Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3145
Hei, for en stund siden spurte en venn av meg å låne penger, fordi ingen sitt ord er hellig var jeg villig til å låne han penger hvis han signerte et gjeldsbrev eneste problemet er at det skulle foregå veldig fort og vi hadde ikke mulighet til å skaffe 2 vitner så jeg har ikke mulighet til å bare kreve det inn uten å gå gjennom retten. Vennen min ligger allerede 2 måneder etter og jeg opplever at han prøver å snike seg unna. Hva er framgangsmåten her? Han har tross alt signert en bindende juridisk avtale. Må jeg ta dette gjennom advokat eller finnes det noe som forliksrådet for å ordne opp i dette her?
Forliksråd > Dom > Staten krever inn pengene på dine vegne (trekkes fra konto).

Denne prosessen tar tid og koster penger, men den som skylder deg pengene blir da også skyldig alle de utgiftene du har ved innkreving, pluss renter.

Eneste problem er at de trekker kun penger fra konto om han har over X penger på konto, så om han er fattig eller kun cash er det hele nytteløst.
Sist endret av fustercluck; 2. juni 2021 kl. 18:32.
Er dette snakk om mye penger? Om dette er små beløp, er det en billig sum for å kvitte seg med dårlige venner! Så gå rettensvei er egentlig håpløst når det er privat, men om det er store beløp type: 100.000 - millioner, da forstår jeg.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Forliksråd > Dom > Staten krever inn pengene på dine vegne (trekkes fra konto).

Denne prosessen tar tid og koster penger, men den som skylder deg pengene blir da også skyldig alle de utgiftene du har ved innkreving, pluss renter.

Eneste problem er at de trekker kun penger fra konto om han har over X penger på konto, så om han er fattig eller kun cash er det hele nytteløst.
Vis hele sitatet...
Han eier egen bolig og har fast jobb
BRAND ∞ STRONG
Hvor mye penger er det snakk om?
Har han barn/samboer/kone som det vil gå utover hvis du knekker en og en finger til han betaler?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor mye penger er det snakk om?
Har han barn/samboer/kone som det vil gå utover hvis du knekker en og en finger til han betaler?
Vis hele sitatet...
20K ish
BRAND ∞ STRONG
Ok.
Kanskje litt drøyt å ødelegge fyren for ett sånt beløp.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor mye penger er det snakk om?
Har han barn/samboer/kone som det vil gå utover hvis du knekker en og en finger til han betaler?
Vis hele sitatet...
Selv om dette er freakforum, så er det allerede en forsvinnende liten andel av forumet som er villig til å gjøre noe så idiotisk og lite gjennomtenkt. Med mindre han henger i et miljø hvor tysting er den største synd, så tror jeg det eneste vold gir deg er en visit av politiet, og noe sier meg at folk i det miljøet ikke skriver gjeldsbrev.
BRAND ∞ STRONG
Har aldri knekt noen ting på noen jeg, men det hender vel at det skjer når folk ikke gjør opp store beløp.
Nå viste det jo seg at det ikke dreide seg om all verden, men de fleste blåser ikke av 20k heller.
Sitat av hernameisari Vis innlegg
Han eier egen bolig og har fast jobb
Vis hele sitatet...
Da vil metoden jeg beskrev over fungere utmerket. Tar noen kvelder papirarbeid, noen måneder venting og koster caca 3000 kr for forliksråd og fogd, men dette får du igjen fra skyldige, og alle beholder alle fingra.
20k er nå ikke så alt for lite heller. Jeg tipper de aller fleste som skriver her ikke kan brenne av 20k når som helst uten problemer.
Det er snakk om tilnærmet en månedslønn - + for de fleste i Norge

Om fyren nekter for å betale tilbake så får du bare ta det med advokat og den veien, men jeg ville sagt det til fyren at du tar det videre om han ikke betaler.. Rett skal være rett, du har vært grei og lånt fyren penger.. betaler han ikke tilbake så tar du det videre
Herregud for noen svar noen har. Følg rådene om advokat og forliksrådet.

Ikke verdt å sone for vold eller få masse erstatningsgjeld for en gjeld på 20k.

Si ifra at du går videre med dette om ikke avbetalings ordningen blir fulgt.
Lite tips er å få en "tilståelse" over melding om at han skylder deg penger, så har du enda mer bevis i saken
jamen yolo da.
luni's Avatar
Har god erfaring med å mase. I alle kanaler. Snapchat, vippskrav, sms og telefaks. Daglig om så er, til de blir så dritt lei av deg at de hoster opp. Neste skritt kan være å true med å poste offentlig på SoMe eller spørre de nærmeste. Det er klart, det er sykt ubehagelig og pinlig, og personen vil nok aldri se trynet ditt igjen etterpå, men... Meh!

Når han i tillegg eier bolig så kunne han mest sannsynlig fått tak i 20k på andre måter enn å utnytte deg.
En annen mulighet er om du kan ta pant i noe løsøre. Gjerne uten at det kan bevises at du tok det, da blir evt anmeldelse lett å henlegge.
Kanskje du kunne prøvd å lage en avbetalings-plan, f. eks 5000,- i måneden. Det kan være at en sånn plan vil gi han et større håp om å kunne betale tilbake. Få tilbake så mye du kan, og aldri lån til samme person igjen.
Sitat av Reko3 Vis innlegg
Herregud for noen svar noen har. Følg rådene om advokat og forliksrådet.

Ikke verdt å sone for vold eller få masse erstatningsgjeld for en gjeld på 20k.

Si ifra at du går videre med dette om ikke avbetalings ordningen blir fulgt.
Lite tips er å få en "tilståelse" over melding om at han skylder deg penger, så har du enda mer bevis i saken
Vis hele sitatet...
Har alerede meldinger hvor han lover å betale tilbake x til en bestemt dato, får se det an