Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 15321
Alle dere som snakker så heftig høyt om at det å stjele programvare IKKE er så ille:

Disse argumentene er svært underholdene, men holder ikke:

- alle andre gjør det (slik snakker barn for å unngå ansvar)
- det er en menneskrett (LOL) å stjele programvare
- de som lager programmene taper ikke på det/lider ingen nød......(logisk brist)
- jeg har ikke råd så jeg MÅ stjele det (klipp deg å få jobb)
- det finnes VÆRRE ting enn å stjele programvare så derfor gjør det ikke noe at jeg gjør det (idiotisk argument)


Nå virker det faktisk som endel freaks faktisk KJØPER programvare etc, noe som er gledelig, positivt og voksent. Mye barnslig argumentasjon her må jeg si, ville stått mer respekt av det hele om folk ikke "finner på" argumenter som skal gjøre det så "greitt og lovlig" og stjele.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Vi lever i kapitalismens verden, det er praktisk talt umulig å leve normalt uten å bidra til at folk jobber under dårlige kår for det du bruker i hverdagen. Det jeg mente er at de som taper litt inntekt på at folk pirater har det ikke på langt nært like ille som de som lager andre ting her i verden. Indie developers syntes jeg dog bør bli mindre pirated enn store
Vis hele sitatet...
At de ikke lider noen nød gjør ikke handlingen moralsk riktig. Fortsatt er det galt.

Er det plutselig greit å stjele en bil av Bill gates siden han ikke lider noen nød av å kjøpe en ny?
Du lydmann, mener du virkelig at du ikke har en eneste fil som er piratkopiert?
Sitat av etse Vis innlegg

Den eneste måten å bekjempe pratkopiering på er å skape en holdningsendring. I dag er det sosialt akseptert (og nesten forventet) at man piratkopierer ulike produkter. Om man fikk en holdningsendring i samfunnet hvor folk så ned på det å piratkopiere ville problemet helt klart blitt betydelig mindre (selv om det ikke ville forsvunnet helt).
Vis hele sitatet...
Nja, jeg er uenig. Såklart er det en viss texas-holdning til digitale medier; hele bransjen bygger jo på dette. Bill Gates, Steve Jobs, Steve Wozniak og whatever de andre "første" heter begynte jo sin karriere som hackere, piratkopierer og regelrett tyver(phreaking anyone...).
Det er ikke sånn at jeg sier at gutta ikke fortjener cash for sitt arbeid, selv om de verdier som disse gutta deler er usaklig store, det er heller det at om man regelrett starter en bransje fra låning av programvare så må man nesten forvente et visst tap.

Løsningen slik jeg ser det er å tilby kunden det de vil ha.
-De vil ha shitten.
-De vil ha det NÅ.
-De vil ikke betale blodpris.

Om du vil ha betalende kunder må du gi dem det de ønsker. Om en serie slippes i statene og det tar et år, eller i visse tilfeller flere, før denne serien havner i Europa. Hvordan i all verden kan du se for deg at du skal tjene penger på dette? Så klart venter ikke folk så lenge på shit.
Løsningen er å slenge shitten på nett(selve internet eller over streaming) og la folk se denne serien med en gang(eller når de selv måtte ønske). I HD-kvalitet, uten lagg, uten tull, aller helst uten reklame, med minimal buffering, med enkel betaling og uten at du må installere en egen player først eller lignende.
Om HBO kunne tilby meg de seriene jeg ville se i HD over nett til typ 20,- måneden på en slik måte; visst F hadde jeg benyttet meg av det tilbudet.

For musikk finnes Spotify, noe jeg mener er et svært bra program. De gjør det riktig og er en flott løsning. Noen mangler er det jo, men et godt skritt i riktig retning. Jeg kunne tenkt meg at artistene fikk penger i stedet for plateselskapet feks.
Nå snakker jeg kanskje for min egen del, men jeg kjøper fler band-tskjorter nå enn før; fordi jeg vet at artistene tjener gode penger på det.

Og så over på spill. Her har Steam oppskriften på en ganske bra løsning imo. Det er noe dyrt for spill, men det funker. Og hvor mange kan si at de piratkopierer steam-spill? Det er ikke mange.
Ok, så alle selskaper kan ikke bruke steam men poenget er at jeg ikke er interessert i å ha en fysisk kopi av spillet. Dessuten liker jeg å formatere pc'en eller kjøpe ny eller ha en pause på 5-6år og fortsatt bare kunne gå rett i steam, taste inn brukerid'en min og laste ned shitten på nytt uten mer hassle.
Og, jeg så akkurat på blizzard sine sider: StarCraft2 koster 39euro! What?!?! Og WoW koster fuckings 14Euro, pluss at det koster penger hver måned.
StarCraft(1'ern) koster 10 euro..lol! Kom igjen liksom... det spillet er møkk-gammelt og burde vært gratis og opensourc'a for lenge siden.

