Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1674
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veit den røde tråden er at noen skal ta en og er ute etter en. Men er det overvåkning, tror man blir avlytta, tror venner/bekjente konspirerer om å sette en opp, tror venner/bekjente tar opp hemmelige opptak for å bruke info mot deg til utpressing eller drap standard psykose også? Eller er det sannsynlig at hardkriminelle som forteller om dette har rett? Har en nabo som pleier å henge her inne å rulle som fortalte om det her for en stund sida og nå har tjommien hans også vært her og fortalt om samme greia. Er begge helt fucked i hodet av ruspsykoser eller er det sånn folk i harde kriminelle miljøer risikerer, og blir utsatt for? Sammenhengen i det høres psykotisk ut fra utsiden men hva veit jeg som ikke har vært i så farlig miljø og bare er en casual stoner som gangsternaboen tydeligvis liker å åpne seg til. Jeg blir jævlig usikker på realiteten selv for dem virker som klare i huet ellers men ikke noe tvil om at det går mye cola og droger opp i nesa og i lungene på dem.
Det finnes ingen standard psykose, det er en samle betegnelse for en tilstand du er i hvor du ikke lenger oppfatter den samme virkeligheten som oss andre.

Hva du gjør og hvordan du opplever psykosen er forskjellig fra person til person.

Men det er helt vanlig å være paranoid i det miljøet uten at personen nødvendigvis er psykotisk.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Standard psykose kan man kalle paranoid tanker. Særlig når man omgir seg i et farlig miljøedye drama.


Vil nesten kalle disse konspirasjon paranoide psykose nokså stnadriserte for rusmisbrukere.

Man gjørye dritt, sover Llite, tar mye stoff, lite mat og hjernen blir mer paranoid enn normalt.
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det finnes ingen standard psykose, det er en samle betegnelse for en tilstand du er i hvor du ikke lenger oppfatter den samme virkeligheten som oss andre.

Hva du gjør og hvordan du opplever psykosen er forskjellig fra person til person.

Men det er helt vanlig å være paranoid i det miljøet uten at personen nødvendigvis er psykotisk.
Vis hele sitatet...
Veldig bra beskrivelse!

Selv har jeg hatt mange rusutløste psykoser på amfetamin, og det er jævlig. Jeg har aldri hatt psykoser hvor jeg har trodd at noen ønsker å drepe meg, eller at Gud og Jesus snakker til meg, eller at jeg har hatt telepatiske evner og den slags.

Mine psykoser baserte seg veldig på akkurat dette med overvåking og forfølgelsesvanvidd. Spesielt hacking og at jeg var medfulgt av andre personer i miljøet uten grunn. Selv satt jeg ganske rolig i sofaen etter ei justering på amfetamin, mens resten av gjengen rundt meg skrudde fra hverandre eller sammen laptoper, stod med hodet ned i en kasse med ledninger, eller mange av de likte best: å lese seg opp og lære seg hacking og programmering. Mange kunne sitte timesvis på pcen og lese i ett sett på hvordan man låser opp det ene og andre.

I det miljøet er det ikke rart at man, eller jeg ble helt opphengt i at man blir medfulgt når man bare var på besøk til speedfreakere som hadde overvåkningskameraer i alle rom,
og ti tusen skjermer med live streaming av kameraene i stua. Du vet at de stjal forskjellige mobiler hver dag som de klarte å restarte og selge videre. Mange av de jeg hang rundt satt ofte og viste fram til andre at de kunne følge med hvor enkelte var henn til enhver tid, alle meldinger og anrop og andre innkommende samtaler og varsler kom dobbelt opp. Mesteparten bare for gøy eller være jævlig. De nyter en slags syk makt. Hvorfor skulle de følge med alle andre enn deg? Hvorfor visste de klokkeslettet du fikk utbetalt det ene og andre akkurat til riktig tid? Jeg fikk også høre igjen enkelte ting jeg visste at jeg _bare_ hadde sagt til ei bestevenninne som ikke var i miljlet og som aldri ville sagt noe om meg til noen ever, på messenger for eksempel.

På grunn av alt dette er jeg helt sikker på at jeg hadde ikke vært halvparten så psykotisk en gang om dette var på 90-tallet og uten teknologi hvert fall.

Jeg husker jeg pleide å skifte passord så ofte på alle mine kontoer og innstillinger over alt hele tiden og så ofte at det endte med at jeg låste meg ut hver gang. Og sånn holdt jeg på. Gikk alltid rundt og trodde at wifi-nettet mitt var hacka og medfulgt, at noen hadde putta så småe kameralinser bak speilet på badet mitt, eller installert mikrofoner i pyntetingene på bordet.

Trodde også at når folk i miljøet pratet om noe konkret, så innbilte jeg meg ofte hvis jeg begynte å bli paranoid at de snakket i koder til hverandre foran meg fordi de prata om meg. Eller jeg kunne innbille meg at de siktet til meg også prøvde jeg å tyde samtalen så godt jeg kunne utifra hvilket ansiktsuttrykk de hadde når de snakket, hvilken undertone de snakket med osv, og alt ble totalt misforstått.

Og at de satt og fulgte med mobilen min fra en annen enhet osv.

