Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2108
Hei. Dette går vel mer under elektro enn elektronikk, men det er vel nært nok til at det kan legges i dette subforumet.

Jeg driver med belysning innen filmproduksjon, og som så mange andre i den bransjen sverger jeg fortsatt til tungsten og tungsten-halogen (quartz) over rene halogen-pærer (sparepærer) og LED (usj og fysj), rett og slett på grunn av den mer pålitelige fargetemperaturen, fargespekteret og hudtonene dette gir. Jeg har selvfølgelig tilgang til tyngre skyts i alt fra 300 til 2000 watt tungsten-lamper og HMI-lamper for dagslys i opptil tosifrede kilowatt, men til såkalte praktikaler (practicals), altså lamper som er del av sett-designet og som vil vises i bildene, ønsker jeg å ha et arsenal av 100-watts tungsten-pærer med dimmere.

Så til selve spørsmålet: hvor i all verden får man tak i lampesokler som er sertifisert for varmen slike pærer medfører på full effekt?

Jeg har saumfart Jula, Clas Ohlson, Elektroimportøren, Ikea og lignende etter slikt, samt lamper hvor man kan plukke ut pæresoklene og benytte etter eget behov, men det meste jeg finner er ikke sertifisert for høyere belastning enn 60 watt. Til nød 75 watt. Det er jo selvfølgelig mulig å smelle 100-watts pærer i disse og heller følge våkent med på dem og bytte ut soklene og ledningene etter hver gangs bruk/hver gang de tar fyr/hver gang de smelter, men det ville vært langt mindre strevsomt om jeg fikk tak i et lass med pæresokler som er bygget for å tåle varmen. Finnes det noe sted hvor slikt kan kjøpes, og da helst fra en mer pålitelig kilde enn kinesiske eBay-varer?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Hvilken sokkel er det på lampene?
Trådstarter
4 0
Oi, det glemte jeg ja. Jeg er i utgangspunktet på leting etter helt vanlig, standard E27-sokkel. Til nød E40 med adapter til E27, men helst ikke.
Trådstarter
4 0
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Keramisk, og ikke bakelitt-ræl – dette er faktisk akkurat det jeg leter etter, og det til fornuftige priser, atpåtil! Med kabler som tåler litt temperatur skal det her faktisk bli riktig så bra. Tusen takk!
Er det fortsatt mulig å få tak i pærer?
Crimea River
Alec's Avatar
Litt Offtopic, men jeg tenkte denne videoen kanskje er interessant for deg og andre som bruker slike lys.
LinusTechTips - LED Lighting for Video - Why we made the switch
Trådstarter
4 0
Sitat av nudo Vis innlegg
Er det fortsatt mulig å få tak i pærer?
Vis hele sitatet...
Jeg har 20 originale Osram 100-watts tungsten-pærer på vei fra eBay. Norske forskrifter forbyr kanskje norske forhandlere å selge de, men de er tilgjengelig i andre land, og det er flust av private lager å kjøpe av. Heldigvis. Såvidt meg bekjent er det heller ikke noe forbud mot at privatpersoner selger de glødelampene de måtte ha.

Produksjon av halogen-tungsten-pærer til profesjonelle lamper helt opp i 24 kW kommer nok heller ikke å gå ut av produksjon med det første, så lenge halogen-, CFL- og LED-teknologi bare fokuserer på lumen per watt og ikke på jevnt fargespektrum og fortsetter med å ha spikes på forskjellige «feile» farger/bølgelengder.
Pr. idag er det kun glødepæren som er forbudt. Det er ikke Norsk lov som har satt forbudet men en internasjonal standard. Dette betyr at firmaer som Osram, Phillips og lignende ikke har lov til å produsere de lenger. Men de får lov til å selge ut eksisterende varelager.

Videre produksjon av disse foregår nå i Kina og kan selges som "spesial" lampe i Norge. Det har vi som leverandører fortsatt lov til å selge. Det vil si lampe som har et annet formål enn lys. F.eks varmelampe.

Halogen og metallhalogen er fortsatt lov, og produseres i like stor grad. Den tradisjonelle glødepæren er blitt erstattet med halogen, eller retrofit LED.

I de nye standardene med LED i front fokuseres det på lumen/watt og LED er pr.idag like effektiv som metallhalogen men vil gå forbi allerede ved neste generasjon.

Trolig vil halogen lyskilden fases ut i neste omgang.


For pris på en sokkel med ledning og plugg ville jeg også tatt kontakt med min lokale elektriker. De får sånt hos grossistene og trenger ikke koste skjorta. Samtidig som man vet at utstyret som er kjøpt er godt nok.

Til filmproduksjon ville jeg vært svært forsiktig med LED! Flimmer er et stort aktuelt problem, og i et samarbeid jeg har med NRK om dagen er gode LED drivere svært aktuelt for flimmerfri produksjon. Og flimmerfrie er de færreste av drivere idag som blir brukt idag.
Sitat av Alec Vis innlegg
Litt Offtopic, men jeg tenkte denne videoen kanskje er interessant for deg og andre som bruker slike lys.
LinusTechTips - LED Lighting for Video - Why we made the switch
Vis hele sitatet...
Legg merke til at de sammenligner 3 forskjellige typer LED, og i så måte unnlater å sammenligne med ekte lys.

Akkurat slik som om man er interessert i å filme for å få fram farger benyttes analogt kamera; ala panavision, ikke digitale kamera. Som eksempel av nyere dato kan nevnes Hateful Eight https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Panavision_70
Sist endret av nudo; 24. mars 2016 kl. 07:03.