Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 7820
Sitat av Troennes Vis innlegg
Den er en naturlig del av vår fauna. Jeg ser heller ingen uønskede økologiske konsekvenser utover hva angår tap av beitedyr.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke at hvis en ulv vandrer inn i et område med sauer på utmark så er de sauene i alvorlige problemer?

Sitat av Troennes Vis innlegg
Forøvrig er Norge et artsfattig land, vi har nesten ingen dyr som har tidligere blitt utryddet og siden kommet tilbake og etablert seg på nytt.
Kan du vise meg andre arter som fantes før og nå viser en naturlig tilbakekomst?
Vis hele sitatet...
Sier seg jo selv at hvis en art ble utryddet så kan den ikke komme tilbake. For å svare på en ordentlig måte så var vel havørnbestanden i norge ganske lav, samme med oterbestanden som begge har gode tall nå.
Det beste eksempelet er nok beverbestanden som var på nippet til å bli utryddet på 1800-tallet. (Ble helt utryddet i Sverige og Finland) Man kan nå vise til svært sterke tall i hele Norden.

Hvor får du det fra at norge er et artsfattig land? Det er din mening og jeg er ikke enig.
kjedelig streiting
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det har ikke så mye med saken å gjøre siden ulv og andre rovdyr ikke er et stort problem for folk her i Norge, debatten dreier seg mer om tap av sau og andre dyr på utmarksbeite. I USA er har man en mye mer industrialisert matproduksjon, er dette noe vi ønsker i Norge? Her har vi faktisk muligheten til å benytte utmarksbeite, vil vi fortsette med det?
Vis hele sitatet...
Det er fint at man kan benytte naturen på en slik måte mtp på utmarksbeite, men til hvilken pris? Greit nok at Norge er et høykostland og at man derfor må regne visse subsidier, men om man i tillegg nesten skal utrydde de 3-4 største rovdyra vårt(som SP vil) så kan en jo spørre seg selv om det er verdt det. Det er heller ikke sikkert at vi i fremtiden vil ha råd til å subsidiere diverse sauebønder såpass mye som vi gjør idag, noe som jo vil bety at man kanskje vil måtte titte litt mot hvordan de gjør det i statene. Eller kanskje man bør begynne å revurdere om sauehold i det hele tatt er levedyktig her til lands, når en ser hvilken krise så få rovdyr som det vi har pdd. skaper.

Sitat av tipot Vis innlegg
For å si det sånn, så finnes det ingen positive ettereffekter ved å bevare ulven i norsk fauna. Eneste grunnen til at vi har den i dag er fordi folk syns den er fin å se på.
Er bare tull å si at vi trenger ulven for å begrense andre dyrearter, de dyreartene klarer vi mennesker helt fint å regulere selv.
Vis hele sitatet...
Jaha.. Hvor lang tid tok det før den degenerte albinoelgen albin ble skutt?

Og de som sier at ulven er et fint dyr og at vi trenger det stakkars dyret i naturen er folk som sitter godt planta inne i byer, eller folk som aldri er ute i norsk natur alikevell.
Vis hele sitatet...
Tull. Byfolk og Oslofolk er flinke til å bruke naturen de. Marka brukes mye året uten at andre enn Sandra Borch har foreslått å skyte ulveparet som ser ut til å etablere seg der nå. Men dere som i alle år har klagd på at det kun er byfolk som er positive til ulv fordi vi ikke har dem her, begynner vel å merke at dere har driti dere ut nå.

Jeg syns det var flott å se ulven og har ikke noe i mot den som dyr, men når vi faktisk ikke trenger den her og den faktisk er importert fra russland så ser jeg ikke pointet i å lage et så stort ståhei bare fordi folk som har plager med ulven vil fjerne den.

Ulven koster den norske stat millioner av kroner hvert år fordi vi er så sære og skal absolutt radiomerke den og følge med på alt den gjør. Helikopteravgifter, villtgjerde, erstatning til bønder, lønn til folk som jobber for å bevare ulven. You name it! Det er et rent pengesluk som vi fint kunne brukt for å finansierer offentlige goder med i stedet!
Vis hele sitatet...
Det at monterer radiopeilere ol på ulv kalles forskning. Dette er noe som gjøres på veldig mange forskjellige dyrearter da man vil lære mer om de.
Det samme med å følge på hva den gjør.