Er ikke rart man ble gal i et slikt miljø! 😂
Har selv følt på de følelsene du har!
Når jeg var yngre trodde jeg min mor hadde operert inn en chip i nakken min så hun viste alltid hvor jeg var og hva jeg gjorde, trodde min far stalket meg fordi jeg så bilen Hannes over alt. Ble diagnoser med paranoia, heldigvis borte nå men kan bli paranoid i perioder!
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må si at psykose høres helt sprøtt ut! men er det mulig for en person som er i psykose å forstå at en selv er psykotisk?

jeg fikk rusutløst panikkangst eller mener iallefall selv at det er panikkangst etter flere år med så og si dagligrøyking av hasj med små pauser inni mellom, husker jeg var ute med to personer som jeg ikke kjente så spesielt godt men vi tok MDMA å jeg var alltid litt småparanoid på disse om de hadde vore intensjoner mot meg når jeg hang me dem før og under MDMA rusen, 2 dager etterpå når jeg var hjemme så skulle jeg mekke meg en "Sterk" joint å ble skikkelig fjern.. mens jeg lå i senga å var pærefjern så fikk jeg "fjerne" tanker som f.eks "Hvem er egentlig foreldrene mine" å det virket også veldig fjernt det at de jeg ble født inni denne verden uten å bestemme selv om jeg ville bli født eller ei, når jeg fikk disse tankene så fikk jeg skikkelig panikkangst under rusen å var sikker på at jeg var på vei inni en psykose.

Klarte heldigvis å slappe av tilslutt å sovne, stakk på arbeid dagen etterpå å begynte å spør meg selv va som egentlig skjedde under gårsdagen rus! å når jeg fikk samme tankene i edru tilstand så fikk jeg panikkangst igjen å følte jeg mistet meg "selv" eller var redd for å glemme ut hvem jeg selv var å mine foreldre/venner å ting virket fjernt under panikkangsten.

beklager rotet i denne teksen, ble skrevet i farten!

Noen som kjenner seg igjen?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må si at psykose høres helt sprøtt ut! men er det mulig for en person som er i psykose å forstå at en selv er psykotisk?

jeg fikk rusutløst panikkangst eller mener iallefall selv at det er panikkangst etter flere år med så og si dagligrøyking av hasj med små pauser inni mellom, husker jeg var ute med to personer som jeg ikke kjente så spesielt godt men vi tok MDMA å jeg var alltid litt småparanoid på disse om de hadde vore intensjoner mot meg når jeg hang me dem før og under MDMA rusen, 2 dager etterpå når jeg var hjemme så skulle jeg mekke meg en "Sterk" joint å ble skikkelig fjern.. mens jeg lå i senga å var pærefjern så fikk jeg "fjerne" tanker som f.eks "Hvem er egentlig foreldrene mine" å det virket også veldig fjernt det at de jeg ble født inni denne verden uten å bestemme selv om jeg ville bli født eller ei, når jeg fikk disse tankene så fikk jeg skikkelig panikkangst under rusen å var sikker på at jeg var på vei inni en psykose.

Klarte heldigvis å slappe av tilslutt å sovne, stakk på arbeid dagen etterpå å begynte å spør meg selv va som egentlig skjedde under gårsdagen rus! å når jeg fikk samme tankene i edru tilstand så fikk jeg panikkangst igjen å følte jeg mistet meg "selv" eller var redd for å glemme ut hvem jeg selv var å mine foreldre/venner å ting virket fjernt under panikkangsten.

beklager rotet i denne teksen, ble skrevet i farten!

Noen som kjenner seg igjen?
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du beveger deg inn på definisjoner som hører til i legeverden.
Å hallusinere er vel pr definisjon å være i psykose (?) men ikke den type psykose man tenker på i rusmiljøet og som du beskriver.
For dersom du er klar over det vil du ikke aggere psykotisk på feks syner av ildsprutende drager.

Jeg vil jo si at en person som er klar over at h*n er I en psykose ikke lenger er psykotisk siden personen vet at virkeligheten ikke er slik h*n oppfatter den.
Jeg vil definere det som Delerium og hallusinasjoner dersom personen er klar over at h*n ser og hører ting som ikke er ekte, og en psykose dersom personen tror at det h*n ser/hører er virkelig og reagerer deretter.

Men legevitenskapen kan ha andre definisjoner.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Brukernavn1230 Vis innlegg

Mine psykoser baserte seg veldig på akkurat dette med overvåking og forfølgelsesvanvidd. Spesielt hacking og at jeg var medfulgt av andre personer i miljøet uten grunn.

I det miljøet er det ikke rart at man, eller jeg ble helt opphengt i at man blir medfulgt når man bare var på besøk til speedfreakere som hadde overvåkningskameraer i alle rom,
og ti tusen skjermer med live streaming av kameraene i stua. Du vet at de stjal forskjellige mobiler hver dag som de klarte å restarte og selge videre. Mange av de jeg hang rundt satt ofte og viste fram til andre at de kunne følge med hvor enkelte var henn til enhver tid, alle meldinger og anrop og andre innkommende samtaler og varsler kom dobbelt opp. Mesteparten bare for gøy eller være jævlig. De nyter en slags syk makt.

Og at de satt og fulgte med mobilen min fra en annen enhet osv.

Er ikke rart man ble gal i et slikt miljø! 😂
Vis hele sitatet...

Ouch, var det her psykosen, eller FINNES det faktisk folk som har så lite å gjøre på at de hacker og har hundrevis av liveskjermer de driver å følger med på, bare for å være jævlig? Hvordan gjør de det? Hva får de ut av det? Bruker til blackmailing eller ran? Bare kikker på i stuk? Hvordan kan man beskytte seg mot det? Nå var det ikke jeg som er i psykose, men blir paranoid bare av å lese det du skriver haha dangg mann