Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4698
Hoi!

Har bodd nå i 3 år sammen med samboer som eier leiligheten. Den er nå solgt siden vi skal ha oss hus.

Jeg sitter jo såklart igjen med ingenting av salget da jeg ikke har kjøpt meg inn i leiligheten.

Nå som vi skal ha hus, har vi mulighet til å ha kausjonister for halve, eller hele egenkapitals-beløpet.

Da lurer jeg på: Er det smartere å kjøpe huset med full kausjon, eller la samboer bruke rester av leilighets-salget som noe egenkapital?
Tja, ingen fasit på det. Mindre lån er jo bedre enn mere lån, så i utgangspunktet er det jo best å benytte egenkapitalen.

Men hvis dere/samboer har god kontroll på økonomien kan det være lønnsomt å vurdere å sette restene fra salget i et fond og heller ta fullt lån. Men det har jo en risiko som dere må vurdere selv.