Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 722977
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av IpN Vis innlegg
Takk for svar. Ideen min er innen lotteri, og jeg har allerede en investor som støtter ideen min, og utviklere som står klare til å utvikle den. Men siden man satser noe som ikke er "ekte penger", er det da lovlig? Er alltid noia
Vis hele sitatet...
Paypal ser på bitcoin som en currency, det vil nok myndighetene også gjøre. Så ja, det er nok forbudt selv om bitcoins ikke er "ekte" penger, men sånn rent hypotetisk who cares? Helt hypotetisk, bare sørg for å kjøpe hosting, domene osv anonymt.

Det blir litt som nedlasting, det er forbudt, men er ikke mange som blir tatt, og hvis man tar noen forhåndsregler er det enda mindre sannsynlig.
Sist endret av Warz; 14. mai 2011 kl. 20:53.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg mistenker at vi snart står ovenfor et relativt kraftig fall.
Jeg mener, se på grafen:
http://i.imgur.com/Pm51i.png
Men kan godt hende vi ser 10$ før det skjer... uansett, trygt er det ikke, stor risiko.
Vis hele sitatet...
hva skjer når flere og flere begynner å bruke dette systemet? når det er en maksgrense for antall bitcoins, og feks 100 millioner mennesker bruker bitcoin, så vil vel verdien for vær enkelt coin øke?

hvordan tror du fremtiden for mining er? er det noe å tjene på å regne ut hash ETTER at alle 21 mill btc er delt ut? altså, regne ut transaksjoner.

ut ifra dagens verdi, kan jeg kjøpe en pc som bare hasher, og tjene inn beløpet på en måned :P
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
hva skjer når flere og flere begynner å bruke dette systemet? når det er en maksgrense for antall bitcoins, og feks 100 millioner mennesker bruker bitcoin, så vil vel verdien for vær enkelt coin øke?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis 100 millioner mennesker bruker bitcoin vil nok alle som investerer i dag være mangemillionærer. Enkelt regnestykke:

Det finnes 21 millioner bitcoins.

100000000/21000000 = 4.76 millioner folk PER bitcoin.

Man kan jo tenke seg, hvis 4.76 millioner mennesker skal by om 1 bitcoin hva prisen vil ende opp på...

hvordan tror du fremtiden for mining er? er det noe å tjene på å regne ut hash ETTER at alle 21 mill btc er delt ut? altså, regne ut transaksjoner.
Vis hele sitatet...
Vil tippe inntektene fra mining ikke vil forandre seg så veldig mye egentlig. Hvis det blir veldig lønnsomt å mine kommer mange til å begynne å gjøre det... hvis det blir ulønnsomt vil folk slutte... sånn sett vil det stabilisere seg.

Når alle 21 millioner er delt ut vil man kunne tjene penger på transaksjonsfees, men det er MANGE år til, 2033 eller noe?

ut ifra dagens verdi, kan jeg kjøpe en pc som bare hasher, og tjene inn beløpet på en måned :P
Vis hele sitatet...
Dagens verdi er helt syk, har begynt å vurdere mining selv, men vet ikke..... er jo en del jobb med det også
det lukter i grunn pyramide av verdiene som jo egentlig ikke representerer noe mer enn et tall. sikkert tjent godt de som starta denne scam'en.. og når det ryker er det nok long gone ;P
Sitat av technot Vis innlegg
det lukter i grunn pyramide av verdiene som jo egentlig ikke representerer noe mer enn et tall. sikkert tjent godt de som starta denne scam'en.. og når det ryker er det nok long gone ;P
Vis hele sitatet...
Les litt mer neste gang slik at du slipper å se ut som en tulling.
Norskehesten
Alden's Avatar
hei har du lyst på penger som 10-dobbler seg fort som f'en? kom med meg innvister penger her og du kan bli rik!
troverdighets blah blah--"Jeg mistenker ett fall snart" blah blah

har lest gjennoom alle sidene og dette er ett klassisk eksempel på "For godt til å være sant" med ufattlig godt arbeid med å få dette til å virke troverdig...
Sitat av Mokko Vis innlegg
Og hvordan får jeg tak i Bitcoins'a mine, det står her at jeg har i overkant av 0,01 BTC, men balansen min står på 0 i Bitcoin-klienten.

EDIT: For øyeblikket miner jeg i Eligius-poolen, er det et godt valg? Andre pools jeg bør sjekke ut?
Vis hele sitatet...
Eligius betaler ut når du har over 1 btc, eller har vært inaktiv en uke. Hvis du hadde fått hver eneste 0.01 btc utbetalt hver for seg, så hadde det blitt fryktelig dyrt å bruke de pengene pga transaksjonsgebyr.

Å bruke 50 btc, som jeg fikk utbetalt i transaksjoner på ca 0.25 hver, kostet 0.19 i gebyrer.
Sitat av Alden Vis innlegg
hei har du lyst på penger som 10-dobbler seg fort som f'en? kom med meg innvister penger her og du kan bli rik!
troverdighets blah blah--"Jeg mistenker ett fall snart" blah blah

har lest gjennoom alle sidene og dette er ett klassisk eksempel på "For godt til å være sant" med ufattlig godt arbeid med å få dette til å virke troverdig...
Vis hele sitatet...
samme med aksjer. men med bitcoin kan man jo bidra ved å regne ut hash, og man får betalt for dette "arbeidet".
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alden Vis innlegg
hei har du lyst på penger som 10-dobbler seg fort som f'en? kom med meg innvister penger her og du kan bli rik!
troverdighets blah blah--"Jeg mistenker ett fall snart" blah blah
Vis hele sitatet...
Det heter "invester", ikke "innvister".

har lest gjennoom alle sidene og dette er ett klassisk eksempel på "For godt til å være sant" med ufattlig godt arbeid med å få dette til å virke troverdig...
Vis hele sitatet...
Så.... jeg har altså skrevet tusenvis av linjer kode for å lage et program, postet kildekoden og gamblet på at ingen leser den, satt opp forumet bitcoin.org, faket tusenvis av brukerkontoer, skrevet tusenvis av innlegg, betalt millioner for falske nyhetsartikler, podcaster og videointervjuer bare for å ende det hele med å lure folk til å investere her på freakforum? Tja, er jo ikke helt utenkelig, hvis du nylig har tatt litt for mye av noe du ikke har godt av?
spankingguru
Worner's Avatar
Finnes det noe sted man kan kjøpe bitcoins med visa/paypal? Det eneste jeg finner er mastercard og bank transfer

Edit: nevermind. Fant selvfølgelig en plass rett etter jeg postet. bitmarket.eu
Sist endret av Worner; 15. mai 2011 kl. 00:33.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Worner Vis innlegg
Finnes det noe sted man kan kjøpe bitcoins med visa/paypal? Det eneste jeg finner er mastercard og bank transfer
Vis hele sitatet...
Da må du først bygge kredibilitet, ingen vil stole på deg... Grunnen til det er at paypal kan reverseres... så etter at du har fått bitcoinsa dine kan du bare ringe og syte så får du alle pengene dine tilbake. Alt for mange svindlere som gjør dette. Dessutten er det blitt forbudt hos paypal nå, var en fyr som solgte bitcoins for paypal en god stund (og med mye avgifter for å dekke inn alle tapene), det endte med at paypal stengte kontoen hans..
Vær forsiktige med å kjøpe dere inn på toppen da, folkens. BTC har steget massivt den siste måneden, hovedsaklig på grunn av spekulasjon (det er ikke _så_ mye en trenger bitcoins til i dag).

Når vi vet at det finnes enkeltpersoner der ute som sitter på flere prosent av de 6M bitcoins som er utstedt til nå, så sier det seg selv at bunnen kan falle ut av markedet veldig fort.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Det heter "invester", ikke "innvister".

