Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010794
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hva vil runoff ph si?
Ph'en som kommer fra vannet som renner av/fra planten vil jeg tro?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvordan bør lufta kobles i dyrketeltet? Innluft høyt og utlufting lavt eller omvendt?
Vis hele sitatet...
er det jævlig kaldt så kan det kanskje være fordel med innluft høyt, men har ikke sett det bli gjort enda, så jeg vil anbefale sterkt å ta innluft lavt og utluft høyt (varmen stiger).

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ph'en som kommer fra vannet som renner av/fra planten vil jeg tro?
Vis hele sitatet...
korrekt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noen med vannkjøler erfaring? Tror jeg trenger det til dwc, men lurer på om denne holder?
https://www.mikrogartneriet.no/produ...92w-boyu-l-075

Ellers har de denne, men den er noe dyrere
https://www.mikrogartneriet.no/produ...22w-boyu-l-200
Vis hele sitatet...
Det kommer an på størrelsen på DWC oppsettet og temperaturen ellers i rommet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det kommer an på størrelsen på DWC oppsettet og temperaturen ellers i rommet.
Vis hele sitatet...
Den ligger på ca 26_27 grader med 400w hps pære men skal ha 1000w i blomst, så da stiger den. Vanntemp nå er ca 22-24 grader.
Har aeros oppsettet fra mikrogartneriet. 75l totalt ca

Handla denne
https://www.mikrogartneriet.no/produ...92w-boyu-l-075

Men syykt dårlig bruksanvisning og nå er vanntempen på 26 grader og ph 7,5. Denne må justeres hele tia da den var ned på 5.8 for 45-60min siden

Har brukt ca 20ml ph down siden klokka 17.00
Sist endret av NokErNok; 13. september 2019 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei!
Til mai tenker jeg å gro noen hindu kush planter ute.
Jeg hadde satt pris på innspill på type jord, og andre ting jeg evt trenger for å gro ute i norskt klima.
Sitat av xX_fleinsopp_Xx Vis innlegg
Hei!
Til mai tenker jeg å gro noen hindu kush planter ute.
Jeg hadde satt pris på innspill på type jord, og andre ting jeg evt trenger for å gro ute i norskt klima.
Vis hele sitatet...
er det en auto kush du tenker å gro..? skal være veldig heldig med å få ferdig vanlige strains ute i norge.

ellers trenger du ikke mye, vanlig blomsterjord, evt iblanda leca/perlitt for å øke drenering og luftighet.
gjødsel vil jeg anbefale ku og hønemøkk.
avhengig av hvor du tenker å plante de kan du trenge kalk (om jorda rundt er syrlig), men det tar gjerne en sesong før kalken virker skikkelig på jorda.

også en stor fordel å la de spire å få de første 2-3 bladparene inne om mulig, men ikke nødvendig, men da vil du også måtte herde de før de settes ut.

om du planter de helt bortgjemt så er det også kjekt med no gjærder for å holde dyr unna, og no sneglefeller.
men da snakker vi bortgjemt.. du vil bli forundra over hvor folk finner på å ta veien, og de vil mye lettere se å rapportere/stjele plantene om du gjør det synlig at noen har "tukla" med naturen der.

her er forøvrig et par av de snuten tok av meg tidligere i sommer:


der var de akk planta ut, før jeg la tørt gress og kvist over jorda
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Hvor stort området/mange planter vil denne kunne håndtere? Må jeg ha mer til å dekke 1m2 i bloom? Super tråd forresten
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oi glemte navnet! Advanced Platinum Series P300 300w ��
hva sier produsenten?
jeg ville kjørt 2 planter delvis scrog med den, ca 60-100x100-120cm.
Sist endret av Munted Artist; 18. oktober 2019 kl. 20:06.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"400w HPS replacement with 4.5ft x 3.8ft coverage at 18" height".
Men er det i bloom?

