Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 29413
Er ganske ny i whisky sjangeren og trenger tips til gode whiskey'er. Er ikke på utkikk etter noe spesielt, men har prøvd 3 stykker. Jim Beam (Syns denne var alt for søt), Famous Grouse (Vet ikke helt hva jeg syns, midt på treet.) og Jack Daniels (Likte den, men ble fort kvalm av den. Mange unaturlige stoffer i den kanskje?). Pøs på med forslag, så andre nybegynnere som meg kan suge til seg kunnskap uten å måtte betale tusenlapper på dårlige produkter. Ønsker personlig forslag til billige whiskey typer, men hvis du har andre forslag så sleng de med.
Irsk whiskey er lett og godt, så man kan drikke det i store mengder.

F.eks. Jameson, Tullamore Dew, Bushmills
Laphroig er nice, men kanskje ikke den absolutte billigste type whiskey du får tak i. Dog verdt å sjekke ut! Anbefalles av halvguden Meitemark.
Sist endret av Bombasa; 5. oktober 2014 kl. 15:37.
Vil absolutt anbefale Jameson, var min "opplæringswhisky".
Jameson er som sagt lettdrikkelig og billig i forhold til god skotsk whisky. Og smaker mye bedre en skvippet Jack Daniels og visse andre bourbon's fra USA. Kan også anbefale Chivas Regal, den er ikke veldig dyr og smaker mye, en single malt/blended malt og i høyere klasse enn Jameson. To som er perfekte for nybegynnere.

Edit: Har du lyst på noe bedre skotsk whisky anbefaler jeg å begynne med for eksempel Glendfiddich.
Sist endret av ZionRoad; 5. oktober 2014 kl. 16:40.
Jeg ville anbefale deg å gå bort fra alle blended whiskey typene og startet med Single malt's så du lærer å kjenne det grunnleggende før du går over til blandings whisky som Jack D, James og Famous Grouse.

Start med 2-4 ulike typer, tilsvarende mange smake glass og prøv smak de forskjellige typene mot verandre.

Anbefalninger: (400-500 kr whisky etter vinmonopol priser)

Speyside Whisky - Ben Riach 12. Mye whisky for pengene, rundt og fin Sherry whisky. En av mine favoritter.

Islay Whisky - Caol Ila 12. Dette er en av de lettere Islay whiskey sortene og kan være et bra valg for å åpne det litt sære men høyt elskede Islay området.
Laphroaig 10 som Bombasa nevner over er et must å prøve, men det er ingen nybegynner whiskey så vent litt med denne.

Lowlands Whisky - Glenkinchie 12. Dette er en frisk sitrus aktig whisky, den er utrlig lett og veldig god ute i sola.

Highlands Whisky - Old Pulteney 12. Meget god whisky, litt salt masse smak men ingen overdrivelser.

Islands Whisky - Scapa 16. Dette er den eneske whisky jeg har tatt med som koster litt mer (600kr på polet) den blir distellert så langt nord at den behøver litt ekstra tid til å utvikle smakene. En av mine store favoritter, alle som ikke har prøvd denne burde gjøre det.

Husk og lukt godt på det du skal drikke før du kaster det i deg
Les gjennom denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=89373

Så er det bare å holde seg unna alt blended-rælet, med mindre man har tenkt å bruke det som blandevann
For å svare på hva du spør etter TS: Prøv deg på J. Walker Red Label.
Dette er vel en av verdens mest populære og kjente whiskymerker og ikke uten grunn. Den er rimelig og mild og GOD.
Jeg har prøvd det meste som finnes i løpet av de siste 40 årene men til tross for muligheter i fleng blir det som oftest med en to-pakning (2 litersflasker for kr 200,-)med J. Walker hjem fra mine turer til London.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Johnnie Walker red label er ein blend av alt mellom himmel og jord, og kan knapt kallast god eller whisky. Det er denslags ein bruker om du vil ha whisky & coke.

