Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1440
Temperaturer på 40 grader er ikke skadelig for elektronikk generelt. Hvis du selv føler deg syk, så ligger jo temperaturen fra 37,5 og opp til 41. Over 41 grader begynner det å bli kritisk for helsa di.

Nei da, 40 grader er ikke noe problem. Som en trygghet kan jeg fortelle at Intel, AMD og alle andre prosessorfabrikkene hadde hatt et stort problem hvis dette var tilfelle.
Du kan jo selv tenke deg at folk som bor i f.eks. Mexico hadde hatt et kjempeproblem hvis elektronikken ikke tålte mer enn 40 grader. På de breddegrader kommer temperaturen opp i 40-45 grader på en godværsdag, og det er i skyggen!!. Så vær trygg. Imidlertid begynner det å bli kritisk hvis du ikke kan holde pekefingeren på prosessoren, slå av maskinen, og skaff deg en god vifte. Viktig er det også at man rengjør eventuelle filtre på luftinntaket på kabinettet, og fjerner støv fra alle kortene i maskinen.

De fleste har "beistet" stående på gulvet, og nettopp der krangler alle hybelkaninene (les støvdottene) om å få komme inn i maskinen din, for så å legge en demper på kjølingen. Et bra tips i denne sammenhengen er følgende:

Gjør det til en rutine at du støvsuger kabinettet minst annen hver måned innvendig, dette gjelder også kortene. En støvfri maskin er brannforebyggende, samt at maskinen trives bedre uten støv.

Først av alt: FJERN NETTKABELEN til kabinettet, og forviss deg om at all STATISK STRØM er eliminert.
Bruk et smalt munnstykke av plast på støvsugerslangen og en bløt malerkost (ca 30mm bred). Kakepenselen til mutter`n fungerer også. Husk imidlertid å tape alle metalldeler på penselen (feste for busten), slik at du ikke forårsaker kortslutninger. Det er nemlig alltid strøm i kondensatorer o.l., selv etter at du har slått av maskinen. I "memorybatteriet" er det jo alltid strøm selvfølgelig. Dette bare for å være føre var......

Start opp støvsugeren, og bruk penselen til å børste støvet av fra komponentene. Støvsugeren alene greier nemlig ikke å få med seg alt, så derfor må du bruke penselen til å få løsnet det. Jobb med en lett hånd, og vær ytterst forsiktig så ikke du skader komponentene eller deres loddepunkter/ben.

Må tillegge til slutt, at dette gjør du selvfølgelig på egenhånd, og jeg frasier meg ethvert ansvar om noe skulle gå galt.

Lykke til
Hilsen Fleinsopp
Better than thou.
Prat med Iblis og få det til å bil en art.! Denne var veldig kjekk lixom http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
hehe, takk for hjelpa...

dette skulle ha vært en artikkel...
bra skrevet
jammen seriøst, hvem ville finne på å ha maskinen stående på gulvet? den skal jo åpnes på og mekkes på minst hver dag...


:-)

men seriøst sagt, den dagen jeg får meg en maskin der jeg trenger å bekymre meg om støv kopler jeg til en støvuger på en av portene....

;-§

mm

ustabile jævel VIRK!!!!!