Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4238
Hei.

Jeg har veldig lyst til å begynne med en kampsport, men er ikke så sikker på hva som er best å holde på med.

Da tenker jeg på hva som er morsomst og drive med, motiverende osv.

Jeg har normal kroppsbyggning og er ikke så veldig trent, dette pga jeg føler jeg mister motivasjonen til å trene hele tiden.
Så håper jeg at det å starte med en kampsport vil hjelpe på motivasjonen til å også trene utenom.

De forskjellige kampsportene jeg har sett litt på er
Krav maga
MMA
Tae Kwondo
Jiu Jitsu

Noen forslag til hva jeg bør begynne med?

Jeg bor foresten i Trondheim
Anbefaler deg og ta en prøvetime hos de lokale klubbene dine, for å se hva du liker best.
Om jeg skulle anbefalt noe fra den lista ville det vært Krav maga, fordi det ser awesome ut.
Anbefaler ikke Jui Jitsu, heller Tae Kwondo eller Karate. Hvis det er en Krav Maga klubb nær deg, så hadde jeg gått for det.
Jeg har trent både judo og jiu-jitsu en del år, og kan varmt anbefale jiu-jitsu. Dette er det man kaller "mykt selvforsvar" og nettopp derfor liker jeg denne kampsporten så godt, fordi man lærer seg selvforsvar og det å behandle motstanderen med respekt, og man bruker ikke mer makt enn at begge helst kommer fra dette helskinnet. En gammel trener av meg spurte meg ofte om hva jeg skulle gjøre hvis det kom noen og ville angripe meg? Riktig svar var å løpe vekk!
Boksing! Har tenkt å prøve å begynne med det selv etterhvert
just a speck of dust
Tae Kwon Do er en fantastisk kampsport å starte med, går litt vell tregt i starten. Men etter grønt så blir det mye mere interessant. Har selv bare blå stripe og måtte slutte grunnet mine arbeids tider stridet imot treningene.
men vill absolutt anbefale denne sporten på det varmeste, har aldri vert så sprek som den tiden jeg holdt på med det.

Etter som det jeg har hørt så er det et flott miljø for det i T-heim.
Krav Maga er ikke kampsport, men selvforsvar så hvis du vil gå noen kamper er ikke dette det du er ute etter. Hvis du derimot er ute etter å kunne forsvare deg mest mulig effektivt på færrest mulig treningsøkter så vurder Krav Maga.

Ellers så har jeg holdt litt på med Brasiliansk Jiu Jitsu, og det er kjempegøy. Går du for MMA kommer du sikkert til å trene det samt boksing.
Kickboksing er jo ganske hardt i lengda :P Synes selv det ser veldig gøy ut
Kommer om på hva du ønsker, kampsport blir sett på som en kunst og sport. Tae kwon do og jiu jitsu er to gøye sporter. Tae kwon do består veldig mye av kicks, noe som ser utrolig kult ut. Kampsporter som dette er så godt som ubrukelige ved selvforsvar, de tilegner seg for det meste kun til sparring på matta.

Om du ønsker å kunne forsvare deg på gata i tillegg til å ha det gøy med å sparre så anbefaler jeg krav maga og grappling.
Definitivt MMA. Da får du jo god variasjon og trent litt av "alt". Så kan du jo evt spesialisere deg etterhvert hvis du forelsker deg i en spesiell stilart. Trondheim har et bra MMA-tilbud.
Jeg ville gått for Krav Maga. Skal selv begynne med dette etter jeg dimitterer, gleder meg ganske mye.
Jeg velger Krav Maga fordi det ser jævlig fett ut, har hatt litt om det i forbindelse med førstegangstjenesten og det er selvforsvar.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Definitivt MMA. Da får du jo god variasjon og trent litt av "alt". Så kan du jo evt spesialisere deg etterhvert hvis du forelsker deg i en spesiell stilart. Trondheim har et bra MMA-tilbud.
Vis hele sitatet...
Utenom at det er ulovlig å gå kamper i Norge. Det sitter litt begrensninger på trening og konkurranse etter noen år.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg har trent både judo og jiu-jitsu en del år, og kan varmt anbefale . Dette er det man kaller "mykt selvforsvar" og nettopp derfor liker jeg denne kampsporten så godt, fordi man lærer seg selvforsvar og det å behandle motstanderen med respekt, og man bruker ikke mer makt enn at begge helst kommer fra dette helskinnet. En gammel trener av meg spurte meg ofte om hva jeg skulle gjøre hvis det kom noen og ville angripe meg? Riktig svar var å løpe vekk!
Vis hele sitatet...
Japansk Jiu-jitsu er den mest komplette kampsporten etter min mening.

