Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5896
Nå har det seg slik at jeg hadde to katter for en liten stund siden, mor og datter. Et sted i mai føder den yngste katten fire unger og nå for en måned siden føder mora to katter i samme slengen. Disse små jævlene pisser ned hele huset og presterte å pisse i senga mi tre dager på rad, som jeg oppdaga sent på kvelden når jeg var dævvtrøtt. Nå er kattene stasjonert ute i hagen.

Jeg har sjekka litt rundt etter steder å gi bort kattene men med null hell. På www.fod.no f.eks så har de et års ventetid så den er utelukka. finn.no er det fullt av katter på. Tenkte på å kverke dem med en gang når dem ikke skjønte opp og ned på noe som helst men søstra mi har hindra meg. Hun trodde hun skulle klare å gi dem bort til noen som hadde lyst på dem. lol.

Nå lurer jeg på om det er noen steder å kvitte seg med katter eller billige avlivningsmetoder.
Hvis noen har lyst på en til åtte katter er det bare å si fra..

Takker for svar
Sist endret av 9co; 3. juli 2007 kl. 20:29.
3.2.4.3. Katten min er bestandig på plasser den ikke har lov til å være. Hvordan kan jeg får den bort derfra?
Gjennom tidene er utlegging av bl.a. disse remediene foreslått på no.alt.katter:



* pepper
* appelsinskall
* kaffegrut
* ulveurin
* Tabasco
* anti-katt-spray fra zooforretning ("Get Off")
* eddik

Noen foreslår Klorin eller salmiakk for å skremme unna katter, mens andre hevder at disse remediene tvert imot er attraktive for dyra. Uansett, husk at katten kan skades alvorlig om den får såpass sterke substanser direkte på huden eller innvortes.

rec.pets.cats.*-FAQen foreslår bruk av dobbeltsidig tape eller oppvaskmiddel på benker/bord en ikke ønsker at katten skal gå/ligge på. Line Bareksten <line@absnet.no> foreslår utlegging av aluminiumsfolie i soner du ønsker skal være kattefrie.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html

[EDIT:] putt alt i listen ovenfor i en gryte, kok til et skikkelig "Georg's Magiske Medisin" brygg, og hell det rundt huset!

[EDIT #2] farsken, leste bare halve tråden før jeg begynte å google...

um, sett opp lapper i butikker, ring dyreværnet eller annonsér på samtlige kjøp/salgs nettsteder...
Sist endret av Turbolego; 3. juli 2007 kl. 20:32.
Skal kattene avlives skal du ta dem med til dyrlege. Koster litt penger men du slipper iallefall å gjøre det selv, pluss det gjøres på en "human" måte.
Send dem i posten til en hvilken som helst adresse uten avsender, med litt hell kanskje dem vil ha dem, ellers så har du gitt fra deg problemet ditt til dem

Eller gjør det på tegneseriemåten, putt dem i en kurv, sett dem på trappa til noen, ring på å sett deg bak en busk, se om dem tar dem med inn
9co
Trådstarter
95 0
Sitat av Forconin
Skal kattene avlives skal du ta dem med til dyrlege. Koster litt penger men du slipper iallefall å gjøre det selv, pluss det gjøres på en "human" måte.
Vis hele sitatet...
500,- pr. katt faktisk.. (hvertfall hos oss) 8*500 er 4000..
men er enig i at det er det mest humane.
Sitat av Forconin
Skal kattene avlives skal du ta dem med til dyrlege. Koster litt penger men du slipper iallefall å gjøre det selv, pluss det gjøres på en "human" måte.
Vis hele sitatet...
Eller du har en venn med gevær. En like human, men billigere måte.
Sitat av Grimdoc
Eller du har en venn med gevær. En like human, men billigere måte.
Vis hele sitatet...
Og ikke glem ulovlig Lykke til med å fyre av et gevær i tettbebygd strøk uten at noen ringer onkel blå :P

Edit til Quakie: Godt å se andre som bryr seg. Gjør det humant hvis de skal avlives, noe av det værste jeg vet er folk som bare gir faen i dyrene når de er lei/har for mange. Selv om det koster penger hos dyrlegen vet du iallefall at dyrene ikke lider. Og i samme slengen kan du jo kanskje sterilisere de kattene du skal beholde? (Evt p-piller) Så slipper du dette problemet igjen.