Andre muligheter jeg liker er free to play. Selv spiller jeg litt Forsaken World og det kobles perfekt opp mot steamkontoen min der jeg har penger så jeg kan kjøpe items, skins ol. Jeg har brukt mye mer penger på Forsaken World enn noe annet spill, og dette er i utgangspunktet gratis... tygg litt på den...
Steamkontoen kan forøvrig fylles opp med cash svært, svært enkelt.

Så, hva skal man gjøre med programmer og os? Vel, om man følger noen av de tankene jeg har skrevet over burde det ikke være så himla vanskelig å tenke seg til en løsning. Selv liker jeg fri programvare, det er gratis og diggbart. Selskaper som Red Hat klarer fortsatt å tjene gode penger, så kanskje gratis ikke er så ille allikevel.

Hva filmbransjen skal ta seg til har jeg lite svar på, men online-løsninger og global lansering er vel to punkter som burde vært ordnet for lengst.


Så for å avslutte. Ja, det trengs en holdningsendring. Men i mine øyne så burde det komme fra begge kanter.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Alle dere som snakker så heftig høyt om at det å stjele programvare IKKE er så ille:

Disse argumentene er svært underholdene, men holder ikke:

- alle andre gjør det (slik snakker barn for å unngå ansvar)
- det er en menneskrett (LOL) å stjele programvare
- de som lager programmene taper ikke på det/lider ingen nød......(logisk brist)
- jeg har ikke råd så jeg MÅ stjele det (klipp deg å få jobb)
- det finnes VÆRRE ting enn å stjele programvare så derfor gjør det ikke noe at jeg gjør det (idiotisk argument)


Nå virker det faktisk som endel freaks faktisk KJØPER programvare etc, noe som er gledelig, positivt og voksent. Mye barnslig argumentasjon her må jeg si, ville stått mer respekt av det hele om folk ikke "finner på" argumenter som skal gjøre det så "greitt og lovlig" og stjele.
Vis hele sitatet...
I den digitale verden så er det umulig å ungå kopiering. Det har mer med hvordan du møter det. Lag et bedre alternativ og gjør det mer lukurativt å betale for noe enn å laste det ned. På den måten er piratkopiering sundt. Det tvinger utviklere til å tenke på nye måter å gjøre det bedre og lettere for oss å få materialet deres tilgjengelig, til en pris. Ja det er mye negativt med kopiering av ting, men det kan ikke ungåes. Det er også noen positive ting.

Sitat av etse Vis innlegg
At de ikke lider noen nød gjør ikke handlingen moralsk riktig. Fortsatt er det galt.

Er det plutselig greit å stjele en bil av Bill gates siden han ikke lider noen nød av å kjøpe en ny?
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke moralsk riktig å ha tingene laget av unger i Asia er det det? Piratkopiering av et OS til 800 kroner (som er for dyrt anyway) kan ikke samenlignes med å stjele en bil til 1 000 000. men skjønner hva du mener, og jeg mener ikke det er moralsk riktig å piratkopiere
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 19:09.
Når det kommer til underholdning har jeg vært premium bruker hos spotify siden starten. Og bruker netflix.
Jeg bidrar med kroner til artister og selskaper hver måned - men jeg betaler ikke for alt jeg konsumerer.
Hovedgrunnen er at det er for vanskelig å betale for film/serier. Men det er klart det også er et element av makelighet med i bildet. Det er så enkelt å bare laste ned. Jeg rettferdiggjør det ikke og jeg vet det er galt men kommer nok ikke til å slutte med det aller første.

Piratkopiering har eksistert minst i 50 år. Det tar ikke livet av bransjen selv om det nok kan spille litt inn på overskuddet. Men piratene gjør også en viktig innsats, og det er takket være piratene at vi kan nyte spority og netflix.
Bransjen selv har jo ikke gjort noe nybråttsarbeid de siste 50 år - og har brukt enhver anledning til å motarbeide enhver nyvinning til fordel for velprøvde forretningsmodeller. Enkelt sagt kan man si at piratene tvinger bransjen til å prøve ut nye distribusjonskanaler og det er bra. Om det kun var opp til bransjen selv ville vi fortsatt kun kjøpt musikk på CD og streaming ville ikke eksistert.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Du lydmann, mener du virkelig at du ikke har en eneste fil som er piratkopiert?
Vis hele sitatet...
Blir sikkert flamet for dette, men nei, jeg har ikkeen eneste fil som er piratkopiert.... Tjener penger på det jeg gjør og ja, jeg har kjøpt alle programmer jeg bruker og noen av de programmene er fette dyre... noe av grunnen til at de er så dyre er at andre stjeler dem, sånn at utviklerne må sette opp prisen for å få det til å gå rundt....

Registrerer at iSatan er ganske bra på jordet i sin argumentasjon, men noen må jo leve i sin fantasiverden..
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Blir sikkert flamet for dette, men nei, jeg har ikkeen eneste fil som er piratkopiert.... Tjener penger på det jeg gjør og ja, jeg har kjøpt alle programmer jeg bruker og noen av de programmene er fette dyre... noe av grunnen til at de er så dyre er at andre stjeler dem, sånn at utviklerne må sette opp prisen for å få det til å gå rundt....

