at forskerne hadde manipulert data, holdt tilbake vitenskapelig informasjon og forsøkt å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter.

Selvfølgelig ble alt dysset ned og en offentlig "gransking" sa at det ikke var noe særlig kritikkverdig forhold som ble avdekket.. Løye det der, at med en gang noen klarer å få tak i konkrete bevis på gjennomgående korrupsjon og pisspreik og slikt, så blir alt dysset ned og media slutter å snakke om det.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Har ikke lest igjennom alle sidene her, men regner med dere har fått med dere at hackere klarte å offentliggjøre flere tusen e-poster og andre dokumenter fra servere hos Climatic Research Unit (CRU) ved University of East Anglia (UEA) ble gjort offentlig tilgjengelig på ulovlig vis. E-postene førte til en rekke anklager mot de involverte klimaforskerne. Disse gikk blant annet ut på at forskerne hadde manipulert data, holdt tilbake vitenskapelig informasjon og forsøkt å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter.

Selvfølgelig ble alt dysset ned og en offentlig "gransking" sa at det ikke var noe særlig kritikkverdig forhold som ble avdekket.. Løye det der, at med en gang noen klarer å få tak i konkrete bevis på gjennomgående korrupsjon og pisspreik og slikt, så blir alt dysset ned og media slutter å snakke om det.
Vis hele sitatet...
Anklagelser per e-post internt fra et heller lite kjent universitet er langt ifra det samme som konkrete bevis på at globaloppvarming er en bløff.
Ok, la oss ta utgangspunkt i at global oppvarming er tull.

Hvilken effekt har da forurensing på naturen?
Vi vet at forurensing er ødelggende på naturen, så hvorfor ikke begrense utslippene våre, selvom det ikke fører til global oppvarming. Vi bør begrense dette selv om det går under konspirasjonsteorien "global oppvarming".
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Anklagelser per e-post internt fra et heller lite kjent universitet er langt ifra det samme som konkrete bevis på at globaloppvarming er en bløff.
Vis hele sitatet...
kjapt utsagn om det "lille ukjente universitetet":
90% av all forskning gjort ved UEA er av “international excellence.” Over 50% av disse er regnet som verdensledende. Blant de universitetene som har forsket på miljø- og biovitenskap det siste tiåret, endte UEA på en tredjeplass på verdensbasis, kun slått av Harvard og Princeton

Nåvel.

Globaloppvarming har eg ikke sagt noe imot..
Den såkalte sannheten om va som er grunnen derimot.

Sitat av clarionify Vis innlegg
Ok, la oss ta utgangspunkt i at global oppvarming er tull.

Hvilken effekt har da forurensing på naturen?
Vi vet at forurensing er ødelggende på naturen, så hvorfor ikke begrense utslippene våre, selvom det ikke fører til global oppvarming. Vi bør begrense dette selv om det går under konspirasjonsteorien "global oppvarming".
Vis hele sitatet...
Absolutt.
Men klimakvoter og avgifter er bare spill for galleriet, og begrenser ikke noe som helst.

Ett prakteksempel er jo hvordan gass og olje som vi drar opp av nordsjøen ikke får brennes for energi til drifting av plattform, og landanlegg.. For pga klimakvotene må vi sende denne gassen til tyskland, slik at de kan brenne den opp istedenfor.
Enden på visa er monstermastene gjennom hardanger for å forsyne "Bergen" og "hordaland".. Det meste av den energien går rett til landanlegget på Kollsnes og ut til nordsjøen.

Way to go, klimakvoter
Sist endret av GrønnUgle; 27. august 2011 kl. 20:34.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Absolutt.
Men klimakvoter og avgifter er bare spill for galleriet, og begrenser ikke noe som helst.
Vis hele sitatet...
Kan slenge meg på klimakvoter, hvor større selskaper kjøper seg lov til å forurense mere.