Så.... jeg har altså skrevet tusenvis av linjer kode for å lage et program, postet kildekoden og gamblet på at ingen leser den, satt opp forumet bitcoin.org, faket tusenvis av brukerkontoer, skrevet tusenvis av innlegg, betalt millioner for falske nyhetsartikler, podcaster og videointervjuer bare for å ende det hele med å lure folk til å investere her på freakforum? Tja, er jo ikke helt utenkelig, hvis du nylig har tatt litt for mye av noe du ikke har godt av?
Vis hele sitatet...
takk for norsk'en. Hvorfor ble du så usakelig? jeg mener da virkelig ikke at du faker dette opplegget for freak's her inne. jeg mener at det er for godt til å være sant. jeg sier at hele opplegget blir framlagt på en så ufattelig god måte at det er nesten ikke til å tro.

Jeg skjønner at kanskje at du tok det opp på den måten siden jeg siterte " jeg mistenker ett fall snart" for å virke troverdig. det var ikke meningen å dra din personlige mening inn
Jeg mener bare det er noen som vil tjene sykt på dette til slutt og det er de som står bak dette.
Warz's Avatar
Trådstarter
Hvorfor ble jeg usakelig? Jeg mener, du kaller mannen som fant opp lyset for en svindler og at lyset er "for godt til å være sant". Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har problemer med at han som fant opp lyset tjener litt penger på oppfinnelsen sin? Den har gitt milliarder av mennesker lys i hverdagen og forbedret verden kollosalt! Du trenger ikke kjøpe lyspærer hvis du liker å ha det mørkt.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg sier at hele opplegget blir framlagt på en så ufattelig god måte at det er nesten ikke til å tro.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en ny elektronisk valuta som er sikker, anonym og som fungerer uten noen sentral myndighet. Jeg vil påstå at det er revolusjonerende.

Jeg mener bare det er noen som vil tjene sykt på dette til slutt og det er de som står bak dette.
Vis hele sitatet...
"De som står bak dette" har ingen spesielle fordeler i systemet. Det er tilfelle at noen av de som var tidlig ute har klart å samle opp store mengder bitcoin, men hva er galt med at folk tjener penger på dette..?

Men, som jeg har sagt tidligere, så bør nok folk være forsiktige med å spekulere i videre oppgang. For øyeblikket er det vel hovedsaklig spekulasjon og ideologi som driver kursen oppover, ikke fundamentale forhold (reelt behov for btc).
Sitat av Warz Vis innlegg
Da må du først bygge kredibilitet, ingen vil stole på deg... Grunnen til det er at paypal kan reverseres... så etter at du har fått bitcoinsa dine kan du bare ringe og syte så får du alle pengene dine tilbake. Alt for mange svindlere som gjør dette. Dessutten er det blitt forbudt hos paypal nå, var en fyr som solgte bitcoins for paypal en god stund (og med mye avgifter for å dekke inn alle tapene), det endte med at paypal stengte kontoen hans..
Vis hele sitatet...
Dernne ser rimelig trygg ut.
http://coinpal.ndrix.com/page/how-it-works
Warz's Avatar
Trådstarter
Det er han fyren jeg snakket om ^^
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Om dette skal være en valuta for alle, hvorfor valgte trådstarter da å poste i undergrunn?
Er dette egentlig en slags niche valuta for noen få som kan ha bruk for dens anonymitet og simplisitet?

666/212 (forumbruker) har som signatur: "Send bitcoin til [Bitcoin adresse]" det virker ikke som om at dette konseptet fortjener å bli tatt veldig seriøst. Tror Bitcoin kommer til å slite en del på grunn av kulturen rundt den, vi trenger en gruppe så stor at vi kan livnære oss på bitcoins før en kommer noen vei.

Men for all del, imot er jeg ikke, sunn skepsis.
når e-bay har begynt tar det ikke lang tid.

Sitat av Warz Vis innlegg
Det er han fyren jeg snakket om ^^
Vis hele sitatet...
https://www.paypal.com/us/verified/p...ts%40ndrix.com

Mulig de har ombestemt seg da.
Hmm, etter å ha minet siden fredag har det dukket opp 2 Bitcoins inn på adressen min. Det som er rart er at min Bitcoin adresse har forandret seg fra den adressen jeg hadde i utgangspunktet.

Da sitter jeg her å tenker på om jeg må forandre den adressen jeg har skrevet inn som username på GUIMiner for å få Bitcoins til den rette konto. Noen som vet hvorfor jeg plutselig fikk en ny adresse? Kan forøvrig legge til at jeg har 1.21... i balanse på Eligius poolen, trodde disse skulle bli utbetalt med en gang jeg hadde 1 Bitcoin?

Takker for alle svar.
Sitat av Kipmud Vis innlegg
Hmm, etter å ha minet siden fredag har det dukket opp 2 Bitcoins inn på adressen min. Det som er rart er at min Bitcoin adresse har forandret seg fra den adressen jeg hadde i utgangspunktet.

Da sitter jeg her å tenker på om jeg må forandre den adressen jeg har skrevet inn som username på GUIMiner for å få Bitcoins til den rette konto. Noen som vet hvorfor jeg plutselig fikk en ny adresse? Kan forøvrig legge til at jeg har 1.21... i balanse på Eligius poolen, trodde disse skulle bli utbetalt med en gang jeg hadde 1 Bitcoin?

Takker for alle svar.
Vis hele sitatet...

Adressen forandrer seg hele tiden. De gamle adressene kan fortsatt brukes til å sende deg bitcoins.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå solgt 3 Bitcoin på Bitcoinmarket og fått 21,36USD inn på min Paypal-konto. Får håpe at de blir liggende der.
Warz's Avatar
Trådstarter
Rick Falkvinge har investert alle sine penger og alt han kan låne i bitcoin:
http://falkvinge.net/2011/05/29/why-...-into-bitcoin/
Føler jeg kan se mange paraleller mellom den store verdiøkningen på bitcoin og situasjoner før et børskrakk. Ser for meg at verdien vil vokse en stund til før den kollapser til en relativt lav verdi.
Sitat av etse Vis innlegg
Føler jeg kan se mange paraleller mellom den store verdiøkningen på bitcoin og situasjoner før et børskrakk. Ser for meg at verdien vil vokse en stund til før den kollapser til en relativt lav verdi.
Vis hele sitatet...
poenget er jo at det finnes et begrenset antall bitcoins, derfor kan den ikke synke alt for mye (hvis folk fortsatt er villige til å bruke dem). men har sett noen forutså at den øker veldig mye først, så synker den igjen, (et lite krakk), og så vokser den opp igjen på et stabilt nivå, dog ikke så høyt som før krakket. men tiden vil vise.
Etterhvert vil vel folk innse at denne fiktive valutaen ikke vil kunne brukes til å betale for tjenester og goder. Etterspørselen etter Bitcoins vil synke og prisen også. Hvis prisen begynner å synke på bitcoins vil folk plutselig tenke...FUCK jeg må bli kvitt dette jeg og. Så selger man, prisen synker. Og folk har tapt mye penger!

Bitcoins er avhengige av å hele tiden rekruttere nye kjøper. Hvis utviklingen stangerer vil prisen synke igjen.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Etterhvert vil vel folk innse at denne fiktive valutaen ikke vil kunne brukes til å betale for tjenester og goder. Etterspørselen etter Bitcoins vil synke og prisen også. Hvis prisen begynner å synke på bitcoins vil folk plutselig tenke...FUCK jeg må bli kvitt dette jeg og. Så selger man, prisen synker. Og folk har tapt mye penger!

Bitcoins er avhengige av å hele tiden rekruttere nye kjøper. Hvis utviklingen stangerer vil prisen synke igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan den ikke brukes til tjenester og goder? Jeg har selv brukt det flere ganger. Tilbud og etterspørsel er generelt det samme uansett hva det er snakk om.
Warz's Avatar
Trådstarter
Folkens, da jeg startet topic var 1 btc verdt $0.84. Nå er 1 btc verdt $10.

Dette er søk etter "bitcoin":
http://i.imgur.com/CjL6N.png

Det finnes bare 21 millioner bitcoins, man trenger ikke være noe geni for å skjønne at større etterspørsel vil føre til høyere priser.

