Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2477
Jeg har alltid likt norsk folketro og er en stor tilhenger av den norske fortellertradisjonen. Dessverre er dette noe som kommer til å dø ut om ingen tar fatt i det.
Derfor lurte jeg på om det er noen her på forumet som har en historie fra hjemstedet sitt. Jeg driver å skriver på en bok om emnet, og som skal omhandle de tingene som opp igjennom årene er blitt fortalt av Sagn, Myter, Legender osv, i Norge.
Hvis du har en historie så skriv også gjerne hvor i Norge du kommer fra. boken skal nemlig deles inn i kapitler etter fylker.
Tromsø:

På tromsøya er det et vann kalt rundvannet.
I andre verdenskrig patruljerte norske soldater området.
De gikk på skift, enten to og to, eller alene...
En vinter gikk en av soldatene alene, foruten hunden sin, rifla og lykta...
Etter en stund hørtes et brak, og en del bjeffing.
Men de andre soldatene fant verken medsoldaten, hunden, rifla eller lykta...
Man antok at soldaten hadde gått gjennom isen.
Men i flere år etterpå, ved vinterstid, kan man se en lykt som blafrer rundt vannet, og høre en hund bjeffe.

Rar intern historie, sikkert ikke helt nøyaktig gjenfortalt heller... Men det er den mest interne historia fra Tromsø jeg veit om...
Sist endret av Turbolego; 8. august 2007 kl. 18:00.
Ministry of Love
sptz's Avatar
norske soldater om patruljerte et område i tromsø under andre verdenskrig? Det er en utrolig dårlig røverhistorie! Du kan jo sjekke hvor mange norske soldater det var i tromsø under andre verdenskrig ved en høvelig anledning
Sitat av spetznaz
norske soldater om patruljerte et område i tromsø under andre verdenskrig? Det er en utrolig dårlig røverhistorie! Du kan jo sjekke hvor mange norske soldater det var i tromsø under andre verdenskrig ved en høvelig anledning
Vis hele sitatet...
9 april så ble 50 tonn gull lastet over på lastebiler og kjørt nordover til Lillehammer for å hindre at tyskerne fikk tak i det. Der ble det lastet over på jernbanevogner og fraktet til Åndalsnes. Der ble noe lastet over på et britisk skip, mens resten ble fraktet til Molde hvor det ble losset over på noen fiskerskøyter. Disse skøytene dro nordover til Tromsø hvor gullbeholdningen ble lastet over på et britisk krigsskip .
Vis hele sitatet...
Otto Ruge flyttet sitt hovedkvarter til Målselv for å være med i kampene om Narvik. Tyskerne hadde 6000 mann i Narvik, mens nordmennene og de allierte

disponerte over 35000 mann i Narvikdistriktet. De allierte kjempet hardt og 28 mai så tok de byen fra tyskerne.

3 dager senere så måtte de allierte trekke seg ut av byen og reise til kontinentet.

Tyskerne var i ferd med å erobre Frankrike. De allierte styrkene trengtes der.

Otto Ruge måtte derfor demobilisere de norske styrkene. De slapp heldigvis å gå i tysk fangenskap. 7. Juni dro kongen og regjeringen om bord i et britisk krigsskip i Tromsø som fraktet dem til England. 10. juni signerte oberstløytnant
Vis hele sitatet...
De aller fleste som ble evakuert ble flyttet til Tromsø eller andre byer i Nord-Norge. Tusener ble også flyttet til byer og bygder på Østlandet. Her var forståelsen fra lokalbefolkningen atskillig mindre.
Vis hele sitatet...
kilde

My aktivitet i tromsø under andre verdenskrig... laster med gull, kongen var her, evakuering...
Men, men... kan godt ende at "soldtatene" i min røverhistorie bare gikk i området for å sikre lokalbefolkningen mot et overaskelsesangrep fra Tyskerne...
Sist endret av Turbolego; 8. august 2007 kl. 18:37.
Sitat av spetznaz
norske soldater om patruljerte et område i tromsø under andre verdenskrig? Det er en utrolig dårlig røverhistorie! Du kan jo sjekke hvor mange norske soldater det var i tromsø under andre verdenskrig ved en høvelig anledning
Vis hele sitatet...
Husk at han ikke har spesifisert tidsrommet. Kampene før kapitulasjonen varte noen måneder.
Hmm.. De fleste bygder ol. har egne "sogeblad" som kommer ut jevnt og trygt!
Hender at det står et par folke fortellinger i dem ol.

Men jeg er desverre usikker på hvor du kan få tak i dem.
Du må nok ringe rundt til de forskjellige kommunene.
;-)
- Så vet man det!
kanskje det er dette du ser etter?
Sitat av Diablo
kanskje det er dette du ser etter?
Vis hele sitatet...
Et meget godt forslag, men jeg sverger til Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere.
Boka har for det meste historier og sagn fokusert rund områdene i Nord-Troms og Finnmark.
Anbefales!
Sitat av Turbolego
Et meget godt forslag, men jeg sverger til Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere.
Boka har for det meste historier og sagn fokusert rund områdene i Nord-Troms og Finnmark.
Anbefales!
Vis hele sitatet...
Spennende! Jeg bor i Tromsø, så historier rundt om i troms er alltid artig. Jeg skal se om jeg ikke finner den på en bokhandler, eller bibloteket.
For mange herrens år siden la ei trollkjerring en spådom om at ingen hoggormer (eller andre slanger) skulle komme inn i Levanger (Nord-Trøndelag). Det er visst derfor det ikke finns hoggorm i Levanger, men nabokommunene

Historien mangler da altså en del detaljer om hvorfor heksa gjorde dette, og hvor hun gjorde det osv. Men dette er da med i en bra fortalt versjon av sagnet. Så vidt jeg husker sto hun på en fjelltopp i nærheten.
Trådstarter
56 2
Takk for hjelp så langt. Jeg har så smått begynt å samle historier, men det er vanskelig å velge hvem man skal ha med.
Historien om Lundamyrstrollet som er vakkert skildret av Windir, les historien her:
http://far.no/index.php?title=Fra_Sognefjorden (desverre ikke fra hjemplassen min)

Dette er fra hjemplassen til min mor, jeg har bodd der i to år, er der ofte, og har generellt sterk tilknytning til stedet: http://no.wikipedia.org/wiki/Lekamøya
Ellers var det en jotne som ble sagt å bo her på Lade, kalt Blæster, han bodde visst atme Kjerringberget. Lumsk har laget en sang om han, men vet ikke om det finnes mer informasjon på nettet.
Trådstarter
56 2
Takker for hjelpen. Det er bare å fortsette å komme med historier.

Er det noen som vet hvor på Fosen historien om trollet Dunker kommer fra?
hørte en gang at når tåka lå laft på myrene og rundt kjærnene så danset huldra.
Trådstarter
56 2
Jeg skulle gitt mye for å se en hulder danse!