Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10122
Link - NRK

Jeg merker jeg blir litt matt. Først presterer de å si at mens rundt ti prosent av befolkningen bruker ulovlige rusmidler, var hele 23% av rusede drapsmenn påvirket av cannabis i perioden 2003-2012. Studien gjelder 231 drapssaker hvor det foreligger rettskraftig dom.

– Det kan se ut til at cannabis forekommer hyppigere i drapssaker enn vi egentlig skulle forvente ut fra bruken i befolkningen. Det er nok en overrepresentasjon av cannabis som rusmiddel i volds- og drapsstatistikken, sier rusforsker og professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (Seraf), Thomas Clausen.

– Statistikken viser at vi virkelig bør være forsiktige med å avdramatisere farligheten av cannabis, sier rusforsker Thomas Clausen.
Vis hele sitatet...

Men lenger ned i artiklen kom mer relevant info.

Av de 29 drapene cannabis var involvert i, var gjerningspersonen i ti av drapene ruset utelukkende på cannabis. I åtte drap var gjerningspersonen ruset på en cocktail av cannabis, alkohol og piller, i seks drap på cannabis og alkohol, mens i fire drap hadde gjerningspersonen inntatt cannabis og piller.
Vis hele sitatet...
Altså var ikke prosentadelen som var utelukkende ruset på cannabis høyere enn prosentandelen av befolkningen som bruker ulovlige rusmidler. I de andre sakene var enten både alkohol og piller eller én av delene involvert, og de fleste burde vel ha fått med seg at alkohol og piller (regner da med at det er benzodiazepiner det er snakk om) er de to mest hemningsdempende rusmidlene vi har. I tillegg oppleves cannabis av de fleste som kanskje det fredligste rusmidlene av de alle, uten at det nødvendigvis vil nøytralisere nedsatt hemningsnivå når man samtidig er ruset på alkohol og/eller piller.

Sett i lys av nyansene her; har denne artiklen egentlig noe for seg i det hele tatt, eller er det kun enda et unyansert skremselsinnlegg i debatten?
Artikkelen er vel et avspring av debatten som var oppe i media sist uke at de fleste drapsmenn er under påvirkelsen av rusmiddel. I utgangspunktet handlet det vel om at stor andel var påvirket av minst et type stoff. I den artikkeln du linker til har de vel dratt inn temaet om rus+drap i en debatt hvor ingen av de involverte sier noe om at drap har skjedd ruset på cannabis. Hverken rusforskern eller justisministeren sier noe om det. Kreativ journalist
Det at en gruppe mennesker kan begå drap mens de er påvirket av cannabis er det i mine øyne ingen tvil om. Dette har nok mye med disse menneskenes psykiske tilstand å gjøre. Husker du han fyren som spiste halve ansiktet til en hjemløs fyr i USA for noen år siden? Obduksjonsrapporten viste at han ikke hadde noe annet enn cannabis i systemet. Det har vel også vært noen andre tilfeller her i landet de siste årene også som har kommet opp i media men der har så vidt jeg husker alkohol og/eller andre rusmidler vært inne i bildet. At cannabis kan være den faktoren som starter en kjedereaksjon der resultatet er drap er nok en virkelighet vi ikke kommer oss unna. Det krever riktignok at grunnlaget allerede er der (personens psykiske tilstand) og dette burde nok ha blitt gjort tydeligere i det du siterer.
Et interessant spørsmål er jo om gjerningmannen drap fordi han var ruset på cannabis, eller om han tok cannabis fordi han skulle drepe.
Blodharry's Avatar
Trådstarter
Ingen av delene, antakelig. De fleste drap begås i affekt, altså foreligger det i liten grad planlegging. Og jeg tror de færreste ville ha røyket cannabis i forkant av et planlagt mord for å dempe skrupler eller høyne aggresjonsnivå. I enkelte tilfeller kan nok rusen trigge en ekstrem reaksjon, men da er vi gjerne tilbake til dette med latente lidelser, som DfenZ er inne på.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Korrelasjon medfører ikke kausalitet. Det at litt flere som dreper var ruset på cannabis enn hva man oppfatter i befolkningen synes jeg uansett er merkelige ting å sette mot hverandre. Det er ikke et tverrsnitt av befolkningen som dreper.