$100 er ikke urealistisk.
Sitat av causa Vis innlegg
Hvorfor kan den ikke brukes til tjenester og goder? Jeg har selv brukt det flere ganger. Tilbud og etterspørsel er generelt det samme uansett hva det er snakk om.
Vis hele sitatet...
det er meget begrenset utvalg av plasser du kan bruke bitcoins. Om bitcoins blir like utbredt som paypal kan jeg ha troen på at verdien i dag vil kunne være reell over lenger tid; men slik jeg ser det i dag tror jeg kursen på den er veldig skjør; og at så fort etterspørselen synker litt vil mange spekulanter hoppe av lasset og prøve å selge alt de har investert i; noe som vil skape et krakk.

Sitat av Warz Vis innlegg
Det finnes bare 21 millioner bitcoins, man trenger ikke være noe geni for å skjønne at større etterspørsel vil føre til høyere priser.

$100 er ikke urealistisk.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal folk være interesert i å ha bitcoins når det nesten ikke kan brukes noen plasser per dags dato. Er jo veldig få nettbutikker som har støtte for dette.
Sist endret av etse; 2. juni 2011 kl. 15:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Warz: ei forutsetning er jo da at det er folk som er villige til å selge varer for bitcoins, for eg har ikkje heilt tru på ein valuta som kun vert nytta til å kjøpe anna valuta. Kor mange plasser kan eg kjøpe ei vare med bitcoins?

For meg er det uinteressant å ha ein valuta der eg må veksle til meg annan valuta for å få kjøpt varer og tenester for den. Og eg tipper veldig mange har det på samme måten.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
det er meget begrenset utvalg av plasser du kan bruke bitcoins. Om bitcoins blir like utbredt som paypal kan jeg ha troen på at verdien i dag vil kunne være reell over lenger tid; men slik jeg ser det i dag tror jeg kursen på den er veldig skjør; og at så fort etterspørselen synker litt vil mange spekulanter hoppe av lasset og prøve å selge alt de har investert i; noe som vil skape et krakk.
Vis hele sitatet...
Flott, da blir det mer på oss som gjerne kjøper.

Men hvorfor skal folk være interesert i å ha bitcoins når det nesten ikke kan brukes noen plasser per dags dato. Er jo veldig få nettbutikker som har støtte for dette.
Vis hele sitatet...
Fordi de kan ha en økonomisk gevinst. De som begynner å bruke bitcoins først kan tjene veldig gode penger. Bare se nå... de som kjøpte og godtok bitcoins i sin nettbutikk siden starten har tjent enormt!


Warz: ei forutsetning er jo da at det er folk som er villige til å selge varer for bitcoins, for eg har ikkje heilt tru på ein valuta som kun vert nytta til å kjøpe anna valuta. Kor mange plasser kan eg kjøpe ei vare med bitcoins?
Vis hele sitatet...
Du finner en del steder her:
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade

men finnes flere steder og det blir bare flere...

For meg er det uinteressant å ha ein valuta der eg må veksle til meg annan valuta for å få kjøpt varer og tenester for den. Og eg tipper veldig mange har det på samme måten.
Vis hele sitatet...
Hva velger du:
1. Ha alle sparepengene i en valuta som stiger 10% i verdi verdt år
2. Ha alle sparepengene i en valuta som synker 10% i verdi verdt år

Selv om du må veksle hver gang du skal kjøpe noe ville jeg nok valg 1
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Hva velger du:
1. Ha alle sparepengene i en valuta som stiger 10% i verdi verdt år
2. Ha alle sparepengene i en valuta som synker 10% i verdi verdt år
Vis hele sitatet...
Haken er at vi veit veldig lite om bitcoins enda, og så lenge dei i så liten grad er knytta til reelle verdier per i dag, så risikerer en et krakk om mange brått selger sine penger. Da vil du kunne gå fra sparepenger til null. Med norske kroner (som forøvrig ikkje faller 10% i verdi per år) er den risikoen mykje mindre, fordi eg tipper tilbud og etterspørsel er større enn for bitcoins, sjølv om det er ein liten valuta. Det er òg universelt godtatt som betalingsmiddel for transaksjoner, mens det einaste du er stortsett sikker på å få kjøpt for bitcoins er dollars.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Haken er at vi veit veldig lite om bitcoins enda, og så lenge dei i så liten grad er knytta til reelle verdier per i dag, så risikerer en et krakk om mange brått selger sine penger. Da vil du kunne gå fra sparepenger til null. Med norske kroner (som forøvrig ikkje faller 10% i verdi per år) er den risikoen mykje mindre, fordi eg tipper tilbud og etterspørsel er større enn for bitcoins, sjølv om det er ein liten valuta. Det er òg universelt godtatt som betalingsmiddel for transaksjoner, mens det einaste du er stortsett sikker på å få kjøpt for bitcoins er dollars.
Vis hele sitatet...
Poenget er at på sikt vil du ikke trenge å bekymre deg over dette. Når mange nok bruker bitcoin vil den være mye mer stabil, slik som NOK. Akkurat nå derimot har du ditt livs sjanse til å bli UFATTELIG RIK, men med en stor risiko selvfølgelig. Å putte alle sparepengene (+ lånte penger) i bitcoins nå er gambling.

Men så lenge den eksponensielle veksten fortsetter tyder alt på at bitcoins kan gå langt opp i verdi.

Den dagen bitcoins blir brukt av millioner av mennesker kan du legge alle sparepengene dine der (+ lånte penger) uten å bekymre deg så mye.
Jeg mistenker også at bitcoin er en boble som til slutt vil sprekke, men det hele avhenger av hva man kan bruke det til. Slik det er i dag er det alt for få ting å bruke det til, og jeg mistenker at de fleste som kjøper er personer som spekulerer i valuta.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Akkurat nå derimot har du ditt livs sjanse til å bli UFATTELIG RIK
Vis hele sitatet...
hehe, hvor har man ikke hørt det før..

mange naive mennesker her. verdien på bitcoins er som alt annet av verdier, bestemt av mennesker.

fiat-valuta har verdi fordi vi har tilegnet den en verdi.
gull er ikke verdifullt fordi det er det av natur, men fordi mennesker tilegner det en verdi.

på samme måte vil bitcoins og stige og synke i verdi, og på samme måte er bitcoins og utsatt for å bli en stor boble som sprekker.

tror du noe annet er du sannsynligvis en av de som taper penger når den først gjør det
Warz's Avatar
Trådstarter
Hvorfor quoter du meg å sier det der? Utrolig usakelig.

Dollar kan være en boble.
Norske kroner kan være en boble
Gull kan være en boble
Bitcoin kan være en boble.

Gammelt nytt.

http://bitcoinweekly.com/system/images/19/original/bitcoinbubble.jpg

hehe, hvor har man ikke hørt det før..
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer på er hvor du har hørt om et betalingssystem før som ikke kan reguleres eller stoppes av myndighetene OG som er helt anonymt og desentralisert.
Sist endret av Warz; 2. juni 2011 kl. 17:20.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Genial måte å tjene penger på da. Selge en valuta som ikke har noe som helst verdi og egentlig ikke eksisterer. Blir liksom bare kundene i seg selv som hyper det da isåfall, og presser prisen opp...eller? Jeg veit ikke ass, har lite peiling på aksjeverden og alt det der, men jeg skjønner ikke hva som er så flott og hvorfor vi trenger det. Det engelske sitatet skreik TLDR så jeg scrolla videre.
Hva skal vi med dette? Einstein???
Vis hele sitatet...
Du trenger da ikke kjøpe en eneste bitcoin.
Du kan generere dem selv, helt til nettverkets øvre grense er nådd.

Kanskje interessant lesning for de interesserte:
Rick Falkvinge om bitcoin, skatt og inntekt.
Rick Falkvinge om hvorfor han putter alle sparepengene sine i bitcoin.
Sist endret av DoktorKven; 2. juni 2011 kl. 18:44. Grunn: la til noe
Sitat av Warz Vis innlegg
Dollar kan være en boble.
Norske kroner kan være en boble
Gull kan være en boble
Bitcoin kan være en boble.
Vis hele sitatet...
Dollaren har vært en boble mer enn en gang. Dette kommer ofte i ettertid etter at dollaren har steget betydelig i verdi over en kort periode; og gjerne etter mye investeringer. Slik bitcoin er i dag har verdien steget en del som gjør at folk blir ingterreserte i å investere i bitcoins - som igjen fører til at verdien stiger enda mer. Dette kan ikke fortsette i det uendelige. Når dette da avtar er det ikke usansynlig at mange som har investert i Btcoins kun for å prøve å tjene penger på dette vil prøve å selge disse. Dette vil igjen føre til at verdien synker, som da i mange tilfeller kan videre føre til at andre også vil selge, siden verden nå er på vei ned. Her ender man da opp i en ond sirkel som kan føre til et stort krakk.