Registrerer at iSatan er ganske bra på jordet i sin argumentasjon, men noen må jo leve i sin fantasiverden..
Vis hele sitatet...
Hahahaha, du altså. Personlig fornærmelser kommer alltid når du ikke har noe bedre å argumentere med. Hør nå her, de hadde vært dyrere om det ikke var piratkopiering. Om du kan få de gratis så gjør du endten A: øker prisen, eller B: senker den.

Det er ganske godt kjent innen marketsøkonomi at om du øker prisen fordi du ikke tjener nok penger taper du mer, pga folk kjøper ikke mer fordi det er dyrere
Og du virker som en ganske konservativ person, forstår du ikke at motgang for en industri tvinger den til å lage bedre løsninger? Hadde ikke det vært for problemer som piratkopiering hadde du sittet der uten strømningstjenester og lignende
Sist endret av iSatan; 26. januar 2013 kl. 19:21.
Sitat av iSatan Vis innlegg
..forstår du ikke at motgang for en industri tvinger den til å lage bedre løsninger?
Vis hele sitatet...

Jeg ser denne konsekvensen, men det legitimerer ikke stjelinga uansett. Konsekvenser er en ting, å stjele er en helt annen ting....
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Vis hele sitatet...
Har du hørt om reklamering/promotering før?

Det er flere selskaper som mener at piratkopiering er bra for dem. Programmet/musikken blir spredd, flere får høre om det, og da er det også automatisk flere folk som kjøper det også. Et ræva eksempel: En lokalkjent kar spiller gitar, og spiller inn en plate. Hvordan tror du folk hadde hørt om han fortest? Ved å selge skiva, eller legge den ut til gratis nedlasting?
Og en ting til.

Hvordan kan du si at det er stjålet programvare, når du ikke fjerner originalen? Du tar en kopi, mao du har kopiert en programvare.
Velger den letteste metoden. Er det lettest å kjøpe, gjør jeg gjerne det (med unntak av overprisede produkter som omtrent eier hele markedet).

Digitalt er det mye rom for forbedring, noe som jeg tror vil bli bedre med årene.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Og en ting til.

Hvordan kan du si at det er stjålet programvare, når du ikke fjerner originalen? Du tar en kopi, mao du har kopiert en programvare.
Vis hele sitatet...

Jeg kan si at det er stjålet programvare fordi man ikke betaler det det koster, forstod du NÅ da Bruskork?
Alle jeg kjente da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen brukte piratprogramvare. Den første pc-en jeg kjøpte i butikk kom med Windows 95 "- Pirate Edition" ferdig installert. Skolen brukte til og med piratprogramvare. Spill fikk jeg på CD fra en som kjente en, som kjente en, som kjente en som hadde tilgang på slikt. Når det ble litt hastighet på internett hjemme, så begynte jeg å laste ned selv.

I dag betaler jeg for alt av musikk, spill, OS og programvare. Jeg har kjøpt og betalt for sikkert ett par tusen filmer opp i gjennom årene, men jeg laster fremdeles ned mengder av TV-serier og filmer. Jeg betaler også for spotify, netflix, viaplay og TV2 Sumo. Jeg var altså en hardbarket pirat tidligere, men i dag så tjener disse firmaene penger på meg. Jeg anbefaler også andre å kjøpe lovlige produkter, og har hjulpet flere til å kjøpe lisenser på OS, antivirus, tekstbehandling osv, osv. Dette er gjerne senere utgivelser av programvaren jeg selv brukte som pirat. Hadde jeg ikke lastet ned programvaren, og brukt denne i min ungdom, så er det ikke sikkert jeg hadde fått kjennskap til merkevaren, og dermed ikke anbefalt det videre i fremtiden. Det samme gjelder for TV-serier og filmer, som jeg anbefaler videre til personer som gjerne kjøper det i butikken. Jungeltelegrafen må ikke undervurderes, så jeg ser ikke på piratkopiering som negativt. Jeg tror tvert i mot at den bidrar til mer oppmerksomhet rundt produktet, og til større inntekter til gigantene, enn hva de hadde fått inn dersom det ikke fantes noen mulighet til å laste ned pirat.
Sist endret av caperno; 26. januar 2013 kl. 20:10.
Kjøper spill og har gratis adobe programmer (skolen), men betaler ikke tusenvis av kroner i måneden for antiviruset mitt. Musikk hører jeg på wimp, men det hender seg at jeg laster ned musikk fra youtube (er det ulovlig?), musikkbransjen er gjerrig nok fra før.
Hender seg også at jeg nøyer meg en halvulovlig liten nøtt på kiwi, men det går nok heller ikke under programvare.
Sist endret av Lacertosus; 26. januar 2013 kl. 20:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg kan si at det er stjålet programvare fordi man ikke betaler det det koster, forstod du NÅ da Bruskork?
Vis hele sitatet...
Det møter ikkje mitt argument på nokon som helst måte. Microsoft har ikkje eit direkte tap om du 'stjel' MS office. Opel har eit direkte tap om du stel ein bil frå dei.

