Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2227
Tenk deg at en gutt på 14 år stjeler 3000 kroner og 1 mobil til 1-3tusen kroner, så gir han mobilen til han andre kompisen som er 15 år gammel. Kisen som stjal de får dårlig samvittighet og gir tilbake pengene, men han som er 15 vil ikke gi tilbake mobilen så han som er 14 sier til han som eide tingene at han har den. Han nekter fortsatt og sier at det er bløff.

Tenk deg også at saken blir anmeldt, men det er bare han som har mobilen som blir anmeldt. Hva blir han anmeldt for (mest sannsynelig) og hvordan straff er det sannsynelig at han får? Det er INGEN vitner, og han som tok greiene har ADHD.

Bare teoretisk sett.

Og er det mye sannsynelighet for at saken blir henlagt om han som er 15 brånekter for livet?
Hm, jeg er virkelig ikke sikker men han tysteren burde virkelig ikke gi bort mobilen om han vil gi den tilbake senere.
Han blir anmeldt for heleri. Ettersom han er fylt femten vil det jo være en politisak, og ikke bare en barnevernssak. Spørs om politiet gidder å gjøre noe med det. Om han som tok sakene har ADHD spiller forsåvidt ingen rolle, det er jo ikke greit fordiom, hvis det er det du fisker etter? Jeg har jumpers knee, så jeg må konstant kjøre i 125 km/t hjem fra jobb, så da slipper jeg vel fartsbøter?
Er dette noe du har funnet opp siden vi skal "tenke oss det"? I så fall tenker jeg at 15åringen vil gi fra seg telefonen når politiet er innblandet, og han vill sikkert ikke få noe mer en tillsnakk, i og med at han er under kriminelllavalder.
Sitat av ThaMan
Er dette noe du har funnet opp siden vi skal "tenke oss det"? I så fall tenker jeg at 15åringen vil gi fra seg telefonen når politiet er innblandet, og han vill sikkert ikke få noe mer en tillsnakk, i og med at han er under kriminelllavalder.
Vis hele sitatet...

Rettelse: 15 er den kriminelle lavalderen.
Han som tok imot mobilen kan jo da bli beskyldt for heleri!
Det har skjedd, men politianmeldelsen har ikke skjedd enda. Personen vil ikke innrømme noe til politiet.

Er det mulig å si at man kjøpte mobilen av han for 200 spenn og at man faktisk heiv den fordi den ikke funka eller lignende? Og at man ikke visste at den var stjelt.
Ja. Men hvem kjøpte han den av? Hvorfor bare 200? Har en form for kvittering? Når kjøpte han den ? Kjente han selgeren? Mange spørsmål som kan komme. Hvorfor tenkte han ikke over at en så dyr mobil plutselig ble så billig? Hvorfor kasta han den når han ikke hadde noe å skjule? Hvor kasta han den ? Når kasta han den ? Kan noen bekrefte kjøpet? Tidligere eier?
beklager offtopicen:
morsomt. understreker at dette er teoretisk. og teoretisk ADHD. god lesning!

min lillesøster hadde engang noe lignende pågang: hun skulle fortelle et eventyr om en jente som hadde stjelt en tyggispakke på en butikk. lett gjenomskuelig, men men.

ontopic: han på 15 får straff. han under får ingenting annet en et lite konfliktråd med mamman sin.
Kjøpte den av tyven, men visste ikke da at den var stjelt. Tyven sa at han ikke trengte den. Nei han har ikke kvittering. Den dagen den ble stjelt. Ja han kjente selgeren. Han syns det var bra med billig telefon. Han mista telefonen i vann og den ble ødelagt, så han hev den. På dagen. Aner ikke. Han den ble stjålet fra.

Ja men shit, det er ingen beviser mot han som er 15 unntatt han 14 åringen som sier at han gidde den til han. Så om 15 åringen sier at han kjøpte den av 14 åringen for 200 spenn og ikke visste om tyveri men heiv den pga han mista den i vannet, kan det gå bra? Og hva kan straffen bli?
Sitat av smokah
Kjøpte den av tyven, men visste ikke da at den var stjelt. Tyven sa at han ikke trengte den. Nei han har ikke kvittering. Den dagen den ble stjelt. Ja han kjente selgeren. Han syns det var bra med billig telefon. Han mista telefonen i vann og den ble ødelagt, så han hev den. På dagen. Aner ikke. Han den ble stjålet fra.

