Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1631
Hei

Etter mye diskusjon med en bekjent ang om det er skygger på sol overflaten. Så ble vi uengie, jeg mener at det kan oppstå skygge på sol overflaten med tanke på solar flares som bryter lysen til andre stjerner. Er jeg på tynn is og tenker helt feil?

Er det noen som har noen teorier ang dette?
Jeg har faktisk prata med noen om akkurat det samme, og etter nøye research kom jeg frem til at det ikke er mulig med skygge på sol overflaten.
Sitat av uk187 Vis innlegg
Jeg har faktisk prata med noen om akkurat det samme, og etter nøye research kom jeg frem til at det ikke er mulig med skygge på sol overflaten.
Vis hele sitatet...
Kilde? På hvilke grunnlag sier du dette, utennom om " nøye research"?
Ettersom solen er et tilnærmet svart legeme, finnes det ikke skygger på den i normal forstand. Alt lys blir absorbert.

http://no.wikipedia.org/wiki/Svart_legeme
Først må man definere hva skygge er før man kan si om det er mer eller mindre av det et sted. Hvis skygge bare er det samme som mindre lys et sted enn et annet vil det jo logisk nok være mørkere, og dermed også skygge på solflekkene.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Først må man definere hva skygge er før man kan si om det er mer eller mindre av det et sted. Hvis skygge bare er det samme som mindre lys et sted enn et annet vil det jo logisk nok være mørkere, og dermed også skygge på solflekkene.
Vis hele sitatet...
I sammenhenget her definerte vi skygge som mørkere områder enn resten av overfalten som ikke oppstår av solflekker men av lys fra andre stjerner som skaper en evt skygge!
Slik jeg ser det, er det ikke mulig å lage skygger på sola, ettersom sola lyser selv. Vis et såkalt solar flare bryter lyset til en annen stjerne, så vil likevell baksiden på solar flaret som peker mot sola, lyse opp solområdet. Dessuten lyser jo også punktet hvor man tenker skyggen skal komme, noe som gjør det teoretisk umulig å lage skygge.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Definisjonen på skygge vil jeg si er et område, som blokkeres av et objekt, og får derfor ikke lys.
Siden det er sola som lager dette lyset, vil jeg tro at det ikke er mulig at det er skygge på sola.
Idiotisk spørsmål.
Disse solar flarsene blokkerer jo lys fra andre stjerner, men det er så lite at det ikke er målbart.
Når det er stjerneklart om natten på jorden vil det jo dannes en ubetydelig skygge under noe som dekker himmelen.
Sist endret av henrikxt; 29. desember 2009 kl. 18:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
sola tiltrekker seg ikke lys, den lager lyset. objekter reflekterer lyset så vi kan se det. En wolfram tråd i ei pære gjør det samme, det er ikke skygge på den heller. Lyskilden skaper skyggene ikkesant.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
sola tiltrekker seg ikke lys, den lager lyset. objekter reflekterer lyset så vi kan se det. En wolfram tråd i ei pære gjør det samme, det er ikke skygge på den heller. Lyskilden skaper skyggene ikkesant.
Vis hele sitatet...
Noe lyser mer enn andre ting. Sola er ikke uendelig lyssterk. Du kan utmerket fint lage skygge på en 40W lyspære ved bruk av sterkere lyskilder. Nå er selvsagt dette rent teoretisk, jeg tror neppe at noen av de synlige skyggene på sola skyldes særlig annet enn sola selv.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Noe lyser mer enn andre ting. Sola er ikke uendelig lyssterk. Du kan utmerket fint lage skygge på en 40W lyspære ved bruk av sterkere lyskilder. Nå er selvsagt dette rent teoretisk, jeg tror neppe at noen av de synlige skyggene på sola skyldes særlig annet enn sola selv.
Vis hele sitatet...
Det er klart, men jeg tenkte slik at solen på en måte er det lyseste der ute, at det ikke er noe lys som burde overgå den liksom, hvertfall ikke i nær krets. Det blir skygge på pæra, men den er jo ikke selve kilden da, jeg tror nok ikke at du vil se skygge (om du hadde hatt et brett med wolfram engang), og satt sterkere lys til å treffe den. Fordi det er så jevnt utspredning med lys

typo++
Sist endret av Totskalle; 11. januar 2010 kl. 23:30.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det er klart, men jeg tenkte slik at solen på en måte er det lyseste der ute, at det ikke er noe lys som burde overgå den liksom, hvertfall ikke i nær krets. Det blir skygge på pæra, men den er jo ikke selve kilden da, jeg tror nok ikke at du vil se skygge (om du hadde hatt et brett med wolfram engang), og satt sterkere lys til å treffe den. Fordi det er så jevnt utspredning med lys

