Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2840
Lei av å måtte ta hensyn til naboer når jeg skal spille piano. Noen som har erfaring med å bo i mikrohus i Norge? Hvor lett er det å finne steder å være hvor man har strøm og vann?

Finnes det steder å bo med det i Oslo-området?
Har ingen erfaring med tiny house i Norge men kjenner folk som bygger slike i utlandet. De fleste jeg har sett har solcellepaneler og samler regnvann fra taket eller lignende og trenger derfor ikke være tilkoblet.

Er liksom det som er greia. Leve off the grid og når myndighetene puster deg i nakken kan du ta med deg huset til et annet sted.
Trådstarter
Aha, det hørtes jo konge ut.
Man vil jo trenge et sted å plassere huset. Har du vurdert en hytte ?
Finnes jo mange enkle hytter man kan kjøpe som ikke er så langt fra Oslo.
Sitat av dggr Vis innlegg
Man vil jo trenge et sted å plassere huset. Har du vurdert en hytte ?
Finnes jo mange enkle hytter man kan kjøpe som ikke er så langt fra Oslo.
Vis hele sitatet...
Om en bolig er registrert som hytte (eller hva det blir registrert som) så har man vell egentlig ikke lov å bo der permanent?
Må være registrert bosatt et annet sted ja.
Men er vel det samme med microhus?
Det er et helvette om man har fritidseiendom eller hytte som man vil bo på, og noen som ikke ønsker dette melder fra til kommune eller anmelder forholdet. Snakker av erfaring. Fritidsboligen eller hytta må reguleres om til bolig og da er det plutselig helt andre krav.

Det er selvfølgelig mulig, men om feks grunneier eller naboer slår seg vrang kan man risikere å må flytte ut eller betale døgnmulkt.

Anbefaler deg ta kontakt med en entreprenør eller kommunen å hør hvordan reglene er, det varierer sikkert fra kommune til kommune..
Tiny house bevegelsen er ikke kun ting. Noen bygger hus på hjul, andre bygger stasjonært fordi de eier grunn.
Noen bygger om og lever livet sitt i varebiler som den ultimate og mobile tiny house.

En ombygd varebil kan du lett parkere uten å få pes, du vil nok finne ut av hva som er gode plasser å parkere på etterhvert.

Bygger du tiny hus på tilhenger så er det litt mer pes å flytte den, og du kan definitivt ikke stå gateparkert veldig lenge før noen klager på deg.

Hvor mobil ønsker du å være? Hvor mye plass trenger du? Eller trenger du egentlig tiny house? Du kan jo også flytte på landet. For prisen av å bygge deg tiny house kan du helt sikkert finne en ok enebolig på landet. Som du bare kan flytte rett inn i, så kan du pusse opp underveis. Finner du en bolig uten naboer i umiddelbar nærhet kan du spille så høyt du vil når du vil.
Det er prat om forenkling av reglene rundt bygging under 30m2 og i så tilfelle vil det bli vesentlig enklere å bygge ting selv, og bygge noe en får lov til å bo i uten å måtte søke unntak fra tek17 og slikt.

Hadde helt klart prøvd å finne en tomt du eiger og bygge der, om ikke så vil du få ett vanlig verditap på boligen som på en campingvogn og lignende. Det er litt av grunnen til at jeg ikke helt forstår dei som bruker rundt 1M for å kjøpe ett minihus på hjul og tenker at det skal være en god investering.
Ja jo det kan du si rfa, men tror du ikke målet for de fleste er å få en sluttregning som ligger endel sør om 1 million? Har lest et par saker om minihus i norge og såvidt jeg husker landet de på rundt halvparten med litt egeninnsats. Og tomt kan jo kjøpes når økonomien en gang tillater det. Om ts ønsker å bo urbant, i høyskolebyer eller andre pressområder så er det ikke enkelt å få kjøpt en tomt for en ok pris. Og bare tomten hjelper jo ikke. Et minihus eller en camping varebil kan bli et rimeligere alternativ om ikke økonomien tillater egen bolig, for mange som ikke har økonomiske muligheter til å kjøpe er jo alternativet å leie. Og det er jo penger rett ut vinduet. Tror nok de fleste som vurdere slike løsninger gjør det utifra sin økonomiske situasjon. Tungt å komme inn på markedet for de unge om de ikke har foreldre som kan stille opp med EK eller som kausjonist.
Sist endret av _abc_; 12. juli 2021 kl. 23:14.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tiny house bevegelsen er ikke kun ting. Noen bygger hus på hjul, andre bygger stasjonært fordi de eier grunn.
Noen bygger om og lever livet sitt i varebiler som den ultimate og mobile tiny house.
Vis hele sitatet...
"Kan jeg komme på besøk?"

Nei, sorry ass, jeg har service på huset...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja jo det kan du si rfa, men tror du ikke målet for de fleste er å få en sluttregning som ligger endel sør om 1 million? Har lest et par saker om minihus i norge og såvidt jeg husker landet de på rundt halvparten med litt egeninnsats. Og tomt kan jo kjøpes når økonomien en gang tillater det. Om ts ønsker å bo urbant, i høyskolebyer eller andre pressområder så er det ikke enkelt å få kjøpt en tomt for en ok pris. Og bare tomten hjelper jo ikke. Et minihus eller en camping varebil kan bli et rimeligere alternativ om ikke økonomien tillater egen bolig, for mange som ikke har økonomiske muligheter til å kjøpe er jo alternativet å leie. Og det er jo penger rett ut vinduet. Tror nok de fleste som vurdere slike løsninger gjør det utifra sin økonomiske situasjon. Tungt å komme inn på markedet for de unge om de ikke har foreldre som kan stille opp med EK eller som kausjonist.
Vis hele sitatet...

Bygger du selv havner du fint under 500k ja. Bare sett litt på hva som er tilgjengelig av 'nøkkelferdige' og det er det stort sett 850-1M ish.

Det jeg mente var bare at om du plasserer hva som helst på ett tradisjonelt fundament på egen tomt så blir alt veldig mye enklere både i forhold til verditap, lån, forsikring, lov å ha som fast bolig osv.

Hadde jeg vært i 20 årene i dag hadde jeg helt klart prøvd å finne en tomt og bygget noe selv på den. Gjerne noe i 30-45m2 størrelsen siden det gjør prosessen enklere og huset stort nok for det meste om en har en god planløsning.
hvis en bygger et som ikke skal vare i årevis kan bli det veldig billig. Et chassis fra en gammel campingvogn eller biltilhenger, reisverk festet med beslag, tapetser med plast utvendig og fyll på med isolasjon og panel og vips så har du tiny house. Vedovn, dør og vindu finner en billig på finn