Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4569
Hei. Er en kar på snart femti som har lyst til å prøve hasj.
Eneste rusmiddelet jeg har brukt er alkohol.
Er det å anbefale å prøve og hva kan jeg forvente?

Er forresten en oppegående kar med fast god jobb��
Sist endret av Plioppi; 2. juli 2018 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei Plioppi,
hasj er som kjent et naturlig sted å starte om du ikke er så bereist i rusmiddelverden.
En kan vel aldri anbefale noen å ruse seg, men om du både er oppegående og har en fast god jobb skal du nok kunne komme unna med det med flere gode enn dårlige erfaringer, så med dette til grunne anbefaler jeg deg å røyke hasj.

Hva gjelder forventninger så vil jeg bare nevne at det er vanlig å ikke få effekt i begynnelsen, så om du ønsker å danne deg et klart bilde av cannabisrus (hasj er en av formene for cannabis, marihuana er den andre), så må du gjerne prøve flere ganger, man må på en måte lære seg å bli rusa, og kjenne på rusen osv. (Zinberg nevner dette fenomenet i forbindelse med heroin i boka Drug, Set and Setting så er ikke noe hokus pokus). Mange kan kanskje ha vanskelig med å innhalere, så da kan det være en fordel å gjøre cannabisen spiselig. Er en del forskjeller på å røyken og spise som du burde sjekke ut om det høres interessant ut. Har forøvrig aldri hørt om noen som spiste uten å bli høye hvis de spiste en passende mengde.

Når det er sagt så anbefaler jeg deg å lese litt på rusrapportene her inne. Er noen om hasj også. Da kan du få litt overblikk over de positive og negative erfaringene forbundet med hasjrus. De kan sikkert hjelpe deg å finne fram til passende dose også.
Ingen av disse rapportene kan dekke alt det hasj kan bringe med seg, men til slutt må du bare veie for og i mot og treffe en avgjørelse. Det er jo tross alt bare hasj det er snakk om.
Den som bare er der
Forvent en rus der følelsene blir forsterka. God mat, drikke og god musikk er oppskrift på en fin kveld. Det er ikke store greiene, men man kan fort miste kontroll om man tar for mye. Men det gjelder di fleste rusmidler. Foretrekker alkohol selv. Ha en rolig setting så får du nok en god rus.
Hei,
Hasj er så og si harmløst og personlig ser jeg ingen grunn til å ikke prøve det. Det er veldig vansklig og si hva du kan forvente for alle reagerer forskjellig, men de aller fleste har svært positive erfaringer med det. Start smått, ta heller for lite enn for mye! Tar du for mye kan du oppleve paranoia som kan føre til en vansklig opplevelse.
Hvis du ikke har problem med stress eller angst, og ikke generelt har mye negativt i tankene, får du mest sansynlig en positiv opplevelse. Om det er noe for deg kommer jo an på, men så lenge du ikke har negative ting som cannabis-rusen kan forsterke, får du mest sansynlig ikke store negative opplevelser sånn sett. Selvfølgelig kan ingen garantere noe på forhånd, så les deg litt opp før du setter i gang.

Ellers må du kanskje være forberedt på å røyke et par ganger før du merker noe. Mange får lite til ingen rus første gangen, og kanskje heller ikke de neste par gangene, men du vil garantert merke det når det først funker. Ikke tro at cannabis-rusen er oppskrytt eller noe sånt hvis det ikke funker med én gang, da er det lett å gå på en smell med alt for store mengder. Det skjedde med meg, selv om opplevelsen ble utrolig kul. Jeg gikk fra å tro at man bare ble litt mer fnisete, til å oppleve en nærmest psykedelisk rus der jeg bevegde meg rundt i en drømmeverden.

Jeg skjønner poenget til Marlboro666 angående å spise det, men det ville jeg aldri gjort selv før jeg kjente mine egne grenser. Når du røyker varer rusen i 1-2 timer, der du er på topp fra ca. 15-30 minutter etter du har røyka. Hvis det blir ubehagelig så er det greit å tenke på at du snart kommer ned igjen. Hvis du spiser greiene er du ikke på topp før det har gått 1-2 timer, og du kan være kraftig rusa i mangfoldige timer. Da er det ikke noe særlig gøy å få en dårlig opplevelse. Det har også skjedd meg, og det unner jeg ingen. Det er også vanskelig å bedømme doser ut i fra andre sine erfaringer, da dette kan være svært individuelt. 0,1-0,2g er vel en grei dose for de fleste, men blir alt for mye for meg, selv om jeg har røyka i noen år nå. Derfor anbefaler jeg å begynne med å røyke små mengder, til du finner den mengden som funker best for deg.