Alternativet til at et slikt krakk kommer er at BitCoin blir et mer sosialt akseptert betalingsmiddel, og at flere større bedrifter tillater å ta det i bruk til betaling slik som paypal er i dag.
Warz's Avatar
Trådstarter
Dette kan ikke fortsette i det uendelige.
Vis hele sitatet...
Hvis etterspørselen/interessen stopper opp, men prisen fortsetter å stige. Da er det virkelig grunn til bekymring.

Men dette ser heller lovende ut spør du meg:
http://i.imgur.com/eyIJu.png
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis etterspørselen/interessen stopper opp, men prisen fortsetter å stige. Da er det virkelig grunn til bekymring.

Men dette ser heller lovende ut spør du meg:
http://i.imgur.com/eyIJu.png
Vis hele sitatet...
og hvrofor vil prisen stide om etterspørselen stopper opp? Det virker jo helt ulogisk og i mot alle normale normer i et marked. Prisen står relativt til etterspørselen. Så når folk ikke er interessert i å investere mer vil etterspørselen går ned; og dette betyr at prisen vil synke - alt annet virker ulogisk.

BitCoin har i dag en verdiøkning som ikke gjenspeiler verdien i den faktisk valuttaen; for den kan nesten ikke brukes til noe annet enn å byttes inn i valutta igjen. Altså er hele verdien til BitCoin bygget rundt spekulasjon og forventning om videre verdiøkning. Og med tanke på hvor usansynlig stor verdiøkningen er for øyeblikket virker det veldig som det kommer til å gå på et krakk; men jeg kan jeg ikke forutsi når. Jeg vil tro at om man investerer penger i dag og selger de om en måned så vil du har tjent penger på det - men en eller annen gang stopper det opp og da kommer krakket. Og har du ventet for lenge har BitCoinsene mistet sin verdi.

Det jeg prøver å si er at hele situajsonen minner veldig om sutasjoenn i USA hvor folk brukte masse penger på å investere i eiendom da dette hadde en god prisstigning og alle forventet at eiendomsveriden bare ville stige - noe som endte. Endte i et krakk.
Sist endret av etse; 2. juni 2011 kl. 20:05.
Her er en artikkel som har noen poenger. Ikke alt er like gyldig, men særlig poenget om at ingen vil ha incentiv til å bruke en valuta som alltid undergår deflasjon er interessant:
http://www.quora.com/Is-the-cryptocu...r/Adam-Cohen-2
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
og hvrofor vil prisen stide om etterspørselen stopper opp? Det virker jo helt ulogisk og i mot alle normale normer i et marked.
Vis hele sitatet...
Bra, da skjønte du det selv om du ikke klarte å lese.

BitCoin har i dag en verdiøkning som ikke gjenspeiler verdien i den faktisk valuttaen; for den kan nesten ikke brukes til noe annet enn å byttes inn i valutta igjen.
Vis hele sitatet...
Verdien er 0. Det er menneskene som gir den verdi. Du mener kanskje at prisen menneskene har bestemt er urimelig, i såfall kan du prøve å tjene penger på shorting.

Altså er hele verdien til BitCoin bygget rundt spekulasjon og forventning om videre verdiøkning. Og med tanke på hvor usansynlig stor verdiøkningen er for øyeblikket virker det veldig som det kommer til å gå på et krakk; men jeg kan jeg ikke forutsi når.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det usannsynlig med stor verdiøkning? Hva tror du prisen er om 3 år? Slik jeg ser det er enten prisen 0 eller $100+

Jeg vil tro at om man investerer penger i dag og selger de om en måned så vil du har tjent penger på det - men en eller annen gang stopper det opp og da kommer krakket. Og har du ventet for lenge har BitCoinsene mistet sin verdi.
Vis hele sitatet...
Det sa de når bitcoin var verdt $1 også, hadde de fulgt rådet ditt da ville de ha tapt 1000% avkastning. Nice.

Det jeg prøver å si er at hele situajsonen minner veldig om sutasjoenn i USA hvor folk brukte masse penger på å investere i eiendom da dette hadde en god prisstigning og alle forventet at eiendomsveriden bare ville stige - noe som endte. Endte i et krakk.
Vis hele sitatet...
Når omtrent alle begynner å låne seg oppetter ørene for å investere burde det muligens ringe noen bjeller. Ikke noe nytt her heller.

Her er en artikkel som har noen poenger. Ikke alt er like gyldig, men særlig poenget om at ingen vil ha incentiv til å bruke en valuta som alltid undergår deflasjon er interessant:
http://www.quora.com/Is-the-cryptocu...r/Adam-Cohen-2
Vis hele sitatet...
Interessant artikkel som jeg har lest før, alt er besvart i bitcoin forumet.

For å nevne dette med deflasjon kort... HVIS det er et problem så er det INGEN som stopper deg fra å lage en ny currency MED inflasjon
Svaret ditt svarer ikke veldig på det jeg sier. Du sa følgende
Hvis etterspørselen/interessen stopper opp, men prisen fortsetter å stige. Da er det virkelig grunn til bekymring
Vis hele sitatet...
På hvilken måte vil du klare å øke prisen, men likevel klare å selge coinsene dine, om etterspørselen synker? Om en bitcoin skal være verd 100$ så må noen være villige til å betale 100$ for den bitcoinen. Og folk er villige til å betale mer for en kraftig etterspurt vare enn en som er mindre etterspurt. Så venligst forklar logikken din i det utsagnet.

Og det virker ikke som du har lyst til å se problemene med bitcoins. Det er helt klart muligheter til å tjene seg noen raske penger der; akkurat som man kunne på askemarkedet i USA før 1929. Problemet er at forutsetningen for at du tjener penger er et etterspørselen øker, slik at folk er villige til å betale mere for varen. Men hovedsaken til at folk er villige til å betale for bitcoins er fordi de ønsker å investere i BitCoins slik at de kan tjene penger selv; ikke fordi bitcoin er noe folk trenger for å kjøpe varer. For det er utrolig begrenset hvor du får brukt bitcoins. Jeg har faktisk ikke sett en eneste nettside eller nettbutikk av de jeg bruker som er villige til å ta i mot betaling i form av bitcoins. Så det er på mange måter en ubrukelig valutte; og det eneste du kan bruke den til er å investere i den slik at du skal tjene penger.

Verdiøkningen kan derfor kun skje i form av et av 2 tilfeller som begge grunner i investeringer:
1: Eksisterende brukere av bitcoins ønsker å tilegne seg større andeler, og er villige til å betale for det.
2: Folk klarer å verve andre til å investere i bitcoins og på den måten øke interessen og etterspørselen.

Så hva skjer når rekruteringsprosessen ikke lenger går like bra? Da skjer en av 2 ting:

Alternativ 1: BitCoins er såpass godt innarbeidet at det er en sosial akseptert betalingsmiddel av massene og man kan utveksle BitCoins mot faktiske varer i flere netbutikker. Dette gjør at eksisterende brukere kan være villige til å kjøpe bitcoins av andre brukere for å handle til seg varer for disse bitcoinsene.

Alternativ 2: Interessen stopper opp, og etterspørselen synker. Verdiøkningen vil enten skje saktere eller stoppe opp; eventielt vil verdien synke. Dette vil føre til at de som kun har kjøpt bitcoins fordi de ønsker å investere vil prøve å selge unna sine BitCoins og få avkastningen sin. Problemet her er at de fleste brukere av BitCoins er folk som har investert; og ikke folk som faktisk vil bruke det. Så dette betyr at det vil plutselig bli veldig mange som ønsker å selge "produktet", men ikke lenger så mange som vil kjøpe. Dette betyr at etterspørselen synker og dermed også verdien. Dette vil igjen føre til at prisen synker enda fortere - og du har en ond sirkel som er grunnlaget for de fleste børskrakk.