Jeg mistenker at det ligger en annen faktor bak som påvirker både drap og cannabisbruk samtidig, for eksempel at man befinner seg i kriminelle miljøer eller har psykiske lidelser (som tar oss tilbake til evige debatten om cannabis fører til psykiske problemer eller om psykiske problemer fører til at man oftere tyr til rus).
Sist endret av Olympic; 16. juni 2014 kl. 17:56.
Leser "streite" folk artikler som dette som fakta?
Egentlig er det man kan lese ut fra dette at det ofte er rus og/eller annen kriminalitet inne i bildet ved drap.
Kommer det egentlig som noen bombe for noen? Og veeeeldig mange av de som ruser seg på hardere saker røyker hasj også.
Folk som dreper andre uten å være ruset på noe som fjerner samvittighet og empati har jo en skrue eller to løs fra før, uansett om vedkommende røyker hasj eller ikke.
Jeg har bare et argument egentlig. På cannabis forandrer jeg ikke personlighet på den måten at jeg fortsatt er den samme personen med de samme meningene og verdiene. På alkohol. piller og stimulanter etc kan man bli det værste følelsesløse monsteret som finnes, selv om man er verdens snilleste menneske i edru tilstand.
Det er veldig enkelt å legge skylda på cannabis. Spesielt siden det er det nest mest brukte rusmidlet i Norge. Sjansen er da stor for at en psykisk ustabil drapsmann iløpet av livet har prøvd å røyke, og da er det selvfølgelig det som får skylda for at han ble en drapsmann. Kan se for meg avisartiklene allerede: " Nabo: Jeg så en røyksky komme ut av soveromsvinduet hans og forstod kjapt at det kun var snakk om tid før han kom til å drepe noen"
" Torpedo til VG: Bruker hasj for å bli gal før innkrevingsjobber"

Jeg er ærlig talt glad jeg vet såpass mye som jeg gjør om rusmidler.
Skjønner godt at folk uten kunnskap blir skremt av all feilinformasjonen som sirkulerer overalt. For som oftest tror man jo på det man leser.
Idet jeg hørte dette på radioen på vei hjem fra jobb var det første jeg tenkte at dette kommer garantert til å bli oppblåst av en eller annen random stoner på freak.. Hadde jeg rett?
Blodharry's Avatar
Trådstarter
Oppblåst? Punktere, vil jeg heller si.. Det er mediene som har blåst dette opp.
Hvorfor snakker de ikke om at den største delen av drap er begått av folk under alkoholrus, i følge diagrammet deres?
synes det er synd at folk ser så jævlig svart hvitt på dette da.
Personen som har begått drapet, trenger ikke å vært ruset i det hele tatt. Det sitter en stund i blodet å urinen. Når de blir tatt og prøver blir tatt setter de ikke mål for at det kan ha vært dagesvis siden siste joint. H*n har det jo i blodet, må jo være ruset.. Jeez
Synes dette minner veldig om når journalister prøver å legge skylden til et drap på videospill.

Det som egentlig irriterer meg mest er at folk som har veldig mye imot cannabis anntyder til at alle som bruker cannabis er på en farlig vei. Er nok mange som er det, men bildet er mye mer nyansert enn det hun Bjørnebekk dama fremstiller det som.

Nesten litt komisk at justisministeren vil gjøre grepet slappere om alkoholoen, men så vil han aldri i verden slippe grepet om cannabisen med grunnlag at det kan få ungdommer til å gjøre feile valg, noe som alkohol gir myye større sjanse for.