Men avgifter har vist seg å fungere. Men avgifter fungerer bare om det bedre alternativet blir billigere. Dette har vi sett på mange punkter og nå er det sunn mat og kollektiv trafikk som må bli billigere. Så det som indirekte skjer etterhvert er at avgifter på bensin og dyre biler vil lette fiansieringen av billigere kollektiv trafikk og prisen på usunn mat vil veie opp for sunn mat.
Avgifter kan fungere om de er satt opp korrekt, altså med ett alternativ som funker.

Men så langt klarer/vil ikke politikerene tenke... og ihvertfall ikke handle.
Så enn så lenge så mener eg at avgifter er bare noe de fant ut at ville bringe litt mer peng i kassen.. intet annet.
Sist endret av GrønnUgle; 27. august 2011 kl. 20:51.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Avgifter kan fungere om de er satt opp korrekt, altså med ett alternativ som funker.

Men så langt klarer/vil ikke politikerene tenke... og ihvertfall ikke handle.
Så enn så lenge så mener eg at avgifter er bare noe de fant ut at ville bringe litt mer peng i kassen.. intet annet.
Vis hele sitatet...
Det er mine og dine penger som går i kassen. Slik at de poliikerne som jeg og du har valgt kan disponere disse til det som er nødendig. Ingen av de avgiftene vi betaler blir liggende å rente seg. Disse blir brukt i nasjonal budsjettet.

For å kunne fjerne avgifter, må vi fjerne utgifter. Og der er ikke så mange utgifter per dags dato som er mulig å fjerne. Men om ting kunne ha blitt utført på en annen måte for å minske utgiftene, er en annen sak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
E-postene førte til en rekke anklager mot de involverte klimaforskerne. Disse gikk blant annet ut på at forskerne hadde manipulert data, holdt tilbake vitenskapelig informasjon og forsøkt å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter.
Vis hele sitatet...
Anklagene vart gjennomgått. Det materialet som vart lekt er tilgjengeleg, det samme er anklagene. Om du ikkje kjøper den offisielle konklusjonen kan du gå gjennom materialet sjølv, og komme med underbygging av argumentasjonen din.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Har ikke lest igjennom alle sidene her, men regner med dere har fått med dere at hackere klarte å offentliggjøre flere tusen e-poster og andre dokumenter fra servere hos Climatic Research Unit (CRU) ved University of East Anglia (UEA) ble gjort offentlig tilgjengelig på ulovlig vis. E-postene førte til en rekke anklager mot de involverte klimaforskerne. Disse gikk blant annet ut på at forskerne hadde manipulert data, holdt tilbake vitenskapelig informasjon og forsøkt å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her er helt feil.

Påstandene dine om manipulering, tilbakeholdte data, osv. er basert på løsrevne sitater. Setter du sitatene i sammenheng ser man at det ikke er snakk om noe slikt i det hele tatt.

Når det gjelder det å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter, er det blank løgn. Det du viser til er at de diskuterer at en vitenskapelig journal publiserte en elendig forskningsrapport som selv en komplett idiot ville skjønne ikke holdt vann. Dette fikk de til ved at klimanektere hadde klart å komme seg inn i redaksjonen. Dette førte selvsagt til en liten storm i forskningsmiljøet, da det er særdeles lite gunstig at løgnere får publisere løgner under dekke av å være forskning.

Det samme har forøvrig skjedd med biologer. Kreasjonister klarte å lure en kreasjonistisk "forskningsrapport" inn i en vitenskapelig journal. Helvete brøt løs, og journalen ble nådeløst hakket på fra alle kanter.

Det er slik det må være. Man kan ikke la religiøse tullinger ødelegge forskningen med løgnpropaganda forkledd som forskning.