En grei regel hvis man skal ha katt er jo å kastrere/sterilisere med en gang hvis man ikke vil ha kattunger.
Sist endret av Forconin; 3. juli 2007 kl. 20:38.
Syns det er mye skrekkhistorier om katter som har blitt satt ut i skogen, hevet i en plastpose ut i havet osv. Dette er helt barbarisk etter mitt syn, så skal du først bli kvitt så ikke gjør det på den måten. Og vær sikker på at du har prøvd alle andre mulige alternatver først.
Sist endret av quakie; 3. juli 2007 kl. 20:36.
9co
Trådstarter
95 0
Sitat av Grimdoc
Eller du har en venn med gevær. En like human, men billigere måte.
Vis hele sitatet...
Jeg husker når vi ennå hadde mora til den eldste katta her. den fikk unger en gang i året og vi bestilte avlivning men en gang glemte doktoren å ta med sprøyter så han knerta alle seks unga med hammer.
Sist endret av 9co; 3. juli 2007 kl. 20:37.
Du kan jo ta en "jeg har blitt allergisk" og gi de til Dyrebeskyttelsen
Sist endret av simdal; 3. juli 2007 kl. 20:38.
kan vel ligge de ut på kjøp og salg forumet, se om det er noen som er interessert
Sterilisere katter er også smart så det ikke blir så mange av dem. Men finnes måter og holde de unna på ja og get of er et fint alternativ til feks sitron og annet de ikke liker og lukte på
9co
Trådstarter
95 0
Sitat av Remien
kan vel ligge de ut på kjøp og salg forumet, se om det er noen som er interessert
Vis hele sitatet...
Sitat av Freakforum
Kjøp, salg og bytte (9 Som leser)
Kjøp og salg av elektroniske-/IT-relaterte artikler.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg setter strøm på dem går det sikkert fint det
Sitat av 9co
Hvis jeg setter strøm på dem går det sikkert fint det
Vis hele sitatet...
Pass på at de er dævve før det da
du tar enkelt kattene og kjører dem i bilen godt og langt bort fra unger og katte-elskere. ha med deg en liten jerstang.

ta så ut en og en katt, så dem ikke skjønner hva som skjer. gi dem et godt hakk i bakhodet. kattene blir da helt stive i beina og går rett i bakken, som er et tegn på at du klarte det.

har måttet gjort dette noen ganger. ikke noe artig, men det er den mest humane og enkle måten å gjøre det på.
Avliv dem, ikke send videre problemet eller legg de i veikanten en plass. Skikkelig folk tar saken ved horna.

Jeg tenker en human og billig måte måtte være kullosforgiftning eller en annen form for gift gjennom mat. Kanskje lage en liten luftett boks og koble en ledning til eksorøret på en bil?

500kr for at en dyrlege skal knerte noen smådyr er 500kr for mye spør du meg.
Sist endret av Kinseek; 3. juli 2007 kl. 20:52.
Eller.. Gå en tur på gata, Finn småunger(med foreldre), Så begynner du å rope ut, Gratis katteunger!

Husk bilde
Sist endret av EivindH; 3. juli 2007 kl. 20:51.
Jeg er enig i at kullosforgiftning er det mest humane her ja... Da sovner de bare, og aldri våkner
Sitat av simdal
Jeg er enig i at kullosforgiftning er det mest humane her ja... Da sovner de bare, og aldri våkner
Vis hele sitatet...
det der er svada.. naboen tok 8 kattunger i en tett sekk, forgifta som pokker med kullos..

det tok en time, så begynte kattejævlene å mjaue igjen.. sikkert veldig humant..

