Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3608
Heisann..

Vurderer å bytte CPU fra i5-7600k til i7-7700K. Kjøpet koster rundt 1500 av en kamerat.
Er det verdt det?

Planen var helt ny rigg men slike priser på GPU da er det uaktuelt. Det beste valget atm er vel å få kjøpt en Hp omen å ta ut GPU vis du absolutt skal ha ny GPU. Men Hp lager sine egne å har ikke hørt såå mye bra om dem heller. Men vis du gjør noen grep med en Hp omen kan det også bli bra men det koster mye. Så best å vente å kjøpe selv å bygge
Nei, trolig ikke. Nå sier du ikke noe om hvilken generasjon det er snakk om, men selv om det er et par generasjoner hopp mellom dem så vil det ha lite å si.

Jeg kjøpte en HP Omen-maskin og er forsåvidt fornøyd med den. Det er en del forbedringer du kan gjøre med kjøling, og den er veldig utsatt for thermal throttling. Nå spiller jeg stort sett Age of Empires 2, så 3070en som står i den er noe overdimensjonert.
Trådstarter
57 2
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei, trolig ikke. Nå sier du ikke noe om hvilken generasjon det er snakk om, men selv om det er et par generasjoner hopp mellom dem så vil det ha lite å si.

Jeg kjøpte en HP Omen-maskin og er forsåvidt fornøyd med den. Det er en del forbedringer du kan gjøre med kjøling, og den er veldig utsatt for thermal throttling. Nå spiller jeg stort sett Age of Empires 2, så 3070en som står i den er noe overdimensjonert.
Vis hele sitatet...
Gen7 begge. Vurderer heller å legge pengene i å oppgradere fra 8 til 32 GB ram. Hva tenker du?

Ja, tanken min for en stund tilbake var akkurat det samme når prisene på enkle kort 3070-3080 var en hel Hp omen pc så er ikke den dum. Men dumt at dem velger så lite kvalitet produkter ellers men det er vel noe med kostnader der også som i alt annet.
thermal throttling er vel rettet på ti kortene eller tar jeg feil?
Hadde glatt brukt penga på å oppgradere rammen din istedenfor. Med mindre du har noe svært behov for hyperthreading til f.eks modellering/redigering. Ikke strengt tatt at 32GB er nødvendig for folk flest, men 8GB er definitivt på den lave siden igjen.

Da er det også et 32GB kit du kan dra deg med videre inn i neste build eventuelt, tror det er fortsatt en liten stund til DDR4 ikke er standard for hvermansen.
Hva har du av deler i PCen per dags dato?

8gb RAM er lite, er noen større spill som for eksempel just cause 3/4 som vil bruke opp det. 32gb er overkill, har ikle vært borti noe spill eller sim racing som bruker mer en 16gb. Ville heller gått for et 16gb kit som har høyere frekvens og/eller bedre timings enn et 32gb kit hvis du velger å gå ned den veien.

7600k vs 7700k vil ikke gi noe markant løft i ytelse med mindre det er CPU som holder igjen, men det kan gi en mer stabil ytelse. Så det kan være verdt det hvis du merker mye microstuttering eller lignende.

Hva er målet med oppgradering eventuelt? Noen spesielle spill du sliter med? Regner med det er gaming det er snakk om
Sist endret av Vasken; 22. august 2021 kl. 21:36.
Trådstarter
57 2
Det er snakk om i5-7600k til i7-7700K ved kjøp på 1500 kr. Men ser ikke at det gjør så mye forskjell. Ta tenker jeg at å oppgradere ram er bedre? Enn å betale 1500kr for e-8% økning.

Målet er bare å få riggen litt bedre kjører ikke noe avansert spill. Kun csgo og valorant. Men 8 er veldig lite i dag så ram har kanskje vært bedre å legge pengene i

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hva har du av deler i PCen per dags dato?

8gb RAM er lite, er noen større spill som for eksempel just cause 3/4 som vil bruke opp det. 32gb er overkill, har ikle vært borti noe spill eller sim racing som bruker mer en 16gb. Ville heller gått for et 16gb kit som har høyere frekvens og/eller bedre timings enn et 32gb kit hvis du velger å gå ned den veien.