Ellers er det greit å være klar over forskjellen mellom indica og sativa. Indica-plantene gir somregel en mer stein rus, altså du blir trøtt og avslappa, og kjenner effektene mer i kroppen. Sativa kan være mer energisk, og du kjenner effektene mer i hodet. Jeg merker personlig ikke så stor forskjel, men generelt sett er det vanligere å få angst fra sativa-planter. Kjøper du den typiske marrokanske hasjen som er over alt i Norge, får du som oftest indica.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj har sine positive og negative sider. Hvis du er 50 år og føler deg psykisk frisk og har lyst til å experimentere litt med et nytt rusmiddel, så er hasj/cannabis et av de tryggeste alternativene.

Rusen er overhodet ikke det samme som å være full eller ruset på alkohol. Du får et slags trykk i hodet, en følelse av å være under vann eller at noen presser hodet ditt ned i bakken. Tanker blir mye dypere og gjerne mer klarere, og du kan finne på å sitte i flere minutter å bare stirre ut i luften og tenke på verdensproblemer. De første gangene du røyker kan du oppleve å få "lættis", en latter som du ikke kan kontrollere. Du vil få munchies, og mat smaker helt fantastisk. Dette er min opplevelse med hasj.

Det skal da sies at ikke alle får samme respons når de røyker hasj. Noen kan få angst, begynne å hyperventilere, stresse, og rett og slett føle et stort ubehag gjennom rusen. For å ikke snakke om psykiske lidelser du kan utvikle over lengre tid med daglig røyking. Men herregud, du er 50 år og skal bare prøve hasj, fortsatt viktig å snakke om godt og vondt.

Til slutt så må det nevnes at du heller tar to trekk for lite enn to for mye. Det skal ikke mye til før rusen blir alt for intens. Anbefaler joints for første gang (hasj/tobakk) og ikke bongtrekk.
Anbefaler cannabis ovenfor hasj da hasj er konsentrert cannabis som er sterkere og hasj må blandes med tobakk.

Anbefaler også en Sativa dominerende strain(slekt) da den gir mer en Euforisk opplevelse overfor Indica som gjør deg mer sliten og giddeløs.
Sitat av Albinots Vis innlegg
...og hasj må blandes med tobakk.
Vis hele sitatet...
Det MÅ du absolutt ikke. Går helt fint å røyke det rent i bong eller pipe.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det MÅ du absolutt ikke. Går helt fint å røyke det rent i bong eller pipe.
Vis hele sitatet...
E fult klar over det går å røyke det rent men hva er vitsen når man skal teste det ut? Er mye styr å skaffe en bong elle pipe for å prøve ut cannabis .
Trådstarter
5 1
Takk for mange gode svar og innspill. Er dette noe en kan gjøre alene eller bør man være flere?
Siden jeg er helt blank og ikke kjenner noen som bruker det så blir det nok et problem å få tak i, må kanskje ta noen dager i Amsterdam?
Noen dager i amsterdam er absolutt en god idé. Gå for det!
Anonym bruker
"Firkantet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Amsterdam er kos!
Sitat av Plioppi Vis innlegg
Takk for mange gode svar og innspill. Er dette noe en kan gjøre alene eller bør man være flere?
Siden jeg er helt blank og ikke kjenner noen som bruker det så blir det nok et problem å få tak i, må kanskje ta noen dager i Amsterdam?
Vis hele sitatet...
Hvis du er vandt til å reise kan det sikkert være gøy. Jeg har ikke vært der selv, men tror jeg kunne blitt litt stressa hvis jeg satt der nede aleine og røyka. Kan også hende man slipper litt av stresset siden det ikke er så big deal å røyke der nede da.
Trådstarter
5 1
Ja er godt vant med å reise då den biten er jeg trygg på. Som det er sagt tidligere her så må nok ta det rolig i begynnelsen.
Amsterdam👍
Ser du skriver at du ikke kjenner noen som driver med dette, det skal jeg love deg du gjør �� videre så er det absolutt ikke noe du bør være redd for og gjøre alene, faktisk vil jeg anbefale deg og gjøre det alene, jeg for min del ble vanvittig sløv og trøtt de første gangene men ble forhindret i og sove da jeg var med andre, dersom lukt i klær og i leilighet/hus er noe du må ta hensyn til aå er hasj det du bør gå for, både hasj og grønt lukter men grønt setter seg mye mer, ellers så kan det være eb fordel og rigge klart med både film og digg slik at du slipper styre med dette når du har røyka ferdig, husk noe og drikke da man som oftest blir greit tørr i kjeften �� håper du får en fin opplevelse og at du oppdaterer oss om hvordan det gikk om du bestemmer deg for og prøve
Hei Plioppi!