Er forresten selv enig i at alkohol burde hatt mindre restriksjoner, men Anders Anundsen er en hykler uten måte.
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Synes dette minner veldig om når journalister prøver å legge skylden til et drap på videospill.
Vis hele sitatet...
Så morsomt du skulle nevne det...
Ragnhild Bjørnebekk i 2012: Er det en sammenheng mellom dataspill og vold?
Ragnhild Bjørnebekk har før i tiden påstått at det finnes et kausalt forhold mellom dataspill og drap og har nå blitt en klakkør for cannabisforbudet. Hjelp oss med å få sparket denne "Forskeren" fra Politihøyskolen! Legg inn din signatur her:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=5176
Ikke noen nyhet dette. Kanskje nytt at man har fått tallfestet antall knyttet til rusmidler. Men det er ikke noe nytt at mange drap skjer i ruset tilstand. At overskriften foreslår at cannabis er den store synderen er bare tabloid journalistikk. Faktum var jo at det var blandingsrus på piller i de fleste tilfellene. Synes saken blir vinklet slik at noen har sagt at det er umulig å være voldelig i hasjrus. Men herregud. Blant kriminelle er det svært mange som ruser seg på alt mulig slags narkotika, og da selvsagt også cannabis. Selvsagt vil noen av dem teste positivt på cannabis også. Men korrelasjon er ikke kausalitet som nevnt over i denne tråden.
Idiotisk bruk av statistikk. For det første er sample size for liten til at man kan konkludere med noe som helst, for det andre er korrelasjon totalt meningsløst. Det er langt sterkere korrelasjon mellom konsum av ost og antall personer som dør ved å bli fanget i sitt egent sengetøy (I USA riktignok), og i motsetning til disse tallene er tallgrunnlaget stort nok til å faktisk ha betydning. Konsum av iskrem øker forekomsten av drukning blant deler av befolkningen som er predisponert for det (hovedsaklig personer som bor i nærheten av sjøen eller andre vannkilder der klima forøvrig tillater bading).

Det er også interessant at cannabis kan påvises i blodet i mye lengre tid en andre sterkere rusmidler, og da er det kanskje nærliggende at gjerningsmannen lettere innrømmer bruk av cannabis nettopp fordi det kan bevises.
Sitat av Kavlrya Vis innlegg
Ragnhild Bjørnebekk har før i tiden påstått at det finnes et kausalt forhold mellom dataspill og drap og har nå blitt en klakkør for cannabisforbudet. Hjelp oss med å få sparket denne "Forskeren" fra Politihøyskolen! Legg inn din signatur her:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=5176
Vis hele sitatet...
Dette er din eneste post på forumet her, derfor vil jeg ikke signère for jeg tar deg ikke seriøst.

"Denne underskriftskampanjen ble startet av Sigmund Kopperud (sigmundk@gmx.com).
Underskrift.no er ikke tilknyttet kampanjen, kampanjens eier står ansvarlig for innholdet."
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Vi er der igjen ja, jeg er egentlig lei av hele cannabisdebatten, men er ikke denne fra 1935?

http://3.bp.blogspot.com/_xu_rGpL-HZU/TTmtWTLjcBI/AAAAAAAAAEg/1i15buPZAbI/s400/Anti+Weed+Poster.jpg

Selvsagt er dette ett godt argument. Journalisten er virkelig seriøs, når man drar opp propaganda fra 1935 har man vunnet.
Sist endret av droppboks; 17. juni 2014 kl. 08:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hallo

Synast heile debatten rundt Cannabis som eit farleg rusmiddel er latterlig sånn eigentlig. Eg har røyka sjølv i 3 år før.
Cannabis er mindre skadeleg enn alkahol. Drikker du for mykje alkahol kan du få overdose som kan føre til at du dør.
Røyker du for mykje Cannabis er verste som skjer er at du kaster opp 2-3 gangar, for så å sovne.

Cannabis er også mindre skadeleg enn paracet kan eg legge til. Paracet kan føre til lever & nyresvikt med for mykje bruk over ein lengre periode.

Det er ikkje slik at alle som røyker sitter å stirrer inn i ein vegg menst dei er rusa. Eg og ein vennegjeng som røyker ofte med kvarandre sitter å prater ilag i fleire timar, ser filmar, lagar & spiser mat ilag, spiller spill ilag og mykje anna.

Ein anna ting politikerar diskuterer hardt på er jo det med alle som selger cannabis ulovlig. Dei bruker også fleire millioner på å stoffe ein stadig økande marked av cannabis salg.
Kvifor ikkje legalisere det, sette aldersgrense på det & selge det som dei selger alkahol liksom. Istadenfor å bruke millioner på å stoppe Cannabis markedet som dei ikkje vil klare å stoppe, så legaliser det.

