Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4464
Jeg har tygd på en ide en stund som jeg nå har lyst til å prøve ut. Ideen er å sette opp et webkamera som viser et kontinuerlig bilde fra Trondheims travleste knutepunkt. Målet med det er å vise frem byen vår, og ha mulighet til å se byen hjemmefra. Etter et kort spørsmål i en Facebook-gruppe i Trondheim, ser det hittil ut som at de fleste er positive til ideen.

Jeg vil presisere at jeg ikke har tenkt å sette opp og drifte webkameraet personlig, men lage et forslag og sende det til aktuelle aktører som er villige til å ta på seg det.

En av aktørene jeg tenker på er Adresseavisen som allerede har webkameraer rundt i Trondheim fra før. Eventuelt prøver jeg selve kommunen eller eieren av bygningen hvor jeg tenker at kameraet skal stå. Det å finne noen som er villige til å gjøre det skal jeg ta til slutt, først må alt annet på plass.

Det vil si at jeg skal gjøre hele jobben med å undersøke alle de praktiske og juridiske delene, og så sende forslaget til de aktuelle aktørene sammen med all informasjon de trenger, slik at det eneste de trenger å tenke på er å fysisk sette opp kameraet, ettersom jeg allerede har avklart alt som må avklares på forhånd.

Derfor vil jeg gjerne spørre dere på freakforum om dere kan komme med så mange forslag / ideer som mulig til hva jeg bør tenke på. Jeg skal komme med litt mer detaljer om hva jeg tenker, og hva jeg allerede har tenkt til å undersøke.

Husk gjerne at det kun er ideer jeg kommer med, og at forslaget mitt gjerne kan tilpasses ut i fra hva som er praktisk og juridisk mulig. Hvis det er noe som helst som kommer i veien, og som ikke er mulig å løse, så er det selvfølgelig ingenting jeg kan gjøre med det, og jeg må bare droppe ideen. Jeg spør ikke om dere synes om ideen er god eller dårlig, det er ikke noe jeg har lyst til å bruke energi på å diskutere.

Først og fremst, hva jeg tenkte at bildet skal vise: Prinsenkrysset i Trondheim, her er et miniatyrbilde. Man kan se et større bilde ved å klikke på det.

Det er denne vinkelen jeg tenker for meg at webkameraet skal vise. Dere ser et hotell i Thon Hotel-kjeden på bildet, og jeg vil presisere at det står to hoteller i Thon Hotel-kjeden i dette krysset, både den bygningen fotografen står i, og den bygningen man ser på bildet.

Det er altså bygningen som fotografen befinner seg i jeg har tenkt at webkameraet skal plasseres. La oss kalle det webkamera-bygningen heretter. Jeg tenkte at det skulle plasseres så høyt oppe som mulig, altså på taket. Fotografen står omtrent i den midterste etasjen. Her er et bilde av webkamera-bygningen jeg har tenkt at kameraet skal plasseres. På dette bildet står fotografen omtrent rett utenfor Egon-restauranten man kan se i forrige bilde.


Det ser ut til at det kan være praktisk mulig å montere et utendørs webkamera i hjørnet på toppen av bygningen, men det skal jeg tenke på litt senere.

Det første jeg må tenke på er om dette i det hele tatt er tillatt å gjøre med tanke på loven som skal verne om personvernet. Når jeg leser på denne siden, ser jeg at det står:
Bruk av fastmonterte kamera for publisering av oversiktsbilder på Internett er lov hvis det ikke kan identifiseres personer på bildene. Å legge ut oversiktsbilder på nett som for eksempel viser offentlige områder vil derfor kunne være lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at om webkameraet står på taket av det hotellet, vil det være tilstrekkelig avstand til at det er vanskelig å identifisere enkeltpersoner. Det er nok gjennomførbart å justere oppløsningen slik at det blir enda vanskeligere.

Det jeg er usikker på er om bygningene som fanges opp av kameraet kan defineres som offentlig område, ettersom det er privateide selskaper, og dessuten er det et potensiale for at hotell- og restaurantgjester kan føle at det er ubehagelig at kameraet er rettet mot vinduene til hotellrommene og selve restauranten, selv om det nødvendigvis ikke vil være mulig å se hva som skjer innenfor vinduene eller identifisere personer på bildet.