Hmm ok. Tenker kjøre red dragon. Lave kompakte med mye godsaker. Håpet på å klare flere enn to.
er ikke mengden planter som har no å si, men dyrkemåte
altså 1 plante i scrog kan lett gi like mye som 9 planter i sog som tar samme plass, men kvalitetsfrø er også dyrt..

anbefaler å spire 50% fler frø enn du tenker sitte igjen med, da jeg føler det er verdt å ha litt ekstra gener.
selv om de er fra samme mor og far så vil noen ha sterkere gener enn andre, og da bare luker du ut de dårlige så du får mest mulig produkt per watt/kvadrat.

men tilbake til lyset, led er jeg ikke erfaren med, men bruker dag ut og dag inn på å lese grologger osv, og bra led så leser jeg at man regner med 150w per plante som et minimum, men dette er alt innendørsdyrkning seff og med å trene plantene skikkelig så er det lettere og billigere med scrog (og samme el bedre yield), så derfor jeg sa 2 planter, selv om du også fint kan kjøre si typ 18 el no under samme lys og samme areal i en sog grow.

grunnene til å ha færre planter som du trener er mange, men de viktigste er;
1. billigere (mindre frø brukt, bruk heller litt ekstra frø for å kun dyrke de beste genene som jeg sa over)
2. lettere mtp vanning(masse små potter er et helvete å vanne riktig for å unngå over/undervanning, så sant du ikke kjører hydro), flytte på planter og trene de osv, mer plass til vifter, luftfukter/avfukter osv.
3. mindre sjanse for mugg, budrot osv pga luftsirkulasjonen inniblandt alt av blader/buds (les om lollipopping of defoliation, noe som funker dårlig i et sog oppsett).
4. vet de måler tørka vekt på planta for å dømme i norge, men ser fortsatt mye bedre ut i en evt rettsak at du hadde 2 planter vs 18 og husk at yield blir den samme, evt mindre med for mange da det er mye vanskeligere å lage livet perfekt for mange som har trangt om plassen..

men den red dragon, er du ute etter en kort sativa, el bare kort generelt..? og vet du noe om div dyrkemetoder og trening?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
RD skulle være en plante som var lett for nybegynnere, svært lav, kor blomstring og mye yield - checked all the boxes

Du sier mye klokt jeg ikke har tenkt på. Vet svært lite føler jeg, er så stort. Spurte samtidig om m2 siden jeg vet det kan være vanskelig å si hvor mange planter.
blir mye å skrive her, men da vil jeg du skal gjøre deg selv en tjeneste å søke opp disse metodene (evt legg til cannabis i søkefrasen):
topping
fimming (fuck i missed)
lst (low stress training)
supercropping
sog (sea of green)
scrog (screen of green)

alt det er trenings/dyrkingsmåter som kan benyttes på alle vanlige strains for å øke yield per kvadrat osv, så ser du hva du vil kjøre etter det..
selv 3m høye sativaer kan du fint trene til å passe i et lite grotelt o.l. så ved å sette deg litt inn i detta så vil du ikke bare garantert få mer ut av det du bestemmer deg for å dyrke, men setter deg også fri til å dyrke hvilken som helst strain du vil, så du kan få f eks mer vekt, mer potens, bestemme hvor i skalaen effektene du vil ha er (indica vs sativa, men også gå spesifikt inn på hver strain å finne hva som checker enda fler boxer evt)

også er det vel få strains med gode gener som ikke er lette å dyrke, det kalles weed (ugress..) av en grunn :P

med en kombinasjon av topping, evt fimming, lst og evt supercropping så vil du få enhver mega plante til å passe i et lite grotelt, da helst med scrog som dyrkemetode.
Sist endret av Munted Artist; 18. oktober 2019 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har skumlest litt på det. Får så oppheng når jeg begynner med noe så prøver å styre fokuset mot det som får ting igang. Det du nevner der er kosetid som kommer senere for min del.

Men at man kan gjøre det såpass ekstremt at man får plass til sånt(med gevinst/ var jeg ikke klar over! Tar vel imot god info
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har du egentlig dyrket færdig noe som helst Munted Artist?
https://www.youtube.com/watch?v=pofW-9yGBu4
sjekk den, det er scrog.. der ser du at det er ikke mangel på "buds per kvadrat" akkurat :P

så ser du også at f eks de lavere bladene er tatt av (lollipopping) for å sørge for god luftsirkulasjon for å unngå sykdommer, men også for å fokusere plantene på å bruke energien sin der lyset er. avstand fra lys til buds/bladverk er veldig viktig når man dyrker inne, da lyset mister intensitet veldig fort av avstand når det er kunstig lys.

