Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2606
Hei, har lyst og skaffe meg en "mini" pc og sette ved siden TV'n til og surfe, spille musikk og se på film igjennom.

Lurte på hva dere vil anbefale, av en mini bygge PC eller mac mini ?

Er viktig for min del at den jobber raskt, og ikke bruker 10 minutt på og henge seg og slikt.


En jeg kjenner har mac mini og den virker utrolig grei!
Har du et bestemt budsjett?
Nei egentlig ikke.

Har "gamer pc" utenom så skal kun brukes til facebook, netflix, musikk osv. div "hverdags bruk"
Vil du bruke osx? Kjøp en Mac mini
Vil du bruke Windows eller Linux? Kjøp en pc. Det finnes haugevis av mini-itx-komponenter som lar deg bygge akkurat hva du er ute etter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Noe sånt? Litt usikker på om PSU passer...
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...1-E0968053614F
Vis hele sitatet...
Ja noe slikt. Eller Mac Mini


5 000 er noe i det meste laget. så om windows er bedre eller like bra går jeg for den

Komponentene sier meg ikke noe spessielt, fikk en kamerat til og bykke pcen jeg har nå også, betalte bare for delene :P

Sitat av moridin Vis innlegg
Vil du bruke osx? Kjøp en Mac mini
Vil du bruke Windows eller Linux? Kjøp en pc. Det finnes haugevis av mini-itx-komponenter som lar deg bygge akkurat hva du er ute etter
Vis hele sitatet...
Osx, er det opperativ systemet til MAC?

Er samme for meg om det har windows eller mac sitt opperativ system. prøvde han jeg kjenner sin mac mini, og den funket fint. litt uvant i begynnelsen men ellers OK.
Sist endret av kimandre92; 25. desember 2013 kl. 23:52.
Bruker Acer Aspire V5 11,6" som skole-pc. Den spiller fint filmer i 720p (har ikke testa 1080p). Har kun opplevd at den blir treg når jeg kjører flere tunge flash-spill i facebook i flere nettlesere samtidig.
Sitat av Lur N. Dreier Vis innlegg
Bruker Acer Aspire V5 11,6" som skole-pc. Den spiller fint filmer i 720p (har ikke testa 1080p). Har kun opplevd at den blir treg når jeg kjører flere tunge flash-spill i facebook i flere nettlesere samtidig.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan se er dette en dårlig pc også da, mini pcen er samme pris og bedre.
Vil ikke ha laptop heller. og egentlig ikke windows 8 heller, mac eller vindows 7
Har vertfal ett tips, kjøp en PC med SSD
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Vil ikke ha laptop heller.
Vis hele sitatet...
Åja, så ikke dette.

Sitat av kimandre92 Vis innlegg
og egentlig ikke windows 8 heller, mac eller vindows 7
Vis hele sitatet...
Windows 8 er verdt å bruke, bare du installerer en startmeny-app, da den er betydelig raskere enn 7ern.
Bygg deg en liten hackintosh.

Dual-boot med både windows 8 og mavericks.

start her: http://www.hackintosh.com/
Hva bør man velge av hardware om man skal ha ESXi eller illumos som grunnlag?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Bygg deg en liten hackintosh.

Dual-boot med både windows 8 og mavericks.

start her: http://www.hackintosh.com/
Vis hele sitatet...
Har aldrig hørt om verken hackintosh eller mavericks, hva er dette?
Hackintosh er når du installerer OSX (operativsystemet til Apple) på en PC som ikke er en MAC. Mavericks er nyeste versjon av OSX.
Søk på "NUC" på Komplett så finner du flere kjekke HTPC'er, alt fra celeron te i5..
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Hackintosh er når du installerer OSX (operativsystemet til Apple) på en PC som ikke er en MAC. Mavericks er nyeste versjon av OSX.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan fks kjøpe denne og instalere hackintosh så kan jeg ha både OSX/Mavericks og Windows på den?

Sitat av suppesos Vis innlegg
Søk på "NUC" på Komplett så finner du flere kjekke HTPC'er, alt fra celeron te i5..
Vis hele sitatet...
PC vs NUC Vet ikke noe om disse, denne var den jeg fant som var i ca samme prisklasse.
Sist endret av kimandre92; 26. desember 2013 kl. 23:45.
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
Så jeg kan fks kjøpe denne og instalere hackintosh så kan jeg ha både OSX/Mavericks og Windows på den?
Vis hele sitatet...
Sjekk på hackintosh sin side eller osx86 hu, jeg tror msi er langt fra optimalt, og muligens ikke vil funke,
jeg har installert på Asus P6? Deluxe V2 med 2x i7/930 og det går som i smør, fortsatt.
Dersom du vil bygge en hackintosh, kan du bruke denne lista over komponenter som støttes: Building a CustoMac: Buyer's Guide December 2013
Jeg har lenge tenkt på en liten og lekker htpc som kan kobles til tv. Per i dag bruker jeg en vanlig pc, men det både ser stygt ut og støyer veldig mye. Størrelse er egentlig ikke så viktig, men jeg prioriterer heller å begrense støynivå.

