Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6862
Hei

Ble for rundt 4mnd siden tatt av politiet for å røyke for noen måneder siden og skal i avhør med mor og far til uka. Vet jeg kommer til å bli servert endel bs og piss i det avhøret men det er vanskelig for meg å avgjøre om jeg skal gå på ruskontrakt eller bare ta bota.

Føler det er lite vits med ruskontrakt da jeg ikke er særlig innstilt på å slutte, særlig pga sommerferien som blir fantastisk. En annen grunn til at jeg ikke har noe særlig lyst til å gå på ruskontrakt er at det jeg ikke gjenvinner muligheten til å bli politi eller få jobb/utdanning i forsvaret, noe jeg forsåvidt aldri hadde planer om heller. Har heller ikke noe særlig problem med å betale en bot, mye bedre å betale den nå å bli ferdig med hele greia enn å stryke første prøve. Foreldrene mine mener jeg bør ta denne ruskontrakten men jeg vet at valget er opp til meg, blir kanskje litt gjennoplivet mistanke men en positiv prøve er 100% bust. Forøvrig så er også deilig å slippe stresset med å alltid under 24 timer forvarsel kunne trappe opp på helsestasjon med ren urin.

Det jeg lurer på er andre fordeler/ulemper med ruskontrakt og bot.
Ruskontrakt er jævlig stress, men du blir å spare en del penger da du slipper å kjøpe knarshkk. Utfallet kan dog bli at du ikke får ta lappen før du har levert 1 års rene prøver, da er det lurt å gjennomføre det. Om ikke ville jeg tatt bota. Dopet kan du jo legge på hylla en stund, iallefall til du har flyttet fra mor og far
Sist endret av nattenssønner; 11. mai 2014 kl. 19:13.
Bare tull med ruskontrakt! ta heller boten, havner like forbanna på rullebladet uansett!

Ikke vært alt stresset, og skulle du også ta deg noen blås imellom prøvene så er det bare et tankestress på om det blir positivt eller ikke.

Men, skaper dette problemer med familien hjemme, så er det ikke vært å heller røyke det året. Du bør klare det fint uten.


blei selv tatt 2 uker før jeg blei 18, va da så dum at jeg gikk med på kontrakten, noe som bare var stress.

Hadde da sagt om førerkort, og hadde fått oppkjøringsdato så vegvesenet hadde ikke opdatert databasen demmes, slik at det blei ikke noe problem med lappen.

Men de vil kreve at du kan dokumentere at du har pisset reint i 1 år for å få lappen. Å vist det er noe du tenker på å ta, så er det like greit å begynne først som sist på det.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Prøv det her
Ikke så vanskelig selv.
Vis hele sitatet...
TS lurer ikke på hva en ruskontrakt er, men fordeler og ulemper med å velge ruskontrakt over bot.

Til TS, hvis du velger ruskontrakt er det fortsatt mulig å røyke, men du må begrense deg til et par ganger i måneden. Jeg kjenner flere som har kommet seg gjennom ett år på denne måten, og som nattenssønner sier så sparer du jo veldig mye penger på det (+ at du slipper å betale boten).
Hvis du velger ruskontrakt blir du også en del av statistikken over de stakkars rusavhengige ungdommene som trenger hjelp ut av rushelvete.
Muller420's Avatar
Trådstarter
12 5
Sitat av Tardendy Vis innlegg
Bare tull med ruskontrakt! ta heller boten, havner like forbanna på rullebladet uansett!

Ikke vært alt stresset, og skulle du også ta deg noen blås imellom prøvene så er det bare et tankestress på om det blir positivt eller ikke.

Men, skaper dette problemer med familien hjemme, så er det ikke vært å heller røyke det året. Du bør klare det fint uten.


blei selv tatt 2 uker før jeg blei 18, va da så dum at jeg gikk med på kontrakten, noe som bare var stress.

Hadde da sagt om førerkort, og hadde fått oppkjøringsdato så vegvesenet hadde ikke opdatert databasen demmes, slik at det blei ikke noe problem med lappen.

Men de vil kreve at du kan dokumentere at du har pisset reint i 1 år for å få lappen. Å vist det er noe du tenker på å ta, så er det like greit å begynne først som sist på det.
Vis hele sitatet...

Er 16 og har gyldig vandelsattest en liten stund til så er ikke før om halvannet år jeg skal kjøre opp til bil, skal spørre de om de kan si noe om hvilke konsekvenser det at jeg sier nei til ruskontrakt har på politiet sin vurdering av min edruelighet, men forventer egentlig bare noe svada som "Hvis du ikke godtar dette kan det godt hende du ikke får lappen", dog tror jeg også det er en smule verre om jeg failer på ruskontrakten.
Sitat av Muller420 Vis innlegg
Er 16 og har gyldig vandelsattest en liten stund til så er ikke før om halvannet år jeg skal kjøre opp til bil, skal spørre de om de kan si noe om hvilke konsekvenser det at jeg sier nei til ruskontrakt har på politiet sin vurdering av min edruelighet, men forventer egentlig bare noe svada som "Hvis du ikke godtar dette kan det godt hende du ikke får lappen", dog tror jeg også det er en smule verre om jeg failer på ruskontrakten.
Vis hele sitatet...
Politiet kan ikke si noe om at du ikke får lappen hvis du ikke tar kontrakten. Det er en jurist som ordner det. Det du må tenke over er at du er veldig ung og da blir det plutselig mye verre mtp førerkort. Jeg var eldre enn deg da jeg ble tatt. Fikk da tilbud om ruskontrakt i 1 år uten mulighet til å ta lappen før den var gjennomført.