Selvfølgelig ble alt dysset ned og en offentlig "gransking" sa at det ikke var noe særlig kritikkverdig forhold som ble avdekket.. Løye det der, at med en gang noen klarer å få tak i konkrete bevis på gjennomgående korrupsjon og pisspreik og slikt, så blir alt dysset ned og media slutter å snakke om det.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk snakk om flere granskninger, og i alle tilfellene har forskerne blitt frifunnet for juks.

Jeg anbefaler deg å prøve å faktisk sette deg inn i saken, og la være å ukritisk gjengi tullete påstander fra løgnaktige klimanektere.

Her er noen linker så du kan skaffe deg litt grunnleggende kunnskap om emnet:

http://www.skepticalscience.com/A-re...spectives.html

http://www.skepticalscience.com/Clim...ils-hacked.htm

http://www.skepticalscience.com/Clim...d-advanced.htm

http://www.skepticalscience.com/Clim...ear-later.html

http://www.skepticalscience.com/fake...imategate.html (den første i en artikkelserie)

Sitat av clarionify Vis innlegg
Ok, la oss ta utgangspunkt i at global oppvarming er tull.

Hvilken effekt har da forurensing på naturen?
Vi vet at forurensing er ødelggende på naturen, så hvorfor ikke begrense utslippene våre, selvom det ikke fører til global oppvarming. Vi bør begrense dette selv om det går under konspirasjonsteorien "global oppvarming".
Vis hele sitatet...
Dette er særdeles lite gunstig.

For det første er global oppvarming ikke en "konspirasjonteori" men et observert faktum.

For det andre er det ingen grunn til å la være å peke på fakta bare fordi noen med politiske ideologier som er inkompatible med virkeligheten ikke liker det.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

For det andre er det ingen grunn til å la være å peke på fakta bare fordi noen med politiske ideologier som er inkompatible med virkeligheten ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Det jeg vil fram til, er at det har jo egentlig ingenting å si hvorfor vi skal kutte våres utslipp. Eller rettere sagt hvilke grunnlag vi legger i bunn for en slik kampanje.

Det som er det viktige er at vi kutter utslippene. Det er ingen som skal komme å si at forurensing ikke har innvirkninger både på dyr, fisk, mennesker og vår moder jord. Derfor skjønner jeg ikke problemet i at vi skal kutte våre utslipp for å begrense global oppvarming. Det er en vinn vinn situasjon. Selv om enkelte er uenige i hvilken premie vi går av med til slutt, så vinner alle på det.
Noen sa global oppvarming skjedde likt på alle planetene i vårt solsystem,(at det skjedde likt som på jorden nå) noen som vet noe om dette?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det du skriver her er helt feil.

Påstandene dine om manipulering, tilbakeholdte data, osv. er basert på løsrevne sitater. Setter du sitatene i sammenheng ser man at det ikke er snakk om noe slikt i det hele tatt.

Når det gjelder det å hindre publisering av vitenskapelige artikler med avvikende synspunkter, er det blank løgn. Det du viser til er at de diskuterer at en vitenskapelig journal publiserte en elendig forskningsrapport som selv en komplett idiot ville skjønne ikke holdt vann. Dette fikk de til ved at klimanektere hadde klart å komme seg inn i redaksjonen. Dette førte selvsagt til en liten storm i forskningsmiljøet, da det er særdeles lite gunstig at løgnere får publisere løgner under dekke av å være forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg limte bare inn fra wikipedia, tenkte det var relevant i denne tråde.

Når alle dine kilder er til skepticalscience, så må eg si eg blir litt... vel.. Skeptisk
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Jeg limte bare inn fra wikipedia, tenkte det var relevant i denne tråde.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke relevant å spre løgner.

Når alle dine kilder er til skepticalscience, så må eg si eg blir litt... vel.. Skeptisk
Vis hele sitatet...
Det er en velkjent og anerkjent side som baserer seg på verifiserbare fakta. Den har en høy stjerne blant forskere.

Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Noen sa global oppvarming skjedde likt på alle planetene i vårt solsystem,(at det skjedde likt som på jorden nå) noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Det er feil:

http://www.skepticalscience.com/glob...lar-system.htm
@hemmeligegreier
Hvordan er statestikken for 2011 så langt.(i henhold til global oppvarming) Vet du det?

Har hørt en generell endring av henvisning til problemet global oppvarming.
Virker nå mer som om forskere og klimaforkjempere henviser til global miljøendring ikke bare oppvarming. Det er kansje mer korrekt sett hele kloden under ett?
Sist endret av Pjassop; 1. september 2011 kl. 15:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pjassop Vis innlegg
@hemmeligegreier
Hvordan er statestikken for 2011 så langt.(i henhold til global oppvarming) Vet du det?
Vis hele sitatet...
Den er uinteressant. Variasjonane mellom år er såpass store at å trekke ut eit enkeltår utmerka godt kan nyttast til å bevise global oppvarming, og fornekte det. Det interessante er trender over tid, kombinert med utvikling av klimagasser i atmosfæren.
Sitat av Pjassop Vis innlegg
Virker nå mer som om forskere og klimaforkjempere henviser til global miljøendring ikke bare oppvarming. Det er kansje mer korrekt sett hele kloden under ett?
Vis hele sitatet...
Nei. Hele kloden under ett blir bare varmere og varmere. Oppvarmingen er et faktum. "Klimaendringer" er bare en annen måte å si det på. Disse endringene medfører blant annet en trend mot en varmere global gjennomsnittstemperatur.
Jeg vil nå si at det er bedre å bruke "klimaendringer", enn bare "oppvarming". Selv om totalen/snittet blir en oppvarming er det jo også steder som opplever at det blir kaldere, f.ex. har jo vintrene her hjemme i det siste blitt kaldere, og da er det jo lett å misforstå (spesielt for de som gjerne vil misforstå - altså klimaendring-benekterne) ting.
Eksempelvis
http://www.yr.no/nyheter/1.7772897

med tittelen "Klimaendringer kan utrydde viktige gener i naturen"

Klimaendringer "uberørt av menneskehender" beviser i seg selv verken at mennesker ikke kan bidra til klimaendringer eller til at de kan det.

Menneskene kunne det sikkert ikke den gangen de var noen få millioner primitive vesener på tilnærmet "dyrestadium".

De 7 milliardene idag kan det sikkert. Tviler du, kan du tenke litt over hva de har fått til når det gjelder:
- fysisk forandring av jordskorpa (stikkord byer og asfalt)
- levevilkårene til planetens øvrige dyre- og plantearter (stikkord habitatødeleggelse)
- egen art som den helt dominerende på kloden

Den eneste viktige forskjellen på "naturlige" klimaendringer og endringer påvirket av mennesker, er at de siste kan vi gjøre noe med. De første ikke.


Ellers er klimapåvirkning langt fra det dummeste pattedyrarten storhjerna primat foretar seg. Det verste er praktiseringen av et globalt økonomisk system som i praksis er avhengig av evig og aksellerende vekst for å fungere feilfritt. Noe som igjen forutsetter det umulige:
Uendelig forbruk og forurensing på en klode av endelig størrelse.

Det er bare et tidsspørsmål før dette ender med totalt sammenbrudd av den globale økologien.
Og mennesket som art utrydder både seg selv og de fleste andre dyre- og plantearter.

Spørsmålet "Hvor står vi på den eksponensielle økonomiske vekstkurven" burde skremme vettet av de fleste.
Punktet vi står på, er nemlig høyt oppe på den loddrette delen.
Når knapt noen promiller av politikerne og folk flest ser ut til å forstå/bry seg, kan menneskeslektens intelligens beskrives med et sitat fra det sindige Jæren:

"An he møje ved, men de e a de ringe slage."
(= Han har mye vett, men av sorten dårlig kvalitet)
Sist endret av timerbeltkiller; 4. september 2011 kl. 19:15.
Har 2 innspill.

