Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3496
[COLOR=Red]Tittel endret av mod, dette er ikke en tripprapport.[/COLOR]

Jeg har så lenge jeg kan huske vært allergisk mot vepsestikk. Og om jeg skulle bli stukket så medfører det døden om jeg ikke får en sprøyte Adrenalin.
Men hva skjer dersom jeg blir stukket av en horde med illsinte veps samtidig?
Det fant jeg ut i går!

Jeg satt på med en kamerat hjem fra jobb og hoppet av på det lokale coop markedet i bygda der jeg bor. Jeg går inn og kjøper meg en flaske cola og går ut igjen, for så og sette meg ned på huk inntil veggen ved inngangen.
Jeg tenner meg en røyk og ringer en kamerat for å høre om han kan komme til butikken.
Han sier at han kommer så fort han kan og jeg legger på.
Jeg skal til og ta meg en slurk av den iskalde colaen, da jeg kjenner et stikk i håndleddet.
Jeg ser til min forferdelse at det er en veps, og forstår med en gang at jeg er stukket.
Jeg vifter febrilskt vepsen av meg og går bort.
Jeg stiller meg ved siden av søplekassen. Noe som var et stort feilgrep.
Rundt postkassen surrer det en eskvadron av gul og svartstripete kamikaze flyver med kun et mål for øyet; tømme all giften i meg.
jeg blir stukket 4 ganger til og løper inn i butikken.
Jeg roter rundt i sekken min og finner sprøyten som jeg har fått beskjed av legen og alltid ha med meg.
Jeg roper til alle i butikken; er det noen som kan sette sprøyte her?

Moren til en kamerat, som forøvrig er sykepleier. Kommer bort og setter sprøyten på meg. Men bemerker at jeg må komme meg på sykehuset, fordi dosen med Adrenalin i sprøyten er alt for liten til 5 vepsestikk.
Da kommer kameraten min, og jeg forklarer han hva som har skjedd.
Han hjelper meg inn i bilen sin. Jeg har allerede begynt å miste føligheten i beina pågrunn av vepsegiften.
Jeg setter meg inn i bilen og vi kjører mot sykehuset.

Mens jeg sitter i bilen merker jeg at jeg byner å bli ør i hodet. Nesten som å være litt småbrisen på alkohol.
Vi svinger inn på parkeringsplassen foran sykehuset. og jeg løper som best jeg kan inn døra.

Etter mye om og men i resepsjonen blir jeg lagt inn på et rom. Damen i resepsjonen kommer til meg og unskylder seg. Hun visste ikke at jeg kunne dø av vepsestikk, men beklager seg etter alle kunstens regler, etter at hun har snakket med min fastlege på telefon.
En lege kommer inn og setter en ny sprøyte på meg. Og det går ikke lenge, før verden skal arte seg som noe helt annet enn det det virkelig er.
kameraten min får lov å komme inn å sitte ved siden av meg.
Jeg ligger på ryggen i sykesengen og ser i taket.
Det er da jeg legger merke til det. Lyset i taket skifter farge fra lyst gult til blodig rødt.
Akuratt som i en varmelampe i et hønsehus.
Kameraten min tror det har klikket for meg når jeg forteller han om det røde lyset. Han ser jo selvsagt ingen ting.
jeg ser meg rundt i rommet og merker plutselig at jeg ikke er på sykehuset lengre.
Det vokser trær opp fra bakken rundt meg i et forykende tempo. Og jeg kan plutselig høre massevis av forskjellig fuglesang.
Da er det som om underkroppen min løsner fra resten av kroppen, og benene svever rundt i den nye skogen.
Ut fra intet kommer en gammel dame. Hun bærer på en lang slange. Den hveser idet den setter tennene inn i håndbaken min. Den gamle damen mumler noe på et språk jeg ikke forstår.