Tvert imot kan MS tjene på det, om du istadenfor hadde brukt Openoffice, fordi piratkopier av MS Office er med på å befeste posisjonen Office har, som filformat, og som det brukarane kjenner.

Så å likestille tjuveri og kopiering blir for enkelt.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg kan si at det er stjålet programvare fordi man ikke betaler det det koster, forstod du NÅ da Bruskork?
Vis hele sitatet...
Så om en venn av meg har "Ole Ivars" CDen og jeg brenner den, så har jeg STJELT en cd?

Nei, da har du nok en annen oppfatning av ordet stjele enn det jeg har, gitt.

Hvis du sniker deg inn på en konsert, har du STJELT en bilett da?

Nei.
Sist endret av Bruskork1; 26. januar 2013 kl. 20:15.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Alle dere som snakker så heftig høyt om at det å stjele programvare IKKE er så ille:

Disse argumentene er svært underholdene, men holder ikke:

- alle andre gjør det (slik snakker barn for å unngå ansvar)
- det er en menneskrett (LOL) å stjele programvare
- de som lager programmene taper ikke på det/lider ingen nød......(logisk brist)
- jeg har ikke råd så jeg MÅ stjele det (klipp deg å få jobb)
- det finnes VÆRRE ting enn å stjele programvare så derfor gjør det ikke noe at jeg gjør det (idiotisk argument)


Nå virker det faktisk som endel freaks faktisk KJØPER programvare etc, noe som er gledelig, positivt og voksent. Mye barnslig argumentasjon her må jeg si, ville stått mer respekt av det hele om folk ikke "finner på" argumenter som skal gjøre det så "greitt og lovlig" og stjele.
Vis hele sitatet...
Hva med "De har ikke en god demo/prøveversjon, derfor piratkopierer jeg det før jeg kjøper det, så jeg kan sjekke om det er bra eller ei, og om det er verdt min investering eller ikke."?


Har selv piratkopiert Windows, da jeg ikke hadde nok til og kjøpe det (før du skriker "FÅ DEG EN JOBB!"; Jeg var 11 for pokker.) men har nå en MSDN lisens pga. min onkel

Musikk/film nedlaster jeg ofte ulovlig, pga. det ikke alltid er mulighet for å kjøpe det lovlig, eller nedlaste det lovlig.

(Med feks. Netflix kan man ikke lagre det lokalt, som kan være ett problem dersom jeg feks. vil ha det til en bilreise, spotify har jeg også gitt opp på, da favorittartisten min ble borte kjempelenge, samt at de ikke har alle artistene jeg liker og høre på.)

Kan jeg kjøpe det, gjør jeg som regel det.
Kan jeg ikke anskaffe det lovlig, hva pokker skal jeg gjøre da? Drite i favorittartister? Snevre inn filmvalg?
(Og jo, en siste grunn til at jeg avskyr DVDer i forhold til piratkopiering)

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvis du sniker deg inn på en konsert, har du STJELT en bilett da?
Vis hele sitatet...
Offtopic: Du har jo i basisen stjelt til deg en plass..

(kanskje ikke så merkbart om det ikke er seter, menmen)
Cookie Monstah ^_^
regner med at jeg gjør det samme som mange, at jeg laster ned sangen/spillet/filmen og hvis jeg liker den og vil at den som har lagd det skal lage ny film/ny musikk/utvikle spillet etc.... så bruker jeg etpar kroner på spillet, om ikke bare for å støtte jobben som utvikleren har gjort.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Og en ting til.

Hvordan kan du si at det er stjålet programvare, når du ikke fjerner originalen? Du tar en kopi, mao du har kopiert en programvare.
Vis hele sitatet...
Å stjele betyr ikke å fjerne originalen, det betyr å ikke betale for noe som utgiver krever penger for....


Sitat av slashdot Vis innlegg
Det møter ikkje mitt argument på nokon som helst måte. Microsoft har ikkje eit direkte tap om du 'stjel' MS office. Opel har eit direkte tap om du stel ein bil frå dei.

Tvert imot kan MS tjene på det, om du istadenfor hadde brukt Openoffice, fordi piratkopier av MS Office er med på å befeste posisjonen Office har, som filformat, og som det brukarane kjenner.

Så å likestille tjuveri og kopiering blir for enkelt.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil det at folk bruker MS Office befeste MS Office sin posisjon i markedet. Selvsagt er det tyveri å tuske det til seg gratis når det koster penger, uansett om det er "promotering"

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så om en venn av meg har "Ole Ivars" CDen og jeg brenner den, så har jeg STJELT en cd?

Nei, da har du nok en annen oppfatning av ordet stjele enn det jeg har, gitt.

Hvis du sniker deg inn på en konsert, har du STJELT en bilett da?

Nei.
Vis hele sitatet...
Nei, du har ikke stjålet en CD om du brenner den, du har stjålet MUSIKKEN, som Ole Ivars ønsker å selge deg, men som du istedet kopierer fra din venn. Les Ole Ivars får ikke penger for musikken sin, men de befester seg i markedet.