Man har slag, spark, kast, grappling og selvfølgelig mange forsvarsteknikker.
Det betyr at man kan fungere på alle plan, både offensivt og defensivt.
Det liker jeg.
Her har man valget mellom å behandle motstanderen pent, som Fuzzybossen sier, ved å bare låse motstanderen fast og sette han ut av spill på denne måten, eller å være litt mer sadistisk ved å knekke både armer og bein om det skulle være behov for det.

Som dere sikkert har skjønt til nå mener jeg at jiu-jitsu er utrolig effektivt.
Sist endret av Knask; 4. mars 2012 kl. 23:42. Grunn: Tegnsetting
Kyokushinkai karate.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Brazilian Jiu jitsu .

Har også trent Aikido og ordinær Jiu Jitsu i mange år, men BJJ er en art jeg foretrekker mest
Jeg har selv trent Krav Maga og Kickboksing. Krav maga er en "tøff" kampsport hvor du lærer å ta ut motstanderen på en rask og effektiv metode. Sluttet på Krav maga etter noen år fordi det ble mye juling for kroppen, (drev en del med herding av kroppen).

Kickboksingen syntes jeg var en bedre type trening for kroppen, og mer attraktivt om du er ute etter å gå en del matcher.

MEN om du ikke er gira på det, så hadde jeg gitt Krav maga ett forsøk. Lærer mye bra selforsvar
MMA uten tvil
Trådstarter
Men er det greit for meg som er helt nybegynner og rimelig utrent å starte på f.eks. krav maga eller MMA? eller burde jeg ha noe form for grunnlag før jeg starter?
Sitat av Hawken- Vis innlegg
Men er det greit for meg som er helt nybegynner og rimelig utrent å starte på f.eks. krav maga eller MMA? eller burde jeg ha noe form for grunnlag før jeg starter?
Vis hele sitatet...
Yup! Som sagt før i tråden her, det er gratis å dra innom en trening å prøve
De går som oftest gjennom triks om de ikke sparrer, da tar de trikset fra bunnen av. Er kun når alle kan alt at de slutter å lære bort teknikker til de uten grunnlag.
MMA er desidert en bra kampsport. Anbefaler dette siden du bor i Trondheim, noe jeg også gjør. De har fått nytt lokale, problemet er at de nettop har started nybegynner kurset. Kan hende du får være med likavell. Drop innom en ukedag kl 20.00!
Sitat av Hawken- Vis innlegg
Men er det greit for meg som er helt nybegynner og rimelig utrent å starte på f.eks. krav maga eller MMA? eller burde jeg ha noe form for grunnlag før jeg starter?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke noe grunnlag i forhold til form og ferdigheter for å delta på nybegynnerkurset som MMA-Trondheim holder.

http://www.mmatrondheim.com/pameldin...klokken-20-00/
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du trenger ikke noe grunnlag i forhold til form og ferdigheter for å delta på nybegynnerkurset som MMA-Trondheim holder.

http://www.mmatrondheim.com/pameldin...klokken-20-00/
Vis hele sitatet...
Problemet er at det allerede har startet.. noe som gjør det vanskelig for ham og bare droppe inn på, er lov og prøve dog.
Om du er student i Trondheim, anbefaler jeg Tenshi Tsume. Det er Jiu Jitsu med et snev av andre kampsporter. Kort sagt går det ut på å bøye ting i retninger de ikke burde bøyes for å låse motstanderen. Og kasting.
Etter å ha trent på nybegynner nivå i boksing,kickboksing og MMA, flyttet jeg til en plass med kun
Judo og Ju Jitsu som kamsport tilbud, prøvde begge to og ble flau på deres vegne..

noe mere inadvent og puslete trening skal man lete lenge etter , med kun fokus på gradering å hvilke
farge de hadde på pysjamasbeltet sitt ... jeg ¨måtte¨ til og med rette på teknikken til en instruktør
med svartbelte og 3.dan

ergo jeg gidder ikke å møte opp på treningene deres lenger, ergo velg MMA eller noe annet som tar utgangspunkt
i fullkontakt, og ikke gir deg teoriprøver i teknikknavn og danseøvelser