Cannabis er mindre skadelig enn alkahol, det har masse av dei samme funksjonane som fleire av pillene du får av legen mot diverse sjukdommar, smerter & irritasjonar
Sitat av Silentdeath22 Vis innlegg
Hallo

Synast heile debatten rundt Cannabis som eit farleg rusmiddel er latterlig sånn eigentlig. Eg har røyka sjølv i 3 år før.
Cannabis er mindre skadeleg enn alkahol. Drikker du for mykje alkahol kan du få overdose som kan føre til at du dør.
Røyker du for mykje Cannabis er verste som skjer er at du kaster opp 2-3 gangar, for så å sovne.

Cannabis er også mindre skadeleg enn paracet kan eg legge til. Paracet kan føre til lever & nyresvikt med for mykje bruk over ein lengre periode.

Det er ikkje slik at alle som røyker sitter å stirrer inn i ein vegg menst dei er rusa. Eg og ein vennegjeng som røyker ofte med kvarandre sitter å prater ilag i fleire timar, ser filmar, lagar & spiser mat ilag, spiller spill ilag og mykje anna.

Ein anna ting politikerar diskuterer hardt på er jo det med alle som selger cannabis ulovlig. Dei bruker også fleire millioner på å stoffe ein stadig økande marked av cannabis salg.
Kvifor ikkje legalisere det, sette aldersgrense på det & selge det som dei selger alkahol liksom. Istadenfor å bruke millioner på å stoppe Cannabis markedet som dei ikkje vil klare å stoppe, så legaliser det.

Cannabis er mindre skadelig enn alkahol, det har masse av dei samme funksjonane som fleire av pillene du får av legen mot diverse sjukdommar, smerter & irritasjonar
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare ta hensyn til de fysiske skadevirkningene til et stoff da du bedømmer hvor farlig det er. Den største faren med cannabis er psykiske skader, nå fortell meg hvor mye psykiske skader du får av paracet. Er for medisinsk legalisering av cannabis, og i Norge kan vi sikkert få til salg på vinmonopolet, da kanskje en aldersgrense på 25. Da man er 25 år er hjernen fult utviklet, og det er mye mindre sannsynlighet for at en 25 åring kjøper for eksempel alkohol til mindreårige, en hva det er med en 18 åring. Har ingen kilder på det med kjøpeteorien min, men det er etter hva jeg har observert selv.
Sist endret av Relevant; 4. juli 2014 kl. 18:53.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du kan ikke bare ta hensyn til de fysiske skadevirkningene til et stoff da du bedømmer hvor farlig det er. Den største faren med cannabis er psykiske skader, nå fortell meg hvor mye psykiske skader du får av paracet. Er for medisinsk legalisering av cannabis, og i Norge kan vi sikkert få til salg på vinmonopolet, da kanskje en aldersgrense på 25. Da man er 25 år er hjernen fult utviklet, og det er mye mindre sannsynlighet for at en 25 åring kjøper for eksempel alkohol til mindreårige, en hva det er med en 18 åring. Har ingen kilder på det med kjøpeteorien min, men det er etter hva jeg har observert selv.
Vis hele sitatet...
Er nok nokon psykiske lidelser bak cannabis også, men er og veldig mange med psykiske lidelser cannabis kan hjelpe.

Er først og fremst for medisinsk legalisering eg også Alle disse pillene man får av legane er ikkje noko godt for oss, i tilleg til at det er så lett å få tak i dei.

Eg gjekk til legen for å få funne ut kvifor eg hadde så mykje smerter i ryggen. Så sitter der i 5 minutt og forklarer kor eg har vondt, så spør han om eg har problem med å sove, noko eg svarte ja på.

