Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3839
Hei freaks


Jeg tar makroøkonomi for andre gang. Jeg strøk på første eksamen fordi jeg naturligvis ikke kunne stoffet godt nok.

Problemet er imidlertid nettopp det, at jeg sliter med å lære, fordøye og forstå stoffet i dette emnet.

Jeg blir helt overveldet av all informasjonen man presenteres med på hver side i læreboka; som nye ord og uttrykk, matematisk symbolformler og kurver som går i alle retninger.

Jeg synes emnet er svært interessant på et litt forenklet nivå: jeg liker å forstå hva som beveger økonomien, hvorfor ting skjer og hvordan det påvirker samfunnet.

Men det er ikke så lett, iallefall for meg, å dra denne lærdommen ut av det jeg synes er et komplisert og sammensatt pensum.

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forstå dette stoffet lettere? Det kan være linker til youtube-videoer, online-kurs, pensumbøker, fremgangsmåter/tankemåter eller arbeidsmetoder.
Teori er veldig vanskelig hvis man ikke klarer å knytte det til et praktisk eksempel. Det som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for deg, men here goes: Snakk med andre om stoffet, drøft og diskuter, bruk informasjonen du har lært til å sette ting i praksis. Hvordan fungerer det, hvorfor fungerer det, hva bruker vi det til, og når? Se på eksempler på tidligere eksamener i faget, og Google eller spør på forumet her eller andre plasser hvis du lurer på ting, så kanskje andre kan komme med gode sammenligninger eller idèer du ikke hadde tenkt på tidligere.

Lykke til videre!
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://nettstudier.kristiania.no/forelesninger

Når du først kommer inn i det er det et enkelt fag. IMO så står det for mye i makro bøker i forhold til det du skal lære deg og det kan da virke mye vanskeligere enn det faktisk er.

Vil også anbefale deg til å prøve å få noen av vennene dine som bestod til å forklare deg faget, kanskje de klarer å forklare det på et basic nivå, som er inngangen til å forstå faget.
Jeg strevde også med makro. Det er lenge siden jeg tok det, men jeg har hovedtrekkene inne enda. Om jeg skulle tatt det om igjen nå ville jeg ikke brydd meg om all teksten, men fokusert på de ganske få enkelttingene man må lære.
inflasjon/deflasjon
rente og valuta
vekstmodeller
arb.ledighet
og sikkert noen andre ting

Når jeg tok det var forklaring ved hjelp av grafer sentralt på eksamen, så sikkert like så greit å memorere/lære seg hvordan et par av de funker.
Anonym bruker
"Vennlig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Søk etter sammenfatninger av hele emnet makroøkonomi, det er viktig å skaffe seg et oversiktsbilde i starten. Kan også fungere å lese sammendragene av kapitlene i boken, men erfaringsmessig er det alltid noen som har skrevet det bedre online/på engelsk. Bøkene i samfunnsøkonomi har en tendens til å inneholde mye mer enn det du oftest skal lære deg, som tidligere nevnt. Mens du arbeider med å skaffe deg et oversiktsbilde, skaper du automatisk mentale "knagger". Disse gjør det lettere når du senere skal du gå i dybden på de forskjellige underemnene. Altså, ikke heng deg for mye opp i detaljene til å begynne med.

Når du skal navigere og bli kjent i en ny by, så begynner man jo med hovedgatene, for deretter å lære seg smågatene og husnr. Ikke motsatt.

Anbefaler også sterkt å benytte flashcards. Jeg opplevde en enorm forandring i min evne til å huske pensum/tekster/etc(eller innså hvor dårlig jeg presterte tidligere...) da jeg begynte med flashcards. Når du trener med flashcards, si svarene høyt eller skriv de for hånd. Da vet du garantert om du kan et emne godt nok før du går videre.

Anki (Gratis flashcard software)

Artikkel om effekten av forskjellige studieteknikker