Når det kommer til viltgjerde, og rovdyrerstatninger kan jo det diskuteres ja. Og man kan jo eventuelt vurdere å la bøndene ta hele regninga på egen hånd. Dog så synes jeg det er en ok løsning for å bevare de rovdyra vi har her i landet. Husk på at det gies rovdyrerstatning for tap av dyr til gaupe, bjørn og jerv også. Og mtp på hvor mye Norge feks sender til Brasil for at de skal bevare regnskogen, bør vi vel også ta oss råd til å bevare våre egne arter?
Ikke Værst På PC
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Syns vi skal kvitte oss med menneskene jeg. De er det værste rovdyret som fins.
Vis hele sitatet...
Men så er det jo slik: De sterkeste overlever!
Eller på engelsk: Survival of the fittest!
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er fint at man kan benytte naturen på en slik måte mtp på utmarksbeite, men til hvilken pris? Greit nok at Norge er et høykostland og at man derfor må regne visse subsidier, men om man i tillegg nesten skal utrydde de 3-4 største rovdyra vårt(som SP vil) så kan en jo spørre seg selv om det er verdt det. Det er heller ikke sikkert at vi i fremtiden vil ha råd til å subsidiere diverse sauebønder såpass mye som vi gjør idag, noe som jo vil bety at man kanskje vil måtte titte litt mot hvordan de gjør det i statene. Eller kanskje man bør begynne å revurdere om sauehold i det hele tatt er levedyktig her til lands, når en ser hvilken krise så få rovdyr som det vi har pdd. skaper.
Vis hele sitatet...
Rovdyrene vi har i landet per dags dato fører ikke til noen som helst krise (foruten kanskje noen områder med gaupe) men det er snakk om i fremtiden med en økende ulvebestand så kan det bli en krise ja, det er snakk om å løse et problem før det oppstår.


Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jaha.. Hvor lang tid tok det før den degenerte albinoelgen albin ble skutt?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Den elgen ble fredet av lokalbefolkningen, de fleste jaktlag gikk inn for å ikke skyte den. Helt til en danske ble litt triggerhappy. Det feilet forøvrig ikke elgen noe (utenom albinismen) som gjorde den elgen annerledes noen andre elger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Når det kommer til viltgjerde, og rovdyrerstatninger kan jo det diskuteres ja. Og man kan jo eventuelt vurdere å la bøndene ta hele regninga på egen hånd. Dog så synes jeg det er en ok løsning for å bevare de rovdyra vi har her i landet. Husk på at det gies rovdyrerstatning for tap av dyr til gaupe, bjørn og jerv også. Og mtp på hvor mye Norge feks sender til Brasil for at de skal bevare regnskogen, bør vi vel også ta oss råd til å bevare våre egne arter?
Vis hele sitatet...
Bør vi ikke ta oss råd til å bevare arbeidsplasser i landet? Tullete at du nevner brasil da det går på utenrikspolitikk.
Det er også viktig å nevne at det er positive sider med utmarksbeite for økosystemet. Sau og rein bidrar til å holde en stadig stigende tregrense nede, noe som truer flere dyrearter.
Sist endret av giefprofitplix; 25. januar 2013 kl. 13:28.
kjedelig streiting
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Rovdyrene vi har i landet per dags dato fører ikke til noen som helst krise (foruten kanskje noen områder med gaupe) men det er snakk om i fremtiden med en økende ulvebestand så kan det bli en krise ja, det er snakk om å løse et problem før det oppstår.
Vis hele sitatet...
Det høres slik ut på enkelte bønder, og spesielt et visst parti som. Og nei det er kanskje ingen krise med dagens subsidier, men sauehold er ikke spesielt levedyktig i utgangspunktet mtp på subsidiene de allerede får.

Hva mener du? Den elgen ble fredet av lokalbefolkningen, de fleste jaktlag gikk inn for å ikke skyte den. Helt til en danske ble litt triggerhappy. Det feilet forøvrig ikke elgen noe (utenom albinismen) som gjorde den elgen annerledes noen andre elger.
Vis hele sitatet...
Albinisme er en genfeil som naturen vanligvis pleier å være flink til å kvitte seg med da dyra jo mister sine naturlige kamuflasjefarger som jo har blitt opparbeidet gjennom mange generasjoner. Det at albin fikk surre rundt såpass lenge mens den i tillegg ifølge jegeren var blind tyder jo på at det ikke akkurat var nok rovdyr i området der som kunne sørge for at den ikke fikk spre genene sine videre. Jeg skal dog innrømme at det jo var et enkeltilfelle og at den jo kan ha hatt jævlig med flaks. Ellers så gjorde jo den Danske jegeren det rette. Han hindret et i utgangspunktet svakt dyr i å få spre sine dårlige gener videre. Men det er fremdeles ikke alle typer dårlige gener og sykdommer som er så lette å se for et menneske med en rifle.