ta med deg dyra på hytta, lån hagla til bestefar.. og lag deg en herlig jakke..
Bruk oppslagstavler i butikker, ser alltid at det er masse folk som selger kattunger der, og det er alltid nye katter på tavla.
Ta en tur rundt i nabolaget der du veit det bor eldre eller barnefamilier med ei tralle med de små nøstene på. Si at du gir bort gratis, og la kidsa få kose litt med dem så de maser ekstra. Eller spam byens oppslagstavler og postkasser med løpiser med bilde av dem og telefonnummer og adresse. Vil tro du blir kvitt alle på den måten. Hvis du skal avlive dem kan du skyte dem.
Det er ingenting en rimipose med blylodd ikke fikser
Vis hele sitatet...
Er en viss sannhet i det
Stakkars dyr, stemmer for Poke sitt forslag.
I've gone soft!
La de søte små søppelkattene få et fint hjem

Du må være rask å vise de rundt til folk mens de ennå er søte og små ^^,

Jeg ser på avliving som siste mulighet, pappa tok hunden vår med til dyrelegen uten at jeg visste det. Det var på en måte trist. Men hvis du ikke har rukket å bli glad i kattene er det vel en fordel.
Sist endret av petterøes 3000; 3. juli 2007 kl. 22:10.
Lider av samme problem akkurat nå, katten min fikk fem kattunger før vi i det heletatt rakk å tenke på å steralisere har lurt på å henge opp lapp på rimi:

Kattunger gis vekk!
50kr følger med for hver katt!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Heng opp en lapp på postkassestativet. Folk vil garantert ha dem.
Muttern har bestandi alt for mye katter, og hvert år er det på "sommertur" til henne å ordne mindre katter for ho.

Hagle og en pakke med skudd fjerne selv den verste katta.

Mamma tar også å dreper kattungene rett etter dem blir født, funker som snus... mora skjønner ingenting. Ho bruke hammer i bakhode på dem....

Jeg har vel ett tosiffra katter på samvitigheten min
Sitat av unstable
Muttern har bestandi alt for mye katter, og hvert år er det på "sommertur" til henne å ordne mindre katter for ho.

Hagle og en pakke med skudd fjerne selv den verste katta.

Mamma tar også å dreper kattungene rett etter dem blir født, funker som snus... mora skjønner ingenting. Ho bruke hammer i bakhode på dem....

Jeg har vel ett tosiffra katter på samvitigheten min
Vis hele sitatet...
Veldig humant må jeg si, stakkars dyr... Jeg_hater_katter og mange ganger har jeg lyst til å sparke dem veggimellom, men å slå en i bakhodet med en hammer hadde jeg ALDRI fått meg selv til å gjøre...
Sist endret av simdal; 4. juli 2007 kl. 00:47. Grunn: leif
så denne posten når den ble laget og forventet å finne masse skyte med svæær gunner&torturerings tips her etter en halvtime men dette skjedde faktisk ikke, kudos.

Prøv først å selg kattene, 100kr stk. Det er ivertfall min mening, så har ivertfall kattene en verdi på seg, dette er også noe dyrebeskyttelsen anbefaler.
eller gi vekk til familie?

eller så støtter jeg avliving hos veterinær, har du ikke råd så kontakt noen som har peiling på det å skyte og spørr om de kan gjøre dette for deg på en rask og bomfri måte.
Alle andre forslag synes jeg blir for ille, man skal ikke plage dyr uansett!
i ett tettsted der jeg bodde før så var det noen som bandt en katt bakpå mopeden og kjørte rundt i bygda med den på slep, noen kamerater av meg stoppet dem med bil og rundjulte dem, vel fortjent!
Sist endret av Tang0; 4. juli 2007 kl. 00:58.
Få din lokalavis til å skrive "Katter må bøte med livet hvis ingen vil ha dem." Er du heldig kommer det en gjeng med myk samvittighet på døren
Eller gå tur med dem i bakgåren til en billig kebab sjappe i nerheten
Enten tar du dem med til dyrlegen og avliver dem eller vær litt mann og drep dem på en annen måte. Du kan dra på apotektet å kjøpe sprøyte og kanyler og fylle med f.eks saltvann og sprøyte rett i hjertet eller en blodåre.
Sitat av h4llik
Enten tar du dem med til dyrlegen og avliver dem eller vær litt mann og drep dem på en annen måte. Du kan dra på apotektet å kjøpe sprøyte og kanyler og fylle med f.eks saltvann og sprøyte rett i hjertet eller en blodåre.
Vis hele sitatet...
Er det "mann" å ta livet av kattunger?

