Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1357345
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sammenligning av Ecstasy og Molly

MDMA er virkestoffet i både Molly-krystaller og Ecstasy-tabletter. Effekten er grovt sett den samme - forskjellen handler snarere om hvor raskt rusen inntreffer, hvor lenge den varer, og hvor intenst den oppleves. Dette kommer vi tilbake til.

Den viktigste forskjellen er ikke egentlig hvilken form MDMAen kommer i, men snarere størrelsen på dosen, dvs. hvor mange mg MDMA man inntar. En annen viktig faktor er hvorvidt MDMAen er ren, eller om den er blandet ut med andre stoffer i tillegg. Statistisk har risikoen for utblandet MDMA vært størst med Ecstasy-tabletter, uten at man dermed er garantert at MDMA-krystaller er rent stoff heller. Skal du prøve MDMA, bør du med andre ord være mest mulig sikker på at stoffet er rent og trygt, uansett om det kommer i pille- eller krystallform.

Så, om vi skal sammenligne Molly og Ecstasy, er det en nødvendig forutsetning at vi snakker om en identisk mengde MDMA i begge tilfeller, og at det i begge tilfeller dreier seg om rent stoff. En annen forutsetning for en sammenligning er at stoffet inntas oralt i begge tilfeller. Om alt dette er tilfelle, vil mange oppleve at MDMA i krystallform gir effekt noe raskere, at effekten er noe mer intens, og at rusen er noe mer kortvarig, sammenlignet med Ecstasy-tabletter. Men noen veldig stor forskjell er det strengt tatt ikke snakk om.

Uansett, om du bestemmer deg for å prøve MDMA er ikke det viktigste spørsmålet hvilken form du inntar - det viktigste er at du er mest mulig sikker på at stoffet er rent/trygt, og at du holder deg til en lav dose. En vanlig brukerdose ligger på omkring 60-125 mg avhengig av stoffets renhet, brukerens kroppsvekt, tidligere erfaring med MDMA, samt hvor sterk rusvirkning man ønsker å oppnå. Generelt trenger kvinner en noe lavere dose enn menn for å oppnå lik effekt.

MDMA og andre rusmidler

• Blanding av MDMA og alkohol frarådes. Dette kan f.eks. øke risikoen for forvirring og angstreaksjoner. I tillegg vil denne kombinasjonen øke risikoen for fysiske komplikasjoner da både MDMA og alkohol virker dehydrerende.

• Blanding av MDMA med andre sentralstimulerende stoffer bør unngås. Stoffene vil kunne forsterke hverandres virkning, noe som øker risikoen for overdosesymptomer og andre bivirkninger.

• Blanding av MDMA med sentral dempende stoffer bør også unngås. Dette kan gi uforutsigbare konsekvenser, ettersom stoffene har motsatt virkning på hverandre.

• Man bør dessuten være oppmerksom på at samtidig bruk av antidepressiva krever spesielle forholdsregler. Vær ekstra varsom med MDMA dersom du går på SSRI-baserte antidepressiva (Cipralex e.l.), eller MAOH-type medikamenter (monoaminoksidasehemmere). Dersom du er i tvil om hvilken kategori ditt aktuelle legemiddel faller innunder, ta kontakt med legen, eller en farmasøyt ved et apotek.

Forholdsregler og tryggere bruk

For å redusere risikoen for uønskede skadevirkninger bør man ta disse forhåndsreglene om man skal bruke MDMA:

Vær nøye og forsiktig med doseringen! For å være på den sikre siden, bør man heller innta en litt for lav enn en litt for høy dose. Dette gjelder særlig uerfarne brukere, som kanskje ikke bør ta mer enn 60-70 mg første gang.

Vær tålmodig! Det er viktig å være oppmerksom på at det kan ta 20-60 minutter før rusvirkninger inntreffer, og noen ganger også lengre enn dette. Du bør derfor unngå å ta en ny dose selv om du ikke opplever noen rusvirkning med en gang.

Unngå samtidig bruk med alkohol! Alkohol er vanndrivende, og forsterker den uttørrende effekten av MDMA. Når du er påvirket av alkohol kan du også bli mindre nøye med andre forhåndsregler, som f.eks. doseringen.

Test stoffet! Generelt er det fordelaktig å få stoffet testet før eventuell bruk, da MDMA noen ganger helt eller delvis kan være blandet ut med andre, mer skadelige, stoffer. Slike test-kits kan bestilles fra private aktører. Merk at kvaliteten på, og nøyaktig heten til, disse kan variere, og at en del tester ikke klarer å skille mellom MDMA og det mer skadelige stoffet PMMA.

Ikke ta MDMA ofte (spesielt ikke flere dager på rad). Ideelt bør det gå flere måneder mellom hver gang man tar det.