Bør vi ikke ta oss råd til å bevare arbeidsplasser i landet? Tullete at du nevner brasil da det går på utenrikspolitikk.
Det er også viktig å nevne at det er positive sider med utmarksbeite for økosystemet. Sau og rein bidrar til å holde en stadig stigende tregrense nede, noe som truer flere dyrearter.
Vis hele sitatet...
Arbeidsplasser som må subsidieres for å overleve er ikke it utgangspunktet særlig nyttig for samfunnet nei. Spesielt ikke når en ser på arbeidskraftssituasjonen her i landet. Man kan også diskutere om subsidier og annen støtte ikke bare er ulønnsomt, men at det også hindrer nytenkning og modernisering, da det jo kan fungere som en hvilepute.

Men det er viktig med en viss lokal matproduksjon, og ja utmarksbeite kan være positivt for økosystemet, men rovdyr er også en svært viktig for økosystemet av mange grunner.
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2013 kl. 13:46.
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Så du tror ikke at hvis en ulv vandrer inn i et område med sauer på utmark så er de sauene i alvorlige problemer?


Sier seg jo selv at hvis en art ble utryddet så kan den ikke komme tilbake. For å svare på en ordentlig måte så var vel havørnbestanden i norge ganske lav, samme med oterbestanden som begge har gode tall nå.
Det beste eksempelet er nok beverbestanden som var på nippet til å bli utryddet på 1800-tallet. (Ble helt utryddet i Sverige og Finland) Man kan nå vise til svært sterke tall i hele Norden.

Hvor får du det fra at norge er et artsfattig land? Det er din mening og jeg er ikke enig.
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke setningen, konsekvenser for annet en hva angår tap av beitedyr? Altså tap for eier og dyret selv.

Ordla meg litt dårlig forøvrig der. Jeg mente tap av art i Norge, ikke generelt tap av arten i sin helhet. My bad.

Igjen, skrev ikke fult ut hva jeg siktet til. Det norske artsmangfoldet av pattedyr burde jeg skrevet, jeg tok for gitt at jeg ble tolket slik jeg mente. Pattedyr-mangfoldet i våres fauna er ralitivt fattig.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Skjønner du ikke setningen, konsekvenser for annet en hva angår tap av beitedyr? Altså tap for eier og dyret selv.

Ordla meg litt dårlig forøvrig der. Jeg mente tap av art i Norge, ikke generelt tap av arten i sin helhet. My bad.

Igjen, skrev ikke fult ut hva jeg siktet til. Det norske artsmangfoldet av pattedyr burde jeg skrevet, jeg tok for gitt at jeg ble tolket slik jeg mente. Pattedyr-mangfoldet i våres fauna er ralitivt fattig.
Vis hele sitatet...
Ahaa, ja tolket den setningen der feil ja, my bad!
Personlig så mener jeg at ulven tilfører den norske faunaen veldig lite med sitt nærvær, og det er mer problematisk å ha den i området enn det er å ikke ha den.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det at albin fikk surre rundt såpass lenge mens den i tillegg ifølge jegeren var blind tyder jo på at det ikke akkurat var nok rovdyr i området der som kunne sørge for at den ikke fikk spre genene sine videre. Jeg skal dog innrømme at det jo var et enkeltilfelle og at den jo kan ha hatt jævlig med flaks. Ellers så gjorde jo den Danske jegeren det rette. Han hindret et i utgangspunktet svakt dyr i å få spre sine dårlige gener videre. Men det er fremdeles ikke alle typer dårlige gener og sykdommer som er så lette å se for et menneske med en rifle.
Vis hele sitatet...
Er enig i at svake dyr skal taes ut, og hvis Albin var blind og i dårlig stand (som jegeren sa) så var det vel særdeles liten sjans for at Albin skulle få seg en make? Elgkua gjør selv en vurdering av sin make. Det MÅ ikke rovdyr til for at de svake velges ut. Artene kan ofte gjøre dette selv.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Arbeidsplasser som må subsidieres for å overleve er ikke it utgangspunktet særlig nyttig for samfunnet nei. Spesielt ikke når en ser på arbeidskraftssituasjonen her i landet. Man kan også diskutere om subsidier og annen støtte ikke bare er ulønnsomt, men at det også hindrer nytenkning og modernisering, da det jo kan fungere som en hvilepute.
Vis hele sitatet...
Subsidiering må vel til flere plasser i norsk næringsliv, og jeg synes iallefall at det er positivt at hvis man ønsker å drive gårdsdrift her i landet så er det en liten mulighet til å gjøre det. Selv om det ikke er spesielt lønnsomt for noen sin del. Gårdsarbeid er vel ikke det første man assosierer med hvilepute uansett.


