Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3589
Hei freak

har det siste halvåret drukket endel alkohol pga pissekontrakt...

har merket de siste månedene at jeg tenker på alkohol ofte, har lyst til å drikke hele tiden og gleder meg til når jeg skal drikke, om jeg har en Lørdag hvor jeg ikke drikker så blir jeg deprimert. har som en regel for meg selv at jeg ikke skal drikke alene, men har ikke alltid klart å holde dette, liker ofte å ha litt drikke på dagen om jeg jobber kveld. familien min har hatt mange alkoholikere og hører det kan være arvelig, men syntes det hørtes litt spesielt ut

er dette noe å bekymre seg over?
jeg hadde i alle fall bekymret meg(og kuttet ned drikkingen litt) om jeg var i den situasjonen du beskriver.
Du blir vel ikke deprimert av å ikke drikke en lørdag. Du blir nedstemt men ikke deprimert? Depresjon pågår over lang tid. Å ha en dårlig dag er ikke det samme som å være deprimert. Når det er slik at du tenker på alkohol, drikker på dagen om du skal jobbe kveld og du egentlig går og teller dager til din neste rus da vil jeg si at du nok nærmer deg faresonen. Hvordan funker det å møte på jobb på kveldstid når du har drukket på dagtid? For de aller fleste av oss så er det ikke greit å møte på jobb i rus. Men det virker som det er helt ok for deg. Da føler jeg du strekker strikken vel langt for hva du tillater deg i forhold til alkohol og det er i mine øyne faresignaler.

Ta et en måned helt nykter, eller kanskje to. Du trenger ikke sitte hjemme å ha det kjipt selv om du ikke drikker. Gå ut med venner, gjør vanlige ting. Bare uten rus.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
"Se så bra det fungerer med urin-kontrakt!"

Jeg måtte bare, men jeg forstår deg og situasjonen din. Har flere bekjente i lignende situasjoner. Eneste forskjellen er vel at du faktisk er skeptisk til inntaket ditt. Det er jo bra.

Jeg ser bare et svar, fordi det er dette svaret som jeg har sett fungert: Bytt ut alkoholen en kveld med en annen aktivitet. BOOM.

Vet om folk som har blitt kvitt hverdagsdranking av å stelle fjøs fks.
Slik jeg forstår deg så har du allerede tenkt på drikkingen som et problem. Og det er jo et lite varsel i seg selv. Jeg har vært i akkurat samme situasjon, men byttet til cannabis isteden ettersom jeg MÅ ha et eller annet for å roe ned. Du bør jo vurdere å ta deg selv i nakken og gi leveren og kroppen et pusterom. Hørt abstinensene er jævlige, og du vil vel ikke erfare de? Tenk godt gjennom hva du vil og snakk med legen din dersom du opplever å være deprimert/nedstemt over tid. God helg
familien min har hatt mange alkoholikere og hører det kan være arvelig, men syntes det hørtes litt spesielt ut
Vis hele sitatet...
Alkoholisme er svært arvelig, sannsynligheten stiger markant om man har en eller flere i familien som også har det.

http://forskning.no/alkohol-og-narko...rosent-arvelig
http://www.nrk.no/livsstil/alkoholis...-arv-1.7675817
For min del så tror jeg lite på gener. Jeg tror på at miljøet vi er født inn i, påvirker oss i stor grad, og at miljøene vi velger å befinne oss med er det som i aller størst grad styrer våre liv. På den alternative siden, så tror jeg også på at de astrologiske stjernetegnene vi er født med, er med på å styre harmonier og disharmonier blant våre bekjentskaper. Men det er bare min personlige mening, ikke noe jeg vil prakke på andre.

Jeg tror faktisk ikke at du er "genetisk arvelig" mer disponert til å bli "alkoholiker" enn noen annen vanlig person. Jeg tror at du som enkeltperson bestemmer absolutt alle valg i dine liv, og at absolutt alle menneskelige innflytelser i dine liv er det som i aller størst grad bestemmer hva du gjør med deg selv. Om jeg var en person med alle verdens penger, med verdens beste psykologiske støttenettverk rundt meg, og du kom og spurte meg om hjelp, og jeg gav det alt det du ba om - så selvfølgelig hadde du fått til det du hadde villet.

Tror du verdens største utøvere og forretningsfolk opererer uten et støttenettverk rundt seg?? Å nei... vi er mennesker. Det er ingen som tar over verden uten en hær under seg. Ikke tro at du klarer dèt. Du må søke hjelp. Psykologer hjelper selv de beste i verden til å få det beste ut av seg. Det er ikke bare noe de "galeste" i samfunnet innvilger seg med, det er en misoppfatning.