Vil anbefale det samme som moridin - hald deg til helvete vekke frå søl som jonnhie walker, og gå for reine whiskier. Finn ut kva du liker, og prøv ulike sorter innanfor dei retningene. Du har alt frå Dalwhinnie som er veldig mild og lett, til Laphroaig og Ardbeg i motsett ende av skalaen.
Har ikke så mye erfaring med whiskey men...
Smakte på Peter Dawson Special (Blended Scotch Whiskey) i går, den var helt grei. Koster 299kr for 70cl og 179kr for 35cl.

Hva er "blended"? Hvordan ser du at det er en "ren" whiskey?
Sist endret av Lacertosus; 5. oktober 2014 kl. 21:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Hva er "blended"? Hvordan ser du at det er en "ren" whiskey?
Vis hele sitatet...
Blend vil sei at dei kjøper ymse whiskier frå destilleria, og måker det sammen, tapper det på flaske og sel det. Det er i motsetning til ein single malt, som er whisky frå eit destilleri, eller ein single cask, som er whisky frå kun eitt fat.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Johnnie Walker red label er ein blend av alt mellom himmel og jord, og kan knapt kallast god eller whisky. Det er denslags ein bruker om du vil ha whisky & coke.
Vis hele sitatet...
Og dessuten kan man smakssette tobakkspiper om man er typen som liker å ta seg en blås mens man drikker god whisky.
Jeg pleier å rengjøre min tobakkspipe ved å la den trekke ca. 12 timer i billig whisky etter å ha fått bort mesteparten av tobakksrester og tjære.
Etter at pipen er tørket får den en frisk og behagelig whiskyaroma istedenfor den sure tjæresmaken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Blend vil sei at dei kjøper ymse whiskier frå destilleria, og måker det sammen, tapper det på flaske og sel det. Det er i motsetning til ein single malt, som er whisky frå eit destilleri, eller ein single cask, som er whisky frå kun eitt fat.
Vis hele sitatet...
Hva mener du om irsk whiskey? Personlig synes jeg igrunn både skottene og irene lager mye bra saker, men mine smaksløker er nok ikke spesielt raffinerte. Jeg vil dog anmerke at Middletons Finest inngår i den desidert beste alkoholrelaterte erfaringe jeg har.

Det jeg har observert er at den store entusiasmen som skosk whisky vekker ikke er å oppdrive når man snakker om irske varer. Dette sliter jeg med å forstå da de to landene kulturelt og klimatisk er såpass identiske at begge burde greie å fremstille omtrent det samme. Jeg har også hørt at Japan lager en del bra saker, men det har jeg ikke prøvd selv (men det finnes god japansk øl, så noe kan det jo være i det).

Så, hva mener kjennerne her om irsk whiskey?

Knask: kult at det finnes folk som bruker pipe til tobakk; jeg har alltid lurt på hvorfor røkere oftest holder seg til sigaretter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har smakt for lite på irsk til å uttale meg stort om det. Eg har smakt ting som Jameson, og det er ikkje spesielt imponerande. Greit nok, men ikkje det heilt store. Meg bekjent er torv meir brukt i Skottland, som gjev meir røykpreg - og det er noko eg liker.

Så mistanker at mangelen på entusiasme har litt med branding å gjere og. Irane sitt produkt er sprit. Skottane produserer kultur... Dei har ein del destilleri som har jobba rimelig iherdig med å bygge opp eit image av eit produkt som er både sprit og kulturarv, med lang historie. Kor reelt det biletet er får vere ein annan diskusjon...
Irene pleier som regel å destillere spriten sin tre ganger, mens skottene holder seg til to. De bruker også sjelden torv i produksjonen. Sammen gjør dette at irsk whisky (med unntak selvfølgelig) er rundere, og vel...kjedeligere/mer karakterløst enn mye skotsk single malt er. Typisk Jameson, Bushmills osv funker fint i Irish Coffee eller andre whiskybaserte cocktails, men alene eller med et par isbiter blir det stuslige greier