Sitat av legalize_it Vis innlegg
Men det er viktig med en viss lokal matproduksjon, og ja utmarksbeite kan være positivt for økosystemet, men rovdyr er også en svært viktig for økosystemet av mange grunner.
Vis hele sitatet...
Men i det siste så har mennesket fungert som rovdyr, og gjør nok en bedre jobb enn rovdyrene med tanke på beskatning. Hvis det er en lav bestand av et dyr, så reguleres jakten deretter. Slike tanker har ikke andre rovdyr.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
http://www.miljostatus.no/Tema/Natur...rovfugler/Ulv/

Her er det en del relevant data og informasjon. Fra 2011/2012 så ganske up to date.
Hva skal vi skal gjøre med elgen og rådyrene? Elgen var utryddet fra Norge på midten av 1800 tallet og rådyrene kom ikke hit før på starten av 1900 tallet.Begge disse dyrene gjør stor skade på ung skog og påfører oss million utgifter hvert år i forbindelse med trafikkskader.Skal disse også fjernes?
kjedelig streiting
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Men i det siste så har mennesket fungert som rovdyr, og gjør nok en bedre jobb enn rovdyrene med tanke på beskatning. Hvis det er en lav bestand av et dyr, så reguleres jakten deretter. Slike tanker har ikke andre rovdyr.
Vis hele sitatet...
Nei rovdyrene tenker ikke slik, men naturen fungerer slik. Er det for få av et byttedyr vil rovdyrene ofte gå over til et annet, + at mange av de vil sulte ihjel. Ellers så er det mange av ulven,gaupen og bjørnes byttedyr som jegere ikke er særlig interessert i. Feks diverse gnagere. Greit nok at vi ikke har noen store problemer med disse her til lands, men lokalt villmarken kan slike, og så og si alle dyr gjøre stor skade dersom det blir for mange av de. Husk på at naturen har styrt seg selv i millioner av år før vi mennesker ble til. Riktignok er det mange arter som har dødd ut av seg selv på denne tiden, men jeg har aldri hørt at noen av disse har dødd ut pga rovdyr i seg selv.

Ellers så er det verdt å lese litt om de positive effektene reintrodusering av ulv fikk i Yellowstone. Selv om det var noen negative effekter og.
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2013 kl. 20:52.
Det er rett og slett for det den ulven som er i norge fortia ikke er norsk, den er mest sannsynlig svensk! Når vi "orginalt" ikke har ulv, og ulven som er så stygt rovdyr, hvorfor ska vi spare på den da!?
kjedelig streiting
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Er enig i at svake dyr skal taes ut, og hvis Albin var blind og i dårlig stand (som jegeren sa) så var det vel særdeles liten sjans for at Albin skulle få seg en make? Elgkua gjør selv en vurdering av sin make. Det MÅ ikke rovdyr til for at de svake velges ut. Artene kan ofte gjøre dette selv.
Vis hele sitatet...
Og hva vil Albin hadde vært en ku da? Mener du at oksene ville gått annensteds midt i parringstiden? Det finnes nok visse andre mekanismer for at evolusjonen skal gå sin gang, og at survival of the fittest fremdeles skal gjelde, men rovdyra er en viktig del av det.

Sitat av marthineb Vis innlegg
Det er rett og slett for det den ulven som er i norge fortia ikke er norsk, den er mest sannsynlig svensk! Når vi "orginalt" ikke har ulv, og ulven som er så stygt rovdyr, hvorfor ska vi spare på den da!?
Vis hele sitatet...
Hvor tror du den opprinnelige Norske ulvestammen stammet fra da? Var det Gud som satte de ned fra himmelen? Så lenge alle nabolanda har Ulv, samt at de naturlig streifer over grensa, er det helt naturlig at de hører hjemme her i landet!
Jeg lurer på hva det har og si om ulven er svensk eller norsk. Det er da bare et hersens ord. Dyr har ikke nasjonaliteter, de har rase. Om det er en svensk ulv eller norsk ulv eller finsk ulv driter jeg i.
Vi har fått tilbake den arten som engang holdt til her, det er et faktum som ikke kan bestrides. Herregud folkens, det er en strek tegnet opp på et jævla kart, hvis jeg var en ulv og svinset over grensen annenhver dag så ville dere vel måtte forandre "nasjonalitet" på meg mellom hver gang.
Sist endret av Malanthor; 25. januar 2013 kl. 22:27.
Er ikkedet jeg ska fram te om den er norsk eller svensk, men når den er i telemark som ikke er nær grensa ( jo jeg veit at ulven streifer mye ) å når den ikke er herifra så ser jeg ikke hva som er problemet med å skyte den!?

