Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3446
Hei.
Jeg driver for tiden og utvikler en norsk nettside som har brukerkontoer. I den sammenheng bruker jeg rammeverket Django, og et authentication system Django-Allauth.
Nå er det slik at her er det kun tillat å bruke epostadresser med ACII format, som gjør at jeg ikke kan registerere brukere som har æ, ø eller å i epost adressen.

Vet dere om dette er et stort problem som MÅ håndteres?

Deadline 27 Mai, og jeg er litt usikker hvor stort dette problemet egentlig er, mtp. prioritering.
Har aldri vært borti et e-postsystem som takler ÆØÅ godt, enten å i det hele tatt ha støtte for det eller å ikke klare å oversette/konvertere skikkelig.
Jeg vil tro at ACE er greia

Kode

Domain Name...............: æøå.no
ACE Domain Name...........: xn--5cab8c.no
ACE Domain Name conv. back: æøå.no
Står litt om det her: http://stackoverflow.com/questions/9...-what-it-means
Sist endret av nudo; 4. april 2016 kl. 12:08.
Takk for svar, da blir det nok heller til at jeg lar det være som det er, også heller ta en titt ved senere annledning dersom det er tid.

Jeg skal sjekke ut ACE, takk for link.
Merk at ACE kun gjelder domenenavnet, dvs det etter @. Selve kontoadressen får du ikke med ø, æ eller å.

Prinsippet her er at du må ikke tillate æ, ø eller å i e-postadressen, da unngår du problemene til du evnt får løst dette med å støtte ACE domener.
Comment3 her har noen greie forslag: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=127399

Iflg det som står der antar jeg at det er slik det er implementert i Thunderbird. Kan sikkert være litt ymse implementert i forskjellige klienter og MTAer...
På generell basis ville jeg ikke gidda å bruke tid på det med mindre jeg var absolutt nødt. Jeg administrerer et system med 30.000 norske brukere, og vi har enda ikke hatt en eneste forespørsel/supportrequest på å støtte det.
Jeg jobbet hos en av de større asp leverandørene i landet, og satt mye med ordrer. Vi opprettet ingen brukere æøå hverken i brukernavn eller epostadresser. Vi hadde heller ingen forespørsler om at noen ønsket seg dette, så vil ikke tro at det kommer til å bli et problem.
Aha, dette var jo gode nyheter! Da blir det nok til at jeg lar det være som det er, ja.
Var redd for at dette måtte høyt opp på lista, så da slipper jeg jo billig unna.

Flott at dere nevnte fra erfaring ute i arbeidslivet, det er gull verdt.