Vær obs på miljøet! Man bør kun ta MDMA i trygge omgivelser, og sammen med personer man stoler på. Det er en fordel dersom minimum én person i følget unngår å bruke rusmidler, slik at vedkommende kan «ha bakkekontakt» og ta kontroll ved eventuelle uforutsette situasjoner.

Ikke vær redd for å kontakte helsepersonell ved behov! Helsepersonell har taushetsplikt, også når det gjelder bruk av illegale rusmidler.

Hvordan unngår man heteslag? Du bør drikke tilstrekkelig med væske når du bruker MDMA. Juice og sportsdrikker gir i tillegg elektrolytter (salter og mineraler). Alkohol bør unngås. Det beste er å drikke små mengder jevnlig. Om du drikker mye vann kan salt mat hjelpe til med å vedlikeholde saltbalansen i kroppen.
○ Hvis du danser energisk, ta pauser og hvil.
○ Hvis du føler deg varm er det viktig å avkjøle deg. Slutt å danse. Hell kaldt vann over kroppen, eller gå ut i frisk luft.
○ Det er viktig å påpeke at vann ikke er en motgift mot MDMA. Ikke overdriv vanninntaket da dette kan være farlig!

Hva gjør jeg hvis noen kollapser?

Ring 113!

• Sjekk pust og puls, og legg deretter vedkommende i stabilt sideleie. Om du er usikker på førstehjelp, ta kontakt med noen som kan det, eller få veiledning fra nødtelefonen.

• Hvis den som har kollapset er veldig varm, kjøl han/henne ned ved å vifte luft, eller sprute kaldt vann, på vedkommende. Ikke prøv å gi drikke til noen som er bevisstløs!

• Når ambulansen kommer, fortell hva slags stoff vedkommende har tatt. Ikke forlat personen selv om du er redd for å bli innblandet i noe! Husk at helsepersonell har taushetsplikt.

Referanseliste:

RUStelefonen. Hva er forskjellen på molly og ecstasy?. Hentet fra https://www.ung.no/oss/rusmidler/441178.html

RUStelefonen. MDMA. Hentet fra https://mk0rustelefonen1kpqg.kinstac...DMA-web-ny.pdf
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er dosen for akutt forgiftning og mild/moderat forgiftning?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Informativt og fint skrevet! Absolutt noe folk burde lese hvis de ikke har erfaring med MDMA, og vil prøve!

"Vær obs på miljøet!" Dette er det eneste jeg synes var litt rart. Når det kommer til andre stoffer som Sopp og LSD, er jeg helt enig i at riktig setting om miljø har noe si. Når det kommer til MDMA, så har jeg gjennom mange år med turing, aldri hatt en dårlig opplevelse med MDMA, typ "badtrip" eller angst etc. Jeg har brukt mdma, i mange forskjellige settinger, "hjemmetur med" folk hvor jeg har kjent 1 person fra før, allnightere, random hjemmefester, har også spilt flere DJ-set på utesteder og andre arenaer (ganske så tura/grisetura). Poenget er ihvertfall at jeg aldri har følt at setting og miljø har vært *VELDIG* viktig når det kommer til MDMA.

MEN det er mye mulig at dette er noe som bare gjelder meg? Ikke vet jeg.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Informativt og fint skrevet! Absolutt noe folk burde lese hvis de ikke har erfaring med MDMA, og vil prøve!

"Vær obs på miljøet!" Dette er det eneste jeg synes var litt rart. Når det kommer til andre stoffer som Sopp og LSD, er jeg helt enig i at riktig setting om miljø har noe si. Når det kommer til MDMA, så har jeg gjennom mange år med turing, aldri hatt en dårlig opplevelse med MDMA, typ "badtrip" eller angst etc. Jeg har brukt mdma, i mange forskjellige settinger, "hjemmetur med" folk hvor jeg har kjent 1 person fra før, allnightere, random hjemmefester, har også spilt flere DJ-set på utesteder og andre arenaer (ganske så tura/grisetura). Poenget er ihvertfall at jeg aldri har følt at setting og miljø har vært *VELDIG* viktig når det kommer til MDMA.

MEN det er mye mulig at dette er noe som bare gjelder meg? Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Det med miljøet er vel noe som er forskjellig fra person til person. Jeg har mange venner som mener at miljøet spiller en viktig rolle, samtidig har jeg også mange venner som mener det ikke betyr noe særlig. Personlig føler jeg det med miljøet er viktig første gang du bruker MDMA, dersom du ikke er særlig godt kjent med rusen, og da er det greit å ha noen gode venner til stedet. Men ettersom du har brukt MDMA flere ganger, så vil miljøet bli mer og mer ubetydelig over tid IMO.