Og, ulven, hva gjør den som er positivt ? Eter opp rådyr/hjort ? Er det positivt ?
Den eksisterer! Hva faan er det du gjør som er så positivt da, eter og drikker og sier dumme ting? Kanskje noen burde knerte deg fordi du ikke gjør noe positivt. Some people...
Sitat av marthineb Vis innlegg
Er ikkedet jeg ska fram te om den er norsk eller svensk, men når den er i telemark som ikke er nær grensa ( jo jeg veit at ulven streifer mye ) å når den ikke er herifra så ser jeg ikke hva som er problemet med å skyte den!?

Og, ulven, hva gjør den som er positivt ? Eter opp rådyr/hjort ? Er det positivt ?
Vis hele sitatet...
Ja det er positivt, men jeg orker ikke å gå lenger inn i en saklig diskusjon med en person som tror at dyr har statsborgerskap.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Ja det er positivt, men jeg orker ikke å gå lenger inn i en saklig diskusjon med en person som tror at dyr har statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Det er noen dyr som har statsborgerskap tror jeg... ikke i Norge, og iallefall ikke ulv.. Men det er fullt mulig, og forhåpentligvis en del av fremtiden...

Så jeg syns ikke det er så usaklig å tro at dyr har statsborgerskap litt forut sin tid, men ikke usaklig
On February 28, 2007 the parliament of the Balearic Islands, an autonomous community of Spain, passed the world's first legislation that would effectively grant legal personhood rights to all great apes.
Vis hele sitatet...
Sitat av Novice Vis innlegg
Det er noen dyr som har statsborgerskap tror jeg... ikke i Norge, og iallefall ikke ulv.. Men det er fullt mulig, og forhåpentligvis en del av fremtiden...

Så jeg syns ikke det er så usaklig å tro at dyr har statsborgerskap litt forut sin tid, men ikke usaklig
Vis hele sitatet...
Jeg droppet litt ut av denne tråden, men når jeg så kommentaren din ble jeg nesten nødt til å spørre: hvis vi gir ulv og rådyr norsk statsborgerskap, hva skjer i de følgende tilfellene?
1) Et menneske dreper en ulv.
2) En ulv dreper et menneske.
3) Et menneske dreper og spiser et rådyr.
4) En ulv dreper og spiser et rådyr.
5) En ulv dreper en annen ulv.
6) Et menneske dreper et annet menneske.

Noen av tilfellene er vanligere enn andre, men alle har skjedd før og vil skje igjen. Hvordan vil du behandle disse ulike tilfellene på rettferdig vis?
Sist endret av Myoxocephalus; 1. februar 2013 kl. 08:37.
stor pågang med arbeidsløse ulver på nav da sikkert. å tenk å ha en ulv i klassen, forskjell på statsborgerskap og likestilling vel.
dette her blei jo fort til bare tull
er helt på trynet å bevare ulven i Norge og Sverige.. det er 300 ulv i N og S tilsammen og disse 300 ulvene stammer fra 5(!!) russiske ulveindivider. Ulven i Norge og Sverige er med andre bror mer i slekt enn søsken.
Derfor synes jeg vi skal drepe ulven i Norge, for den klarer fint å utrydde seg selv i løpet av 100 år..
Og i løpet av 100 år så vil nok ulven drepe en god del sauer, noe som går utover skattebetalerne

edit: kilder er fra min far som jobber med rovdyrsforvaltning i bondelaget
Sist endret av SirAugustus; 1. februar 2013 kl. 11:27.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg droppet litt ut av denne tråden, men når jeg så kommentaren din ble jeg nesten nødt til å spørre: hvis vi gir ulv og rådyr norsk statsborgerskap, hva skjer i de følgende tilfellene?
1) Et menneske dreper en ulv.
2) En ulv dreper et menneske.
3) Et menneske dreper og spiser et rådyr.
4) En ulv dreper og spiser et rådyr.
5) En ulv dreper en annen ulv.
6) Et menneske dreper et annet menneske.

Noen av tilfellene er vanligere enn andre, men alle har skjedd før og vil skje igjen. Hvordan vil du behandle disse ulike tilfellene på rettferdig vis?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at et dyr med statsborgerskap må settes i fangenskap, eller iallefall ha et menneske som er ansvarlig for det(klassifisere de som barn frem til genene utvikler en mennesklig inteligens(språk++)).. Så man må straffe mennesket som har ansvaret eller sette dyret i isolat...

Jeg klarer ikke se for meg at ALLE dyr har statsborgerskap, men om ett menneske dreper et av dyrene som blir sett på som en person så må det straffes på samme måte som om det hadde drept et menneske, kanskje hardere fordi dyr med person status er verdt mer en et vanlig menneske i mine øyne, på samme måte som en som dreper konger eller presidenter blir straffet hardere...

