Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2740
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Jeg begynner snart og nærme meg 30, og tilhører generasjonen som for lengst har forlatt "ungdomslivet" (17-22ish) vi alle sikkert savner i noen grad. Pga Bmx har jeg alltid hatt en del kontakt med kidsa i skateparken, men nå har sykkelen stått noen år og har hatt svært lite kontakt med den yngre aldersgruppen. Nå i det siste har jeg av tilfeldige grunner kommet i prat med gutter i begynnelsen av 20årene, og er tydelig at det er et generasjonsgap (naturlignok). Jeg har alltid syntes det er interessant å snakke med dem, både for å mimre litt om mer bekymringsløse tider, men også fordi det er spennende å se hva som forandrer seg og hva som blir konstant, samtidig som de har plukket opp ulike ting og andre ideer og verdier. Har alltid passet på å ungå den "jeg har årevis med erfaring, så jeg vet hvordan det er"-holdningen.
Uansett, disse guttene jeg snakker om slo meg alle som reflekterte og ressurssterke karer med ting (mer eller mindre) på stell. Det var bare en ting som forbauset meg litt. Gjennom min egen oppvekst (og tydeligvis før det) var det liksom en egen kategori for heroin som no-go, mens alt annet av både kjente og ukjente rusmidler var innafor, i visse bruksmønsteret. For min egen del er det bare heroin og GHB av kjente (og ukjente) rusmidler jeg har styrt unna. (GHB kun fordi jeg ikke tar risken på å blande med alkohol, som jeg som regel har nok av i kroppen om det skulle blitt aktuelt med en kork).
Disse guttene, derimot så ikke på heroin som noe ekstra risikabelt, og var ikke noe som virket på tabu på noen som helst måte. Det var stort sett røyking det dreide seg om, men igår var jeg nedom brugata bare for å hente litt rivo, og møtte på to av disse guttene som først og fremst var der av samme grunn). Jeg ble sittende å prate litt med dem i vente på at det skulle dukke opp noen, men de første som kom hadde bare heroin, noe som fanget deres interesse. Det var ikke så mye om og men, og plutselig tar han ene bare i mot en sprøyte og setter sitt første skudd. Jeg sa ikke noe spesielt på det, og da de anbefalte meg å gi det er forsøk forklarte jeg at jeg allerede er opiatavhengig (kratom), og pga skolen er det akkurat nå 1-2g pepper og 4-5 rivo om dagen som gjør det mulig å henge med tidspresset, så var det ganske klart at jeg ikke trenger mer å gå på
Med en gang jeg så noen dukke opp rundt gunerius gikk jeg opp og fikk heldigvis fiksa rivoen min, så fikk aldri se hvordan han reagerte. Jeg regner med at det må være flere enn meg som synes dette er litt spesielt? Heroin har liksom alltid vært den ene tingen du bare må drite i, og de av mine gamle kompiser som gikk den veien har forlatt oss forlengst. Jeg skal ikke late som jeg er noen ekspert på heroin og skadevirkninger osv. men virker jo som imaget har forandret seg veldig på en generasjon. Noen andre som har stusset over det samme?
Dine teori er basert på ett enkelt tilfelle som skjedde på brugata. Det blir vel useriøst?
Anonym bruker
"Klok Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde blitt helt satt ut om noen bare sa ja til heroin for første gang på den måten. Sannsynligvis lurt på om han var seriøs og bedt han la være.

Vi var også eksperimentelle i tenåra og 20 åra men heroin var liksom en selvskreven regel å ikke rote seg borti, så det overrasker meg å lese historien din men samtidig er jeg ikke så overraska heller fordi jeg ser at ungdommen i dag bruker dop hver gang de fester, og det er liksom en helt naturlig del av kvelden og ikke en sånn "ekstra spesiell kveld" greie som det var når jeg var ung. Tenker da på mdma, kokain og amfetamin spesifikk. Kjipt at de ser på rusmidler som sukkertøy og ødelegger seg på heroin bare fordi de ble tilbudt det.
Jeg reagerer mer på at han bare tar imot en sprøyte fra en tilfeldig person og setter den rett inn i kroppen enn selve stoffet.. Hva med smitte? Kan jo umulig vite om den greia er steril. Om jeg noen gang skulle sprøytet heroin inn i kroppen, hvilket jeg aldri kommer til å gjøre, ville jeg i hvert fall hatt et minimum av forhåndsregler.