Jeg lukker øynene i noen sekunder, i håp om at alt er borte når jeg lukker dem opp igjen.
Jeg kjører karusell, rundt og rundt.
Når jeg lukker opp øynene er alt normalt. NESTEN!
Lilla pingviner kommer gjennom veggene, mens de spiser på 1000kroner sedler.
Små menn løper frem og tilbake på gardinstengene mens de gliser og ler mot meg.
Jeg skriker etter hjelp og 2 sykesøstre kommer.
Etter det må jeg ha fått noe å sove på. For når jeg våkner er klokken 9.
kameraten min er borte, men istedet sitter pappa ved siden av meg i stolen.
Legen kommer inn og forteller pappa om hav som har skjedd, og forklarer at alt er ved normalen nå. Han forklarer også at jeg har fått en stor dose adrenalin. 2 sprøyter og intravenøst. Så kroppen min vil føle det noen timer enda.
Jeg føler meg enda ikke helt bra i kroppen når jeg nå sitter og skriver dette. Jeg føler meg sliten.
Men en ting er sikkert. jeg har ruset meg på mye rart. Og jeg har mange ganger tatt sprøyter etter vepsestikk. Men aldri har jeg loka så jævlig som i går kveld.
Sist endret av Dodecha; 1. august 2007 kl. 14:16.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Aner ikke hva dette er for noe, men hvis dette er genuint så var det i alle fall veldig interessant. Er det giften som får deg til å reagere sånn? Hva forårsaker vrangforestillingene, og er dette noe personer som ikke er alergisk mot veps kan oppleve som følge av giften eller var det rett og slett bare kroppen din som holdt på å slå seg av?¨

Ble veldig nyskjerrig på de psykoaktive aspektene av vepsegift nå! Det er jo mange andre gifter som har en slik virkning, blant annet finnes det giftig fisk som folk spiser for psykedeliske effekter, og noen har sådan brukt slange- og skorpiongift som rekreasjon.
Sist endret av Tias; 1. august 2007 kl. 14:20.
Trådstarter
56 2
Jeg vet ærlig talt ikke om det er vepsegiften eller adrenalinen eller en blanding av begge deler som gjør det. Selv har jeg troen på det siste.
Andre ganger jeg har blitt stukket har jeg bare fått 1 stikk. og da har jeg ikke fått en så stor dose adrenalin. Likevel så har jeg både merket merkelige ting på kroppen og sett rare ting.

På Arvikafestivalen i 2004 ble jeg stukket av en jordveps i halsen. Og da ble jeg sendt til sykehuset i Arvika. Fordi legene på festivalen aldri hadde vært borti at en kunen være så allergisk at man kunne dø av det. Da fikk jeg også en sprøyte og en ledning med intravenøst. Da jeg lå i sengen så fløt bilder som hang på veggen utover og jeg så små menn som spaserte over dynen.
Men det var langt fra så skremmende og det varte langt fra så lenge som i går.
Hørtes spennende ut. Skummelt, men spennende. Kjente du noen smerter?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Merkelige greier, jeg har en mor som også er allergisk mot vepsestikk.

Jeg leste litt på wikipedia, som ikke nevnte noen om hallusinasjner i forbindelse med anafylaktisk sjokk, men et google søk ga mange treff om saken.
Trådstarter
56 2
Bare den smerten jeg får av vepsegiften. Jeg mister føligheten i beina, halsen snurper seg sammen så jeg ikke får puste. Jeg hyperventilerer og i verste fall kan jeg få kramper hvis jeg ikke får adrenalinen fort nok.

Etter at sprøyten er satt gir dette seg ganske raskt.
Adrenalinen kan også ha bivirkninger. Hodepine. tørr munn og vanskelig for å svelge. Samt at kroppen føles ut som den er helgipset et par timer ettepå. Det er vanskelig å bevege på armer og ben.
Sist endret av Obecalp; 1. august 2007 kl. 14:32.
Interessant. Mulig det er vepsegiften som blir for mye, da kroppen din ikke klarer å hanskes med den... Litt skrivefeil i teksten, men skrivingen og historien ga deg en KP. Er glad jeg bare har litt gress-allergi.