Jeg vet ikke om bygningene er eid privat av Thon Hotel / Egon i seg selv, og heller ikke om det utgjør en juridisk forskjell dersom bygningene er eid av det offentlige og dermed leid ut til private aktører som Thon Hotel / Egon.
Har dere noe nyttig jeg burde tenke over å undersøke i forbindelse med akkurat det?

En annen ting jeg må tenke på er selvfølgelig om eieren av webkamera-bygningen vil tillate og bidra til at et webkamera plasseres oppå taket deres. For meg er det uklart hvem man må henvende seg til for å undersøke den muligheten, ettersom denne bygningen er omringet av Trondheim Torg. Derfor må jeg også finne ut hvem jeg må henvende meg til for å avklare om eier / leietaker vil bidra til at et webkamera plasseres der.

EDIT: Det ser ut til at det er Trondheim Kommune som eier begge bygningene, er det da Trondheim Kommune som avgjør om det er OK å plassere et webkamera på taket deres, eller er det isåfall leietaker?

Er det noe annet jeg ikke har tenkt over?
Sist endret av Offentligfyr; 1. november 2021 kl. 11:47. Grunn: Info
Sitat av https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/
Private virksomheter kan vanligvis ikke overvåke offentlige områder. Med offentlige områder menes veier, gater, plasser, parker, strender og lignende. Offentlige områder skal kun overvåkes av offentlige myndigheter, slik som politiet. Dersom bare en helt uvesentlig del av offentlig område fanges opp, vil overvåkingen likevel kunne tillates. Dette betyr for eksempel at en butikk ikke kan sette opp kamera som overvåker gata utenfor. Å sette opp kamera som overvåker fasaden vil derimot kunne være greit.

Det skal mye til for at offentlige myndigheter skal kunne overvåke parker, strender og andre rekreasjonsområder. Dette er steder der den enkelte kommer for å slappe av, og derfor er overvåking her svært inngripende.
Vis hele sitatet...
Nå har jo Trondheim Havn kameraer som delvis får med veier og offentlige steder, så godt mulig en kan få til noe. Men jeg tror personvern blir den største utfordringen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yochi Vis innlegg
Nå har jo Trondheim Havn kameraer som delvis får med veier og offentlige steder, så godt mulig en kan få til noe. Men jeg tror personvern blir den største utfordringen.
Vis hele sitatet...
Sentralt er definisjonen av kameraovervaking. For er det kameraovervaking er det åpenbart ulovleg å publisere det. I så måte er POL §31 interessant:

Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkingskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert.
Vis hele sitatet...
Personovervåking. Dvs. at eit bilete der du ikkje kan identifisere personer, t.d. på grunn av uskarpt fokus eller dårleg oppløysing ikkje kan identifisere personer ikkje vil vere kameraovervaking.

Så om du lagrar bilete i så dårleg oppløysing at ein person er fire piksler er det neppe snakk om kameraovervaking. Tilsvarande vil truleg gjelde om du justerer fokus slik at ansiktet på ein person er ein sirkel med mørk topp...
så web kamera som dette er egentlig ikke lov? https://www.bt.no/nyheter/i/pqR9V/finse
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
så web kamera som dette er egentlig ikke lov? https://www.bt.no/nyheter/i/pqR9V/finse
Vis hele sitatet...
Lite folk på finse så vanskelig å se, men jeg klarer ikke identifisere folk på Torgallmeningen i allefall: https://www.bt.no/nyheter/i/557y1/torgallmenningen

Er vel ca det Offentligfyr vil ha.
Tror jeg ville forhørt meg med en som har juridisk kompetanse på området hvis du ønsker å være helt vanntett
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
så web kamera som dette er egentlig ikke lov? https://www.bt.no/nyheter/i/pqR9V/finse
Vis hele sitatet...
Dette er Finse togstasjon, som er privat område. Da er det litt andre regler. Her er det BaneNor som er eier. Spørsmålet er vel om en kan identifisere folk som sitter i et tog.

Som Vidarlo skriver, er det vel en løsning å nedskalere oppløsningen på videoen så ansikter blir utydelige. VGA-kvalitet skulle vel være dårlig nok.