Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2949
Kall meg gjerne dum, men jeg har egentlig aldri helt forstått hvordan det skjer og på hvilken måte. Jeg har tenkt at det er en av disse:

-man sover eller er bevisstløs når man kaster opp?
-man ligger slik til at oppkastet ikke kommer seg ut av munnen og det blir liggende å størkne som sement i halsen sånn at man etterhvert ikke får puste?
-man kaster opp så mye og lenge at pusten ikke slipper til?

Noen som kan forklare litt nærmere?
Det holder lenge å ligge bevisstløs på ryggen. Man trenger ikke at oppkastet "størkner til sement", man kan da fint drukne eller kveles av vann.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du har rett i 2/3. Dette skjer når man er bevisstløs, f.eks. av overdose eller skade. Man kaster opp av en eller annen årsak (alkohol, opiater, lang liste) og er for bedøvet til at "riktig" ting skjer, dvs at man flytter seg og får oppkastet opp og ut. I stedet skjer bare halve prosessen, magen evakuerer ting på eneste vis den kan, som er opp i spiserør/munn.

Oppkastet i seg selv kan bli liggende slik at man kveles på det, eller kan aspireres/pustes ned i lungene, der det forårsaker potensielt livstruende skader på lungevev og/eller infeksjon.

Bare for å ha nevnt det: det skjer ikke under normale tilfeller. Hvis du sover vanlig og må spy, våkner du. Det er når du ikke kan våkne at ting blir skummelt.

Dette er forresten en av grunnene til at man plasserer folk i stabilt sideleie.
Sist endret av robhol; 15. september 2021 kl. 15:02.
For mange år siden på et drøyt nachspiel så sluknet en fyr, liggende på rygg. Mens han sov ville vel kroppen kvitte seg med noe av giften han hadde fått i seg. Vi hørte noe skjedde og rakk bare å registrere en overraskende tykk stråle oppkast som ble slynget en halvmeter opp i luften. Ingen var smarte nok til å tenke på sideleie men mer opptatt av å få vasket opp stanken. Det var en som filmet masse den kvelden og han hadde fått oppkastepisoden på film, og viste den til en bekjent, som lakonisk hadde sagt at det er jo flaks fyren fortsatt lever. Aner ikke om det er vanlig at oppkast har sånn enorm utgangshastighet at det skyter rett opp i luften, men ja vi burde jo klart å tenke oss at det kunne gått ille om han kastet opp når ingen så det, for han ble bare dratt inn på et baderom sånn at ingen trengte å kjenne lukten av tøyet hans som var nedgriset av oppkast.
Det er litt forskjell også på å være dritings å spy kontra at en heroinist med overdose og som
nesten ikke puster i utgangspunktet gjør det.
Tenker at kroppen vil reagere hvis man kveles selv om man er full, i hvert fall til ett vist punkt.
Men det kan tenkes jeg tar feil.

Det er jo ikke rent få fjortiser som spyr rundt omkring på fest. Sjeldent de dør.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Både og. Det handler om å "overvinne" sterke fysiske impulser, men et hvilket som helst sentralt sløvende stoff kan gjøre det i prinsippet (tror jeg). Det lar seg gjøre å drikke nok til å dø av åndedrettsstans, men alkohol er jo selvbegrensende etter hvert. Det er jo vanligere at man slutter å drikke, spyr og/eller slukner før man kommer så langt.
Sist endret av robhol; 15. september 2021 kl. 20:25.
Har opplevd å spy i søvne før etter mye alkoholinntak. Alle på rommet lo av meg når jeg våknet. Heldigvis sover jeg på siden, dermed kom giften ut uten problemer. Hvis man sover på ryggen derimot er det dødelig å spy. Så husk hvis du ser en skikkelig rusa venn som er helt ute, legg h*n i stabilt sideleie.
Jeg har tatt GHB jevnlig i flere år og har som regel å alltid sovne på ryggen.
Har pæset ut 200+ ganger pga. for høy dose/planlagt søvn.