med mange planter i en sog så kan du ikke trimme på nær like mye av de nedre bladene, da plantene er totalt avhengig av fan leaves for å gi nok energi til å fikse bra buds. i scrog vil du ha mye mer spillerom der og kan la bladene være like under budsites for å produsere mer enn nok til å fore store buds.

dyrker man ute derimot blir spillereglene no helt annet. da er lysintensiteten helt lik på toppen av planta som i bunn, og man trener bare ved litt defoliation for å unngå budrot og mugg som oftest, og evt litt lst samt at noen strains fortsatt liker godt å bli toppa en gang el no.
altså høye luftige planter ute der man bare napper blader for å få lys til alle budsites, og evt litt inni "busken" om det er en kort buskete indica f eks, mens inne så vil du uansett prøve å lage en "screen" som er optimal avstand fra lyset og lugge bort resten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
har du egentlig dyrket færdig noe som helst Munted Artist?
Vis hele sitatet...
haha, ja selvfølgelig :P men ang egne grows så deler jeg evt bare når det er borte da jeg har gitt fult navn osv på hvem som er bak brukeren min her, vi vet jo alle at snuten følger med her :P

kan gi de et hint; neste sesong så får dem ut å lete mye mer og hardere enn de gjorde i år, da jeg har 150 frø av en dansk photo strain som kan bli ferdig ute i norge opp til breddegrad 64 ca, ligger hos noen jeg selvfølgelig ikke sier noe om, klare til at frøa blir planta rett på nye spots, så da får dere følge etter meg hver gang jeg går ut el finne plantene ute og ta meg når jeg går å høster de, hvis ikke så får dere ha det morro med nok en uoppklart sak der dere har henta bare noen få av mange planter

men tilbake til innendørs dyrking så var det noe jeg slutta med hjemme hos meg selv et par år etter snuten var å henta stiklingene mine, mens det jeg da hadde opp en takluke på loftet sto i like fin blomst etter jeg kom tilbake fra glattcella xD
Sist endret av Munted Artist; 18. oktober 2019 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor henter dere CO2 flaskene deres og hvor fyller dere dem opp? prøvd å google i evigheter men synes det er lite der ute. håper på hjelpende svar
aldri brukt det selv el i setupsa jeg har vært med å satt opp da det alltid er brukt hps og lufta må skiftes ut såpass raskt pga varmen at jeg aldri har sett vitsen..

men vil tro ikke en eneste by i norge ikke har et sted der de har både flasker og påfylling av alt fra co2 til oksygen og tørris osv.
https://norbrygg.no/stasjoner-fylling-av-co2/
vet ikke hvor nøye den der er, men sier du en by nær deg er det lettere å finne et sted, husk å fortsette å poste anonymt om du nevner sted.. :P
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For å resirkulere luft, istedenfor å alltid dra inn kald luft. I vinter månedene kan det fort gå mye strøm til oppvarming.
skal du resirkulere luft du har pumpa co2 inn i boligareal ville jeg hvertfall fiksa en co2 måler så du er på den sikre siden, selv om det skal en del til før det blir farlig.

men du fant sted å fikse co2 da, el hang du deg opp i at jeg påpekte at jeg personlig ikke har brukt det..?

sry om det ble mistolket, vil bare hjelpe, men om du ikke er ny her på freak så ser du det er mange som trenger litt ekstra info for å si det sånn..
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Satser absolutt på en co2 måler ja! er vel strengt tatt ikke sunne nivåer uansett om det ikke er dødsfarlig.

Fant! Men er stive priser så leter litt til. Går for led så Co2 passer utmerket. Ser at forsegling av rom kan bli vanskelig kombinert med lys som varmer godt(hps f.eks).

hang opp i? misstolket? henger ikke helt med
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
er verken godt kjent eller ny på freak forresten
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Satser absolutt på en co2 måler ja! er vel strengt tatt ikke sunne nivåer uansett om det ikke er dødsfarlig.