1. Planter elsker co2, og det øker fotosyntesen. Det er en teori om at dette kommer av at det var mye co2 i atmosfæren før. -- Hvorfor må jeg betale avgifter når jeg kjøper bil etter co2-utslipp?

2. Det har vært mye varmere på denne planeten i tidligere perioder. Har hørt opp mot 10 grader mer i snitt.
Sitat av Apedop Vis innlegg
1. Planter elsker co2, og det øker fotosyntesen. Det er en teori om at dette kommer av at det var mye co2 i atmosfæren før. -- Hvorfor må jeg betale avgifter når jeg kjøper bil etter co2-utslipp?
Vis hele sitatet...
økt mengde CO2 i atmosføren øker ikke fotosyntesen. Da det er flere ting som spiller inn. Og hver plante har en maks mengde CO2 som blri omdannet i fotosyntesen per tidsenhet. Alt av CO2 som planten tar opp gjennom fotosyntesen blir også uansett frigjort når planten eller treet dør og enten råtner eller blir brent. Man kan derfor ikke si det tells.

Sitat av Apedop Vis innlegg
2. Det har vært mye varmere på denne planeten i tidligere perioder. Har hørt opp mot 10 grader mer i snitt.
Vis hele sitatet...
Ja, det har vært temperatursvigninger før. Som oftest har de resultert i en etterfølgende istid. Nesten alle prognoser viser at denne oppvarmingen ikke er en av de normale svingningene på jorde og at den kommer unaturlig. Og om vi ikke ønsker en stor istid igjen, så burde vi vil gjøre det beste vi kan for å unngå dette, eller i beste fall utsette det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
økt mengde CO2 i atmosføren øker ikke fotosyntesen. Da det er flere ting som spiller inn. Og hver plante har en maks mengde CO2 som blri omdannet i fotosyntesen per tidsenhet. Alt av CO2 som planten tar opp gjennom fotosyntesen blir også uansett frigjort når planten eller treet dør og enten råtner eller blir brent. Man kan derfor ikke si det tells.
Vis hele sitatet...
Jau, truleg vil fotosyntesen auke med auka CO2-innhald. I veksthus vert det jo nytta auka CO2-nivå i lufta for å auke vekstfarten på tomater, og eg kan ikkje sjå sakleg grunn til at det ikkje skulle gjelde noko anna enn tomater dyrka i veksthus.

Om det er nok til å ta opp dei ekstra utlseppa vi har i dag er vel ei ana sak.
Sitat av etse Vis innlegg
Ja, det har vært temperatursvigninger før. Som oftest har de resultert i en etterfølgende istid. Nesten alle prognoser viser at denne oppvarmingen ikke er en av de normale svingningene på jorde og at den kommer unaturlig. Og om vi ikke ønsker en stor istid igjen, så burde vi vil gjøre det beste vi kan for å unngå dette, eller i beste fall utsette det.
Vis hele sitatet...
Og spørsmålet er vel heller ikkje om vi vil overleve ti grader meir - menneskerasen vil truleg det, men i så fall vil t.d. Nederland vere historie. Det er vel heller snakk om kor dyrt det kan bli for oss, både økonomisk og sosialt å overleve det.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Jeg limte bare inn fra wikipedia, tenkte det var relevant i denne tråde.
Vis hele sitatet...
I så fall et ekstremt tilfelle av cherry picking. La meg sitere fra den norske artikkelen du sannsynligvis refererer til:

Det britiske underhusets komite for vitenskap og teknologi gjennomførte en høring, og konkluderte i mars 2010 med at forskerne ikke har forvrengt data og at fokuset på CRU og særlig direktør Phil Jones har vært feilplassert.
(...)
University of East Anglia nedsatte – i samarbeid med Royal Society – en komite av forskere fra Storbritannia, USA og Sveits, ledet av Ron Oxburgh, for å undersøke integriteten i CRUs forskning. Komiteen intervjuet ansatte og gjennomgikk et representativt utvalg av publikasjoner fra CRU. I rapporten fra april 2010[55] konkluderes det med at det ikke var noen tegn til bevisst juks.
(...)
University of East Anglia nedsatte ytterligere en komite under ledelse av Muir Russell. ... I sluttrapporten fra juli 2010[60] framkommer som komiteens hovedkonklusjoner:
- at det ikke er grunn til å tvile på CRU-forskernes ærlighet og prinsippfasthet;[61]
- at det ikke er funnet bevis på oppførsel som kan undergrave konklusjonene til FNs klimapanel;
- at både CRU og UEA har sviktet når det gjelder å vise tilstrekkelig åpenhet.
Vis hele sitatet...
For mer inngående informasjon kan du lese den engelske Wikipedia-artikkelen. Der vil du se at det ble gjennomført seks separate granskninger, og samtlige konkluderte med at forskerne ikke har jukset på noe vis, men enkelte mener at de burde vært mer åpne med sine rådata.

Sitat av Apedop Vis innlegg
1. Planter elsker co2, og det øker fotosyntesen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den økte mengden CO2 – også i høyere atmosfærelag, hvor det ikke finnes planter – øker oppvarmingen ved at den blokkerer for infrarød varmestråling ut fra jorden. Økt fotosyntese vil til en viss grad bremse, men ikke løse, problemet. En annen ting er at mye av fotosyntesen på jorden foregår i havet, og med økte temperaturer i vannet vil det slippe CO2, som igjen øker konsentrasjonen i atmosfæren ytterligere, samt at det forsurer havet og kan ta livet av plantene som står for nevnte fotosyntese.

Sitat av Apedop Vis innlegg
2. Det har vært mye varmere på denne planeten i tidligere perioder. Har hørt opp mot 10 grader mer i snitt.
Vis hele sitatet...
Vi har hatt verdenskriger før også, så hvorfor forsøke å forhindre en til?
Provo:
Jeg skrev jo at det var satt i gang gransking som (overraskende nok) ikke fant noe gale.
Hørt utrykket å sette bukken til å passe havresekken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Provo:
Jeg skrev jo at det var satt i gang gransking som (overraskende nok) ikke fant noe gale.
Hørt utrykket å sette bukken til å passe havresekken?
Vis hele sitatet...
Gitt at informasjonen er offentleg står du fritt til å sjekke sjølv, og sjå om du kjem til annan konklusjon. Å komme med slikt svada som det der er ikkje konstruktivt, med mindre du kan peike på konkrete ting i granskinga som er feil, misvisande eller merkverdig.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Provo:
Jeg skrev jo at det var satt i gang gransking som (overraskende nok) ikke fant noe gale.
Hørt utrykket å sette bukken til å passe havresekken?
Vis hele sitatet...
Hva er problemet? At uavhengige forskere med innsikt i forskingsmetoder gjennomgår påstått forskningsjuks? Har du noe bedre alternativ? Tilfeldige personer plukket fra gaten? Den lokale rørleggeren? Som slashdot sier, alt av data og konklusjoner er fritt tilgjengelig, så det er bare å påpeke hvor du mener problemene ligger.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva er problemet? At uavhengige forskere med innsikt i forskingsmetoder gjennomgår påstått forskningsjuks? Har du noe bedre alternativ? Tilfeldige personer plukket fra gaten? Den lokale rørleggeren? Som slashdot sier, alt av data og konklusjoner er fritt tilgjengelig, så det er bare å påpeke hvor du mener problemene ligger.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo enkelt og greit det at en del folk ikke stoler automatisk på ting som blir sagt fra hold som de selv ikke kan verifisere. (at det holdet gir deg "alt av data og konklusjoner" er jo irrelevant, da du ikke vet om det faktisk ER alt av data du blir gitt.)
Når det i tilleg er mye penger og storpolitikk involvert, vel da blir ikke jeg mer trygg på den dataen ihvertfall.