Japansk produksjon ligner mer på skotsk, og det finnes mange gode whiskyer derfra med særpreg som er vel verdt innkjøp. Det trenger ikke bli så veldig dyrt heller.
Jeg er glad i single malts selv, men synes ikke man uten videre skal avskrive blended whiskies som konsept. Min erfaring er at blending kan gjøres skikkelig dårlig, og veldig ofte blir det sånn, men en god blend kan gi både ny kompleksitet og gode smakserfaringer når man har blitt godt kjent med særegenhetene ved de fire whiskyregionene.
Kanskje ikke en for nybegynnere, men Laphroaig Quarter cask er virkelig noe for seg selv.
Første gang jeg smakte på den var det som om en røyksky stengte lufterøret mitt og voldtok smaksløkene mime, en sint whisky.

Gi den tid, drikk sakte og kjenn på smaken, kanskje hell oppi et par dråper vann som ikke er for kaldt. I en så hissig whisky kan man faktisk få mer smak fram om man "vanner den ned" litt.
Etter hvert, vil du nok som meg, bli glad i Quarter casken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myhre Vis innlegg
Jeg er glad i single malts selv, men synes ikke man uten videre skal avskrive blended whiskies som konsept.
Vis hele sitatet...
Delvis einig, men det er langt mellom dei som er verkeleg gode. Og fordelen med single malts er at ein kan utforske skilnadane mellom ulike regioner og ulike typer sjølv, og finne ut kva ein faktisk liker.

Blends ala upper ten og JW har eg ikkje veldig stor sansen for. Dei er rimelig flate og uinteressante.
Sitat av Knask Vis innlegg
Og dessuten kan man smakssette tobakkspiper om man er typen som liker å ta seg en blås mens man drikker god whisky.
Jeg pleier å rengjøre min tobakkspipe ved å la den trekke ca. 12 timer i billig whisky etter å ha fått bort mesteparten av tobakksrester og tjære.
Etter at pipen er tørket får den en frisk og behagelig whiskyaroma istedenfor den sure tjæresmaken.
Vis hele sitatet...
Glemte å presiere at dette kan ødelegge lakken på pipa så bruk en pipe du ikke er veldig glad i.
Som så mange andre, skulle jeg mene Jameson er ditt beste alternativ. Johnny Walker har noen gode (Black Label, Blue Label) men styr til helvete unna det heksebrygget de selger under navnet Red Label, som er en blended scotch og smaker omtrent som en blanding av vodka, soyasaus og saltvann. Om du får smaken for det, anbefaler jeg å teste ut både Maker's Mark og Chivas Regal.
Dufftown singleton 12-år er god til prisen(399 for 70cl) og den er ikke så vill på røyksmaken, noe jeg tror de fleste nybegynnere vil sette pris på. I tillegg er det en single malt. http://www.thewhiskyexchange.com/P-6722.aspx
Sist endret av Quasar; 6. oktober 2014 kl. 13:33.
Min klare favoritt er Ardbeg. Det er en Islay Whisky med fantastisk smak og ettersmak. Den koster vel rett over 500 på polet. For meg handler det litt om hva man skal bruke whiskyen til. Skal man bare bøtte nedpå er det liten vits å invistere i noe du ikke kan sette pris på etter en flaske. Skal man derimot ha seg noen gode glass er en med røyksmak og karakter å foretrekke.