Fant! Men er stive priser så leter litt til. Går for led så Co2 passer utmerket. Ser at forsegling av rom kan bli vanskelig kombinert med lys som varmer godt(hps f.eks).

hang opp i? misstolket? henger ikke helt med
Vis hele sitatet...
er en del "snowflakes" her som alle andre steder også, så ble usikker på om du ble fornærma bare.

anyways, skal ikke være så dyrt å fylle, er vel selve tanken som koster sist jeg sjekka, men den er jo en engangsinvestering.

men så må du ikke forvirre co2 med co da, du puster ut co2, mens co er den berømte "silent death" gassen fra f eks eksos :P

uansett så er det veldig viktig med god luftutbytning i grorommet.
hele rommet/teltet bør få bytta all lufta 1-2 ganger i minuttet.
så si du har 10 m3 gro rom så trenger du en vite som yter mellom 300-600 kubikkmeter i timen
(el mer om det ikke er nok til å drive ut varmen, som ved f eks hps belysning el luftinntak fra et romtemperert rom)
Sist endret av Munted Artist; 14. november 2019 kl. 00:36.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det tror jeg ikke du trenger bekymre deg for - er fra nord i landet der de snakker fra levra.

Nei så lenge man har stor tank er det ikke så dyrt. Håper virkelig de som fyller disse beholderne vet bedre enn å fylle tanken min med co :P

Uten bruk av Co2 har jeg lest at man skal bytte all lufta hvert 1-5 min, alt ettersom hvor man leser. Må også huske på at man mister en del til kullfilteret å ta det i betraktning.

Men det du sier om luftutbytting uansett vil jeg gjerne rette litt i tilfelle andre mistolker: Om du bruker Co2 er det absolutt ikke nødvendig med ubytting av luft, men bevegelse i lufta.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det tror jeg ikke du trenger bekymre deg for - er fra nord i landet der de snakker fra levra.

Nei så lenge man har stor tank er det ikke så dyrt. Håper virkelig de som fyller disse beholderne vet bedre enn å fylle tanken min med co :P

Uten bruk av Co2 har jeg lest at man skal bytte all lufta hvert 1-5 min, alt ettersom hvor man leser. Må også huske på at man mister en del til kullfilteret å ta det i betraktning.

Men det du sier om luftutbytting uansett vil jeg gjerne rette litt i tilfelle andre mistolker: Om du bruker Co2 er det absolutt ikke nødvendig med ubytting av luft, men bevegelse i lufta.
Vis hele sitatet...
bruker du luftavfukter da? uten å bytte ut lufta så blir RH fort veldig høy..
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
blir vel der lufting kommer inn i bildet for min del, når RH blir for meget. skaffer meg avfukter når jeg ser det trengs har en plan B med avtrekksvifta om ting ikke går etter planen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg må bruke luftavfukter ellers blir lufta inne å ligge på 70% rh.
BTW: Noen som vet om det går å skaffe tørris noen plass?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor henter dere CO2 flaskene deres og hvor fyller dere dem opp? prøvd å google i evigheter men synes det er lite der ute. håper på hjelpende svar
Vis hele sitatet...
Det selges på butikker som spesialiserer seg på ølbrygging.
Eksempel her: Link.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Det selges på butikker som spesialiserer seg på ølbrygging.
Eksempel her: Link.
Vis hele sitatet...
Kan man få tørris utav dette?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan man få tørris utav dette?
Vis hele sitatet...
selv om den kom med innhold, så ikke hjemme.

regner med du tenker lage tørris hasj, da trenger du vanlig tørris du kan få hos div gass leverandører, regner med hver lille by+ i norge har slike forhandlere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har lekt litt med tanken på å gro en plante eller to. Er dette mulig med minimalt med utstyr?
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Har lekt litt med tanken på å gro en plante eller to. Er dette mulig med minimalt med utstyr?
Vis hele sitatet...
Ja, du trenger egentlig ikke mer enn lys og potter.
Sitat av moret Vis innlegg
Ja, du trenger egentlig ikke mer enn lys og potter.
Vis hele sitatet...
Kult! Med tanke på lys, er det noen sjapper i norge som selger noe som egner seg? Så lenge jeg får grodd noe er jeg egentlig fornøyd.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Fikk tak i 6 auto frø. De ble lagt i et fuktig tørkepapir inni en plastpose til de spirte. På den ene ble spiren 20mm lang på og på de andre så var de just åpnet seg og på et par av dem var spiren typ 5mm lang.

De ble så alle lagt ca 10-5mm dypt i løs fuktig såjord satt i sørvendt vindu og jorden ble holdt fuktig med undervanning.

Nå er det gått ca en uke og det er kun den spiren som var 20mm lang som har blitt plante av. De andre har ikke kommet opp engang.