Så når eg hadde tatt blodprøve for å sjå etter sjukdom så fekk eg resept på 75 sovetablettar men kun 20 smertestillandes O.o

sovetablettane hadde ei lang liste med bieffekter, husker ikkje kva alle var men ein av dei var ein kraftig hangover når du våkna. så etter 3 dagar orka eg ikkje meir av dei.

medisinsk cannabis ville vert så mykje bedre.
haha jeg vil se at en spiste halve ansiktet til en man i usa . pga marijuhana. kansje angel dust , men neppe marijuhana:P
Sitat av Silentdeath22 Vis innlegg
Hallo

Synast heile debatten rundt Cannabis som eit farleg rusmiddel er latterlig sånn eigentlig. Eg har røyka sjølv i 3 år før.
Cannabis er mindre skadeleg enn alkahol. Drikker du for mykje alkahol kan du få overdose som kan føre til at du dør.
Røyker du for mykje Cannabis er verste som skjer er at du kaster opp 2-3 gangar, for så å sovne.

Cannabis er også mindre skadeleg enn paracet kan eg legge til. Paracet kan føre til lever & nyresvikt med for mykje bruk over ein lengre periode.

Det er ikkje slik at alle som røyker sitter å stirrer inn i ein vegg menst dei er rusa. Eg og ein vennegjeng som røyker ofte med kvarandre sitter å prater ilag i fleire timar, ser filmar, lagar & spiser mat ilag, spiller spill ilag og mykje anna.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter ofte med en vennegjeng å gjør det samme med alkohol, men jeg bruker det ikke som et argument mot at det finnes mange som er helt forbanna mongo når de drikker.

Det første man burde gjøre i debatten om cannabis er å annerkjenne hvor farlig det kan være for noen. Jeg har personlig sett hvor farlig det er om feil person blir glad i det. Jeg har og opplevd tunge badtrips som har påvirket meg negativt i lang tid etter. F.eks sliter jeg med søvn og angst nå som jeg ikke har røykt på en stund.

Cannabis er rett og slett ikke for alle, og man trenger ikke å forsvare de episodene det har gått ille med at man selv har det bra.
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
Cannabis er rett og slett ikke for alle, og man trenger ikke å forsvare de episodene det har gått ille med at man selv har det bra.
Vis hele sitatet...
Hvis du blir psykotisk, er det fordi du er det fra før.

Synes det er feil å skylde på cannabisen når det er personene det er noe galt med.
Sist endret av WayGone; 4. juli 2014 kl. 23:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Hvis du blir psykotisk, er det fordi du er det fra før.

Synes det er feil å skylde på cannabisen når det er personene det er noe galt med.
Vis hele sitatet...
Vet om en fyr som havna i cannabispsykose. Han er fremdeles ikke helt den samme nå 10 år senere. Ikke bagatelliser det, det er ikke harmløst. Noen ville kanskje aldri ha blitt psykotisk, men har det i genene, og cannabis trigger det.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Hvis du blir psykotisk, er det fordi du er det fra før.

Synes det er feil å skylde på cannabisen når det er personene det er noe galt med.
Vis hele sitatet...
Hvis du blir psykotisk av cannabis er man nok disponert for noe, men det er ingen diskusjon om cannabis er årsaken til at psykosen utløses hos noen. Om psykosen eller psykiske lidelsen hadde oppstått uten cannabis er vanskelig å si, da flere ting kan utløse det.

Om du blir traumatisert og får en psykisk lidelse av å se moren din bli drept, men din bror ser det samme og klarer seg, er det du som har skylden eller er det synet av henne bli drept?

Etter min mening spiller det ingen rolle hvem som har skylden, men cannabis kan potensielt være skadelig, og det må folk klare å forstå og annerkjenne uten å argumentere i mot med bunnløse argumenter.
Misforstå meg rett, jeg røyker når jeg vil, jeg dømmer ingen andre som røyker, jeg hadde mest sannsynlig stemt for legalisering, men jeg har fortsatt respekt for hva rusmidler kan gjøre med folk
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av WayGone Vis innlegg
Hvis du blir psykotisk, er det fordi du er det fra før.

Synes det er feil å skylde på cannabisen når det er personene det er noe galt med.
Vis hele sitatet...
Kan du bevise det, siden du er så bombastisk?
Sitat av Olympic Vis innlegg
Kan du bevise det, siden du er så bombastisk?
Vis hele sitatet...
Du kan jo spørre deg selv om hvorfor det i løpet av alle år ikke har vært en økning av schizofreni i takt med økningen av cannabisbruk blandt befolkningen dersom dette skulle være tilfelle.