Jeg syns det er like vanskelig å se for meg som utopia, men jeg går aldri med på at utopia er umulig. Og i utopia tror jeg dyr som et minimum må ha rettigheter, men hvorfor ikke bare gjøre menneskerettighetene til levende-vesenerrettighetene, alt vi trenger er mer og mer teknologi...

1) Det menneske straffes litt hardere enn om det drepte ett barn (nødverge gjelder fortsatt)
2)Det menneske som har ansvaret for ulven straffes, ulven stoppes fra å skade andre(isolat, avlivning, nytt menneske får ansvar)
3)Straffes som om han drepte et barn, eller litt hardere fordi ett rådyr med person status er en stor ting..
4)Menneske som har ansvaret straffes..
5)Dette kan jo være noe alfahann greier og derfor en viktig del av ulvens kultur, men jeg syns mennesket med ansvar skal straffes..
6)Jeg syns lovene vi har fungerer godt, men siden jeg tenker at dette er i ett fremtids utopia så kan vi jo forske på morderen og se om ikke vi finner en måte å stoppe sånt fra å skje igjen, jeg tenker kloning og (ekstrem)krymping og lage (utenkelig)masse situasjoner i en "petri dish" type setting..



Men du tenkte kanskje mer om vi ga ALLE ulv og rådyr statsborgerskap, men da måtte vi nok genetisk modifisert dem til å få mennesklige hjerner også fjernet "kulturen" dems og tvunget dem til å leve som mennesker.. For om vi ikke klarer å ha sigøynere som en del av samfunnet ville nok dyrekulturen også blitt litt for mye
Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg tenker at et dyr med statsborgerskap må settes i fangenskap, eller iallefall ha et menneske som er ansvarlig for det(klassifisere de som barn frem til genene utvikler en mennesklig inteligens(språk++)).. Så man må straffe mennesket som har ansvaret eller sette dyret i isolat...

Jeg klarer ikke se for meg at ALLE dyr har statsborgerskap, men om ett menneske dreper et av dyrene som blir sett på som en person så må det straffes på samme måte som om det hadde drept et menneske, kanskje hardere fordi dyr med person status er verdt mer en et vanlig menneske i mine øyne, på samme måte som en som dreper konger eller presidenter blir straffet hardere...

Jeg syns det er like vanskelig å se for meg som utopia, men jeg går aldri med på at utopia er umulig. Og i utopia tror jeg dyr som et minimum må ha rettigheter, men hvorfor ikke bare gjøre menneskerettighetene til levende-vesenerrettighetene, alt vi trenger er mer og mer teknologi...

1) Det menneske straffes litt hardere enn om det drepte ett barn (nødverge gjelder fortsatt)
2)Det menneske som har ansvaret for ulven straffes, ulven stoppes fra å skade andre(isolat, avlivning, nytt menneske får ansvar)
3)Straffes som om han drepte et barn, eller litt hardere fordi ett rådyr med person status er en stor ting..
4)Menneske som har ansvaret straffes..
5)Dette kan jo være noe alfahann greier og derfor en viktig del av ulvens kultur, men jeg syns mennesket med ansvar skal straffes..
6)Jeg syns lovene vi har fungerer godt, men siden jeg tenker at dette er i ett fremtids utopia så kan vi jo forske på morderen og se om ikke vi finner en måte å stoppe sånt fra å skje igjen, jeg tenker kloning og (ekstrem)krymping og lage (utenkelig)masse situasjoner i en "petri dish" type setting..



Men du tenkte kanskje mer om vi ga ALLE ulv og rådyr statsborgerskap, men da måtte vi nok genetisk modifisert dem til å få mennesklige hjerner også fjernet "kulturen" dems og tvunget dem til å leve som mennesker.. For om vi ikke klarer å ha sigøynere som en del av samfunnet ville nok dyrekulturen også blitt litt for mye
Vis hele sitatet...
Ooookay! Right. Jeg er veldig nære å konkludere med at du er fullstendig sprø, men jeg skal gjøre et forsøk - det kan jo være at jeg har misforstått noe her.
Jeg kaster meg etter halmstrå nå - du snakker om språk og intelligens her. Betyr det at du kun vil innvilge ulver og rådyr med intelligens på ca. samme nivå som mennesker statsborgerskap? For, hvis Narnia er utgangspunktet skal jeg akseptere at det ikke er fritt frem å spise alt som finnes i skogen, men jeg trodde vi holdt oss i den virkelige verden...