Vi brukte tannpirker for grave vekk å få frem spirene. De ser ikke ut til å ha utviklet seg noen ting fra da de ble lagt i jord.

Vi har nå tatt frøene/spirene ut av jorden igjen og tilbake i vått tørkehåndkle og i plastpose.

Hva har vi gjort galt? Er det noe håp om å redde dem?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

Fikk tak i 6 auto frø. De ble lagt i et fuktig tørkepapir inni en plastpose til de spirte. På den ene ble spiren 20mm lang på og på de andre så var de just åpnet seg og på et par av dem var spiren typ 5mm lang.

De ble så alle lagt ca 10-5mm dypt i løs fuktig såjord satt i sørvendt vindu og jorden ble holdt fuktig med undervanning.

Nå er det gått ca en uke og det er kun den spiren som var 20mm lang som har blitt plante av. De andre har ikke kommet opp engang.

Vi brukte tannpirker for grave vekk å få frem spirene. De ser ikke ut til å ha utviklet seg noen ting fra da de ble lagt i jord.

Vi har nå tatt frøene/spirene ut av jorden igjen og tilbake i vått tørkehåndkle og i plastpose.

Hva har vi gjort galt? Er det noe håp om å redde dem?
Vis hele sitatet...

Ikke godt å si, det kan ha vært alt fra for bløt og tung jord, uflaks, til at du kanskje har fiklet for mye med frøene og spirene.

Har spirene ut fra frøene tørket inn eller ser de sunn og fin ut?

Ikke driv å ta frø ut av jorden igjen, la de stå, jeg har på det verste ventet over en uke opp mot to før noe skjedde.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ikke godt å si, det kan ha vært alt fra for bløt og tung jord, uflaks, til at du kanskje har fiklet for mye med frøene og spirene.

Har spirene ut fra frøene tørket inn eller ser de sunn og fin ut?

Ikke driv å ta frø ut av jorden igjen, la de stå, jeg har på det verste ventet over en uke opp mot to før noe skjedde.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper også for bløt jord. Men vi har kun vannet på fatet som pottene sto på. Trudde jorden skulle være fuktig helt til planten tittet opp av jorden.

Vi har ikke fiklet med frøene før idag. 1-1,5uke fra de ble plantet ut i jord. 4 av frøene har fortsatt kun åpnet seg. Den siste har litt lenge spire som nå er blitt litt brukaktig i fargen. Se bilder.

Frøene etter de ble tatt ut av jorden igjen:


Den ene spiren som ser litt lovene ut tross liten/ingen utvikling. Lurer på om denne står opp/ned:


Den ene planten som er kommet opp normalt:


Hva skal vi lære av dette til neste gang?

Det jeg selv tenker er at vi skal bruke papirtørkehåndkle og fukte slik som vi gjorde nå men heller ha dette på en tallerken med folie over. Så det ikke er fare for at det blir for fuktig.

Så skal vi vente til spiren er minst 10mm før vi sette dem i jord.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan bare være frøene som er dårlig og. Er dette frø fra en forhandler eller "bag seeds" (frø fra dårlig pot som har blitt befruktet)?

Det er ingen hensikt å la frøene spire lenge, jeg har aldri ventet særlig og så fort frøet åpner seg og man ser en liten spire så putter man den med spiren pekende opp.

Putt de frøene i jord igjen, det kan hende de kan hente seg inn.

Den spiren på så kanskje ut som den er opp ned ja, jeg har personlig aldri opplevd det men du kan prøve å pirke den opp og sette den rett vei igjen.

Planter er levende skapninger, noen ganger spirer de, noen ganger ikke. Det er ikke godt å si hva de utløsende faktorene er uten å se hele prosessen din, eventuelt kan det være helt tilfeldig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det skjedde jo med meg også Dod

Frøet skal peke opp og tissen som kommer ut skal peke ned
Sist endret av meaculpaUIO; 6. april 2020 kl. 12:35.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kan bare være frøene som er dårlig og. Er dette frø fra en forhandler eller "bag seeds" (frø fra dårlig pot som har blitt befruktet)?

Det er ingen hensikt å la frøene spire lenge, jeg har aldri ventet særlig og så fort frøet åpner seg og man ser en liten spire så putter man den med spiren pekende opp.

Putt de frøene i jord igjen, det kan hende de kan hente seg inn.

