Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1699
Hei.

Jeg har et relativt stort mellomrom i framtennene som jeg ønsker å gjøre noe med. Noen her som har erfaring med dette?

Hva anbefales?

Veeners eller crowns? Og hvorfor?

Kom gjerne med anbefaling av klinikk også
Hvorfor ikke bare tannregulering ?
Sitat av rfa Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tannregulering ?
Vis hele sitatet...
Det må isåfall være usynlig tannregulering. Vet ikke pris på slikt, men kan tenkes det er veldig dyrt..?
Regulering på baksiden av tennene er mulig. Kroner/fasetter er dårlig deal.

Plast kan være mulig om mellomrom er mindre enn 3mm

t. tannlege
Sitat av anonanon Vis innlegg
Regulering på baksiden av tennene er mulig. Kroner/fasetter er dårlig deal.

Plast kan være mulig om mellomrom er mindre enn 3mm

t. tannlege
Vis hele sitatet...
Ifølge skyvelæren er mellomrommet 2 til 2,5mm. Husker tannleget nevnte plast, men har ikke gjort noe research på det. Vet du om det er holdbart?
Sitat av oslo93 Vis innlegg
Ifølge skyvelæren er mellomrommet 2 til 2,5mm. Husker tannleget nevnte plast, men har ikke gjort noe research på det. Vet du om det er holdbart?
Vis hele sitatet...

Ja. Man kan redusere det med 1mm på hver tann uten at det blir teit. Husk,fortennene blir bredere. Derav begrensningen. Kanskje kan man akseptere litt gjenværende mellomrom. Skal man bygge mer enn 1mm blir det imho litt hestepreg. Alternativet er å bygge ut maks på fortenner (lukke mellomrom), stripse ned på tennene på sia og bygge disse mot fortenner. Da har man i praksis flyttet halvparten av mellomrommet ut mot hjørnetanna på hver side. Sikkert noe vanskelig å se for seg. "Closure of medial diastema" på YT, så ser du.

Kroner/fasetter utgår. Om noen foreslår kroner, bytt tannlege.
Tror jeg ville satsa på regulering i første omgang. Med veeneers ville jo fortenna plutselig sett drit breie ut om de skulle dekke mellomrommet om dette mellomrommet nå er stort som du sier.
Sitat av anonanon Vis innlegg
Ja. Man kan redusere det med 1mm på hver tann uten at det blir teit. Husk,fortennene blir bredere. Derav begrensningen. Kanskje kan man akseptere litt gjenværende mellomrom. Skal man bygge mer enn 1mm blir det imho litt hestepreg. Alternativet er å bygge ut maks på fortenner (lukke mellomrom), stripse ned på tennene på sia og bygge disse mot fortenner. Da har man i praksis flyttet halvparten av mellomrommet ut mot hjørnetanna på hver side. Sikkert noe vanskelig å se for seg. "Closure of medial diastema" på YT, så ser du.

Kroner/fasetter utgår. Om noen foreslår kroner, bytt tannlege.
Vis hele sitatet...
Det ga mening ja, tusen takk!

Tenker kanskje tannregulering er mer attraktivt. Usynelig tannregulering, er det sannsynlig man fort må opp i 20-40k?

Sitat av celtseus Vis innlegg
Tror jeg ville satsa på regulering i første omgang. Med veeneers ville jo fortenna plutselig sett drit breie ut om de skulle dekke mellomrommet om dette mellomrommet nå er stort som du sier.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg der ja
Sist endret av jfhwosufek87; 4. februar 2021 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk ikke til å redigere..
Kompositten vil holde seg fin i maks 10 år. Burde poleres opp årlig.
Så burde byttes en sjelden gang. Om du har høyt imntak av kaffe og sterkt farget mat holder det kortere.

Spørs. Om det ikke er amdre problemer enn mellomrommet, og alene skyldes tennenes plassering burde det ikke være så omfattende.
Gjetter fast apparatur (streng) fra hjørnetann til hjørnetann, 3 mnd. 20 000-ish? Deretter et liv med streng for å holde dem på plass evt en skinne som du bruker om natta.
Dog, jeg er ikke kjeveortoped. Så kun kvalifisert gjetting
Sist endret av anonanon; 4. februar 2021 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av anonanon Vis innlegg
Fikk ikke til å redigere..
Kompositten vil holde seg fin i maks 10 år. Burde poleres opp årlig.
Så burde byttes en sjelden gang. Om du har høyt imntak av kaffe og sterkt farget mat holder det kortere.

Spørs. Om det ikke er amdre problemer enn mellomrommet, og alene skyldes tennenes plassering burde det ikke være så omfattende.
Gjetter fast apparatur (streng) fra hjørnetann til hjørnetann, 3 mnd. 20 000-ish? Deretter et liv med streng for å holde dem på plass evt en skinne som du bruker om natta.
Dog, jeg er ikke kjeveortoped. Så kun kvalifisert gjetting
Vis hele sitatet...
Ifølge tannlegen har jeg fin tannstilling, så vil TRO det kun
er mellomrommet vil være aktuelt..

Kjekt å få snakke med tannlege på freak! Tusen takk for hjelpen, da er det bare å komme seg til tannlege å få en vurdering.
Hyggelig å bistå. Ta gjerne kontakt om spm.
Best of luck.