Jeg er selv i begynnelsen av tjueårene og tror ingen på min alder ville vært i nærheten av å tro at dette var en gutt med mye vett i topplokket, stiller store spørsmålstegn til beskrivelsen din "reflektert" og "ressursterk".
Jeg er selv tidlig i tjueårene og jeg ville aldri gjort noe sånt. Jeg er ganske åpen for det meste, men når det kommer til heroin (og andre opioder / opiater) så har jeg alltid styrt unna. Utifra folk jeg kjenner så er det samme tankegang som gjelder. Alt annet er OK, men sterke smerte stillende er absolutt ikke OK.

Jeg regner med at folk flest sitter med samme tankegang men hva vet nå jeg.
Så det du sier er at han kjøpte et ferdigmekket skudd og satt det på åpen gate i Brugata ? Hørtes noe underlig ut...
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det her høres jo helt tøvete ut. Du baserer det på enkeltpersoner? Og hvem faen selger ferdigmekkede skudd?
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er selv i starten av 20 årene, kunne aldri funnet på å være såpass ignorant.
I oslo er det dessverre mange nykommere/personer i alder ca 20 som har landet på hesten, hang en gang med en 21 åring som ristet av hero abstinenser til han fikk tak i kokekar å askorbinsyre. Bare gå inn på 24/7 så vil du se nok av UNGE tydelig sløva på hero, kanskje ikke ved første blikk men.
Er selv i begynnelsen av 20 årene, og ingen jeg kjenner kunne funnet på å ta heroin.

Har prøvd det meste av rusmiddler utenom Benzo og Opiater
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acting Crazy Vis innlegg
Dine teori er basert på ett enkelt tilfelle som skjedde på brugata. Det blir vel useriøst?
Vis hele sitatet...
Har jeg plutselig kommet opp med en teori? Det er det altså ikke. Jeg gjør det vel ganske klart at jeg kun stiller et spørsmål ettersom mine observasjonene mine var såppass overraskende. Dessuten er det basert på rundt 10-12 personer tilsammen, men det eksempelet jeg nevnte er det klart mest urovekkende, særlig med tanke på hvor "streite" (for å bruke det uttrykket) disse var. Dette kan jeg jo ikke beskrive. Kan også fortelle at sprøyta han fikk var ren. Noe annet ville jo vært absurd, og hvertfall få meg til å si fra.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke i begynnelsen av 20 åra, er 30, men 2 g pepper og rivo høres mer sykt ut syns nå jeg. Ville heller tatt heroin enn pepper.
Er også rundt 30. Prøvd alt av rusmidler og som han over sier. Pepper og rivo ville for meg ville sannsynligvis vært langt mer destruktivt enn heroin.

Heroin er såklart ikke noe man skal tulle med, men holdningen om at andre rusmidler er så mye bedre synes jeg er naivt og teit.

De folk ser og kaller heroinister er ofte blandingsmisbrukere. Reine heroinister kan være overaskende oppegående.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Kan også fortelle at sprøyta han fikk var ren. Noe annet ville jo vært absurd, og hvertfall få meg til å si fra.
Vis hele sitatet...
Men det er ingen som står og selger ferdigmekkede skudd

Har flere år bak meg i både nygårdsparken (når den var "åpen") og også en periode i Brugata, og det skjer bare ikke Det er også helt usannsynlig å sette skudd på åpen gate i Brugata hvor det vrimler av vanlige folk og purk
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Men det er ingen som står og selger ferdigmekkede skudd

Har flere år bak meg i både nygårdsparken (når den var "åpen") og også en periode i Brugata, og det skjer bare ikke Det er også helt usannsynlig å sette skudd på åpen gate i Brugata hvor det vrimler av vanlige folk og purk
Vis hele sitatet...
Han karen hadde med seg sprøyte i forseglet pose fra blåkors (eller noe tilsvarende, der har jeg ikke oversikt) og deretter mekka opp et skudd for han. Kan godt hende de kjente hverandre fra før for alt jeg vet.