7600k vs 7700k vil ikke gi noe markant løft i ytelse med mindre det er CPU som holder igjen, men det kan gi en mer stabil ytelse. Så det kan være verdt det hvis du merker mye microstuttering eller lignende.

Hva er målet med oppgradering eventuelt? Noen spesielle spill du sliter med? Regner med det er gaming det er snakk om
Vis hele sitatet...

Men svare finner du litt over. Skal kjøpe helt ny rigg NÅR alt er ca litt normalt iforhold til GPU tenker jeg spesielt på. Ny Intel CPU på vei, ryzen kommer vel med noe 6 serie ettervært. Så akkurat nå er det bare å tjona på med den riggen jeg har å gjøre den litt bedre.

Sitat av Brekker Vis innlegg
Hadde glatt brukt penga på å oppgradere rammen din istedenfor. Med mindre du har noe svært behov for hyperthreading til f.eks modellering/redigering. Ikke strengt tatt at 32GB er nødvendig for folk flest, men 8GB er definitivt på den lave siden igjen.

Da er det også et 32GB kit du kan dra deg med videre inn i neste build eventuelt, tror det er fortsatt en liten stund til DDR4 ikke er standard for hvermansen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar😊 er enig i det

i5-7600k, 1060 6gb, 8 GB ram er riggen i dag kort fortalt

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hva har du av deler i PCen per dags dato?

8gb RAM er lite, er noen større spill som for eksempel just cause 3/4 som vil bruke opp det. 32gb er overkill, har ikle vært borti noe spill eller sim racing som bruker mer en 16gb. Ville heller gått for et 16gb kit som har høyere frekvens og/eller bedre timings enn et 32gb kit hvis du velger å gå ned den veien.

7600k vs 7700k vil ikke gi noe markant løft i ytelse med mindre det er CPU som holder igjen, men det kan gi en mer stabil ytelse. Så det kan være verdt det hvis du merker mye microstuttering eller lignende.

Hva er målet med oppgradering eventuelt? Noen spesielle spill du sliter med? Regner med det er gaming det er snakk om
Vis hele sitatet...
Husk at riggen er fra 2017. Hk mitt tåler ikke mye frekvens med har et bra kit på cl14 32GB med den frekvensen hk mitt greier

Det blir g.skill på ny riggen en gang i tiden
Sist endret av rødrev; 22. august 2021 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For spill, som enda i all hovedsak er begrenset av single thread performance så er det praktisk talt ingen forskjell mellom dem. Som andre er inne på så vil du ha mer nytte av mer minne. Jeg vet ikke hvilket hovedkort og hvor mange minnekanaler du har, men det kan være en fordel å fylle alle. Det er også en av grunnene til at det er helt idiotisk å kjøpe hovedkort med 4-16 slots, i motsetning til "server / industri"-hardware så er det stort sett bare en optimal minnekonfigurasjon med konsumerhardware: Alle.
Sist endret av Deezire; 22. august 2021 kl. 22:12.
Du har dual channel memory, så ytelsen er best med to minnebrikker. I en optimal verden så hadde du kun hatt to plasser, så hver brikke fikk sin egen kanal, og da kunne bruke den fulle båndbredden. Når man har flere plasser enn kanaler så er de koblet i serie (grov forenkling, strengt tatt) og da må hvert eneste kall til minnet gjennom alle plassene, selv de som ikke har noe minne i seg. Det gir litt høyere latency og sånt. Men hvorvidt det er noe du vil merke når du spiller stiller jeg meg litt tvilende til. For mer spesialisert hardware vil du ikke få bootet maskinen om du ikke har riktig konfigurasjon siden det er optimalisert for ren ytelse over fleksibilitet.

Det kan derfor være lurt å tenke igjennom hvor mye minne du faktisk trenger og kjøpe et hovedkort hvor du fyller opp alle plassene i fremtiden. Det er gjerne billgere også.
Hvis jeg var i din situasjon, så ville jeg gått for RAM oppgradering isåfall. Ser ikke vitsen med å oppgradere CPU hvis det bare er E-Sport spill det går i, og som tidligere nevnt av Brekker kan du jo bare ta med RAM'n til neste build mest sannsynlig uansett. Tviler på at DDR4 forsvinner over natta selv om DDR5 finnes.
Trådstarter
57 2
Det ble ram gitt ser ikke vitsen å betale 1500 for 5% prosent økning.