Ønsker deg det beste.
Vel det blir den evige arv eller miljø igjen. Hvorfor drikker Jeppe?
Er det gener som gjør at enkelte er mer disponert for avhengighet? Mange forskere og undersøkelser tyder på det. Men vel så viktig er kanskje å dra inn miljø. Er man vokst opp med foreldre og slektninger som har alkoholiker tendenser og drikker langt mer og oftere enn hva som er vanlig så skal en ikke se bort fra at en tar med seg disse holdningene og selv får en litt vridd oppfattelse av hva som er normalt inntak.

Legg da til at vi ikke kan utelukke at genene faktisk også kan påvirke avhengighet så tror jeg sjansene er langt større for at de med alkoholikere i nær familie har en langt større sjanse for å ramle utpå. Derfor tror jeg de som vet de er disponerte - enten gjennom arv eller miljø er bevist på det og forsøker å få inn sunne holdninger i omgang med rusmidler.

Rus er gøy la oss være enig om det. Men alt med måte. Det er ikke gøy å vite at ferien nærmer seg slutten om en har vært drita hele ferien. Og i ærlighetens navn så har sikkert ikke alle dagene på fylla vært like morsomme.
K93
K93's Avatar
Trådstarter
Sitat av paragone Vis innlegg
jeg hadde i alle fall bekymret meg(og kuttet ned drikkingen litt) om jeg var i den situasjonen du beskriver.
Vis hele sitatet...
Nedstemt er et bedre ord ja
Sitat av Arne_J Vis innlegg
For min del så tror jeg lite på gener. Jeg tror på at miljøet vi er født inn i, påvirker oss i stor grad, og at miljøene vi velger å befinne oss med er det som i aller størst grad styrer våre liv. På den alternative siden, så tror jeg også på at de astrologiske stjernetegnene vi er født med, er med på å styre harmonier og disharmonier blant våre bekjentskaper. Men det er bare min personlige mening, ikke noe jeg vil prakke på andre.

Jeg tror faktisk ikke at du er "genetisk arvelig" mer disponert til å bli "alkoholiker" enn noen annen vanlig person. Jeg tror at du som enkeltperson bestemmer absolutt alle valg i dine liv, og at absolutt alle menneskelige innflytelser i dine liv er det som i aller størst grad bestemmer hva du gjør med deg selv. Om jeg var en person med alle verdens penger, med verdens beste psykologiske støttenettverk rundt meg, og du kom og spurte meg om hjelp, og jeg gav det alt det du ba om - så selvfølgelig hadde du fått til det du hadde villet.

Tror du verdens største utøvere og forretningsfolk opererer uten et støttenettverk rundt seg?? Å nei... vi er mennesker. Det er ingen som tar over verden uten en hær under seg. Ikke tro at du klarer dèt. Du må søke hjelp. Psykologer hjelper selv de beste i verden til å få det beste ut av seg. Det er ikke bare noe de "galeste" i samfunnet innvilger seg med, det er en misoppfatning.

Ønsker deg det beste.
Vis hele sitatet...
For å sitere Neil deGrasse Tyson; "The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it".

Det er ikke å komme unna at en predisposisjon for avhengighetsutvikling i stor grad er genetisk mediert. Familie-, adopsjons- og tvillingstudier viser konsistent at risikoen for å utvikle avhengighet er proporsjonal med grad av genetisk slektskap til personer med avhengighet. Heritabilitetskoeffisientene pleier å ligge mellom 0.5 og 0.8, noe som antyder en betydelig genetisk komponent.

Når det gjelder spesifikke gener har man funnet at en allelisk variant av D2 dopaminreseptor-genet har høyere forekomst blant avhengige. Denne genvarianten koder for reseptortettheten av D2-reseptoren for dopamin i flere deler av hjernen som er involvert i belønning og motivasjon. Spesielt høy forekomst av denne reseptoren finner man i ventral striatum, en fylogenetisk gammel del av hjernen som antas å underligge de belønnende aspektene av å innta psykoaktive stoffer. Interessant nok så har man også funnet en sammenheng mellom den avhengighetskoblede varianten av dette genet og overvekt. Så en rimelig antagelse er at dette genet er involvert i hvordan man responderer på belønnende stimuli. Det kan se ut til at personer med lavere reseptortetthet av D2-reseptoren har større problemer med selvregulering. Antageligvis fordi de trenger mer intense stimuli for å nå det samme nivået av tilfredshet som en person med høyere tetthet av denne reseptoren.