Bruskork, kan du vennligst forklare hva DU mener med å stjele? for vi har visst helt forskjellige syn på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Å stjele betyr ikke å fjerne originalen, det betyr å ikke betale for noe som utgiver krever penger for....
Vis hele sitatet...
Det er ein interessant definisjon. Eg er ikkje einig i den. At piratkopiering er ulovleg er udiskutabelt, men at det er det samme som tjuveri er eg langt frå einig i. Tjuveri impliserer at eigar blir forhindra å bruke det som er stjelt. Kvifor ikkje kalle piratkopiering for piratkopiering? Då gjer ein det tydeleg at det er snakk om kopiering, og ikkje tjuveri?
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Selvsagt vil det at folk bruker MS Office befeste MS Office sin posisjon i markedet. Selvsagt er det tyveri å tuske det til seg gratis når det koster penger, uansett om det er "promotering"
Vis hele sitatet...
Men poenget mitt er at det er langt frå utelukkande negativt for microsoft. Det har positive sider, i motsetning til eit tjuveri, som har utelukkande negative konsekvenser for opphaveleg eigar. Altså blir det å kalle det tjuveri feil.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Nei, du har ikke stjålet en CD om du brenner den, du har stjålet MUSIKKEN, som Ole Ivars ønsker å selge deg, men som du istedet kopierer fra din venn.
Vis hele sitatet...
Det å kopiere ein venn sin CD er forøvrig ei heilt lovleg handling. Privatkopiering er lov, innan vennesfæren. Ergo har du ikkje stole ein døyt.

Her gjentar du ordbruken; du forsøker å feste begrepet tjuveri på noko, for å få det til å verke som om det er noko galt. Alle er imot tjuveri, ikkje alle er imot piratkopiering. Ved å presse ordet tjuveri på handlinga forsøker du å få folk til å dra fram ryggmarksrefleksen sin mot tjuveri.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruskork, kan du vennligst forklare hva DU mener med å stjele? for vi har visst helt forskjellige syn på det.
Vis hele sitatet...
Tja, engelsk wikipedia nevner m.a. 'deprieve the rightful owner of it'.
Jeg kjøper spillene mine på tjenester som Steam og Origin. Musikken betaler jeg også for takket være Spotify og filmer betaler jeg for takket være Netflix.

Piratkopiering i mitt tilfelle bruker jeg bare når det er et stykke software (Spill, Film, programmer, Serier osv) som ikke er verdt pengene mine. Det hender ofte jeg ser en trailer til en film, som jeg er interessert i, men ikke interessert nok til å kjøpe. Da blir piratkopiering eneste alternativ for meg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg kjøper spill på salg på steam, jeg kjøper spillene jeg liker. Faktisk, så kjøper jeg de fleste spillene - Men, filmer og serier bruker jeg enten netflix eller så laster jeg ned via torrents. Noe jeg ikke ser noe galt i å gjøre da vi i Norge gjerne må vente lenge på tvserier eller filmer mens via torrent får jeg det mye tidligere.
Ikke Værst På PC
Jeg tror definisjonen på stjele må tydeligere fram i denne diskusjonen. Her er lenker som kan bli brukt for å fastsette en definisjon på ordet. Jeg mener personlig at stjele er å fysisk ta noe fra en person, sånn at personen har mulighet for å oppdage at den er borte. Som mange andre har sagt: Det er forskjell på stjeling og kopiering.

http://dictionary.reference.com/browse/steal
http://no.wikipedia.org/wiki/Tyveri
http://en.wikipedia.org/wiki/Theft
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg kan si at det er stjålet programvare fordi man ikke betaler det det koster, forstod du NÅ da Bruskork?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du fårstår helt forskjellen mellom å stjele og å piratkopiere.
Å stjele er å ta noe fra den personen som eier det.
Mens piratkopiering er det noen som faktisk har kjøpt produktet/programvaren. Og lager en kopi som han legger ut på nettet. Så den originale produktet har jo blitt kjøpt.
Begge deler er ulovelig, ja. Men jeg ser ikke på piratkopiering personlig ser ikke på piratkopiering som ulovelig.

Jeg har ett spørsmål til deg, si at du har kjøpt deg et anti-virus program der du fikk med 1 lisensnøkkel på. Det går and å skrive nøkkelen flere ganger. Si at du også har 3 pcer i huset. Hadde du da gått å kjøpt det samme anti-virus programmet 3 ganger bare for å gi din støtte til de som har laget det?
Nesten litt morsomt at folk tror det er en menneskerett å laste ned programvare de ikke har betalt for. Har du ikke råd til det, trenger du ikke å stjele det.
Du dør ikke om du ikke får tak i det produktet, og det finnes gratis alternativ innenfor de fleste segmenter.

Hvis piratkopieringen fortsetter som idag, vil det ende opp med at bare de største firmaene overlever, og den programvaren som blir lansert blir fyllt opp med reklame og annen promo-skjit for å fortsatt gjøre det gunstig å holde på.
Learning by doing
Undef's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Har du hørt om reklamering/promotering før?