Dine tanker om ulikhet for loven er imidlertid motbydelige uansett hvor mye godvilje og forståelse jeg forsøker å legge til.
Sist endret av Myoxocephalus; 1. februar 2013 kl. 17:24.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Dette er en historisk dag
Nå er ulven som har blitt kjeppjaget gjennom telemark av oppmot 100 jegere blitt drept og det er visstnok en "historisk dag".
"Fredag ettermiddag var 80 jegere ute for å skyte ulven"

Altså jeg er ikke sånn anti-jakt mann, men å kalle det en historisk dag var å dra den litt for langt.
Ooookay! Right. Jeg er veldig nære å konkludere med at du er fullstendig sprø, men jeg skal gjøre et forsøk - det kan jo være at jeg har misforstått noe her.
Vis hele sitatet...
Hva skulle jeg svart da Men joa, du konkluderer nok ganske godt

Jeg kaster meg etter halmstrå nå - du snakker om språk og intelligens her. Betyr det at du kun vil innvilge ulver og rådyr med intelligens på ca. samme nivå som mennesker statsborgerskap?
Vis hele sitatet...
Det var jo derfor Personhood ble gitt til alle great apes, fordi de er veldig inteligente (De kan til og med kommunisere med mennesker eller til og med andre aperl)

For, hvis Narnia er utgangspunktet skal jeg akseptere at det ikke er fritt frem å spise alt som finnes i skogen, men jeg trodde vi holdt oss i den virkelige verden...
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å holde meg i den virkelig verden, men jeg skrev ganske tydlig at jeg "var" i fremtiden.. Of når jeg tenker på alle sci-fi filmene jeg har sett så er ikke dyr med like rettigheter som mennesker så langt ifra virkeligheten(Hvis jeg tror at en sci-fi film ikke er teoretisk mulig ser jeg på det som fantasy)

Dine tanker om ulikhet for loven er imidlertid motbydelige uansett hvor mye godvilje og forståelse jeg forsøker å legge til.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, og du har ikke hørt det værste engang..


Det jeg prøvde å si når jeg qouta ParadiseCity var at i en perfekt fremtid, Narnia om du vil, så hadde det ikke vært utenkelig om dyr hadde statsborgerskap.. Og jeg visste før jeg skrev det at jeg da tenkte hovedsaklig på dyr som denne tråden ikke handlet om, derfor la jeg til "forut sin tid" så det skulle være tydlig at de fleste dyr ikke kan få statsborgerskap før vi har hatt veldig mange teknologiske fremskritt (tenker 1000+år etter Star Trek tiden )

Når jeg leste dyr med statsborgerskap så ble det umulig for meg å ikke nevne de dyrene jeg vet har statsborgerskap.. Jeg hadde egentlig ingenting nyttig å komme med i tråden, og hadde ikke planlagt å dra drømmene mine lenger enn "forhåpentligvis en del av fremtiden"... Men når du skrev ett ordentlig innlegg som svar så ble det for frekt og ikke svare deg, så derfor følte jeg at jeg måtte dra drømmen lenger, selv om jeg ikke var forberedt i det hele tatt..

Takk for godviljen, forståelsen og at du gjorde et forsøk, men jeg burde ikke svart deg, jeg hadde ikke noe å gi denne tråden før du svarte meg, og jeg hadde ikke noe mer å gi etter du hadde svart... Men når jeg ser hvor langt dette innlegget her ble så er det tydlig at jeg liker å svare

PS: Bare for å understreke, Jeg holdt på å ikke svare ParadiseCity, men klarte ikke la vær.. Jeg tenkte før jeg begynte å skrive at jeg sikkert ikke burde svare deg, men jeg klarte ikke la vær... Og jeg tenker nå at jeg tjener ingenting på å trykke på Send inn svar, men å la vær syns ikke jeg hadde vært høflig, så jeg klarer nok ikke la vær
Sitat av Novice Vis innlegg
Hva skulle jeg svart da Men joa, du konkluderer nok ganske godt



Det var jo derfor Personhood ble gitt til alle great apes, fordi de er veldig inteligente (De kan til og med kommunisere med mennesker eller til og med andre aperl)



Jeg prøvde å holde meg i den virkelig verden, men jeg skrev ganske tydlig at jeg "var" i fremtiden.. Of når jeg tenker på alle sci-fi filmene jeg har sett så er ikke dyr med like rettigheter som mennesker så langt ifra virkeligheten(Hvis jeg tror at en sci-fi film ikke er teoretisk mulig ser jeg på det som fantasy)



Det er jeg helt enig i, og du har ikke hørt det værste engang..