Jeg hadde den store glede av å smake cask strenght Ardbeg fra en fantastisk whiskybar i Roma. De hadde forøvrig 7eller 8 forskjellige typer Ardbeg. Whiskyen sto vel i 58% så det var nødvendig å suppelere med litt vann. 58% var litt for sterkt til å nyte den skikkelig. Ardbeg på polet fra 550 til 5000 kr.
Har lyst å smake på litt bedre whiskey selv om dagen. Har kjøpt inn en flaske

Jameson Select Reserve
Jack Daniels Single Barrell

og Glenfiddich 12

Bakgrunnen for dette litt rare valget er at jeg har erfaring med standard kommersiell JD og Jameson, så jeg har lyst å sammenlikne litt fra samme produsent med høyere standard. Glenfiddich bare fordi den har blitt anbefalt og jeg liker utseendet og legenden.

Noen som har noe erfaring med disse og kan si hva jeg kan forvente meg?

http://www.drinksupermarket.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/256x256/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/a/jack-daniels-holiday-select-2013-limited-edition-single-barrel-tennessee-whiskey-70cl-400px.jpg
http://www.drinksupermarket.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/256x256/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/a/jameson-select-reserve-small-batch-irish-blended-whiskey-70cl-40-abv_400px.jpg
http://www.drinksupermarket.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/256x256/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/l/glenfiddich-12-yo-speyside-single-malt-scotch-whisky-70cl-40-abv_2.jpg
Jameson synes jeg går an til nød. Har smakt Jameson 12, som dog smaker bedre. Jack Daniels har jeg ikke sansen for, Gentlemans Jack var dog noe bedre. Glennfiddich 12 kan jeg derimot anbefale, god whisky som ikke er for dyr.

Mitt beste tips er nok å kjøpe whisk(e)y når du er utenlands, gjerne tax free. Whisk(e)y er som alt annet, du får - som regel - hva du betaler for.
Chikara: Den eneste av dem jeg har erfaring med er GlenFiddich 12 yo.

Tolvåringen er utrolig rund og lett på lukt og den fortsetter å være forsiktig når du kjenner den første smaken.
I svelget blir den litt saltaktig samtidig som den virker varmende. Smaker du kan ha i bakhodet er grønt eple og pære, faren min mente han merket smaken av sjokolade og vanilje men jeg klarer ikke å finne disse
Etteresmaken er litt søt, litt eikaktig og fortsatt varmende, den herlige smaken forsvinner relativt fort, men det er til å forvente av en ung, rund og mild Whiskey.

Jeg er spent på hva du synes om Jack Daniels Single Barrell, det hadde vært artig med en tilbakemelding etter smaking
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roadkill006 Vis innlegg
Mitt beste tips er nok å kjøpe whisk(e)y når du er utenlands, gjerne tax free. Whisk(e)y er som alt annet, du får - som regel - hva du betaler for.
Vis hele sitatet...
Neh, på whisky er det relativt lite å hente. Bikker du tusenlappen er det stortsett billigere på polet uansett.

Det som lønner seg å handle på taxfree er sterk blank sprit.
Sist endret av vidarlo; 6. oktober 2014 kl. 17:52.
Sitat av roadkill006 Vis innlegg
Mitt beste tips er nok å kjøpe whisk(e)y når du er utenlands, gjerne tax free. Whisk(e)y er som alt annet, du får - som regel - hva du betaler for.
Vis hele sitatet...
Om man skal kjøpe Whisky utenlands eller i taxfree-sjapper bør man i alle fall samtidig sjekke hva vinmonopolet skal ha for samme flaske. Det er ikke sjelden du finner flasker som er dyrere enn hva de koster her hjemme, spesielt om du må gå til spesialbutikker som selger litt finere ting fordi basisutvalget er elendig.

Samtidig er det ikke sånn at all whisky til 1700-2500 er bedre enn all whisky til 500-1000 spenn pr flaske. Det kommer helt an på hvilke områder man foretrekker. Kort sagt sier prisen mye om tilgjengelighet og hvor lenge innholdet har vært lagret på fat, men mindre om innholdet.