OT: Hva skjer hvis vi andre kjører på med adrenalin? Bli vi bare gira og får høy puls?
Trådstarter
56 2
En kamerat av meg kjøpte en sprøyte av meg sist sommer som var gått ut på dato.
Han ble iallefall veldig gira. Jeg tror nok i de fleste tilfeller det skal litt mere til enn en vanlig brukerdose for at det skal skje noe mer. Men jeg har ikke så mye greie på dette selv. Husker ikke i hodet hvor mye adrenalin det er i sprøyten heller.
Hallusinasjoner kan vel ofte være en bivirkning av store doser adrenalin?
Trådstarter
56 2
Som sagt. jeg er ingen lege. Men har opplevd små halliser før, men ikke så mye som i går. Det var helt ekstremt!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg vil bekrefte det Forconin sier. Jeg har selv opplevd forholdsvis milde hallusinasjoner når jeg har fått adrenalinkick. Har hoppet tandemfallskjerm, strikkhopp og en del bigjump hvor adrenalinet virkelig har spilt meg puss, spesielt når man mentalt er i en blanding av fascinasjon («fy søren dette er fett») og frykt («dette er mine siste sekunder på jorden, på tide å forsone seg med øvre makter»).
Trådstarter
56 2
Jeg har i dag ringt legen min og faktisk fått han til å skrive ut 2 slike sprøyter til meg.
Den ene er selvsagt i tilfelle jeg blir stukket.
Den andre skal jeg eksperimentere med!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg anbefaler at du leser deg grundig opp på emnet, og utviser forsiktighet med doseringen.

Jeg kom over noen dokumenter som jeg mener er relevant:
Rapport om fyr funnet bevisstløs etter 0.5mg adrenalin (epinephrine) i kombinasjon med oxazepam

Rapport om 19 åring som injiserte adrenalin fra over-disk medikamenter

Det ser mest ut som om det er den 'alt for rus' strategien som er ute blandt de som har prøvd det, jeg fant ikke noe dødsfall på vanlige doseringer i farten, men vær forsiktig.
Sist endret av Dodecha; 1. august 2007 kl. 17:26.
Som dodecha sier: Les grundig. Adrenalin er absolutt ikke til å spøke med.

Sitat av Felleskatalogen
Dosering: Subkutant, intramuskulært: Voksne: 0,2-1 mg adrenalin (0,2-1 ml 1 mg/ml). Barn: 0,1 mg/10 kg. Dosen kan om nødvendig gjentas. Katastrofeadrenalin er spesielt egnet til intravenøs eller intrakardial injeksjon, og til små barn. Intravenøst (i livstruende tilfeller): 50-200 μg adrenalin (0,5-2 ml Katastrofeadrenalin 0,1 mg/ml). Injiseres meget langsomt. Maks. injeksjonshastighet 0,1 mg/minutt. Intrakardialt (ved hjertestans): 0,5-1 mg adrenalin (5-10 ml Katastrofeadrenalin 0,1 mg/ml). Overflateblødninger: Injeksjonsvæske appliseres på huden ved hjelp av en kompress eller lignende.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Sentralnervesystemet: Angst, uro, tremor. Sirkulatoriske: Palpitasjoner, takykardi. Høye doser øker blodtrykket og risikoen for hjertearytmier. Øvrige: Hodepine.



Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Akutt overdosering: Hjertearytmier, blodtrykksstigning, hjerneblødning, lungeødem. (F: Sympatomimetika, adrenalin)
Vis hele sitatet...
Edit: Fant mere info:

Sitat av http://www.virtualrheumatologycentre.com/drugs.asp?drugid=2917&type=
#Uncommon side effects of Adrenaline Hydrochloride Injection:
# Hallucinations;
# Disorientation; and
# Changes in memory, mood and personality.
Vis hele sitatet...
http://www.virtualrheumatologycentre...gid=2917&type=
Sist endret av Forconin; 1. august 2007 kl. 17:42.
Hele historien hørtes litt freaky ut, men også noe som kunne ha kommet ut av min fantasi! Bare lurer... Kunne jeg fått kopiert denne historien og rettet den litt her og der og bruke den som stil på fritekst i norsken? Altså, jeg går da bare i 8. klasse men er heldigvis den beste skribenten, og den med mest fantasi! Men noen ganger gidder jeg bare ikke skrive og bare kopierer noe her og der.. Det vil si at noen av historiene mine vil bli noe merkelig virvarr! Din historie (eller, ville nok ikke ha kalt det en historie men... finner ikke noe annet ord for det..) var rett og slett steinbra! Så jeg ville bare spør deg om jeg kunne fått lov til å kopiere dette... Ville jo selvfølgelig ikke kopiere dette uten lov p.g.a at det er, praktisk talt, noe som faktisk har skjedd deg! Og hvis du sier nei... vel, seff jeg vil jo ikke kopiere dette da!

PS: Håper det går bra med deg nå, må nok ha vært en uhyggelig følelse! God bedring!

På forhånd
Takk
Henning
Trådstarter
56 2
Bruk teksten til hva du vil. Og du kan bare gjøre endringer som du vil.
føler meg helt fin nå!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
56 2
Da har jeg igjen prøvd å ruse meg på adrenalin, denne gangen uten å få vepsestikk først. Og jeg må si at det virket ganske så bra!
Trådstarter
56 2
En liten rapport fra hva jeg husker da jeg prøvde adrenalin på hyttetur for 2 helger siden. Må kegge til at jeg da overhode ikke var påvirket av noe vepsestikk.

En kamerat satte sprøyta i 8 tiden. Og allerede 3-5 minutter senere begynte ting og skje.
Sprøyten er slik at det er to doser i den. Han satte begge dosene i armen min.
Jeg satt ute på verandaen og så utover det lille vannet rett nedenfor hytta. Plutselig begynte vannet og skifte farge og det slo opp store bølger.
Verandaen begynner plutselig å røre på seg og snurre rundt i en kjempefart.
Jeg holder meg fast i stolen med all kraft jeg har.
Så kommer det små rosa larver opp igjennom sprekkene i plankene på verandaen.
Jeg lukker øynene, men det fortsetter og snurre rundt.
Kameraten min hjelper meg inn i hytta der han setter meg i sofaen.
Den lille stua forvandler seg plutselig til en kaldt og mørk hule. Det drypper fra taket og det blafrer svakt i fakler. Ei venninne som er på hytta kommer ut fra et rom i hytta, men for meg så ser hun ut som selveste Pamela Anderson. Jeg skriker og plystrer på henne. Men hun bare rister på hodet og går inn igjen på rommet.
Jeg våkner brått opp at en kamerat spruter vann på meg. Jeg har sovet i 2 timer på sofaen.
Jeg føler meg sliten.
Det var en vill opplevelse!
Vepsegift gir hallusinasjoner når det nærmer seg dødelig dose, i likhet med mange andre stoffer.
Jeg syntes ikke dette virker veldig troverdig. Jeg har ikke så mye tro på at adrenalin kan være så hallusinogent. Men mulig jeg tar feil.
Trådstarter
56 2
Selv om jeg ikke vil råde deg til å prøve selv så er det nesten eneste måten jeg får overbevist deg på.
jeg trodde også at vepsegiften spilte en rolle, men da jeg tok adrenalinen uten at jeg hadde blitt stukket så funket det likevel. Eneste var at "rusen" ikke vare så lenge som den gangen jeg lå på sykehuset.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vet ikke om du har lest igjennom seksjonen om tripprapporter og rusrapporter i rusmiddelforumreglene (nei, ta det med ro, du har ikke brutt noen), men den lille rapporten der du tok adrenalin uten å ha blitt stukket av veps stusser jeg litt over.

Det er en såkallt totalt overfladisk rapport, alt går på det eksterne, som gjør rapporten, iverftall for meg, temmelig tvilsom og uinteressant.
Følte du noe inni deg? Ble du skremt? Bodyload?
Trådstarter
56 2
Jeg føler sjelden noen ting som jeg husker ettepå når jeg triper. Bortsett fra under bad trips!