Med referanse til artikkelen som Moynar postet så kan man se at dette er et system der tidliggere brukere kan tjene mye penger - om de klarer å selge unna varen sin i rett tid. Mens de som kjøper seg inn på slutten(og de som ikke selger sine bitcoins i ønsker om å tjene enda mer) vil enda opp med ingenting. For dette er ikke en valutta som vil vare i lengden; den vil kun ha en verdi så lenge folk er nyskjerrige og ønsker å investere penger i den - og det til ta slutt en eller annen gang, man vet bare ikke når.

Det er selvfølgelig i din interesse at flest mulig blir med på bitcoins, fordi da øker verdien fortere (mer interesse = større etterspørsel = høyere verdi), og du tjener mere penger. Du må bare huske å selge de unna før interessen forsvinner.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Warz, hvor mye har du investert bitcoins?

Du forsvarer det jo som om du har plassert alt du eier i bitcoins..
Warz's Avatar
Trådstarter
Da har du misforstått.

Det jeg sier er:

Dersom etterspørsel går ned går prisen ned, hvis ikke bør det ringe noen bjeller.

Mulig jeg ikke forklarte det godt nok, men nok om det... det burde være veldig åpenbart.

Sitat av etse Vis innlegg
Og det virker ikke som du har lyst til å se problemene med bitcoins. Det er helt klart muligheter til å tjene seg noen raske penger der; akkurat som man kunne på askemarkedet i USA før 1929.
Vis hele sitatet...
Igjen har har vi litt problemer. Bitcoin kan ikke sammenlignes med et aksjemarket. Det er en valuta. Et nullsum spill.

Sitat av etse Vis innlegg
Men hovedsaken til at folk er villige til å betale for bitcoins er fordi de ønsker å investere i BitCoins slik at de kan tjene penger selv; ikke fordi bitcoin er noe folk trenger for å kjøpe varer. For det er utrolig begrenset hvor du får brukt bitcoins.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at det er hovedgrunnen til at folk kjøper? Hvordan kan du vite at noen ikke for eksempel trenger anonyme penger til å handle på nett? Det du driver med her er ren synsing og spekulasjoner. En av de største drivkraftene bak bitcoin er liberalismen og dette i seg selv er grunn til at mange kjøper bitcoin.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg har faktisk ikke sett en eneste nettside eller nettbutikk av de jeg bruker som er villige til å ta i mot betaling i form av bitcoins.
Vis hele sitatet...
Har du sett en eneste nettside eller nettbutikk hvor de tar betaling i form av alert pay? (større en bitcoin) hva med liberty reserve? e-gold? moneybookers? neteller? paypal må du vel ha hørt om ?? hallo? visa?

Bare fordi du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke finnes, og benyttes av mange.


Sitat av etse Vis innlegg
Så det er på mange måter en ubrukelig valutte; og det eneste du kan bruke den til er å investere i den slik at du skal tjene penger.
Vis hele sitatet...
......eller du kan kjøpe ting med den.

Sitat av etse Vis innlegg
Verdiøkningen kan derfor kun skje i form av et av 2 tilfeller som begge grunner i investeringer:
1: Eksisterende brukere av bitcoins ønsker å tilegne seg større andeler, og er villige til å betale for det.
2: Folk klarer å verve andre til å investere i bitcoins og på den måten øke interessen og etterspørselen.

Så hva skjer når rekruteringsprosessen ikke lenger går like bra? Da skjer en av 2 ting:

Alternativ 1: BitCoins er såpass godt innarbeidet at det er en sosial akseptert betalingsmiddel av massene og man kan utveksle BitCoins mot faktiske varer i flere netbutikker. Dette gjør at eksisterende brukere kan være villige til å kjøpe bitcoins av andre brukere for å handle til seg varer for disse bitcoinsene.

Alternativ 2: Interessen stopper opp, og etterspørselen synker. Verdiøkningen vil enten skje saktere eller stoppe opp; eventielt vil verdien synke. Dette vil føre til at de som kun har kjøpt bitcoins fordi de ønsker å investere vil prøve å selge unna sine BitCoins og få avkastningen sin. Problemet her er at de fleste brukere av BitCoins er folk som har investert; og ikke folk som faktisk vil bruke det. Så dette betyr at det vil plutselig bli veldig mange som ønsker å selge "produktet", men ikke lenger så mange som vil kjøpe. Dette betyr at etterspørselen synker og dermed også verdien. Dette vil igjen føre til at prisen synker enda fortere - og du har en ond sirkel som er grunnlaget for de fleste børskrakk.
Vis hele sitatet...
Jeg her helt enig i dine observasjoner, men alternativ 2 vil aldri skje ved mindre noe bedre enn bitcoins oppstår.

Hvorfor skulle interessen stoppe opp? Menneskeheten har ventet på bitcoin i flere århundrer! Vi har kjempet til døden, trosset de kaldeste klimater til de varmeste hetebølger, vi har overlevd de verste byllepester og pandemier, vi utforsket verden, universet, vi har erobret land og strand, funnet opp lyset, strøm og internett, alt bare for at vi endelig kunne finne opp det viktigste av alt: bitcoin.

Så kommer du her å sier du at "interessen kan stoppe opp"...! Fortell meg hva nøyaktig er det du ikke skjønner med bitcoin??

Sitat av etse Vis innlegg
Mens de som kjøper seg inn på slutten(og de som ikke selger sine bitcoins i ønsker om å tjene enda mer) vil enda opp med ingenting.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig likt som dollar og euro med andre ord.

Sitat av etse Vis innlegg
For dette er ikke en valutta som vil vare i lengden;
Vis hele sitatet...
Wow, litt av en påstand!

Sitat av etse Vis innlegg
den vil kun ha en verdi så lenge folk er nyskjerrige og ønsker å investere penger i den - og det til ta slutt en eller annen gang, man vet bare ikke når.
Vis hele sitatet...
Så da har jeg forstått deg rett i at ingen vil ha interesse av en anonym, ustoppelig, uregulert valuta bortsett fra dens investeringsverdi. Ikke så dum du!


Sitat av Bombasa Vis innlegg
Warz, hvor mye har du investert bitcoins?

Du forsvarer det jo som om du har plassert alt du eier i bitcoins..
Vis hele sitatet...
Hadde du investert 82500 kroner når jeg fortalte deg om bitcoin hadde du vært millionær i dag. Jeg er ikke blitt millionær helt enda, men når jeg er ferdig her kan jeg nok kjøpe både deg, kona di, huset ditt og bilen.

Må bare legge til at den økonomiske vinningen jeg har av at bitcoin går opp i pris ikke er hovedgrunnen til at jeg engasjerer meg for bitcoin, men det er jo en bonus

Det viktigste med bitcoin er at vi nå er vitner til en total endring av historien, velferdssamfunnet som vi kjenner det, skatt og avgifter, reguleringer, alt vil bli totalt forandret når vi er ferdig her.
Sist endret av Warz; 3. juni 2011 kl. 01:09.
Venter bare på krakket, tipper det kommer før sommeren er omme. Det er alt for høy risiko til å investere noe i dette, det er alt eller ingenting. Alle som deltar (TS er et godt eksempel) har troen på å bli rik i en fei, og som vanlig når det skjer går det til helvete. Motstanden (hvor mange som vil selge) på Bitcoin (ser det som en aksje) vil øke i takt med prisen, dermed må det lempes inn mer og mer håpefulle millionærer for å få en høyere bitcoinpris.

Slik jeg ser det er det en enorm haussing - hvor alle skal bli rike -, og når en eller flere har tatt en pen gevinst vil alt falle sammen og kan le hele veien til banken.
Sitat av Warz Vis innlegg
Da har du misforstått.

Det jeg sier er:

Dersom etterspørsel går ned går prisen ned, hvis ikke bør det ringe noen bjeller.

Mulig jeg ikke forklarte det godt nok, men nok om det... det burde være veldig åpenbart.