Det jeg prøvde å si når jeg qouta ParadiseCity var at i en perfekt fremtid, Narnia om du vil, så hadde det ikke vært utenkelig om dyr hadde statsborgerskap.. Og jeg visste før jeg skrev det at jeg da tenkte hovedsaklig på dyr som denne tråden ikke handlet om, derfor la jeg til "forut sin tid" så det skulle være tydlig at de fleste dyr ikke kan få statsborgerskap før vi har hatt veldig mange teknologiske fremskritt (tenker 1000+år etter Star Trek tiden )

Når jeg leste dyr med statsborgerskap så ble det umulig for meg å ikke nevne de dyrene jeg vet har statsborgerskap.. Jeg hadde egentlig ingenting nyttig å komme med i tråden, og hadde ikke planlagt å dra drømmene mine lenger enn "forhåpentligvis en del av fremtiden"... Men når du skrev ett ordentlig innlegg som svar så ble det for frekt og ikke svare deg, så derfor følte jeg at jeg måtte dra drømmen lenger, selv om jeg ikke var forberedt i det hele tatt..

Takk for godviljen, forståelsen og at du gjorde et forsøk, men jeg burde ikke svart deg, jeg hadde ikke noe å gi denne tråden før du svarte meg, og jeg hadde ikke noe mer å gi etter du hadde svart... Men når jeg ser hvor langt dette innlegget her ble så er det tydlig at jeg liker å svare

PS: Bare for å understreke, Jeg holdt på å ikke svare ParadiseCity, men klarte ikke la vær.. Jeg tenkte før jeg begynte å skrive at jeg sikkert ikke burde svare deg, men jeg klarte ikke la vær... Og jeg tenker nå at jeg tjener ingenting på å trykke på Send inn svar, men å la vær syns ikke jeg hadde vært høflig, så jeg klarer nok ikke la vær
Vis hele sitatet...
Err, ok. Dette ble litt uoversiktlig. Vil du si at ulv og rådyr fortjener statsborbergskap pr. i dag? Og, hvis de får det, hvorfor mener du at de skal stille høyere i hierarkiet enn mennesker?

Jeg mener, hvis vi tar snakkende dyr à la Narnia, så er det åpenbart at de er personer. Men, i det universet er de bare mennesker med annerledes kropper. Da er det ikke rimelig å straffe drap av et rådyr strengere enn drap på et menneske. Hvis de derimot skal beholde noe av det som gjør dem særegne for sin art, så vil jo ulven fortsatt være et rovdyr. Å plassere den i isolat fordi den handler i tråd med sin natur er ikke bra. Så, når du snakker om å gi dyr personstatus, hvilke kriterier er det du egentlig legger til grunn? Hvor intelligente skal de være? Skal de få like rettigheter? Jeg har ingenting imot spør idéer, men jeg tror det er viktig å holde tunga rett i munnen når de fremlegges, hvis ikke kan budskapet lett drukne i alt det andre. Jeg mistenker at jeg er veldig uenig med deg i mange ting, men siden jeg ikke helt vet hva du står for, så kan jeg ikke være sikker.

Forøvrig trenger du ikke å føle deg forpliktet til å svare for min del; det er viktig å kunne være litt uhøflig innimellom og internett er i så måte et glitrende sted.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
er med andre bror mer i slekt enn søsken.
Derfor synes jeg vi skal drepe ulven i Norge, for den klarer fint å utrydde seg selv

edit: kilder er fra min far som jobber med rovdyrsforvaltning i bondelaget
Vis hele sitatet...
Dette innlegget var verdt et kp?

Ensidig kilde..

Og hvorfor ikke ta et raid i de fleste utkantsstrøkene i landet vårt og drepe noen mennesker? Vil tro at du finner betydelig innavl der!
Eller bandt enkelte av våre nye landsmenn? De tillater og oppfordrer til dette!
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
er helt på trynet å bevare ulven i Norge og Sverige.. det er 300 ulv i N og S tilsammen og disse 300 ulvene stammer fra 5(!!) russiske ulveindivider. Ulven i Norge og Sverige er med andre bror mer i slekt enn søsken.
Derfor synes jeg vi skal drepe ulven i Norge, for den klarer fint å utrydde seg selv i løpet av 100 år..
Og i løpet av 100 år så vil nok ulven drepe en god del sauer, noe som går utover skattebetalerne

edit: kilder er fra min far som jobber med rovdyrsforvaltning i bondelaget
Vis hele sitatet...
Du må gjerne be faren din om å komme med dokumentasjon på at hele ulvestammen stammer fra 5 russiske individer mtp hvor lange distanser ulver kan vandre. Mistenker at faren din har løyet litt til deg der, eller at du ikke har fulgt godt nok med. Men ja ulvestammen vår bærer preg av lite nytt blod, noe som heller er en grunn til at vi bør få fler ulver utenifra.