The results of the current study suggest that having an increased familial morbid risk for schizophrenia may be the underlying basis for schizophrenia in cannabis users and not cannabis use by itself.
Vis hele sitatet...
-Kilde

Så har du også "Keele-studien" som varte opp i mot 10 år, og hvor nærmere 600 000 mennesker deltok. De klarte ikke å finne en kausualitet mellom cannabisbruk og psykoser.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan jo spørre deg selv om hvorfor det i løpet av alle år ikke har vært en økning av schizofreni i takt med økningen av cannabisbruk blandt befolkningen dersom dette skulle være tilfelle.

The results of the current study suggest that having an increased familial morbid risk for schizophrenia may be the underlying basis for schizophrenia in cannabis users and not cannabis use by itself.
Vis hele sitatet...

-Kilde
Vis hele sitatet...

Du har misforstått resultatene fra den studien, og deres anvendbarhet. Jeg siterer fra studien du lenker til:

Sitat av Proal et. al.
The current study, however, is not able to address whether cannabis can interact with a genetic predisposition to cause schizophrenia. In order to test this hypothesis, future longitudinal studies examining individuals at high familial risk for schizophrenia who do and do not abuse cannabis are needed. If when essentially controlling for genetic risk, those who use cannabis are significantly more likely to develop a schizophrenia-like illness than those who do not, a gene–cannabis abuse interaction is likely.
Vis hele sitatet...
Denne studien konkluderer nemlig med at cannabis alene ikke er tilstrekkelig for å utvikle schizofreni. Det ville vært veldig overraskende om det hadde vært tilfellet. Alt vi vet om schizofreni tyder på at det er en sykdom med sammensatte årsaker, hvor genetikk og miljø spiller sammen. Det viktige spørsmålet her er om cannabis bidrar til en økning i risikoen for å utvikle schizofreni hos allerede predisponerte individer. Det er data som tyder på at bruken av cannabis fører til at mennesker som ellers ikke ville utviklet sykdommen selv om de har en sårbarhet, kan tippe over og bli schizofrene pga. bruken. Den aktuelle studien gjør ikke noe for å undersøke dette problemet, noe den selv sier.

Sitat av caperno Vis innlegg
Så har du også "Keele-studien" som varte opp i mot 10 år, og hvor nærmere 600 000 mennesker deltok. De klarte ikke å finne en kausualitet mellom cannabisbruk og psykoser.
Vis hele sitatet...
Denne studien er fullstendig uegnet til å avklare en kausal sammenheng mellom cannabis og psykoselidelser. Kohortestudier er svake for å avklare sammenhenger, og brukes best som hypotesegenererende for randomiserte kontrollerte forsøk. Siden cannabis er ulovlig er det vanskelig å kjøre slike studier på dette. Kohortestudiene man da benytter seg av må være desto bedre designet. At denne studien ikke finner en økning i diagnostiserte psykoselidelser hos allmennleger i denne perioden er langt fra noe godt bevis på at cannabis ikke kan øke risikoen for utvikling av feks. schizofreni.

Hvorfor viser du ikke også til befolkningsstudier som har vist det motsatte, at mengden cannabisbruk har vært korrelert med psykoser hos yngre? For det var tilfellet i Sveits på nittitallet (Ajdacic-Gross et. al. 2008)

Det er veldig vanskelig på dette tidspunktet å si sikkert om cannabis sterkt øker risikoen for psykoselidelser. Begge parter begår feil her når de er skråsikre på bakgrunn av usikre data. Det som er uomtvistelig er at det er en assosiasjon mellom mengde brukt cannabis og psykoser, og at blant de som bruker mer cannabis er det desto mer psykoser (dose-respons). Hva denne sammenhengen egentlig betyr bør en være forsiktig med å uttale seg for sikkert om.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du har misforstått resultatene fra den studien, og deres anvendbarhet.
Vis hele sitatet...
At cannabis, hos predisponerte individer, kan utløse en psykose dersom vedkommende har hatt denne latent finnes det andre studier på, og selv så tviler jeg ikke på at dette stemmer. Jeg tolket det imidlertid slik at det her i tråden ble hevdet at cannabis kan utløse schizofreni hos personer som ikke er predisponerte, og det finnes det ingen empiri på. Studien jeg viste til konkluderte med at cannabis i seg selv ikke fører til schizofreni. Du sier at det finnes data som viser at cannabis kan forårsake utbrudd av schizofreni hos personer som uten bruk av cannabis ikke hadde utviklet sykdommen, men det har aldri jeg sett noe sikker konkusjoner på som ikke har blitt underkjent av andre forskere.