Igjen har har vi litt problemer. Bitcoin kan ikke sammenlignes med et aksjemarket. Det er en valuta. Et nullsum spill.
Vis hele sitatet...
Dette er helt klart et pengespill, all valutta er det op mange måter. Problemet her er at folk skaffer seg bitcoin fordi de vil bytte den tilbake til penger senere - noe som "hyper" opp prisen grunnet investering.

Sitat av Warz Vis innlegg
Hvordan kan du vite at det er hovedgrunnen til at folk kjøper? Hvordan kan du vite at noen ikke for eksempel trenger anonyme penger til å handle på nett? Det du driver med her er ren synsing og spekulasjoner. En av de største drivkraftene bak bitcoin er liberalismen og dette i seg selv er grunn til at mange kjøper bitcoin.
Vis hele sitatet...
Jeg leser litt på forumer og ser jo at folk skryter dette oppi himmelen med argumentet "Kjøpt bitcoins og tjen penger, bare se på denne verdistigningsgrafen". Heck bare se på dine egne poster på forumet her. Selvfølgelig er folk fristet til å investere i dette; det lover jo lette penger.

Du kan virkelig ikke være så blind at do tror majoriteten at bitcoinene folk kjøper er kjøpt fordi de ønsket å kjøpre varer for de? Dette er folk som investerer penger fordi de forventer verdien vil øke, og de vil selge unna sine bbitcoins senere med stor avkastning. Om du f.eks. selger dine bitcoins nå har du gjort akkurat dette.
Sitat av Warz Vis innlegg

Har du sett en eneste nettside eller nettbutikk hvor de tar betaling i form av alert pay? (større en bitcoin) hva med liberty reserve? e-gold? moneybookers? neteller? paypal må du vel ha hørt om ?? hallo? visa?

Bare fordi du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke finnes, og benyttes av mange.


......eller du kan kjøpe ting med den.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan gå på visa.com og bytte om mine penger til bitcoin eller bitcoins til ekte penger? Nei, jeg må kjøpe det via sider som bitmarket. Ja jeg kan bruke paypal til å betale for de; men det var ikke detj eg mente. Jeg kan f.eks. ikke gå på www.komplett.no og betale med mine bitcoins der; da må jeg først konvertere de til ekte penger. Så nei, jeg kan ikke bruke bitcoins på nettet slik jeg kan med paypal; kanskje på noen få sider jeg aldri har hørt om. Men ingen større aktører har tatt dette i bruk; og jeg blir meget overrasket om de gjør det.
Sitat av Warz Vis innlegg

Jeg her helt enig i dine observasjoner, men alternativ 2 vil aldri skje ved mindre noe bedre enn bitcoins oppstår.

Hvorfor skulle interessen stoppe opp? Menneskeheten har ventet på bitcoin i flere århundrer! Vi har kjempet til døden, trosset de kaldeste klimater til de varmeste hetebølger, vi har overlevd de verste byllepester og pandemier, vi utforsket verden, universet, vi har erobret land og strand, funnet opp lyset, strøm og internett, alt bare for at vi endelig kunne finne opp det viktigste av alt: bitcoin.
Vis hele sitatet...
Hæ? Vi har ventet på bitcoin i alle år? Hvorfor skulle vi ha ventet på bitcoin? Er da virkelig ikke noe vi trenger. Det eneste positive med det er at man lett kan betale for svart arbeid og kjøpe ulovelige ting uten å bli tracket tilbake. Dette er virkelig ikke noe revolusjonerende; i praksis er det ingenting annerledes enn om du skulle kjøpe aksjer for en fiktiv bedrift mot en lovnad om at du kunne bytte denne aksjen tilbake igjen mot enda mere penger ved senere tid.

Interessen for bitcoin vil stoppe opp fordi det kun er et gitt antall personer som er villige til å investere i dette; og disse har også bare en viss sum de er vilige til å investere. En eller annen gang når man dette punktet.
Sitat av Warz Vis innlegg

Så kommer du her å sier du at "interessen kan stoppe opp"...! Fortell meg hva nøyaktig er det du ikke skjønner med bitcoin??

Nøyaktig likt som dollar og euro med andre ord.
Vis hele sitatet...
Til forskjell, for dollar og euro vil du alltid kunne få kjøpt varer. Akkurat som norske kroner her til lands. Har du penger kan du alltid bytte disse mot varer da de er tvungen betalingsmiddel. Du kan ikke kreve å måtte betale å få betale i form av bitcoin på samme måte.

I tillegg står ikke verdien i forhold
Sitat av Warz Vis innlegg
Wow, litt av en påstand!
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, for å si det slik. Jeg ville heller veddet 5000,- på at verdien av bitcoins først kommer til å stige en liten stund og innen 5 år har det skjedd et krakk i markedet fremfor å investere de i bitcoins og latt de stå der i 5 år.

Sitat av Warz Vis innlegg
Så da har jeg forstått deg rett i at ingen vil ha interesse av en anonym, ustoppelig, uregulert valuta bortsett fra dens investeringsverdi. Ikke så dum du!
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg sier, men det er ikke derfor folk bruker penger på bitcoins per dags dato. De som bruker penger på bitcoins i dag er folk som investerer. For i dag kan du desverre ikke være anonym selv om du har bitcoins. For du kan faktisk ikke kjøpe noe for de, med unntak av noen veldig få utvalgte nettbutikker.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hadde du investert 82500 kroner når jeg fortalte deg om bitcoin hadde du vært millionær i dag. Jeg er ikke blitt millionær helt enda, men når jeg er ferdig her kan jeg nok kjøpe både deg, kona di, huset ditt og bilen.
Vis hele sitatet...
Igjen, her beviser du nettop det jeg sa med at folk ivesterer i bitcoins. Du er interesert i bitcoins siden du kan tjene penger på å kjøpe di i dag og spare de over tid. Akkurat som så mange andre. Og det er akkurat denne troen og håpet om at man kan tjene masse penger på dette som gjør at verdien øker såpass fort; og en verdi basert på investering og håp om avkastning på denne måten er dømt til å støte på en krakk.

Jeg føler du må få en liten reality check. Bitcoins er langt i fra så fantastisk som du skal ha det til. Det skal veldig lite til før en bitcoin er verd nesten ingenting.

Jeg gir bitcoins 5 år, så vil verdien være en god del lavere enn den er i dag; mest sansynlig en god del før.

Sitat av esl Vis innlegg
Venter bare på krakket, tipper det kommer før sommeren er omme. Det er alt for høy risiko til å investere noe i dette, det er alt eller ingenting. Alle som deltar (TS er et godt eksempel) har troen på å bli rik i en fei, og som vanlig når det skjer går det til helvete. Motstanden (hvor mange som vil selge) på Bitcoin (ser det som en aksje) vil øke i takt med prisen, dermed må det lempes inn mer og mer håpefulle millionærer for å få en høyere bitcoinpris.

Slik jeg ser det er det en enorm haussing - hvor alle skal bli rike -, og når en eller flere har tatt en pen gevinst vil alt falle sammen og kan le hele veien til banken.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er morsomt hvordan TS alltid sier at folk er med på dette fordi di ønsker er anonym betalingsenhet, og ikke fordi de ønsker å tjene penger på det; når det er helt tydelig er fra inleggene hans at han er med pga. pengene sin del; selv om han sikkert også liker den anonyme delen.
Sist endret av etse; 3. juni 2011 kl. 01:47.
jeg annser meg selv som kapitalisk og har investert i mye rart, men dette hadde jeg holdt meg unna.

den vanlige mann på gata har ikke et problem med dagens valutasystem og ser derfor ikke behov for noe som bitcoin.
så lenge det er et "produkt" som majoriteten ikke har en interesse for,så ser jeg ikke hvordan bitcoin skal bli noe stort.

at det blir en breaktrough har jeg ingen tro på.

konseptet cyber-valuta er noe som kommer til å komme, det har jeg tro på, men jeg tror ikke at det blir bitcoin.

og med tanke på at man investerer i dette som en aksje så er det også sjanse for psykologiske effekter, en lang periode med stillhet kan skape redsel og få folk til å selge og cashe ut, rykter om at stor-investorene har solgt seg ut og alt kan få hele valutaen til å kollapse.

og siden bitcoins ikke eies av noen så er det ingen som har en hoved-interesse av å redde den heller, de som tjente seg rike på bitcoins er storfornøyde og ler på veien til banken.

så, om den skulle få en stor nedgang så er det stor sjanse for den kommer til å forsette til den treffer bunnen.

dvs en verdi på 0.000000000. lykke til med å cashe tilbake kronene du investere i det.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er helt klart et pengespill, all valutta er det op mange måter. Problemet her er at folk skaffer seg bitcoin fordi de vil bytte den tilbake til penger senere - noe som "hyper" opp prisen grunnet investering.
Vis hele sitatet...
Folk kjøper bitcoin fordi de tror bitcoin skal ERSTATTE pengene. Du kan tenke deg selv hvis hele verden byttet ut valutaene sine med bitcoin, eller bare hvis et lite filleland gjorde det, du kunne kjøpt alt du peker på for EN bitcoin!