Det er flere selskaper som mener at piratkopiering er bra for dem. Programmet/musikken blir spredd, flere får høre om det, og da er det også automatisk flere folk som kjøper det også. Et ræva eksempel: En lokalkjent kar spiller gitar, og spiller inn en plate. Hvordan tror du folk hadde hørt om han fortest? Ved å selge skiva, eller legge den ut til gratis nedlasting?
Vis hele sitatet...
bra eksempel, du har jo en kar som spilte på Polarparty 21, han kaller gruppa for binaerpilot, han har ca 20 låter ute gratis, det er 8 bits til 16 bits versoner
han har fler og fler hørt om etter denne konsterten ^^
Piratene er vår tids rødstrømper, anti-atomvåpen demonstranter og bidrar faktisk til utvikling og nytenkning.
Så lydmannen og andre bransjefolk burde nok slutte å se så svart hvit på ting.

Musikere blir ikke fattige av pirater. De må bare gjøre flere live-jobber. Betaler gjerne for konserter.
Men om jeg sniker på en konsert har ikke musikerne tapt pengene - da har bare ikke fått betalt.

Piratene har hatt en viktig rolle i dagens underholdningsmarked. Det er takket være pirater og stabeiser som nekter å følge alle lover at vi har hatt innovasjon og utvikling i bransjen. Bransjen ville fortsatt hatt oss til å handle på platesjappene om de kunne styrt selv. Innovatørene og de som har pushet utviklingen er folka bak p2p, brukermassen og de som så har sett at det faktisk er penger å tjene på å tilby lovlige alternativer. Ingen av nyvinningene vi har sett de siste 15 årene har kommet fra bransjen selv. Tvert imot. Bransjen har kjempet imot med advokater, søksmål og trusler.

Takket være fildeling trenger vi ikke lengre vente i 5 år på å få serier og filmer til landet. Dette er heller ikke noe bransjen selv har kommet på - det har tvingt seg frem som et mottrekk mot piratvirksomhet. Og det virker jo. Nå er det alt flere forskjellige streamingløsninger også for film og tvserier. Men det er altså ikke takket være surpompene i bransjen. Det er på tross av bransjen.
Sist endret av random67489; 26. januar 2013 kl. 22:12.
Jeg laster ned programvare uten å felle en tåre, heller et bredt smil. Har alltid lastet ned og kommer alltid til å gjøre det så lenge det ligger gratis ute og prisene er såpass høye. Kjøper musikk gjennom spotify og filmer på netflix, men ved programvare hadde jeg følt meg dårlig om jeg hadde betalt tusingen for office når det er et tastetrykk unna på nett.
Gjør det fordi jeg kan og ikke blir tatt, fordi det er gratis og fordi jeg kan
Sitat av turin Vis innlegg
Gjør det fordi jeg kan og ikke blir tatt, fordi det er gratis og fordi jeg kan
Vis hele sitatet...
Sånn skal det låte, bra noen sier det rett ut istedet for å pakke det inni all verdens bortforklaringer, KP til deg for ærlighet mann
Sitat av Lima Vis innlegg
En annen ting er at mange av tjenestene og programmene er overpriset til de grader
Vis hele sitatet...
Enig her altså, jeg mener, 1k for en Microsoft Office pakke jeg bruker 1 gang i løpet av noen måneder?! Som om de ikke tjener nok fra før..
Sist endret av BMjau; 27. januar 2013 kl. 01:51.
Sitat av BMjau Vis innlegg
Enig her altså, jeg mener, 1k for en Microsoft Office pakke jeg bruker 1 gang i løpet av noen måneder?! Som om de ikke tjener nok fra før..
Vis hele sitatet...
Ja enig. Microsoft kunne satt ned prisen og fremdeles tjent fett.
Jeg kan ikke rettferdiggjøre det. Men jeg har ikke råd til programvare jeg har lyst på og det er ekstremt enkelt å skaffe det gratis, så derfor gjør jeg det.
Tro meg, om det hadde vert like liten risiko for å bli tatt, og like lett å stjele en flatskjerm eller datamaskin fra elkjøp f.eks, så ville mange flere ha gjort det.

Jeg liker ikke å stjele. Men når man sitter bak en skjerm og kan laste ned et program ved ett tastetrykk så føles det ikke ut som stjeling, selv om det teknisk sett er det.
Jeg laste ned filmer og serier, ikke på grunn av at jeg ikke ønsker å betale. Jeg laster ned på grunn av tilgjengeligheten.

Med en gang serier og filmer kommer ut samtidig i Norge som i USA, så slutter jeg å laste ned.
Har man råd til å kjøpe en pc til 5000 NOK så har man råd til å kjøpe programvaren også. Skal innrømme at jeg laster ned en god del, men mange av filmene kjøper jeg (jeg liker å ha coveret og selve platen) og mye av musikken kjøper jeg også.

Mye av det jeg laster ned har jeg heller ikke klart å finne på nettet så hvis jeg ikke kan kjøpe det så laster jeg det ned uten dårlig samvittighet.