Jeg aksepterer bare at eg ikke vet, og leker med tanker frem og tilbake, verden går sin vante gang.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Problemet er jo enkelt og greit det at en del folk ikke stoler automatisk på ting som blir sagt fra hold som de selv ikke kan verifisere. (at det holdet gir deg "alt av data og konklusjoner" er jo irrelevant, da du ikke vet om det faktisk ER alt av data du blir gitt.)
Når det i tilleg er mye penger og storpolitikk involvert, vel da blir ikke jeg mer trygg på den dataen ihvertfall.

Jeg aksepterer bare at eg ikke vet, og leker med tanker frem og tilbake, verden går sin vante gang.
Vis hele sitatet...
personlig vil jeg si at om du ikke har kunskap nok til å sjekke det selv når dataen er åpen så får du bare stole på det de med kunskapen sier. Om du ikke vil ta dette for god disk har du rett og slett 2 valg:

1: Finne en uavhengig 3.part som kan sjekke dataene for seg og finne direkte feil med det som har blitt publisert.

2: Tilegne deg den nødvendige kunskapen.
Skjønner ikke at folk gidder å stresse med det her, synes det er så hauset opp av politikerne og ulike kjente forskere osv. Vil ikke akkurat si jeg er enig med FrP og de vitenskapsfolkene, men jeg lever mitt liv. Har planer om sportsbiler når jeg er ferdig utdanna, planer om å leve ett helt normalt og problemfritt liv uten å gå å tenke "GURIMALLA ER IKKE DETTE GODT FOR MILJØET????". Jeg er ikke en som kaster søppel o.l., jeg er realist.
Mange av disse miljøaktivistene kjører rundt i biler med forbruk på 2liter på mila, hvordan kan du forsvare det utslippet når min flunka nye sportsbil slipper ut 0.5liter på mila? Nei, kan du ikke det? Uff... synn?

Jeg synes folk burde syte mindre, bare slutt å stress. Ro dere ned, ta et glass brus å dra til hytta, sitt å se på elva som renner så fint, hør på fuglesangen, tenk ikke på hvor store utslipp det var å bygge hytta, hvor store utslippene på materialen var, hvor store utslippene på frakt osv. var. Nei, slapp av

Jeg tror livene våre har nok av bekymring, vi trenger ikke mere å bekymre oss for enn det vi allerede har.
Sist endret av uaexed; 10. september 2011 kl. 23:10.
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg vil nå si at det er bedre å bruke "klimaendringer", enn bare "oppvarming". Selv om totalen/snittet blir en oppvarming er det jo også steder som opplever at det blir kaldere, f.ex. har jo vintrene her hjemme i det siste blitt kaldere, og da er det jo lett å misforstå (spesielt for de som gjerne vil misforstå - altså klimaendring-benekterne) ting.
Vis hele sitatet...
Uansett hva man bruker vil klimanektere aktivt gå inn for å villede folk. Det beste er nok å fortsette å bruke "global oppvarming", da dette påpeker problemet: En menneskeskapt økning i den globale gjennomsnittstemperaturen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jau, truleg vil fotosyntesen auke med auka CO2-innhald. I veksthus vert det jo nytta auka CO2-nivå i lufta for å auke vekstfarten på tomater, og eg kan ikkje sjå sakleg grunn til at det ikkje skulle gjelde noko anna enn tomater dyrka i veksthus.
Vis hele sitatet...
Jorden er ikke et kontrollert drivhus. Les og lær:

http://www.skepticalscience.com/Incr...or-plants.html

http://www.skepticalscience.com/CO2-...ge-Debate.html

http://www.skepticalscience.com/co2-...d-advanced.htm

http://skepticalscience.com/co2-is-p...oo-simple.html
Men for oss som ikke er synske så virker kansje ikke klimaskrekksenarioet til klimaopplyste klimapositive helt riktig når man ser historisk på vår klodes klimahistorsiske graf.
Hvor mye makt har en promp?
Kan vi mennesker overstyre en eventuell istid ved å slippe ut nok CO2 ? La oss håpe det med de strømprisene vi opplever nå til dags.
La klimaaktivistene sutre og fryse seg haldt ihjæl. Så kan vi klimasenille kose oss foran radiatorene som varmes opp av tykk forurensende olje og billig koks.
http://www.youtube.com/user/potholer54