En mac mini skal visstnok ha vifter, men mange mener at den er ganske så støyløs. Jeg tror det heller er en subjektiv ting, så jeg sikter meg heller inn mot en vifteløs htpc, som en av disse. Nå vet jeg så absolutt ikke hvilken bås du sitter i TS, men tenkte jeg bare skulle dele ut mine erfaringer hittil.
Sitat av nudo Vis innlegg
Sjekk på hackintosh sin side eller osx86 hu, jeg tror msi er langt fra optimalt, og muligens ikke vil funke,
jeg har installert på Asus P6? Deluxe V2 med 2x i7/930 og det går som i smør, fortsatt.
Vis hele sitatet...
Drop det hackintosh tullet, du er ute etter noe som er stabilt og ikke trenger "vedlikehold" så bare gå for en macmini...
Hackintosh er for pcfreaks som kan masse og liker å rote rundt i systemet og installere ting, macmini vil du skru på og aldri ha noe problemer med,...
Sitat av kimandre92 Vis innlegg
PC vs NUC Vet ikke noe om disse, denne var den jeg fant som var i ca samme prisklasse.
Vis hele sitatet...
I den NUC'en som du linket til der må du klaske på med ram 4GB/8GB, SSD 60GB/120GB og evt WIFI

Edit: og power kabel
Sist endret av suppesos; 27. desember 2013 kl. 16:46. Grunn: La til mer tekst
Oki blir litt småforvirret her nå, NUC, liten PC, HTPC eller mini mac. :P

Og hvorfor den fremfor noen av de andre?

Vil ha en liten stille brukervennelig pc som jeg kan bruke med pcen, til gaming etc har jeg en annen pc.

Kjøpte meg et trådløst tastatur med intrigrert mus nå
Sist endret av kimandre92; 30. desember 2013 kl. 21:18.
Nå er det en ting som du enda ikke har sagt noe om. Skal den primært brukes til streaming?
Sist endret av Mkvarner; 30. desember 2013 kl. 22:00.
ja kommer nok til og streamer litt film og musikk
Sitat av nudo Vis innlegg
Hva bør man velge av hardware om man skal ha ESXi eller illumos som grunnlag?
Vis hele sitatet...
vet ikke noe om illumos men, i esxi så kan du søke her

link: http://www.vmware.com/resources/comp...ity/search.php

men dette er stoff for en annen tråd...

OT: hva med en rasbery pi? den klarer alt du er ute etter og er på størelse med bankkortet ditt, samt at den ikke koster mere en 700 ish fra komplett
Sitat av knutazz Vis innlegg
vet ikke noe om illumos men, i esxi så kan du søke her

link: http://www.vmware.com/resources/comp...ity/search.php

men dette er stoff for en annen tråd...

OT: hva med en rasbery pi? den klarer alt du er ute etter og er på størelse med bankkortet ditt, samt at den ikke koster mere en 700 ish fra komplett
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere så har jeg ikke peiling på pc bygging :P

Men hvor rask er denne Raspberry Pi'n til vanlig.

vil ha noe med "SSD" hastighet, irriterer meg sykt over trege pcer og mobiler :P
Det er ikke så mye pc bygging med RasberryPI da dette er et kretskort du skrur fast til medfølgende kabinett.

ellers så bruker den ikke hdd eller ssd, den bruker sd-kort hvor du kan legge inn OS, samt at du får sd-kort som er ferdig med OS på fra før av...

nå har ikke jeg RasberryPI selv enda, men har flere bekjente som har den og de klager ikke over tregheter, har testet hos dem og det er ikke noe forsinkelser med video streeming eller audio streeming hos dem da i 1080p
Kapasiteten på SD kort er på 95MB/sec? Mens en SSD er på 550MB/sec?

Potensialet er allerede fra starten vidt forskjellig.

Ser træigt ut: http://geek.mgorecki.net/index.php/2...-raspberry-pi/
Sist endret av nudo; 1. januar 2014 kl. 06:59.
Tror nok jeg vil gå for en SSD
Kjøp en Mac Mini, du kan alltids kjøre Windows på Mac også uten problemer.
Har ikke noe å si om det er Windows eller Mac