Jeg er som regel enig i at kohortestudier er svake, men så er også denne studien den største i sitt slag. Opp i mot 600 000 personer involvert over ni år er ganske omfattende. Når det er sagt så bruker rusorganisasjoner, helsevesenet og myndighetene i Norge og Sverige fremdeles den svake, og for lengst underkjente, kohortstudien som Thomas Lundqvist gjennomførte på svenske vernepliktsoldater når de ønsker å vise til en sammenheng mellom cannabis og psykiske lidelser.

Studien fra Sveits hadde jeg aldri hørt om, men det er den eneste studien hvor jeg har sett at man har konkludert så sikkert med at cannabis alene er årsaken til økningen i antall psykiske sykdommer. Studien har store svakheter:

Sitat av swissinfo.ch
But the Federal Health Office is not convinced by the report, pointing to another unexplained leap in schizophrenia in the mid-1980s and the fact that the patients' drug histories and other medical details remained unknown.

"It does not uncover the medical history of the patients, for instance the consumption of psychotic substances or other factors that could lead to psychotic illnesses," said the health office in a statement.

"The connection between schizophrenia and cannabis consumption is not clarified yet."

Ambros Uchtenhagen, an expert in drug issues at the Zurich-based Institute of Social and Preventative Medicine, welcomed the report, but also sounded a cautious note about its findings.