For klimanektere og assorterte trangsynte individer
Sitat av Pjassop Vis innlegg
Men for oss som ikke er synske så virker kansje ikke klimaskrekksenarioet til klimaopplyste klimapositive helt riktig når man ser historisk på vår klodes klimahistorsiske graf.
Hvor mye makt har en promp?
Kan vi mennesker overstyre en eventuell istid ved å slippe ut nok CO2 ? La oss håpe det med de strømprisene vi opplever nå til dags.
La klimaaktivistene sutre og fryse seg haldt ihjæl. Så kan vi klimasenille kose oss foran radiatorene som varmes opp av tykk forurensende olje og billig koks.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er at man ikke trenger å være synsk. Det finnes flere globale kriser som er pågående nå, og klimakrisen er bare blant én av dem. Vi har dataene tilgjengelig for å støtte disse påstandene, og forskning finner du i massevis hvis du gir det en tanke.

Fortsetter vi i dette tempoet vil vi kjøre jorda ned i grøfta på mange plan - ikke bare i forhold til global oppvarming. Uheldigvis finnes det en god del uopplyste folk som deg, som ikke bare gir langt faen; men som også ødelegger kampen for resten av de som faktisk prøver å gjøre en innsats for å redde fremtiden.

Når barnebarna dine spør deg om 50 år (et retorisk spørsmål, jeg anbefaler deg absolutt ikke å forplante deg!) hvorfor du ikke gjorde noe - når du så det komme; hva har du tenkt å si?
Sitat av Mantus Vis innlegg
http://www.youtube.com/user/potholer54

For klimanektere og assorterte trangsynte individer
Vis hele sitatet...
"Salute to creationist women"
wat?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
"Salute to creationist women"
wat?
Vis hele sitatet...
Her, la meg hjelpe deg så du slipper å trykke så mye på internetten din: http://www.youtube.com/user/potholer...F0994AFB057BB8 og se på spillelisten til høyre.
Sitat av Pjassop Vis innlegg
Men for oss som ikke er synske så virker kansje ikke klimaskrekksenarioet til klimaopplyste klimapositive helt riktig når man ser historisk på vår klodes klimahistorsiske graf.
Hvor mye makt har en promp?
Kan vi mennesker overstyre en eventuell istid ved å slippe ut nok CO2 ? La oss håpe det med de strømprisene vi opplever nå til dags.
La klimaaktivistene sutre og fryse seg haldt ihjæl. Så kan vi klimasenille kose oss foran radiatorene som varmes opp av tykk forurensende olje og billig koks.
Vis hele sitatet...
Dere som ikke mener fakta er riktige må nok heller justere deres oppfatning av hva som er riktig. Det historiske klimaet er bare en gammel løgnaktighet fra klimanektere som enten ikke vet at oppvarmingen vi observerer i dag både er utenfor de vanlige sykluser, og skjer raskere enn tidligere, eller vet det men velger å lyve.
Sitat av Mantus Vis innlegg
Her, la meg hjelpe deg så du slipper å trykke så mye på internetten din: http://www.youtube.com/user/potholer...F0994AFB057BB8 og se på spillelisten til høyre.
Vis hele sitatet...
Du suger til å hjelpe
Er det så vanskelig å linke til en video eller? Jeg driter i Potholer54
Sist endret av Bothrops; 13. september 2011 kl. 21:17.