Den spiren på så kanskje ut som den er opp ned ja, jeg har personlig aldri opplevd det men du kan prøve å pirke den opp og sette den rett vei igjen.

Planter er levende skapninger, noen ganger spirer de, noen ganger ikke. Det er ikke godt å si hva de utløsende faktorene er uten å se hele prosessen din, eventuelt kan det være helt tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Frøene var fra noen som dyrker selv. Ble x kroner fattigere av de 6 frøene så det var leit at det ikke ble noe mer av de..

Ja, alle frøene hadde åpnet seg og det hadde komt ut en liten hvit tunge. På noen bare så vidt, på andre 5-20mm. De ble satt ca 10mm nedi godt fuktig jord med frøet opp og spiren ned. Deretter ble de små pottene satt på tallerken for undervanning.

Ja, vi var kanskje bare uheldige med frøene
Sist endret av Veggen; 6. april 2020 kl. 22:27. Grunn: Pris
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Frøene var fra noen som dyrker selv. Ble x kroner fattigere av de 6 frøene så det var leit at det ikke ble noe mer av de..

Ja, alle frøene hadde åpnet seg og det hadde komt ut en liten hvit tunge. På noen bare så vidt, på andre 5-20mm. De ble satt ca 10mm nedi godt fuktig jord med frøet opp og spiren ned. Deretter ble de små pottene satt på tallerken for undervanning.

Ja, vi var kanskje bare uheldige med frøene
Vis hele sitatet...
Neste gang du vurderer å handle fra noen som dyrker selv ville jeg spurt etter stiklinger istedenfor frø
Sist endret av Veggen; 6. april 2020 kl. 22:32. Grunn: Pris
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Neste gang du vurderer å handle fra noen som dyrker selv ville jeg spurt etter stiklinger istedenfor frø
Vis hele sitatet...
ville vært forsiktig med stiklinger om jeg ikke personlig fikk gå og inspisere der de kom fra for skadedyr/sykdommer.

på andre sia burde jo den som dyrka fra før her prøvd i gi stiklinger av sine beste gener videre til alle steder hen kan og har tilgang på, for å evt hente en stikling igjen om noe sku gå skeis.
Psykedelisk bakverk
Er nå i gang med å sette i stand 1x1x1,80 som i første runde skal fylles med autoflower. Har noe erfaring med dyrking fra flere år tilbake, men ønsker nå å prøve meg på LED. Når jeg først skal sette i gang med dette ønsker jeg naturligvis ikke at lys skal holde avlingen tilbake i stor grad. Så langt har jeg funnet et par alternativer, og setter pris på inspill.
Som første alternativ, som er hva jeg lener mest mot nå, er
https://www.amazon.com/VIPARSPECTRA-.../dp/B00UORXSIU som trekker 405w. Lest litt rundt og såvidt jeg skjønner burde dette være et ok valg.
Hører også bra om Mars hydro, og ser da på for eksempel denne
https://www.mars-hydro.com/by-covera...-grow-lighting som trekker 300w. Noen med erfaringer i forhold til noen av dem? Eventuelt supplere med en hps i tillegg til LED under blomstring?
Sist endret av FlyvendeVaffel; 8. april 2020 kl. 10:29.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
FlyvendeVaffel: Den første lampa er narrow-band LED, du ser det ved at det er blå og røde dioder i lampa, de har bare et veldig snevert spekter av lys og vi vet bedre nå. Plantene vil vokse og blomstre etc, men det er ikke ideelt lys.

Den andre lampa er fullspekter, du ser det ved at lyset har en naturlig varm hvit farge. Den er nesten litt i overkant kraftig for et så lite telt, halvparten av styrken (150W) skal være mer enn nok.
Du burde ikke supplere med HPS, da vil du svi plantene dine, suppler heller med CFL eller lysrør, de komplimenterer spekteret til LED lamper ganske godt.