Att beskriva ka du kan forvente er som att beskrive sex for noen som aldri har pult.

Men i samme linje som puling, er det koselig.

Les deg opp på set & settting du.
Blomzterkasse
Reis til Amsterdam hvis du kan. Bli der noen uker å kos deg ihjel
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Albinots Vis innlegg
Anbefaler også en Sativa dominerende strain(slekt) da den gir mer en Euforisk opplevelse overfor Indica som gjør deg mer sliten og giddeløs.
Vis hele sitatet...
Forsiktig nå, folk reagerer forskjellig. Jeg er en av de som ikke takler sativa i sammenhenger med for mange folk, rusen kan være energisk og kreativ når jeg er i godt selskap eller alene, men ute blant folk så blir jeg innadvendt og ukomfortabel.

Indica derimot blir jeg avslappet fnisete og blid av, mens andre blir helt parkert og asosial av den.
Sitat av Albinots Vis innlegg
Anbefaler cannabis ovenfor hasj da hasj er konsentrert cannabis som er sterkere og hasj må blandes med tobakk.

Anbefaler også en Sativa dominerende strain(slekt) da den gir mer en Euforisk opplevelse overfor Indica som gjør deg mer sliten og giddeløs.
Vis hele sitatet...
Sativa pleier og att gi mer mindfuck. Første gang blir en ganske sliten og giddeløs uansett, det hører til effektene av THC og CBD.

Mener jeg da, etter egen erfaring og mångårig observation av mennesker som mister sin TH
Sist endret av travaxa; 3. juli 2018 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 1
Spør sikkert dumt nå men hva er forskjellen på cannabis og hasj?
cannabis er planten hasj og marihuana er fra/lages av.

Marihuana er blomstene fra planten, mens hasj ofte er pollen eller oljene og ofte litt plantemateriale. søk opp kjapt på google bilder så ser du fort forkjellen på de
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hasj ser ofte slik ut:


Fargen og konsistensen kan variere noe, ofte må du varme opp klumpen for å kunne gni av noe inn i tobakk eller annen urteblanding man vil bruke. Eller man kan jo røyke det reint i en liten pipe eller "glass" metoden der man tenner på en liten bit (ofte på enden av en nål) og setter et glass over. slik de gjør her.

Cannabis/pot ser ofte slik ut, minus den store stilken:


Kan bare brytes opp og stappes rett opp i en pipe eller rulles i joint
Synes Amsterdam er en fin anledning til å prøve cannabis for første gang, (av altfor mange årsaker).

Opplys gjerne de som betjener deg på utsalgsstedet at du er førstegangsrøyker.
Da vil de være behjelpelig med å finne en type som passer deg (da typene kan ha forskjellig effekt).

Ta deg god tid når du skal røyke.
Man trenger ikke å merke effekten av cannabis med en gang, så ta gjerne 1-2 drag fra joint og vent 5 min før du fortsetter å røyke.
Dra til Amsterdam så får du veiledning og god hjelp. Blir en helt spesiell opplevelse.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Dra til Amsterdam så får du veiledning og god hjelp. Blir en helt spesiell opplevelse.
Vis hele sitatet...
Akkurat veiledning og god hjelp er det litt opp og ned med da. Er en god del coffee shops hvor de kun er ute etter å selge shit og få deg ut av køen fort. Til det punkt at de nærmest later som de ikke kan engelsk

Uansett er det en spennende by å besøke, kan anbefales!
Fra min erfaring så anbefaler jeg at du er på et trygt sted med personer du kjenner godt de første gangene. Ikke hør på folk som sier at du ikke blir stein første gangen, fordi den største grunnen til at folk ikke blir stein de første gangene er pga de ikke klarer å inhalere riktig. Så hvis du har røyka sigaretter før så blir du mest sansynlig stein som faen. Første gangen min fikk jeg den største rusen jeg noen sinne har fått på cannabis, så du burde forbrede deg og kanskje ha en liste med ting du vil gjøre mens rusen er i gang.

Du burde starte med en lav dose, 0.2g eller under. Jeg var dum nok til å røyke 0.6g første gangen, så du kan forestille deg hvor paranoid jeg ble. Hvis du blir paranoid så kan noe enkelt som å bare bytte til en sang du liker gjøre en veldig stor forskjell.