typo++
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Det samme kan jo sies om slike tynne vegger som strippere danser bak, slik at kun konturene synes. Disse "lyser" jo også, og er lett å lage skygge på "andre veien". For å trekke en parallell til glasskapselen i en lyspære. Hvis du mener om det går an å lage skygge på rent lys, så vet jeg ikke. Solen brenner jo, og det er hydrogen og helium og så videre og så videre, som emitterer lysfotoner og pjatt pjatt. Dette er jo stoffer som sender ut lys. Det går an å lage skygge på stoffene, men om det går an å lage skygge på selve lyset, som består av elektromagnetisk stråling og partikler, det blir for mye for mitt hode å avgjøre. Jeg tør ikke å tippe engang.
Om du tenker på solar flare som en skygge, så kommer det som Meitemark sier an på hva du regner som en skygge. Det er her to muligheter: 1. en skygge er et område med mørkere farger (som i f.eks et maleri). 2. en skygge er mørket som lages av et objekt, og denne mørke siden er på motsatt side av lyskilden.

Utifra def. 1. så er det en skygge. For grunnen til at solflekker er mørkere er bare fordi de har mindre varmer og sender ut mye mindre lys/energi enn resten av sola.
Utifra def. 2. kan ikke sola ha noen skygge, med mindre noe ekstraordinært skulle skje.
Sum a sumarum, selv om man hadde hatt en ny stjerne stående ved siden av sola, så ville den ikke laget skygge ifølge def. 1 eller 2, den ville rett og slett bare "overlyse" sola, om det er et ord.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Om du tenker på solar flare som en skygge, så kommer det som Meitemark sier an på hva du regner som en skygge. Det er her to muligheter: 1. en skygge er et område med mørkere farger (som i f.eks et maleri). 2. en skygge er mørket som lages av et objekt, og denne mørke siden er på motsatt side av lyskilden.

Utifra def. 1. så er det en skygge. For grunnen til at solflekker er mørkere er bare fordi de har mindre varmer og sender ut mye mindre lys/energi enn resten av sola.
Utifra def. 2. kan ikke sola ha noen skygge, med mindre noe ekstraordinært skulle skje.
Sum a sumarum, selv om man hadde hatt en ny stjerne stående ved siden av sola, så ville den ikke laget skygge ifølge def. 1 eller 2, den ville rett og slett bare "overlyse" sola, om det er et ord.
Vis hele sitatet...
Det jeg fikk ut av de to øvrige postene var da at sola ikke har skyggernettop pga sånn som du forklarer i def1, fordi def2 som du og sier ikke er mulig på sola slik somvi kjenner den
Sitat av Xasma Vis innlegg
2. en skygge er mørket som lages av et objekt, og denne mørke siden er på motsatt side av lyskilden.
[...]Sum a sumarum, selv om man hadde hatt en ny stjerne stående ved siden av sola, så ville den ikke laget skygge ifølge def. 1 eller 2, den ville rett og slett bare "overlyse" sola, om det er et ord.
Vis hele sitatet...
Så er det jo dette her at det ikke er noe som heter mørke, på samme måte som det ikke er noe som heter kulde. Det er bare mindre lys/varme, alt etter som.

Sola lyser selv, og den lyser sterkt, men i forhold til mange andre ting lyser den ikke så sterkt. Hvis man, på det helt teoretiske plan, selvfølgelig, hadde konsentrert lyset fra en ultrasterk stjerne gjennom en enorm linse og lyst på solen så den ble ENDA lysere. Så satte man et objekt i veien, slik at et område på solen ble skjermet fra den nye, sterke lyskilden. Dette vil bli sett på som en relativt veldig mørk flekk. Er ikke dette en skygge? Selv om den lyser like sterkt som den solen vi synes lyser så sterkt.
Men som tidligere nevnt, vil man ikke se forskjell på disse to områdene av solen, siden den absorberer alt lys. (Gitt at sola er et svart legeme.)

Det er en mulighet for at området blir mørkere, men da er det fordi den tilførte energien gjør at sola sender ut mer lys i de belyste områdene.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så er det jo dette her at det ikke er noe som heter mørke, på samme måte som det ikke er noe som heter kulde. Det er bare mindre lys/varme, alt etter som.

Sola lyser selv, og den lyser sterkt, men i forhold til mange andre ting lyser den ikke så sterkt. Hvis man, på det helt teoretiske plan, selvfølgelig, hadde konsentrert lyset fra en ultrasterk stjerne gjennom en enorm linse og lyst på solen så den ble ENDA lysere. Så satte man et objekt i veien, slik at et område på solen ble skjermet fra den nye, sterke lyskilden. Dette vil bli sett på som en relativt veldig mørk flekk. Er ikke dette en skygge? Selv om den lyser like sterkt som den solen vi synes lyser så sterkt.
Vis hele sitatet...
Lykke til joda tror det men... Jeg tenkte mer naturlig, og da stemmer det at sola er skyggefri
Ja, dersom spørsmålet var om det praktisk sett kom til å skje, i løpet av et par hundre millioner år i alle fall, at noen ytre gjenstander lager skygger på vår sol, så tror jeg nok svaret er et rungende nei over hele linja.