Men når jeg laster ned musikk eller en film jeg vet det er 90% sannsynlighet for at jeg ikke kommer til å kjøpe så får jeg jo dårlig samvittighet når jeg tenker over det. Man kan finne grunner for at man ikke skal ha dårlig samvittighet, men disse holder som regel ikke stand.
Sist endret av TheOnlyArf; 27. januar 2013 kl. 03:08.
Kjøper gjerne programvaren, men ikke til enhver pris. Og da gjerne når det kommer til tid, ikke penger.

Eksempel 1:
Brukte x antall timer på å forsøke å kjøpe Skyrim gjennom Steam, men fikk bare feilmeldinger. Sendte inn en utfyllende support request. Et par dager senere hadde jeg ennå ikke fått noe svar, forsøkte å kjøpe spillet på nytt, men samme feilmelding. --> **********.se, hadde spillet installert og fungerende på null komme niks. En måned senere får jeg tilbakemelding fra Steam... La bare inn svar om at de var aaaaalt for sent ute.

Eksempel 2:
Ønsket å kjøpe Windows 8, men fikk ikke kjøpt nøkkel under oppgraderingsperioden. Ringte til og med MS, to ganger, med tilhørende 10-20 minutter venting, bare for å få bekreftet at dette skulle fungere, og at jeg bare skulle laste ned det der helv... kompatibilitetsprogrammet på nytt. --> **********.se, hadde windows installert og fungerende på null komme niks.

Når det kommer til Film/TV Serier så kjøper jeg kun det jeg virkelig brenner for. Legger både filmer og tv-serier i automagisk nedlastning, slik at jeg har det i HD på media centerene i hele husholdningen få timer etter air i USA. Inntil det legale streamingtilbudet er på relativt samme nivå ser jeg null fordeler med å bruke disse.

Når jeg tenker meg om har jeg faktisk Netflix, har vel et lite håp om at det skal komme noe brukende der og etterhvert. Så en liten preview på de der egenproduksjonene, og det ser jo brukende ut.

Jeg hadde gjerne betalt mer i mnd enn jeg gjør nå (spotify/netflix), for et tilbud der man får film/tv-serier i HD (snart 4K), SVÆRT kort tid etter release. Men slik den bransjen er lagt opp må det jo en liten revolusjon til før det i det heletatt er mulig å gjennomføre.
Sist endret av norboost; 27. januar 2013 kl. 03:40.
Fordi jeg vil og liker ikke betale for ting....
musikk kjører jeg gjennom spotify. hvist jeg finner et album jeg liker, kjøper jeg det på vinyl. hvist ikke det ligger på vinyl: your loss
jeg syntes det var greit å stjele alt før når jeg var ung og kjørte "blakk"-løgnen ovenfor meg selv.

etterhvert som jeg har blitt eldre/modnere og tilbudene bedre (muligheter som spotify/steam/origin/osv) så har det blitt mindre og mindre tyveri og mer og mer betaling.

spotify gjør for usle 99kr måneden at jeg ikke stjeler noe musikk lengre.
steam/origin gjør at jeg kjøper de få spillene jeg gidder å spille.

det eneste som mangler nå er en god nok film/serie tjeneste, så skal jeg betale for dette også.
netflix/hbonordic osv er et skritt i riktig retning, men langt i fra godt nok.

programvare som windows forstår jeg ikke at folk tørr å kjøre pirated, mtp på hvor mange cracks/loadere som har backdoors i seg rundt om i wild'en. det koster ikke sååå mye for windows.

photoshop og software i den prisklassen har jeg enkelt og greit ikke råd til, så ser meg nødt til å stjele den. dog med litt dårlig samvittighet. samtidig har jeg en mistanke om at både adobe og microsoft ser en smule gjennom fingrene med privat pirat kopiering av produktene deres.

microsoft fordi det utvider brukermassen som de så senere kan gå etter rettslig for å tjene på det (aka russland og kina)

adobe fordi de vet at jo flere som blir kjent med produktet deres, jo større markedsandel får dem.

jeg sier ikke dermed at jeg tror disse selskapene ønsker pirat kopiering, men at de bevist lager drm/protectionen sin crackable for å utvide brukermasse de senere kan innkassere penger på. det er gjerne bare "paranoide" tanker men

edit: husk at ved å betale for software er du med på å søtte utviklingen av den videre.

det gjør at jeg har betalt for en haug med relativt billige småting som er greit å ha i hverdagen. som norman antivirus, admuncher(adblocken til chrome kan ikke engang sammenlignes...), paralells på mac'en, masse astrophoto software osv osv.

spesielt små developere følger jeg fortjener betalt for sitt arbeide.
Sist endret av technot; 27. januar 2013 kl. 05:56.
Føler at det er blitt en defacto standard for folk å slenge ut kommentarer om alle de avanserte funksjoner som blir blir brukt i photoshop og hvordan de aldri ville klart seg uten. Likevel ser en ofte at når folk bare tar seg tid til å faktisk prøve feks GIMP og bruker et par dager på å bli vant til et litt annerledes GUI og snarveier så klarer faktisk langt de fleste seg med GIMP. De aller fleste av oss driver ikke skikkelig avansert i photoshop uansett. Men som sagt så er det blitt en standard kommentar at folk sier at "nei gimp nei det er ikke bra nok" - og slikt sies ofte uten egentlig å ha forsøkt selv.