"The results are purely hypothetical and they should not be misused in any way, particularly for political purposes to say that we now know that cannabis produces schizophrenia," he told swissinfo.
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig på dette tidspunktet å si sikkert om cannabis sterkt øker risikoen for psykoselidelser. Begge parter begår feil her når de er skråsikre på bakgrunn av usikre data. Det som er uomtvistelig er at det er en assosiasjon mellom mengde brukt cannabis og psykoser, og at blant de som bruker mer cannabis er det desto mer psykoser (dose-respons). Hva denne sammenhengen egentlig betyr bør en være forsiktig med å uttale seg for sikkert om.
Vis hele sitatet...
Det begynner å bli ganske klart at cannabis alene ikke fører til psykiske sykdommer, men ja, sammenhengen er ellers meget uklar. Den mest utbredte teorien er vel at personer som har, eller er disponert for, slike lidelser ofte søker mot rusmidler.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av caperno Vis innlegg
At cannabis, hos predisponerte individer, kan utløse en psykose dersom vedkommende har hatt denne latent finnes det andre studier på, og selv så tviler jeg ikke på at dette stemmer.
Vis hele sitatet...
Dette er et enormt viktig poeng. De aller fleste sykdommer, psykiske såvel som fysiske, er et resultat av summen av predisposisjon og miljøeksponering. Predisposisjonen får man ikke gjort noe med. Derfor må en se på hvilke andre faktorer som kan øke risikoen for sykdomsutvikling. Større studier har vist at jo større mengde cannabis som inntas jo større risiko er det for utvikling av schizofreni senere. Denne sammenhengen følger et dose-respons mønster. Det kan bety at personer som har en predisposisjon, men som ikke ville utviklet sykdommen, kan utvikle klinisk schizofreni ved inntak av cannabis.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tolket det imidlertid slik at det her i tråden ble hevdet at cannabis kan utløse schizofreni hos personer som ikke er predisponerte, og det finnes det ingen empiri på. Studien jeg viste til konkluderte med at cannabis i seg selv ikke fører til schizofreni.
Vis hele sitatet...
At cannabisbruk i seg selv ikke fører til schizofreni er overhodet ikke overraskende. Røyking i seg selv fører heller ikke til lungekreft, faktisk er det bare omtrent 10% av dem som storrøyker som utvikler kreft. Dette er fordi de har en genetisk eller annen predisposisjon. Denne utgangsrisikoen påvirkes så av røyking, som dermed øker antallet som utvikler kreft. Å da si at røyking ikke fører til kreft, fordi det ikke "alene" er tilstrekkelig for kreft, blir misvisende.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du sier at det finnes data som viser at cannabis kan forårsake utbrudd av schizofreni hos personer som uten bruk av cannabis ikke hadde utviklet sykdommen, men det har aldri jeg sett noe sikker konkusjoner på som ikke har blitt underkjent av andre forskere.
Vis hele sitatet...
Epidemiologiske studier vil alltid ha svakheter når det kommer til å faststlå kausalitet. Det er likevel et av de beste alternativene vi har, siden randomiserte-kontrollerte-forsøk er urealistiske når det kommer til cannabis. Dette betyr at vi enkelt og greit må akseptere at det ligger usikkerhet rundt kausaliteten. At det er en dramatisk økt risiko for schizofreni blant cannabisbrukere kan tolkes som at cannabis øker sjansen for utvikling av schizofreni. Med andre ord tyder det på at endel mennesker som ikke ellers ville utviklet psykoselidelser vil gjøre det etter bruk av cannabis. Her kan en selvsagt spekulere i om det foreligger revers-kausalitet, og at mennesker med høy risiko for schizofreni bruker mer cannabis for å dempe sin angst og uro. Et dose-respons forhold taler mer for at cannabis gir psykose, men det er ikke noe sikkert. Det var derfor jeg ikke sa at det finnes data som "viser", men at det finnes data som "tyder på" at cannabis kan være tungen på vektskålen.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er som regel enig i at kohortestudier er svake, men så er også denne studien den største i sitt slag. Opp i mot 600 000 personer involvert over ni år er ganske omfattende. Når det er sagt så bruker rusorganisasjoner, helsevesenet og myndighetene i Norge og Sverige fremdeles den svake, og for lengst underkjente, kohortstudien som Thomas Lundqvist gjennomførte på svenske vernepliktsoldater når de ønsker å vise til en sammenheng mellom cannabis og psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
At den er stor er enkelt og greit fordi den er metodologisk svak. De har retrospektivt hentet inn data fra et register over diagnoser gitt av fastleger. Dette har enormt antall feilkilder, og forteller oss egentlig veldig lite. At andre har benyttet seg av dårlige data er ikke noe argument for selv å benytte seg av tilsvarende dårlige kilder.

Sitat av caperno Vis innlegg
Studien fra Sveits hadde jeg aldri hørt om, men det er den eneste studien hvor jeg har sett at man har konkludert så sikkert med at cannabis alene er årsaken til økningen i antall psykiske sykdommer. Studien har store svakheter:
Vis hele sitatet...
Poenget her var ikke at den studien beviser noe som helst. Poenget mitt var at det foreligger motstridende data, og at dette er noe en burde synliggjøre.

Sitat av caperno Vis innlegg
Det begynner å bli ganske klart at cannabis alene ikke fører til psykiske sykdommer, men ja, sammenhengen er ellers meget uklar. Den mest utbredte teorien er vel at personer som har, eller er disponert for, slike lidelser ofte søker mot rusmidler.
Vis hele sitatet...
Å si at den mest utbredte teorien er en invers kausalitet, hvor schizofreni fører til cannabisbruk, har du ingen dekning for. Størstedelen av forskningsmiljøene for rus i norge, bla SIRUS, samt flere av de ledende forskerne på schizofreni, sier at cannabis gir tidligere debut av psykose, og at det er vanskelig å være sikre, men at de heller mot at cannabis kan gi psykoseutvikling. De advarer konsekvent mot bruk av stoffet.

Det er alt for mange her på forumet som ønsker å fremstille cannabis som et uskyldig stoff, og som raskt aksepterer teorier som sier at det ikke er cannabis som forårsaker psykose, men tvert om psykose som forårsaker cannabisbruk. Realiteten er at vi ikke vet sikkert hva som egentlig er sant. Denne usikkerheten burde tas i betrakning når man vurderer risikoen forbundet ved legalisering.
Sist endret av Drachir; 28. juli 2014 kl. 01:45.