Om du takker ja til ruskontrakten og failer på den blir du å må bøte for den første gangen du ble tatt + den gangen du røyket under kontrakten... Stor bot.
Sist endret av nattenssønner; 11. mai 2014 kl. 19:35.
Muller420's Avatar
Trådstarter
12 5
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Politiet kan ikke si noe om at du ikke får lappen hvis du ikke tar kontrakten. Det er en jurist som ordner det. Det du må tenke over er at du er veldig ung og da blir det plutselig mye verre mtp førerkort. Jeg var eldre enn deg da jeg ble tatt. Fikk da tilbud om ruskontrakt i 1 år uten mulighet til å ta lappen før den var gjennomført.

Om du takker ja til ruskontrakten og failer på den blir du å må bøte for den første gangen du ble tatt + den gangen du røyket under kontrakten... Stor bot.
Vis hele sitatet...
Har allerede lappen og holder på med lett mc, skal kjøre opp neste mnd men regner med at det ikke blir noe problem. Gleder meg forsåvidt til å se trynet til hu kjerringa hvis jeg takker nei.
Om trådstarter har noen interesse overhodet for å opprettholde et noenlunde godt forhold til foreldrene sine, så velger han ruskontrakten. Sett at foreldrene dine ikke er new-age inspirerte og faktisk kan tolerere at du røyker.

Jeg var igjennom det samme når jeg var 16/17 år, ble endog ikke tatt av politiet men oppdaget av egne foreldre. Det var ganske lett å se hvilket inntrykk det gjorde på dem, spesielt stakkars mor (på den reaksjonen jeg fikk fra henne skulle en trodd det gjaldt heroin).

Det gikk noen måneder med pisseprøver, og de følte nok at jeg gjorde en innsats for å slutte. Én av prøvene var positiv, men da dro jeg bare den regla atte "var på en fest, bla bla, full og dårlig dømmekraft" etc, så det var tilgivelig i deres øyne.

Jeg røyker fortsatt, 21 år. Har vært litt mer reflektert og forsiktig rundt bruken i ettertid, men det finnes altså ingen grunn til å slutte å røyke for noen som har et sunt forhold til rusen.

TL;DR: Jeg stemmer for ruskontrakt.
Sist endret av thecakeisalie; 11. mai 2014 kl. 22:24.
Du har allerede lappen? Med andre ord du er 18? Hvorfor skal foreldrene dine være med deg på avhør?
Sitat av Picard Vis innlegg
Du har allerede lappen? Med andre ord du er 18? Hvorfor skal foreldrene dine være med deg på avhør?
Vis hele sitatet...
Han er 16 og har scooter lappen regner jeg med
Jeg ble tatt etter fylte 18. Startet med bekymringsmelding fra en anonym til barnevernet, som så ble sendt til foreldre. Foreldre hadde sterk mistanke til at jeg og fosterbror røyket, men valgte å ikke gjøre noe med det, annet enn å prate til oss en gang i blandt om det. Men når brevet kom følte deg seg presset til å gjøre noe med det, og det ble da til at både jeg og broren min valgte å gå på ruskontrakt, selv om vi ikke var "busta" med beviser enda. De første pissetestene viste så klart positivt, men dette gjorde ikke noe forskjell for oss, siden vi hadde medvillig gått med på det eller noe

Så var jeg så dum og ble busta i et kjøp 2 mnd senere, og fikk da valget mellom å få bot, eller å inngå en ny ruskontrakt. (Frivillige ruskontrakten var på 8mnd, men den "tvungede" ruskontrakten var på 6mnd, så det utgjorde ingen forskjell for min del). Jeg ble fortalt av politiet at lappen ville bli utsatt 1 år, men han jeg gikk på pissing hos var en grei kar, og sa dette som regel bare var bullshit )

Men til saken, han karen på pissinga sa at ruskontrakt ikke vil være på noe rulleblad eller lignende, men en bot vil være det. Hvertfall i min sak, sa han.
Jeg vet heller ikke om jeg faktisk har fått noe på rullebladet eller ikke, men dette var hvertfall det som skjedde med meg.

(Beklager rotete innlegg)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg gikk på ruskontrakt for noen år siden og om du ikke er innstillt på å slutte tror jeg du bare kan drite i det. Veldig mye stress med å måtte komme ned på stasjonen å avlegge prøve, og for meg var til nesten helt umulig å få ut noe som helst. Så om du har planlagt å røyke i sommer anbefaler jeg deg å ta bota.