(også utrolig irriterende å bukke hver gang man skal gå inn og ut av matta, å måtte kalle treneren sin for Sensei)
Sitat av Mandodiao Vis innlegg
(også utrolig irriterende å bukke hver gang man skal gå inn og ut av matta, å måtte kalle treneren sin for Sensei)
Vis hele sitatet...
Dette handler om respekt for både Dojoen, treningspartneren (motstanderen) og sensei. Kanskje andre kampsportgrener har noe å lære av dette?
For meg holder det å ta et felles bukk i starten av økten sammen med Treneren sin , for så
å klapse hender med treningspartneren når man skal sparre

resten av hokuspokuset klarer jeg meg pent uten , men sikkert smaksak...
Sitat av Hawken- Vis innlegg
De forskjellige kampsportene jeg har sett litt på er
Krav maga
MMA
Tae Kwondo
Jiu Jitsu
Vis hele sitatet...
Vel, det er litt vanskelig å svare på et slikt spørsmål, da de er helt forskjellige fra hverandre. Jeg har ikke jævlig peiling, men kan hive ut et par punkter for å vise hvor stor forskjell det er.

Krav-Maga er selvforsvar. Her er "alt tillatt". Målet er å overleve/slå fienden.

MMA er konkurransegren, ikke en kampsportgren. Trening vil være innenfor MMA-reglene, og målet er å vinne kamper. Ser ikke helt vitsen i dette, da alle de seriøse innen MMA har solid fartstid innen spesielle kampkunst-grener, gjerne en slags kombinasjon av striking å grappling (noen har overvekt av den ene delen).

Tae-Kwondo og Jiu-Jitsu er Kampkunst. Her snakker vi "kostymer", hilsing, tradisjoner, belter og poeng. Målet er kunsten, men mye av det er selvfølgelig brukbart i praksis.

Tae-Kwondo er slag/spark og kan sammenlignes litt med kick-boxing. Jiu-Jitsu er vel en kombinasjon av slag/spark og grappling/kasting.

Eneste jeg har vært noe borti personlig er Brasilians Jiu-Jitsu som, som er KUN grappling. Jævlig hard trening! Jeg hadde et par kamerater med meg som er aktive innen fotball eller karate, og begge var helt utkjørt etterpå. God trening for muskulatur.

Et viktig moment du glemmer er at de forskjellige treningsstedene har helt forskjellige standarder og nivåer. Jeg ville testet ut de jeg synes var interessante, og vurdert det ut fra hvor bra treneren/plassen/de andre folka var.

TL;DR: De er veldig forskjellige, og kan ikke helt sammenlignes.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Er selv i førstegangstjenesten og har hatt en del krav maga. Skumle greier, da vi lærer å rive ut øynene på hverandre, ballespark, alle slags slag, og det går generelt sett kun ut på en ting, overleve. Vil derfor som mange andre heller anbefale MMA
iu Jitsu, japansk, ikke den fra brazil!
Det er kjempegøy, god trening, selvforsvar som faktisk virker, det blir utfordrende etterhvert med mer avanserte grep, morsomme kast osv.

Du trenger ikke noe grunnlag. Du lærer alt fra begynnelsen. Ikke at det er noe vanskelig i begynnelsen heller, tror du lærer en felling, et kast, et slag, et spark + frigjøring fra lumske grep og bakholdsangrep.
I tillegg til slagene og sparkene lærer du også hvordan du skal unngå disse. Enkelt men genialt, elsket det første pensumet
Synes du burde vurdere boksing. Er en bra klubb på byåsen. Legger med en link så du kan kikke på om dette kan være noe for deg =) http://www.b-30.no/
Sist endret av Paa9; 6. mars 2012 kl. 13:26.
Tae Kwondo er en sykt morsom sport og du lærer konsentrasjon og slikt også.
Har selv gått på Tae Kwondo i mange år men sluttet grunnet en skade og datt helt ut av sporten.
Trådstarter
Er helt klart MMA som jeg synes virker mest interresant, men det ser ut som de har stengt påmeldingen for i år i trondheim

Boksing virker jo fett det også da!