4000 kroner er en del, men det er vel kanskje verdt det? Det er, som flere har kommentert, humant og kattene slipper å ha unødvendige lidelser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hammer er også rimelig humant. Passelig kakk i skallen, så kutte pulsåre.

Eventuelt knekke nakken, det er også rimelig humant.
Sitat av vidarlo
Hammer er også rimelig humant. Passelig kakk i skallen, så kutte pulsåre.

Eventuelt knekke nakken, det er også rimelig humant.
Vis hele sitatet...
Hehe joda det er sikkert det. Bare at jeg hadde følt meg rimelig barbarisk der jeg står å slår en liten skapning med hammer.
Sjekk rundt på gårder og slikt, de har ofte fjøs de ikke bruker. Er du heldig, kan kattene bli fjøskatter som fanger uønskede mus. Eller lemp dem av på en stall, er 3-4 katter på stallen der jeg er. Riktignok er 3 fra dyrebeskyttelsen, men de lever ute året rundt. Funker bra!
jeg og mcmak her inne tok livet av 2 små søte kattunger før
i år ved å legge en planke forsiktigt på hodet og slå hardt med en hammer.
Så dør de med en gang, og gjør ikke vondt i det hele tatt.
Tørr du det er det en veldig effektiv, human og ikke minst billig måte.

Men, blir de gamle er det værre å drepe dem (min mening)
så, gjør det med en gang, ellers bør dere prøve å få gitt dem vekk.
Tror nokk de må knertes vist du ikke får gitt de bort.. Dyrebeskyttelsen er litt full.. se her
Det er forøvrig forbudt for privatpersoner og avlive katter osv.

Lov verket sier at den som skal avlive et dyr skal være kyndig i slik så dyret ikke kommer i skade for å lide unødvendig.

Det tolker jeg til at enten så skal du ha jegerlisens eller være vetrinær altså ikke selv lært
Sitat av mp34567
Det er forøvrig forbudt for privatpersoner og avlive katter osv.

Lov verket sier at den som skal avlive et dyr skal være kyndig i slik så dyret ikke kommer i skade for å lide unødvendig.

Det tolker jeg til at enten så skal du ha jegerlisens eller være vetrinær altså ikke selv lært
Vis hele sitatet...

Så en normal person greier ikke sette rifla til hodet på en katt like bra som en jeger og en vetrinær?
Er du jeger avliver du sjelden med et skudd til hodet!
Det du lærer er om at du har skadeskutt et dyr som ligger skal du gå bort plante rifla bak hodet på viltet du har felt og fyre av et velrettet skudd. Det er ikke bare og plaffe løs!
På et så lite mål som en katt tror jeg ikke jeg ville brukt rifle men hagle......

Poenget er at det er forbudt og du kan bli straffa for det med fengsel eller bøter i enten opp til 1 eller 3 år.
Skal du gjøre dette midt i et bolig strøk kan jeg garantere at folk begynner og reagere når du skyter den ene katta etter den andre.
Får du purken der så nytter det ikke å si at dette kan jeg med mindre du kan dokumentere at du er kyndig i avlivning av katter eller annet vilt. Politiet vil nok ikke nøye seg med at du sier at dette kan du....
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Skyter du dyret i nakken med rifle er den død på et milisekund.
Og all praten om nabolag, bla, bla, bla. Du tar turen ut i skogen og avfyrer.

Selv er jeg mot avlivning av dyr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mp34567
Det er forøvrig forbudt for privatpersoner og avlive katter osv.

Lov verket sier at den som skal avlive et dyr skal være kyndig i slik så dyret ikke kommer i skade for å lide unødvendig.

Det tolker jeg til at enten så skal du ha jegerlisens eller være vetrinær altså ikke selv lært
Vis hele sitatet...
Det er ei feiltolking. Kyndig vil i tilfellet sei at du har satt deg inn i korleis det skal gjerast, iht. rundskriv frå m.a Mattilsynet og landbruksdept.