Med tanke på at denne teksten skrevet for nye MDMA-brukere, så tenker jeg de har skrevet dette med "better safe than sorry" tankegang.
Anonym bruker
"Arbeidende Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bra tråd. Men mye rart som blandes i det som presenteres som rene mdma krystaller også! Veldig viktig at du oppfordrer til å ringe ambulanse og det viktigste er å fortelle hva som er inntatt. Mange kvier seg for det i frykt for å bli blanda inn med politiet men alle må vite det at ambulansepersonalet har taushetsplikt som du sier og det er ingen negativ risiko å fortelle de alt!
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er dosen for akutt forgiftning og mild/moderat forgiftning?
Vis hele sitatet...
Det er svært vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi vi tåler ulike mengder og styrken på stoffet kan variere. Uansett rusmiddel er det alltid lurt å ta en lav dose for å kjenne etter hvor godt kroppen tåler det.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er svært vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi vi tåler ulike mengder og styrken på stoffet kan variere. Uansett rusmiddel er det alltid lurt å ta en lav dose for å kjenne etter hvor godt kroppen tåler det.
Vis hele sitatet...
Men det er en ting jeg ikke forstår med mdma, jeg kjenner folk som har dødd av under et gram men jeg har jo tatt et gram (på en gang) mange ganger uten problemer bare litt mye svetting.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men det er en ting jeg ikke forstår med mdma, jeg kjenner folk som har dødd av under et gram men jeg har jo tatt et gram (på en gang) mange ganger uten problemer bare litt mye svetting.
Vis hele sitatet...
kalles forskjellige renheter, og evt andre komplikasjoner feks med ssri, så gir fint mening
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si man har 0 tolleranse går ikke på noen medisiner man er voksen å frisk, mdma'en er så ren som det går an å bli hva er da en farlig dose sånn cirka.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss si man har 0 tolleranse går ikke på noen medisiner man er voksen å frisk, mdma'en er så ren som det går an å bli hva er da en farlig dose sånn cirka.
Vis hele sitatet...
Som med medisiner generelt sett så finnes det ikke en spesifik dose som gjelder for alle. Vi vet at doseringer på 1-1,5mg/kg kroppsvekt eller rundt 100-150mg er relativt trygge doseringer, men selv her så er det en risiko (som med mye annet) for livstruende tilstander som serotlninsyndrom og hjerteproblemer. Denne risikoen er som sagt vurdert til lav for nevnte doseringer og risikoen øker med dosene.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men det er en ting jeg ikke forstår med mdma, jeg kjenner folk som har dødd av under et gram men jeg har jo tatt et gram (på en gang) mange ganger uten problemer bare litt mye svetting.
Vis hele sitatet...
Dette er direkte en 5 gangers overdose og anbefales ikke!
Helt utrolig at du fortsatt tar så mye når du kjenner folk som har dødd av mindre doser?
MDMA skal inntas kun når man vet hvor stor dosen er eller har blitt målt opp på en milligramsvekt.

Ikke ta sjanser.

Les mer om dosering og bruk her:
https://rusopplysningen.no/mdma
Sist endret av Chromatics; 6. oktober 2020 kl. 12:22.
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss si man har 0 tolleranse går ikke på noen medisiner man er voksen å frisk, mdma'en er så ren som det går an å bli hva er da en farlig dose sånn cirka.
Vis hele sitatet...
De fleste vil få optimal rusvirkning og færrest bivirkninger av 80 til 100 mg ren MDMA, og doser høyere enn 1,5 mg per kg kroppsvekt eller 125 mg (det tallet som er lavest) frarådes. Hvis det er første gang man prøver MDMA, bør man aldri ta mer enn 70 mg.

MDMA er lite avhengighetsskapende, men kan være skadelig ved hyppig bruk eller høye doser. Overdosedødsfall er sjeldne, men kan forekomme. Det anbefales å vente minst 3-4 uker etter bruk før man tar MDMA på nytt, man bør ikke ta flere enn 1-2 doser per gang. Man bør også ta flere måneders pause regelmessig hvis man bruker MDMA ofte. Mange opplever dårligere humør eller nedstemthet i noen dager etter å ha brukt MDMA, særlig hvis de har brukt stoffet hyppig, tatt høye doser eller blitt for varme under rusen.

Referanse:
Rusopplysningen. MDMA. Hentet fra https://rusopplysningen.no/mdma
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leser at man kan behandles med MDMA. Er det innafor å spørre legen om man kan bli henvist til dette? Evt Ketamin? Jeg tenker at du kanskje kan lære hjernen å oppføre seg mer som den gjør under rusen dersom du prøver et par ganger.
Jeg ser at anbefaling på maksdose er 125 mg.

Pussig. Litt skummelt at det er ecstacy i omløp nå som er dosert 350mg mdma per pille.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg ser at anbefaling på maksdose er 125 mg.

