Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1594
Jeg jobber i bygg og anleggsbransjen. Har en jobb der jeg som oftest jobber på anlegg og ikke trenger arbeidsbil. Men etter hvert prosjekt er det jeg alene som gjør mye av etterarbeidet på prosjektene. Disse periodene kan vare 2-3 måneder om gangen. Dette resulterer i at jeg må kjøre rundt med arbeidsutstyr, borremaskiner, vinkelslipere etc. i bilen min. I tillegg må jeg bruke bilen til å kjøre til butikker for å hente ut materiell jeg trenger. Har en gang hatt en skitten støvsuger i baksetet fordi bagasjerommet var fullt av annet arbeidsutstyr.

Jeg er lei av denne situasjonen, og det har vært slik i 3 år. Har ikke sagt noe tidligere til sjefen fordi jeg er redd for å miste jobben, og har ikke utdanning eller fagbrev. Så å finne ny jobb er ikke lett.

Får kjøregodtgjørelse på 3,5 kr per kilometer, men dette dekker langt ifra all slitasjen på bilen som oppstår ved all bykjøringa. Bremser, drivverk etc.

Må spørre, er det normalt at arbeidstakere kjører rundt med arbeidsutstyr i egen bil til en hver tid? Og i tillegg må bruke bilen til å hente materiell hos butikker osv?
I bygg og anleggsbransjen har jeg et inntrykk av at detta er helt normalt og at firmabiler er prioritert til prosjektledere, baser ol.

Mange kjøper seg en egen firmabil for slike situasjoner og det MÅ jo ikke være en fresh ny Chevvy pickup til 900k

Spør sjefen din evt, om du kan få bruke en firmabil i disse periodene. Om ikke, kryp til korset å få deg en bil som egner seg. En billig sekundær bil kun for jobb og skit, eller bytt ut hovedbilen til noe som egner seg bedre
Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en sakelig prat med sjefen din, legg frem ditt synspunkt på at du sliter ned din bil og den kjøregodtgjørelsen ikke dekker verditapet på bilen, er firma du jobber for en seriøs aktør og real sjef vil han skjønne det selv, en ting er sikkert det skjer ikke noe før du tar denne praten. Hadde selv en lignende sak for mange år siden når jeg var byggebranjen, jeg tok et møte med sjefen min og la det frem, var null porblem å få firmabil.

Du kan jo tenkte seg selv hvis du hadde vært sjef, vil spare kostnader, klager ikke arbeidstaker på det er det penger tjent for firma mitt tenker han, ikke sant.
jobber selv i byggebransjen. dette hadde eg aldri godtatt. du sier at du jobber mest på prosjekt. da er det ikkje vanlig å ha egen firmabil, men det er vanlig att firmaet har en bil disponibel på byggeplass til å hente varer osv viss ikkje alt kommer levert på byggeplass. i og med at du jobber selvstendig med rest arbeid fra prosjekter så sier det vel litt om din posisjon i firmaet? att dei stoler på deg og er fornøgd med innsatsen din. eller så hadde eg aldri latt noen gå aleine på et prosjekt. du burde ha din egen servicebil som du kan ha verktøy og frakte materialer i. Eg hadde hvertfal tatt det opp med sjefen. no vet eg ikkje hvor du holder til men her hvor eg bor er det svært uvanlig at en må bruke sin egen bil til å frakte "jobben"
Først og fremst og viktigst: meld deg inn i en fagforening.

Deretter går du til enten til den som er tillitsvalgt i bedriften din og tar det opp med han, eller så tar du det direkte med sjefen. Det kommer litt an på hva slags bedrift dette er når det kommer til hvilket av de to alternativene som er lurest. Går du direkte til sjefen din forholder du deg rolig og saklig, men bestemt - for dette er virkelig ikke riktig.
Og om det skulle ende med at sjefen sier nei, så er det uansett 100% sikkert at du ikke vil miste jobben på grunn av dette. Det er en helt legitim sak å ta opp. Ingen sjef i en seriøs bedrift vil en gang tenke tanken på å si opp noen på grunnlag av noe sånt. Hvis sjefen din er en rasstapp og faktisk skulle finne på å prøve seg er ikke det noe problem siden du nå er organisert og et kjempevern i ryggen.

Men som sagt: det aller første du må gjøre er å organisere deg i en fagforening. Det gjelder egentlig uansett, uavhengig om du velger å ta opp spørsmålet eller ei.