Lykketil!
Sist endret av memes; 4. juli 2018 kl. 04:46.
Hasj lages ikke av pollen. Det er planter med hankjønn som har pollen. Hasj med rusgivende effekt kommer fra hunplanter og lages i hovedsak av blomstene og de små bladene rett ved blomstene.
I Nederland har de derimot polm hasj. Det er slang for blond hasj. Altså hasj som er lys og kommer fra planter som har blitt høstet tidlig og har altså ingenting med hasj laget av evt. pollen.

Å varme hasj før man blander er vel noe man gjorde før i tiden når hasjen kom som harde plater? Tar jeg helt feil eller?

Jeg ville ikke vært så redd for å bli paranoid eller at det blir for vilt. Er man rundt 50 har man som regel opplevd så mye at man takler litt stress. Litt av greia med cannabis er at man ikke har helt kontroll og at man opplever ting på andre måter. Det er bedre å være eventyrlysten.
Når folk sier "pollen" i den sammenhengen mener de trikromene(kiefen) på planeten, ikke faktisk pollen til pollenering. Her kan man se hvordan de gjør: https://youtu.be/WEHBD7xDAcE?t=35s
Trådstarter
5 1
Har røkt i over tredve år så det blir nok ikke noe problem å trekke ned så da vil jeg vel «kjenne» det antar jeg. Skal selvfølgelig starte forsiktig, vil nødig ha en trasig opplevelse. Er rusen slik at man er oppegående og Har kontroll på seg selv eller blir man så rusa at det er best å holde seg hjemme/inne?
Sitat av Plioppi Vis innlegg
Har røkt i over tredve år så det blir nok ikke noe problem å trekke ned så da vil jeg vel «kjenne» det antar jeg. Skal selvfølgelig starte forsiktig, vil nødig ha en trasig opplevelse. Er rusen slik at man er oppegående og Har kontroll på seg selv eller blir man så rusa at det er best å holde seg hjemme/inne?
Vis hele sitatet...
Det er nok ganske individuelt hvor godt du takler rusen. Hvis du blir svært høy kan det sikkert være litt vanskelig å kommunisere eller tenke klart, men du blir nok ikke utagerende eller mister selvkontrollen på samme måte som man kan bli av alkohol.
de første gangene du røyker burde du nok være hjemme eller inne et komfortabelt sted
men når du venner deg til det så er det ikke noe problem å gjøre dagligdags ting som f.eks butikken
men de første gangene klarte jeg så vidt å åpne en dør eller helle meg glass vann
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Plioppi Vis innlegg
Har røkt i over tredve år så det blir nok ikke noe problem å trekke ned så da vil jeg vel «kjenne» det antar jeg. Skal selvfølgelig starte forsiktig, vil nødig ha en trasig opplevelse. Er rusen slik at man er oppegående og Har kontroll på seg selv eller blir man så rusa at det er best å holde seg hjemme/inne?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at du mister hemninger.

Man vil få en rusfølelse i hodet, man kjenner man er påvirket men du snøvler ikke eller noe slik, du kan heller bli knisete o.l.
Men du kan gå andre veien og, at man kjenner rusfølelsen som svimmel og at man blir oppmerksom og
nervøs.
Dette er den hovedsaklige forskjellige opplevelsene jeg kan få med Indica og Sativa typene. Det skal sies at så og si all hasj er mer av indica typene, hasj i seg selv er ofte mer sløvende i seg selv: Jeg har ikke lest noe særlig faktuelt bak dette men en teori jeg selv har er at "modningen" hasj går igjennom er annerledes: Hasj er bare harpikset fra planten som tørkes og presses sammen til klumper. Cannabis er hele blomsten, med harpikset og alle de andre stoffene: Det er en hel debatt om hvor mye terpenene (aromastoffer i planten, det finnes flere hundre tusen forskjellige terpener) bidrar til rusfølelsen om de i det hele bidrar noe som helst.

Med det sagt, siden du er vandt med røyk så kunne du bare drysse noen knøttsmå biter med hasj litt jevnt over rullingsen og så tar du det med ro, røyker den og kjenner etter i den neste halvtimen om du kjenner noe. Så evt rulle en til med mer om du mener du ikke kjenner noe som helst.

Ikke overtenk det, cannabis/hasj er et så utbredt rusmiddel med mange forskjellige subkulturer, nesten alle har en mening om planten så ta ting med en klype salt.