Pussig. Litt skummelt at det er ecstacy i omløp nå som er dosert 350mg mdma per pille.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det men det er alt slags stoffer i ecstasy en gang jeg var på urinprøve etter å blitt tatt av politiet for jeg var urolig og ruset i by’n, så tok de meg på urin prøve å der kom det opp 2-cb, amfetamin og MDMA som virket rart for alt jeg hadde tatt de siste 2 månedene var ecstasy.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke bare det men det er alt slags stoffer i ecstasy en gang jeg var på urinprøve etter å blitt tatt av politiet for jeg var urolig og ruset i by’n, så tok de meg på urin prøve å der kom det opp 2-cb, amfetamin og MDMA som virket rart for alt jeg hadde tatt de siste 2 månedene var ecstasy.
Vis hele sitatet...
Er det fortsatt like tilfeldig hva man får i ecstacy pilla nå som feks 10 år siden?

De senere årene har det blitt mer populært å ha ren mdma i pillene, fordi det er det forbrukerne ønsker.

Jeg ser for meg seriøse selgere markedsfører akkurat det de selger. Er det ekstra snacks i pillene blir det også informert om.

Også er det de mer shady dealerne som ikke selv vet hva de selger omtrent. De er det greit å holde seg unna.

Jeg ser bare alt for mange faremomenter ved å gi en pille med 350mg mdma til ei jente på 50 kilo. Også skal det brått taes en til. Da er det merkelig at man ikke ser flere dødsfall relatert til dette.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Er det fortsatt like tilfeldig hva man får i ecstacy pilla nå som feks 10 år siden?

De senere årene har det blitt mer populært å ha ren mdma i pillene, fordi det er det forbrukerne ønsker.

Jeg ser for meg seriøse selgere markedsfører akkurat det de selger. Er det ekstra snacks i pillene blir det også informert om.

Også er det de mer shady dealerne som ikke selv vet hva de selger omtrent. De er det greit å holde seg unna.

Jeg ser bare alt for mange faremomenter ved å gi en pille med 350mg mdma til ei jente på 50 kilo. Også skal det brått taes en til. Da er det merkelig at man ikke ser flere dødsfall relatert til dette.
Vis hele sitatet...
Grunnlaget til at pillene er sterke er fordi at folk klager på at de er for svak, pleide å selge kapsler før med 100mg i vært alle hatet de sa det ikke var verdt pengene, (jeg solgte de for 100kr) som er normal pris men folk hatet de forsatt mange klagde på at de ikke fikk effekt.
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Leser at man kan behandles med MDMA. Er det innafor å spørre legen om man kan bli henvist til dette? Evt Ketamin? Jeg tenker at du kanskje kan lære hjernen å oppføre seg mer som den gjør under rusen dersom du prøver et par ganger.
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg ikke svare for hva en fastlege ville gi deg. Det må du spørre legen din om.

Tenker du at med å forsøke MDMA at du kan lære hjernen din å oppleve lykkerusen og aktiviteten det kan gi deg?

Hvis du er heldig, kan du danse en hel natt og våkne neste ettermiddag med ømme muskler. Etter inntak av MDMA. Stoffet er ikke direkte avhengighetsskapende på samme måte som amfetamin og kokain. Leger har imidlertid sett eksempler på at folk som fortsetter å ta MDMA, setter belønningssystemet ut av spill. Den naturlige produksjonen av dopamin og serotonin blir rett og slett forstyrret, og det kan føre til depresjon (Info hentet fra ungrus.no).

Har du ønske om å ha en oppførsel som en som har tatt stoffet? Da kan det være mindre farlig for deg å bruke tid på å observere de rundt deg som du vet har tatt stoffet. Vær og oppmerksom på at det er stor usikkerhet i forhold til innhold i MDMA kjøpt på det illegale markedet. Så adferden kan ha avvik i forhold til ren MDMA.
Alle som har sterke piller å ønsker en normal dose NB! Aldri del de i to, for den ene delen av pillen kan innholde all/mer mdma en den andre siden beste måten er å fylle et shot glass med vann putte pillen oppi å vente til den utløser så rører du rundt å drikker halvparten (funker best med sprøyte (uten spiss) fyller den opp med halvparten å svelger det)
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Alle som har sterke piller å ønsker en normal dose NB! Aldri del de i to, for den ene delen av pillen kan innholde all/mer mdma en den andre siden beste måten er å fylle et shot glass med vann putte pillen oppi å vente til den utløser så rører du rundt å drikker halvparten (funker best med sprøyte (uten spiss) fyller den opp med halvparten å svelger det)
Vis hele sitatet...
Kan jeg deretter spare siste halvdel av drikken til for eksempel en annen anledning, eller vil det her miste effekt over tid?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jeg deretter spare siste halvdel av drikken til for eksempel en annen anledning, eller vil det her miste effekt over tid?
Vis hele sitatet...
Nei ikke vist du har det i kjøleskap. beklager for sent svar.