Mao har du lov til å avlive ein katt dersom du veit korleis det skal gjerast.

(Og ja, eg er sikker på den tolkinga.)

Sitat av comi
Skyter du dyret i nakken med rifle er den død på et milisekund.
Og all praten om nabolag, bla, bla, bla. Du tar turen ut i skogen og avfyrer.

Selv er jeg mot avlivning av dyr.
Vis hele sitatet...
Det er feil måte. Du skal skyte for å treffe hjerne. Å treffe ryggmarg er sikkert, *dersom* du greier å treffe ryggmark. For en person uten litt medisinsk bakgrunn så er ikkje det så lett ville eg tippe.

Sånn sett så skal ei nål inn mellom nakkekvirvlane, og deretter lirke litt fram og til bake funke. Då pungterer du ryggmargen høgt oppe, og hjernen blir dermed totalt isolert frå resten av kroppen, og hjertet slutter å slå, og lungene slutter å fungere ekstremt kjapt. Det burde vere ein rimelig human måte om du veit at du treff rett.
Sitat av comi

Selv er jeg mot avlivning av dyr.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være imot human avlivning av dyr?
Jeg er enig i at avlivning skal være siste alternativ,
men man kan da for pokker ikke ha 17katter i huset.

Samme om man tar med kattene til en veterinær eller
finner en annen løsning som ikke medfører nevneverdig lidelse.

Allikevel vil jeg si til trådstarter:
Mens du ender livet deres,
synes jeg du skal huske at dette kunne vært unngått.
Du vil ha bare en katt?
Steriliser.
Sist endret av miles; 4. juli 2007 kl. 15:16.
9co
Trådstarter
95 0
Neinei Krizzeeboi, vil ikke ha katt. Søstra mi vil sånn passe halvveis men gidder ikke ta vare på dem, men hvis det blir noen katter igjen skal jeg få dem sterilisert.

Ellers synes jeg det er mange bra forlsag her
Sitat av comi
Skyter du dyret i nakken med rifle er den død på et milisekund.
Og all praten om nabolag, bla, bla, bla. Du tar turen ut i skogen og avfyrer.

Selv er jeg mot avlivning av dyr.
Vis hele sitatet...
Hehe! Fin ironi.

Angående avlivning: Det beste er nok å knekke nakken på dyrene, evt. bruke hammer, men jeg forstår at mange(de aller fleste) vil ha store problemer med å klare det. Derfor er nok gift det beste. Det kan ikke være så altfor vanskelig å få tak i en eller annen billig gift man kan fôre kattungene med.
Sitat av One True Saxon
en eller annen billig gift man kan fôre kattungene med.
Vis hele sitatet...
Ja, for man vil jo gjerne spare noen femtilapper på giften,
og dermed gi dem en langsom og smertefull død.
De er jo bare katter.
Fyll badekaret med vann og hold de under. Tar under minuttet før katter drukner.
Kjør langt vekk med kattene. Slipp dem ut i det fri og kjør hjem. Så kan du leve i håpet om at de fant seg et nytt koselig hjem
Sist endret av Leif Motorvei; 4. juli 2007 kl. 18:53.
Sitat av Leif Motorvei
Kjør langt vekk med kattene. Slipp dem ut i det fri og kjør hjem. Så kan du leve i håpet om at de fant seg et nytt koselig hjem
Vis hele sitatet...
Dette er jo noko av det verste du kan finna på. Ikkje så mange som adopterer vilkårlege lauskatter dei fann i skogen, dermed blir kattane i realiteten overlatt til seg sjølv og sulter sakte men sikkert ihel. Joda, kattar kan jakta, men kattar som har vore husdyr heile livet har ikkje så gode jakteigenskapar.
9co
Trådstarter
95 0
Anngående di jaktegenskapene dine, er enige i at de åtte kattene mine ikke ville klart å skaffe nok mat til å kunne leve av i skogen men de fanger en fuggel hver dag. Det som er, er at de får nok mat så de tar heller å griser fuglen rundt på terrassen i stedet. Det er også en grunn til at jeg vil bli kvitt de.