Når det gjelder din neglekt av gener og overvekting av miljøets rolle, så må jeg bare spørre; hva tror du medierer miljøets effekt? Det sier seg selv at miljøets effekt på psykologiske variabler medieres av hjernen. Og den nevrale arkitekturen som prosesserer input fra miljøet er formet gjennom flere hundretusen år av naturlig seleksjon. Hjernen kommer ikke til verden som en blank tavle, som er klar til å skrives på av miljøet. Den inneholder allerede atferdsprogrammer som styrer hvordan bestemte klasser av hendelser i miljøet tolkes. Disse evolusjonære atferdsprogrammene kodes for av gener. Har du noen gang tenkt over hvorfor ikke alle spedbarn oppfører seg helt likt? Dersom de kom til verden med blanke tavler hadde det ikke vært mye rom for varians i hvordan de oppfører seg.

Når det er sagt så er det klart at miljøet spiller en stor rolle. Arv-miljø-diskusjonen er egentlig en falsk dikotomi. Selv om gener styrer hvordan man responderer på hendelser, så kan erfaringer styre hvilke gener som slås på og av, noe som har konsekvenser for proteinsyntese, som igjen virker inn på hvordan miljøet oppfattes. Det er en kontinuerlig interaksjon.

Og til slutt, for å svare på TS. Når man kommer til det punktet hvor man lurer på om man har et alkoholproblem, så har man som regel det. Det gjelder å finne substitutt-aktiviteter som kan erstatte alkoholkonsumet. Det er en vanskelig situasjon å være i, fordi når et rusmiddel tar opp så mye kognitiv kapasitet at alt handler om den neste gangen man skal innta det, så kommer ønsket om å bruke stoffet til å overstyre alle andre aktiviteter mht. subjektiv verdi. Dermed er det ingen enkel løsning her. Jeg vil anbefale deg å legge en plan for hvor mye du selv synes du kan tillate deg å drikke og gjøre så godt du kan for å overholde den. Kanskje sette opp noen selvforsterkende prinsipper, hvor du belønner deg selv om du klarer følge planen. Til syvende og sist blir det en øvelse i selvdisiplin om du velger å gjøre alvor av å kutte ned på alkoholkonsumet. Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
K93
K93's Avatar
Trådstarter
da har jeg vært endel hos legen og på sykehuset for å ta litt tester. mistet følelse i ben og armer etter en kveld med mye alkohol for 3 uker siden. legene trodde først dette kunne være MS men nå ser det ut som at alkoholen har skadet noe nerver... har ikke drukket siden da og tviler jeg ikke kommer til å gjøre det på en god stund.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Så bra, vær snill med deg selv og spis god mat hvis du har appetitt. Aldri så galt at det ikke er godt for noe
Det er bra det gikk "greit" .. Godt å høre du har lært av hendelsen. Ikke bra når det går permanent utover din helse.

Amygdaloid: Mye gode poeng der. Så ikke svaret før nå. Jeg tror på vitenskap, men jeg tror absolutt like mye, kanskje litt mer, på at miljøene man har rundt seg har litt mer å si. Hvis man nektes muligheten, så kan det ikke skje.
Sist endret av Oro; 22. mai 2015 kl. 20:55.
Spør legen din om hjelp, å spør om å få prøve en medisin som heter Selincro.
Er en pille som skal minske alkohol lysten/inntaket ditt.
Har prøvd det litt selv på avrusning, da fikk jeg det sammen med valium osv. for å unngå noe av abstinensene, ble ovverasket da dette funket for meg, prøvde litt på egenhånd hjemme også men det varte ikke så lenge.
Har drukket dagelig i over 10 år, så er rett og slett for glad i alkoholen.
Dette er heller ikke noe som kan sammenlignes med Antabus feks. da man ikke blir styggdårlig av Selincro.

Har ikke tid til å skrive så mye mer, men du kan joi sjekke ut et par linker jeg legger ved.
Lykke til hvertfall, unner ingen det helvete der, alt med måte så går det bra, men lettere sagt enn gjort!

http://no.wikipedia.org/wiki/Selincro

http://felleskatalogen.no/medisin/se...undbeck-580314

http://legemiddelverket.no/Nyheter/A...-Selincro.aspx