Start med flasker fra kjente destillerier fra forskjellige områder, kjøp gjerne 20/35cl-flasker for å gjøre smakingen billigere og finn ut hva man liker best. Polet har mindre flasker av BenRiach, Bunnahabhain, Caol Ila, Lagavulin, Laphroaig, Oban, Arran og Talisker bl.a. Det er virkelig ingen god grunn til å kaste bort tiden sin på å drikke drit som Famous Grouse og Upper Ten
Sist endret av liasis; 6. oktober 2014 kl. 17:57.
Hvordan er det med is og slikt til Jameson da? Sigar? Noen som har noe å anbefale i form av slike ting?
Sist endret av Siilverpants; 6. oktober 2014 kl. 18:41.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Hvordan er det med is og slikt til Jameson da? Sigar? Noen som har noe å anbefale i form av slike ting?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen regler selv om selverklærte whiskykonnosører vil ha folk til å tro noe annet. Hvis man liker vann i whiskyen tar man det, liker man is tar man det, liker man å røyke sigar samtidig som gjør man det. Det er du som bestemmer hva som er rett å gjøre.
Kan forresten anbefale youtube kanalen "RalfyStuff

Underholdene og kunnskapsrik skotte som tester ulike typer whisky.
Alt fra billige kommersielle varianter til mer høytidlige.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neh, på whisky er det relativt lite å hente. Bikker du tusenlappen er det stortsett billigere på polet uansett.

Det som lønner seg å handle på taxfree er sterk blank sprit.
Vis hele sitatet...
Man kan spare en hel del på litt rimeligere single malts. Jeg mener å ha betalt 400,- (med forbehold om at jeg kan huske feil) for 1 liter Laphroaig QC. Dette var enten på Heathrow eller Gardermoen.

På polet må du ut med 785,60 for literen.

Edit: Ser ut som om den koster 500 nå, men fortsatt et meget bra kjøp.
Sist endret av steili; 6. oktober 2014 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Man kan spare en hel del på litt rimeligere single malts. Jeg mener å ha betalt 400,- (med forbehold om at jeg kan huske feil) for 1 liter Laphroaig QC. Dette var enten på Heathrow eller Gardermoen.

På polet må du ut med 785,60 for literen.

Edit: Ser ut som om den koster 500 nå, men fortsatt et meget bra kjøp.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner en whisky med 48% mot en med 40%
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Du sammenligner en whisky med 48% mot en med 40%
Vis hele sitatet...
Takk for rettelsen - ser ikke ut som om de selger Laphroaig QC på taxfree på Gardermoen da.
Men det er absolut noe i det du skriver om å kjøpe i utlandet, ung whisky med høy alkohol prosent (alle Cask Strength tappinger) blir dyre på vinmonopolet grunnet avgiftene.
Mener QC lå på rett i underkant av 40 pund sist jeg var i Skottland så du husker nok riktig.

Edit: Det var 70cl som alle flaskene der nede
Sist endret av Noxaran86; 6. oktober 2014 kl. 20:43.
Har man tid å mulighet kan man bestille rett fra destilleriet. Om man i tillegg bestiller post restante til Sverige blir det ganske kurant pris. Men dette er nok mest interessant på spesielle tappinger.

Kan jo sjekke ut prisene for Laphroaig her: http://laphroaig.com/shop/whisky.aspx


Man vil spare på de alkoholsterke. Ellers er ikke priser så ille.

Eksempelvis Laffe 18. Norge:985,- Nkr. Sverige 675,- Nkr. På destilleriet 769,- Nkr
beste blended er bells (For Meg) hvis du ikke er rik
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tråden er jo for tips til god billig whisky. Men vil bare advare førstegangsbrukere av "drikkewhisky" om å unngå Inverness Cream. Les anmeldelsen, så skjønner dere.- Er forsåvidt mest fan av irsk, sitter med et glass tullamore nå. Tenkte jeg skulle prøve en skotsk blend, men jeg siktet helt tydelig altfor lavt. Jameson er hellig vann i forhold til inverness, sånn er den saken.-)
Tullamore Dew blir regnet som "jentewhisky" ble jeg fortalt av en irsk fyr når jeg var på en arbeidsreise.
Men jeg liker den Lett å drikke og ikke noen gærn pris. Fin å sitte og nippe til når man skal kose seg.
Sist endret av Obster; 22. desember 2014 kl. 20:43.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Vil absolutt anbefale Jameson, var min "opplæringswhisky".
Vis hele sitatet...