Men jeg vil heller anbefale å kjøpe fra en Norsk forhandler, du får Norske forbrukerrettigheter (14 dagers angrerett, support og service), i et 1x1 område vil denne på 100W fungere helt fint spesielt om du supplerer med noe slikt, eller evt lysrør.
Psykedelisk bakverk
Takk for svar, var nettopp denne UFOen du linker til jeg startet med å se på, men finner så mye motstridenede informasjon at jeg blir bare mer forvirret av å lese. Som for eksempel at jeg ikke kan regne med mer en maksimalt 1g/watt også når det gjelder LED.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De gutta som lager den LED lampa har drevet å utviklet en stund, det er ikke noe "Kina LED", jeg fant et bilde fra et oppsett med bare en slik UFO lampe og en 250W CFL i et 1mx1mx2m telt for å illustrere:


Jeg er ingen ekspert på gram/watt ratio, men kan ikke si det her ser dårlig ut, det er visst veldig tidlig i blomsterstadiet så man ser ikke mye buds enda.
Sist endret av Dodecha; 8. april 2020 kl. 11:18.
Jeg bruker kina-led bestilt fra alibaba. Kosta meg ca 5k. Da har jeg 720w. 1 lampe med 480 og en med 240. Disse var myye bedre enn 1000w hps iallfall.
Sist endret av NokErNok; 8. april 2020 kl. 16:47.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
FlyvendeVaffel: Den første lampa er narrow-band LED, du ser det ved at det er blå og røde dioder i lampa, de har bare et veldig snevert spekter av lys og vi vet bedre nå. Plantene vil vokse og blomstre etc, men det er ikke ideelt lys.

Den andre lampa er fullspekter, du ser det ved at lyset har en naturlig varm hvit farge. Den er nesten litt i overkant kraftig for et så lite telt, halvparten av styrken (150W) skal være mer enn nok.
Du burde ikke supplere med HPS, da vil du svi plantene dine, suppler heller med CFL eller lysrør, de komplimenterer spekteret til LED lamper ganske godt.

Men jeg vil heller anbefale å kjøpe fra en Norsk forhandler, du får Norske forbrukerrettigheter (14 dagers angrerett, support og service), i et 1x1 område vil denne på 100W fungere helt fint spesielt om du supplerer med noe slikt, eller evt lysrør.
Vis hele sitatet...
Om jeg forsto lumen informasjonen til den lampen du anbefaler gir den 1.300 lumen pr sqf rett under lampen ved 40cm avstand, 420lumen i ytterkantene.
Da dekket den ett areal på 90x90cm, man kan senke avstanden for å øke intensiteten men da vil den igjen dekke ett mindre areale.
Har ikke vert noe serlig borte i LED selv så er noen ting som får meg til å undres.

Med HPS anbefales det å ha 5000+ lumen pr sqf, så det samme burde vel gjelde for LED?

1m2= 11sqf
11x5000= 55.000
En 400w Philips SON-T PIA Green Power leverer 58.500

Selv ville jeg ikke brukt noe mindre en 400w HPS pr m2, nå ville jo Flyvendevaffel prøve LED så den er grei, men er ikke den lampen du anbefaler litt for svak til det arealet?

Selv har jeg lenge hatt 30w/4.300lumen pr sqf, men siden det er litt lavt har jeg byttet ut 400w HPS til 600w HPS, så er spendt på å se resultatet, nå er det 45w/6.400lumen pr sqf. (Philips SON-T PIA Green Power).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Inntrykket mitt er at lumen per kvadrat er et tall som ikke gjenspeiler hva man får ut av planten, lumen er visuell lysstyrke, uansett hvilket spekter lyset er og sier lite om spekteret som er viktigst for photosyntesen. Da er det mer interessant å se på PAR verdier.

Det forklares litt mer her: https://www.growell.co.uk/advice/hin...and-micromoles'

pilleknaskern: Er bildet ditt fargekorrigert? Hvis ikke ser det ut som plantene har nitrogenmangel
Sist endret av Dodecha; 8. april 2020 kl. 21:09.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Inntrykket mitt er at lumen per kvadrat er et tall som ikke gjenspeiler hva man får ut av planten, lumen er visuell lysstyrke, uansett hvilket spekter lyset er og sier lite om spekteret som er viktigst for photosyntesen. Da er det mer interessant å se på PAR verdier.

Det forklares litt mer her: https://www.growell.co.uk/advice/hin...and-micromoles'

pilleknaskern: Er bildet ditt fargekorrigert? Hvis ikke ser det ut som plantene har nitrogenmangel
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke fargekorrigert. Ja sunes det ser slik ut jeg også, men har gitt de bra med nitrogen. Jeg fikk noe lignende istarten da lampa var for nærme.