Ja men shit, det er ingen beviser mot han som er 15 unntatt han 14 åringen som sier at han gidde den til han. Så om 15 åringen sier at han kjøpte den av 14 åringen for 200 spenn og ikke visste om tyveri men heiv den pga han mista den i vannet, kan det gå bra? Og hva kan straffen bli?
Vis hele sitatet...
da er det en tanke uaktsomt. om "du" trodde en mobil til 3000,- kosta bare 200,- et lite tips til 15 åringen om han er der ute og leser dette (knis fnis): kom frem i lyset og gjør opp for deg! det kalles ansvar ved å bli voksen! noen ganger driter man på leggen! det gjør alle! få dette ut av livet ditt! jeg har selv gjort lignende, som jeg idag ler av. det går over!
Sist endret av hyys; 10. januar 2008 kl. 20:49.
Det spørs hvor god man er til å lyve. Å hvor stor tillit politiet har til fjortenåringen. Men mest sannsynlig må nok 15 åringen på barnehjem eller lignende 6 - 8 mnd er vanlig. En såkalt Korreksjonsanstalt for ungdom.
Hva om han faktisk ikke visste at mobilen var stjelt, og trodde at det var den gamle versjonen som bare koster 1000 og er cirka helt lik? Eller at han bare ble glad for en billig telefon?
Men støtter hyys. Vennen din bør ta det som en mann. Så slipper han unna med 3 - 4 mnd. Å kun 16 timers vaskeskift.
seriøst unge mann; ta deg sammen! lever mobilen tilbake, gi fra deg en saftig unnskyldning og bli ferdig med det!
Det er vel egentlig alt for mange usikre faktorer i denne saken til at noen her kan gi deg noe som helst svar på hvilken straff han kan få/hvilke beviser som finnes osv. Det er politiets jobb, og enten lykkes de, eller så mislykkes de i å finne ut hvem som har gjort hva. Er umulig for oss å si noe om de klarer det eller ikke.
Sitat av potatogun
Men støtter hyys. Vennen din bør ta det som en mann. Så slipper han unna med 3 - 4 mnd. Å kun 16 timers vaskeskift.
Vis hele sitatet...
blir sikkert ikke så mye. si du oppriktig er lei deg for det! det ordner seg for snille gutter evnt legg den i en pakke i posten, om du ikke har baller nok til å face dine utfordringer!
Sist endret av hyys; 10. januar 2008 kl. 20:52.
Ja men hva om man faktisk ikke visste at den var stjelt og har hevet den fordi den ble ødelagt?
ikke noe "ja men". skjerp deg! gjør opp for deg! ikke snik deg unna! det kommer du bare til å slite med senere i livet om du legger deg til slike vaner.

edit: hørtes jeg ut som en mor nå?

det er bare en mobil. du har ikke robba nokAS heller...
Sist endret av hyys; 10. januar 2008 kl. 20:54.
Da visste du vel ikke at den var stjelt da. Så sier du som det er. "Jeg visste ikke den var stjelt, den ble desverre ødelagt, men jeg kan godt erstatte en del av summen" eller "Jeg visste den var stjelt, tok i mot den, betalte polskepris, ville ikke gi den fra meg fordi den var så fet. Det var jævla dumt gjort, sorry. Her er telefonen tilbake". Punktum. Finale.
Ja det gjorde du, dessuten er du utrolig OT. Leter etter svar og ikke skjennepreken.
Da henviser jeg deg til min forrige post. Du får IKKE sikre svar her.
OK. Beklager. Lille venn. Jeg tror at Deres venn, femtenåringen. Bør fortelle sannheten. Det lønner seg alltid å være snild og grei når man haver kontakt med ordensmakten her i landet. Kan kan jo nu ikke noe for at telefonen ble ødelagt og at han desverre kastet den. Men hvis dette var hele historien, å han var så sikker på den, hvorfor skulle han da spøøre til råds her? Han er vel ikke redd for at å bli taget i løgn og fanteri? Ikke noe skjenn, kjære De, bare nu ett lite spørsmål angående sakens realiteter.
Sitat av smokah
Ja det gjorde du, dessuten er du utrolig OT. Leter etter svar og ikke skjennepreken.
Vis hele sitatet...
vil du vi skal sitte her og hjelpe deg til å gjøre en kriminell handling da? du spurde om råd. vi gir deg råd. men vi gir deg ikke råd om å fortsette med dette der. det er galt av deg. ulovlig.

om hitler hadde spurd NFF måter han kan utrydde jøder på, tror jeg de fleste hadde gidd ham en liten skjennepreken. ikke svart: du kan jo gasse dem!
Det var en grunn til at jeg sa "tenk deg" vettu.
La smokah steke i sin egen svette.

Hvilken by bor du i "smokah"?
Sitat av foshar
La smokah steke i sin egen svette.

Hvilken by bor du i "smokah"?
Vis hele sitatet...
her har vi 14 åringen?
Jeg bor i Oslo, hvordan det?
Ikkeno, men du var rask til å forandre den fra Tromsø
Tromsø? Har da ikke stått det :P
Hvorfor lurte du egentlig?
Sitat av smokah
Tromsø? Har da ikke stått det :P
Hvorfor lurte du egentlig?
Vis hele sitatet...
Skremt nå?

Jeg vet ikke noe uansett, lurte på om du var fra Trondheim.
De som er 14 for deng av de som er 15 vis de snitcher, de kan betale mobben for egne penger, de som var dumme nok til å gi den bort in the first place.
Heleri på 15 åringen.
Et tips er jo at den andre personen kan true med at det kan bli en politisak, og at han blir straffet for heleri om han ikke gir den tilbake. Som sagt før, hva med litt god gammeldags juling om han ikke gir etter for dette?
Sitat av OoM
Heleri på 15 åringen.
Et tips er jo at den andre personen kan true med at det kan bli en politisak, og at han blir straffet for heleri om han ikke gir den tilbake. Som sagt før, hva med litt god gammeldags juling om han ikke gir etter for dette?
Vis hele sitatet...
Å være dømt for tyveri OG VOLD, gjør seg svært mye dårligere enn å være dømt for bare tyveri.

Hvis han gir fra seg mobilen fordi han blir utsatt for vold, heter det RAN. Bare 15 år og dømt for ran = dårlige fremtidsutsikter
Sist endret av Kaunda; 11. januar 2008 kl. 06:57.
Han kan nekte og det blir ord mot ord - Evt han kan si han kjøpte den i god faith og at den nå er borte.
Sitat av hideout
Han kan nekte og det blir ord mot ord - Evt han kan si han kjøpte den i god faith og at den nå er borte.
Vis hele sitatet...
Hvis du mean god tro, kan du vel bare write det.
street rules!!
Om det hadde vært ekte så hadde saken gått bra, 15åringen kommer unna fordi han er uskyldig og 14 åringen får barnevernsstraff ogsåvidere pga knivtrusler osv. Syke unge.