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg leser litt på forumer og ser jo at folk skryter dette oppi himmelen med argumentet "Kjøpt bitcoins og tjen penger, bare se på denne verdistigningsgrafen". Heck bare se på dine egne poster på forumet her. Selvfølgelig er folk fristet til å investere i dette; det lover jo lette penger.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde hatt mulighet til å investere i microsoft når prisen var 1 øre, ville du ikke gjort det?

Sitat av etse Vis innlegg
Du kan virkelig ikke være så blind at do tror majoriteten at bitcoinene folk kjøper er kjøpt fordi de ønsket å kjøpre varer for de?
Vis hele sitatet...
Det er nok en del spekulasjon her ja, men helt klart en god del som kjøper varer (uten at jeg skal gå nærmere inn på hvilke type varer som omsettes mest i bitcoin)...

Sitat av etse Vis innlegg
Dette er folk som investerer penger fordi de forventer verdien vil øke, og de vil selge unna sine bbitcoins senere med stor avkastning. Om du f.eks. selger dine bitcoins nå har du gjort akkurat dette.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg gidde å selge nå, tjene noen kroner når jeg kan tjene millioner? Bare fordi jeg er "redd" at det går galt? Nei, enten får jeg tape alt eller bli rik.

Sitat av etse Vis innlegg
Så jeg kan gå på visa.com og bytte om mine penger til bitcoin eller bitcoins til ekte penger? Nei, jeg må kjøpe det via sider som bitmarket.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan gå på visa.com og bytte mine kroner mot dollar eller dollar til ekte penger (kroner) ? Nei. Jeg må kjøpe det via banker eller valutameglere.

Sitat av etse Vis innlegg
Ja jeg kan bruke paypal til å betale for de; men det var ikke detj eg mente. Jeg kan f.eks. ikke gå på www.komplett.no og betale med mine bitcoins der; da må jeg først konvertere de til ekte penger.
Vis hele sitatet...
Det er fordi komplett ikke har lagt inn støtte for bitcoin helt enda, når de har gjort det kan du kjøpe med bitcoin UTEN å veksle!

Sitat av etse Vis innlegg
Så nei, jeg kan ikke bruke bitcoins på nettet slik jeg kan med paypal;
Vis hele sitatet...
Ikke du nei, men det betyr ikke at andre ikke kan.

Sitat av etse Vis innlegg
kanskje på noen få sider jeg aldri har hørt om. Men ingen større aktører har tatt dette i bruk; og jeg blir meget overrasket om de gjør det.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke forvente at de store vil begynne å bruke noe helt nytt som bitcoin med EN gang. Det tok mange år før noen av de litt større rørte e-gold. Bitcoin har fortsatt lang tid igjen før de store vil begynne å plukke opp.

Sitat av etse Vis innlegg
Hæ? Vi har ventet på bitcoin i alle år? Hvorfor skulle vi ha ventet på bitcoin?
Vis hele sitatet...
Fordi vi ENDELIG kan slippe å være slaver kanskje? Slippe å betale 70% skatt, slippe å gjøre som vi blir befalt? Bitcoin vil gi menneskene FRIHET...

Sitat av etse Vis innlegg
Er da virkelig ikke noe vi trenger.
Vis hele sitatet...
Nei ikke de som trives som slaver, men er ikke alle som gjør det da vettu!

Sitat av etse Vis innlegg
Dette er virkelig ikke noe revolusjonerende;
Vis hele sitatet...
Jeg quoter denne sånn at vi kan ha noe å le av om 3-5 år Helt seriøst, denne kommentaren er epic... Du kommer til å bli husket på samme måte som han fyren som spådde at verden bare ville trenge 5 datamaskiner eller han som spådde at internett bare var en liten fase og ville dø ut.

Sitat av etse Vis innlegg
i praksis er det ingenting annerledes enn om du skulle kjøpe aksjer for en fiktiv bedrift mot en lovnad om at du kunne bytte denne aksjen tilbake igjen mot enda mere penger ved senere tid.
Vis hele sitatet...
Les de tekniske detaljene og prøv på nytt.

Sitat av etse Vis innlegg
Interessen for bitcoin vil stoppe opp fordi det kun er et gitt antall personer som er villige til å investere i dette; og disse har også bare en viss sum de er vilige til å investere. En eller annen gang når man dette punktet. Til forskjell, for dollar og euro vil du alltid kunne få kjøpt varer.
Vis hele sitatet...
Hva skal du gjøre når bitcoin brukes mer enn dollar og euro da? Oooppss... var kanskje ikke så lurt å ha pengene dine i sånne valutaer?

Sitat av etse Vis innlegg
Akkurat som norske kroner her til lands. Har du penger kan du alltid bytte disse mot varer da de er tvungen betalingsmiddel.
Vis hele sitatet...
Tvungen betalingsmiddel! Nå er du faktisk inne på noe som gir mening. Så spørs det hvor lenge det kan vare da når ingen gidder betale skatt lenger, hvem tror du skal arrestere dem som ikke bruker norske kroner når de ikke får lønn lenger... du?

Sitat av etse Vis innlegg
I tillegg står ikke verdien i forhold Ikke egentlig, for å si det slik. Jeg ville heller veddet 5000,- på at verdien av bitcoins først kommer til å stige en liten stund og innen 5 år har det skjedd et krakk i markedet fremfor å investere de i bitcoins og latt de stå der i 5 år.
Vis hele sitatet...
Det VIL komme et krakk i løpet av 5 år, jeg vedder 10 000 kroner. Men hva hjelper det med et 40-50% krakk når prisen har 10000% doblet seg først?

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg føler du må få en liten reality check. Bitcoins er langt i fra så fantastisk som du skal ha det til. Det skal veldig lite til før en bitcoin er verd nesten ingenting.
Vis hele sitatet...
Einstein: E = mc² ... ja jeg har det!!! det er E = mc²!!!
etse: Jeg føler du må få en liten reality check. Relativitetsteorien er langt i fra fantastisk som du skal ha det til.
Einstein: Skjønner du ikke etse!? Dette kan forandre verden!
etse: Jeg synes ikke det er noe spesielt. Relativitetsteorien er da virkelig ikke noe vi trenger, det eneste positive er at du kanskje blir nevnt på wikipedia liksom. Dette er virkelig ikke noe revolusjonerende; i praksis er det ingenting annerledes enn om du skulle funnet opp kosteskaftet liksom...



Sitat av etse Vis innlegg
Jeg synes det er morsomt hvordan TS alltid sier at folk er med på dette fordi di ønsker er anonym betalingsenhet, og ikke fordi de ønsker å tjene penger på det; når det er helt tydelig er fra inleggene hans at han er med pga. pengene sin del; selv om han sikkert også liker den anonyme delen.
Vis hele sitatet...
Ikke den anonyme delen, delen om at pengene er trygge uten å ligge i en bank, at ingen kan fryse kontoen din eller regulere deg, at ingen kan snoke i hva du gjør, hvor mye du har eller at ingen kan skatte deg. Systemet er desentralisert. Dette er en oppfinnelse vi har ventet lenge på.