Jeg har vurdert stabilt sideleie pga. oppkast teorien, men hvis du er for beruset til å merke at du ikke får puste pga. at spy blokkerer pustekanalen våkner man vel ikke av normal pustestans heller? Har tenkt at det er mye større risiko å rulle over og bli kvelt av madrassen/dyna ved å ligge i stabilt sideleie?
Da jeg var 19 holdt jeg på å dø etter å ha blitt bevisstløs på fylla og spydde mens jeg lå på ryggen. Hadde ikke noen funnet meg i tide hadde jeg blitt kvelt. Så når nok alkohol har blitt inntatt så er dette også en reell fare. Jeg hadde drukket meg blackout dritings på en Kalinka og nesten en hel flaske Absolut vodka. Passe tilbakestående gjort, men jeg var ganske ny i gamet og hadde det heller ikke så bra. Nå går det som regel i øl, og om det er sprit så er det ikke mer enn et par drinker toppen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av user22 Vis innlegg
Jeg har tatt GHB jevnlig i flere år og har som regel å alltid sovne på ryggen.
Har pæset ut 200+ ganger pga. for høy dose/planlagt søvn.

Jeg har vurdert stabilt sideleie pga. oppkast teorien, men hvis du er for beruset til å merke at du ikke får puste pga. at spy blokkerer pustekanalen våkner man vel ikke av normal pustestans heller? Har tenkt at det er mye større risiko å rulle over og bli kvelt av madrassen/dyna ved å ligge i stabilt sideleie?
Vis hele sitatet...
Husk at dette er tilfeller der du er såpass fucked up på ett eller annet at grunnleggende kroppslige reaksjoner slutter å fungere.

Hvis du får åndedrettsstans er det ett fett hvilken posisjon det skjer i. Med andre ord kan du like gjerne legge deg på siden, som også vil redde deg hvis du spyr mens du er bevisstløs.

Og man ruller ikke i stabilt sideleie. Det er derfor det heter stabilt sideleie.
Sitat av robhol Vis innlegg
Husk at dette er tilfeller der du er såpass fucked up på ett eller annet at grunnleggende kroppslige reaksjoner slutter å fungere.
Vis hele sitatet...
når jeg tar for mye ghb er det ingen som kan vekke meg. snakk om alt for mye, ikke bare duppe av.
Man våkner av seg selv etter typ 4 timer.
med andre ord vil jeg ikke reagere på å bli kvalt av madrassen.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis du får åndedrettsstans er det ett fett hvilken posisjon det skjer i. Med andre ord kan du like gjerne legge deg på siden, som også vil redde deg hvis du spyr mens du er bevisstløs.
Vis hele sitatet...
åndedrettsstans gjelder som oftest ved OD på heroin, ikke alkohol alene, da er det vel derimot alkoholforgiftning. Når det kommer til åndedrettstans pga blokkert pustekanal pga. spy situasjonen. vet jeg ikke hvor ute av stand alkohol gjør i en slik situasjon

Sitat av robhol Vis innlegg
Og man ruller ikke i stabilt sideleie. Det er derfor det heter stabilt sideleie.
Vis hele sitatet...
Jeg føler dette gjelder mer når noen passer på deg. Personlig synes jeg det virker lett å tippe over alene, bare min mening.

Min erfaring gjelder kun GHB, det kan godt være sideleie er best ved for mye alkohol. >Skal også nevnes at en full dose ghb kan tas i en shot, og ikke inntak av store mengder alkohol/mat og spy opp.
Sist endret av user22; 16. september 2021 kl. 00:11.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Når du ligger i stabilt sideleie ligger du på siden med armer og bein foran deg. Vekten fra armer og bein vil enkelt og greit forhindre deg fra å rulle bakover, og du får ikke rullet forover fordi de er i veien.

Som diskutert er det en flott måte å holde luftveier åpne på, enten man bekymrer seg for oppkast eller å svelge tungen, osv - dette gjør det til en generelt god idé når noen er bevisstløse, men puster, og du har lyst til at de fortsetter.

Hvis du er skeptisk er det lett å prøve: gå og legg deg i stabilt sideleie, så prøver du å rulle over på rygg. Får du det til, er det neppe overhengende fare for å drukne i sitt eget spy.
Sist endret av robhol; 16. september 2021 kl. 00:41.