For all del - jeg blåser i om folk betaler eller kopierer til hjemmebruk. Jeg ser stort på det og tenker at når disse piratene kommer i arbeid så vil de forlange lisens på Adobe produkter. Men for de fleste av oss så vil det aller meste kunne løses med open source software. Det er forresten ganske tilfredsstillende å løse sine behov ved å bruke noe som først og fremst er utviklet av et community. Også er det digg å nekte å være en del av lock-in strategien til mange av de kommersielle aktørene.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Jeg ser denne konsekvensen, men det legitimerer ikke stjelinga uansett. Konsekvenser er en ting, å stjele er en helt annen ting....
Vis hele sitatet...
seriøst. slutt å bruk ordet stjele. kopiering er ikke stjeling uansett hvor mye du vrir eller vender på det.
Laster ned filmer og serier fordi det er enklest.
De skikkelig store filmene ser jeg på kino, men alt annet enn det så skjer alt via bukta.
Ofte fordi jeg ikke gidder å vente til det kommer til Norge. Venting er stress.

Musikken får jeg fra spotify og youtube.

Singelplayerspill får jeg som oftest fra bukta, men kjøper spillene jeg virkelig digger for å støtte utviklerene.
Hafl Life serien, Portal, Borderlands osv.
Multiplayerspill kjøpes også. Type Battlefield, Civilization, ArmaII, Counter Strike etc.
Sist endret av Bombasa; 27. januar 2013 kl. 09:42.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Vis hele sitatet...
Jeg pirater Windows. Hvorfor? Fordi å kjøre cracken er raskere og mindre slitsom enn å taste en serial. Så jeg hadde kjøpt om det ikke var så fordømt klunder...

Ellers pirater jeg alt jeg kommer over, så fort anledningen byr seg. Sitter tross alt på fet fiber som jeg ønsker å benytte meg av, samtidig som jeg deler med gode hastigheter. Da gjør jeg masse andre mennesker glade

Og jo... Jeg er en halvkriminell lat faen.

EDIT:

En artikkel som passer inn her:

LINK

OPS: Itavisen! (Men fra de litt eldre gode dager)
Sist endret av CHillZoNE; 27. januar 2013 kl. 09:55.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg pirater Windows. Hvorfor? Fordi å kjøre cracken er raskere og mindre slitsom enn å taste en serial. Så jeg hadde kjøpt om det ikke var så fordømt klunder...
Vis hele sitatet...
Lovlig:
1. Laste ned eller installere Windows fra originalmediet.
2. Skrive inn lisensnøkkel. Windows aktiverer seg selv.

Ulovlig:
1. Laste ned og installere Windows.
2. Laste ned crack
3. Følge guider, lete etter og kjøre crack for å lure Windows til å aktivere seg.

Det enkleste må jo være å taste inn lisensnøkkelen som du allerede har for hånden dersom du har kjøpt og betalt for Windows?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Har man råd til å kjøpe en pc til 5000 NOK så har man råd til å kjøpe programvaren også.
Vis hele sitatet...
Ehhh. Nei.
En Office pakke koster 1k. Skal du ha photoshop og hele pakka der, så koster det deg ENDA mere.

Så å si at de som har råd til en pc til 5k har råd til programvare er bare tull.
Noe programvare koster mer enn selve pc'en din.
Om du driver proffesjonelt f.eks som fotograf bør du ha en ekte vare, og de fleste seriøse fotografer bruker nok ikke piratkopiert Photoshop. Adobe tjener nok penger uansett. Om noen amatørfotografer laster ned et ulovlig photoshop, så spiller ikke det noen verdens rolle for økonomien til Adobe for den personen hadde ikke betalt den dyre summen uansett.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Lovlig:
1. Laste ned eller installere Windows fra originalmediet.
2. Skrive inn lisensnøkkel. Windows aktiverer seg selv.

Ulovlig:
1. Laste ned og installere Windows.
2. Laste ned crack
3. Følge guider, lete etter og kjøre crack for å lure Windows til å aktivere seg.

Det enkleste må jo være å taste inn lisensnøkkelen som du allerede har for hånden dersom du har kjøpt og betalt for Windows?
Vis hele sitatet...
Neeei.

Last ned
Installer
Kjør crack
Ferdig

Lisensnøkkelen er slitsom i forhold.

Der må jeg faktisk bruke tastaturet og lese serialen..

Og titt på denne: http://forums.mydigitallife.info/thr...se-information
Sist endret av CHillZoNE; 27. januar 2013 kl. 12:45.
Hvor mange hadde faktisk kjøpt Windows om piratkopiering rett og slett ikke var et alternativ? Lurer på hvor utbredt Linuxog alt det der hadde vært om dette var tilfellet.