Sånn rent bortsett fra at bitcoin er en begivenhet som vil endre historien så ja, jeg er med for pengenes skyld også, jeg ville vært med uansett, men om jeg kan bli rik er jo det en fin bonus

Sitat av sugerøret Vis innlegg
dvs en verdi på 0.000000000. lykke til med å cashe tilbake kronene du investere i det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper alle dine bitcoins for $0.000001 per stykke. Noen som byr mer?
Sitat av Warz Vis innlegg
Folk kjøper bitcoin fordi de tror bitcoin skal ERSTATTE pengene. Du kan tenke deg selv hvis hele verden byttet ut valutaene sine med bitcoin, eller bare hvis et lite filleland gjorde det, du kunne kjøpt alt du peker på for EN bitcoin!
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at dette ikke skjer; BitCoins er alt for ustabilt og den vanlige mann i gata er ikke interesert i å gå over til å bruke BitCoins. I tillegg skal det veldig lite til føre hele bitcoin økonomien kollapser og de ikke er verd noen ting.
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis du hadde hatt mulighet til å investere i microsoft når prisen var 1 øre, ville du ikke gjort det?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men dette er jo helt på siden og etterpåklokskap. Hadde du spurt meg når microsoft var 1 øre tror jeg ikke jeg hadde hatt noen forutsetninger for å spå den massive fremgangen de hadde.
Sitat av Warz Vis innlegg
Det er nok en del spekulasjon her ja, men helt klart en god del som kjøper varer (uten at jeg skal gå nærmere inn på hvilke type varer som omsettes mest i bitcoin)...
Vis hele sitatet...
folk som kjøper varer som de ikke ønsker andre skal se det har kjøpt. Som sagt lite utvalg; men tydeligvis veldig mange som setter mye over i bitcoins. Jeg regner ikke med alle disse skal kjøpe ting i disse butikkene - så det er helt klart massiv spekulasjon som presser prisen opp her
Sitat av Warz Vis innlegg

Hvorfor skal jeg gidde å selge nå, tjene noen kroner når jeg kan tjene millioner? Bare fordi jeg er "redd" at det går galt? Nei, enten får jeg tape alt eller bli rik.
Vis hele sitatet...
Med stor sansynlighet for at det blir den første.
Sitat av Warz Vis innlegg

Så jeg kan gå på visa.com og bytte mine kroner mot dollar eller dollar til ekte penger (kroner) ? Nei. Jeg må kjøpe det via banker eller valutameglere.

Det er fordi komplett ikke har lagt inn støtte for bitcoin helt enda, når de har gjort det kan du kjøpe med bitcoin UTEN å veksle!
Vis hele sitatet...
når? Du mener hvis. Og si noe om dette blir bare synsing.
Sitat av Warz Vis innlegg

Ikke du nei, men det betyr ikke at andre ikke kan.
Vis hele sitatet...
Med det jeg sa mente jeg at det ikke finnes utvalg nok. Det finnes kanskje niche-butikker som lar folk kjøpe ting i små butikker. Men det er ikke nok til å få Ola Normann til å bruke bitcoins. Han vil heller ha norske seddler til å kjøpe brød i butikken.
Sitat av Warz Vis innlegg
Du kan ikke forvente at de store vil begynne å bruke noe helt nytt som bitcoin med EN gang. Det tok mange år før noen av de litt større rørte e-gold. Bitcoin har fortsatt lang tid igjen før de store vil begynne å plukke opp.
Vis hele sitatet...
Vi får bare vente å se hvem som har rett Jeg tror aldri den dagen hvor jeg kan kjøpe TV på komplett.no for bitcoins kommer
Sitat av Warz Vis innlegg

Fordi vi ENDELIG kan slippe å være slaver kanskje? Slippe å betale 70% skatt, slippe å gjøre som vi blir befalt? Bitcoin vil gi menneskene FRIHET...

Nei ikke de som trives som slaver, men er ikke alle som gjør det da vettu!
Vis hele sitatet...
hahaha, say what? Så du tror at du verden går over til å bruke bitcoin så må du ikke lenger betale skatt? Dette er skattepliktig på lik måte som alt annet. Og om du kjøper en TV fra komplett er det ingen tredjepart som ser dette; men komplett.no må uansett føre dette ned i sine papirer med hvor mye den ble solgt for og til hvem. Samme gjelder arbeidsgivere; de må registrere alle lønninger slik at skatte-etaten vet hvor mye du skal betale i skatt. Så selv om hele verden går over til bitcoins så får man ikke anarki.

Men du slipper i hvertfall unna avgifter til bankene.

Og on a sidenote så tror jeg ikke Norge som stat hadde fungert så bra om ingen betalte skatt. Jeg betaler skatt med glede - selv om jeg er missfornøyd med en del av politikken i Norge. Men jeg vet jeg får masse igjen for pengene.
Sitat av Warz Vis innlegg

Jeg quoter denne sånn at vi kan ha noe å le av om 3-5 år Helt seriøst, denne kommentaren er epic... Du kommer til å bli husket på samme måte som han fyren som spådde at verden bare ville trenge 5 datamaskiner eller han som spådde at internett bare var en liten fase og ville dø ut.

Les de tekniske detaljene og prøv på nytt.

Hva skal du gjøre når bitcoin brukes mer enn dollar og euro da? Oooppss... var kanskje ikke så lurt å ha pengene dine i sånne valutaer?

Tvungen betalingsmiddel! Nå er du faktisk inne på noe som gir mening. Så spørs det hvor lenge det kan vare da når ingen gidder betale skatt lenger, hvem tror du skal arrestere dem som ikke bruker norske kroner når de ikke får lønn lenger... du?

Det VIL komme et krakk i løpet av 5 år, jeg vedder 10 000 kroner. Men hva hjelper det med et 40-50% krakk når prisen har 10000% doblet seg først?
Vis hele sitatet...
jeg forutser et større krakk enn det du sier der. BitCoin vil bli et niche-produkt for speiselt intereserte.
Sitat av Warz Vis innlegg


Einstein: E = mc² ... ja jeg har det!!! det er E = mc²!!!
etse: Jeg føler du må få en liten reality check. Relativitetsteorien er langt i fra fantastisk som du skal ha det til.
Einstein: Skjønner du ikke etse!? Dette kan forandre verden!
etse: Jeg synes ikke det er noe spesielt. Relativitetsteorien er da virkelig ikke noe vi trenger, det eneste positive er at du kanskje blir nevnt på wikipedia liksom. Dette er virkelig ikke noe revolusjonerende; i praksis er det ingenting annerledes enn om du skulle funnet opp kosteskaftet liksom...
Vis hele sitatet...
For en utrolig dårlig sammenligning. Her snakker vi om spekulasjon i vlalutta, og du mener å ikke ha troen på dette er som å ikke tro på relativitetsteorien? Latterlig sammenligning
Sitat av Warz Vis innlegg


Ikke den anonyme delen, delen om at pengene er trygge uten å ligge i en bank, at ingen kan fryse kontoen din eller regulere deg, at ingen kan snoke i hva du gjør, hvor mye du har eller at ingen kan skatte deg. Systemet er desentralisert. Dette er en oppfinnelse vi har ventet lenge på.

Sånn rent bortsett fra at bitcoin er en begivenhet som vil endre historien så ja, jeg er med for pengenes skyld også, jeg ville vært med uansett, men om jeg kan bli rik er jo det en fin bonus
Jeg kjøper alle dine bitcoins for $0.000001 per stykke. Noen som byr mer?
Vis hele sitatet...
Ikke usansynlig at det i framtiden kan bli prisen på en bitcoin.

Man må og huske alle tekniske problemene med BitCoin.
1: Hvis systemet blir påvirket av "hackere" vil folk lett flykte fra det i frykt for å tape pengene sine
2: Det krever litt teknisk forståelse å bruke det
3: Mister du "walleten" din mister du alle pengene dine. Ingen bank passer på dette for det. Og innfører du banker er ting plutselig sentralisert igjen.
4: Folk kan stjele walleten din.

Selvfølgelig kan du sikre deg mot 3 og 4 om du har teknisk forståelse og husker å ta krypterte backup-filer og sørger for å bruke en klient som alltid krypterer walleten; men her er du langt over nivået til Ola Normann.