Har drukket wisky i mange år nå men jeg ender ofte opp med Jameson fortsatt Den er ganske rund og fin i smaken også koster den ikke skjorta. Rett og slett en klassiker.

Min absolutte favoritt er Glenlivet. Den finnes i mange varianter og prisklasser.
De rimeligste starter vel på 5-600 kr.
Lagavulin 16 er en helt fantastisk single malt, til fornuftig pris! Prøv den!
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har drukket wisky i mange år nå men jeg ender ofte opp med Jameson fortsatt Den er ganske rund og fin i smaken også koster den ikke skjorta. Rett og slett en klassiker.

Min absolutte favoritt er Glenlivet. Den finnes i mange varianter og prisklasser.
De rimeligste starter vel på 5-600 kr.
Vis hele sitatet...
.................................
Mange som raser over Red Label, jeg liker den faktisk Men så enig i det siste valget ditt Glenlivet 12 år er rene "fløten" Den som faller aller best i smak, og jeg har smakt det meste fra dyre til billige sorter. Men smaken er som baken delt, og det å diskutere smak er en umulighet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet det er en gammel tråd, men brukte selv denne tråden og den linket lengre oppe til å finne meg en fin førstegangs whisky idag.

Endte opp med en Glenmorangie 10yo, og for en som har holdt seg langt unna whisky helt til nå så var det en veldig fin whisky.
Var ute etter en med lite røyksmak og merker ingenting på denne, kan anbefales. Veldig lett drikkelig.
Uvaksinert 👍
Når jeg virkelig skal kose meg så er det ett glass med brunt brennevin og ei brødskive med brunost (ikke med smør). Synes det passer utrolig godt til både whisky og cognac, bare ett tips altså.
Finnmarking
Jeg anbefaler Lagavulin 16yo, det var først når jeg fikk smake den at jeg ble glad i whisky.
"Øko-Terrorist"
Den jeg begynte på va Highland Park 12, det er fortsatt en av mine favoritter. På topplista mi ligger den, Macallan 12, Glendronach 18, og Lagavulin 16. Av blended har jeg som regel Johnnie Walker Black label på en dekanter.
Lagavulin 12 og Lagavulin distillers edition er å få tak i på polet nå. Fantastisk gode begge to. Kanskje ikke blandt de billigste men fantastist gode.
Lvl 5 Taskenspiller
Polet har 12 åringen til Dalmore til litt over 600. Greit alternativ i den prisklassen.
Denne, definitivt: Talisker.

Ikke så veldig dyr, men fantastisk god for prisen. Ikke så mye røyksmak at det blir for mye, men nok til at et blir godt for de som ikke liker de mest røykfylte. Polet har denne på små flasker om man ønsker å smake på den uten å kjøpe en svær flaske, så det er inget stort tap å prøve.
Dropp alt av Blended, go singel malt.

Billig varianter som er god

Glen Goyne 10 års 480,-Nok.
Talisker 10 års som nevnt over 529,-Nok.
Highland Park cask strengt 339,-Nok.
The Famous Grouse 499,-Nok.

Mer røyka whiskey, elsker røyk

Caol Ila 12 års 549,-Nok.
Laphroaig quarter cask 569,-Nok.
Lagavulin alle aldre hehe fra 549,-Nok <3

Så over til japansk som er undervurdert i mine øyne. (bestillingsvarer stort sett og dyrere igjen)
Yamazaki
Yoichi
Hibiki