Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1593
Hei peeps!

Jeg har vært heroin addict i over 2 år nå, og er helt clean. Gått 16 dager nå uten Suboxone, og føler meg helt grei i formen, rett og slett.

Jeg går på DPS, og jeg vil gjerne spørre legen der om jeg kan få noe som kan roe nervene mine (benzo, Lyrica) et eller annet som hjelper på panic attacks og bare det å være ute blant folk er en angst i seg selv. Dette slet jeg med leeenge før jeg ble addict... De forstår bare ikke at opiatavhengighet er noe helt annet enn en benzo eller Lyrica-avhengighet.. Hvorfor skal det at jeg har vært avhengig av opiater ødelegge for at jeg skal kunne få periodvise medikamenter som faktisk kan hjelpe på mine angstanfall?

Anywho, jeg dro først til fastlegen og han sa ''sorry, jeg kan ikke skrive ut noe til en eks-junkie''.
Dæven, jeg ble pissed og sa ''Jaja, da kjøper jeg på gata for det er det eneste som hjelper meg med de dagene som er værst (noe som de tydeligvis ikke forstår..)
Jeg vet om mange som får benzo etc. av legen fordi de sliter med angst og som har hatt et tidligere rusmisbruk.

Er det noen her som vet hva jeg kan si? Jeg vil være en smart-ass, haha. Jeg kan ikke fungere som et normalt menneske uten krykker til tider. Dette vet jeg siden jeg har vært evaluert siden barneskolen. Jeg er HELT sikker på at dette ikke har noe med mitt senere misbruk å gjøre.

Jæddæ, jæddæ. "Prøv å gjør det og det". JA, har prøvd ALT. Det eneste som hjelper meg er benzo/Lyrica... Jeg har fått utskrevet det meste av C-preparater og det fungerer rett og slett ikke!

Jeg vil jo ikke kjøpe Rivotril på gata (da dette er det eneste jeg får tak i) for så å muligens bli tatt for det fordi jeg sliter psykisk..?
Nei, planlegger ikke å bli avhengig. Jeg er fullt opplest på hva det kan gjøre med en. Jeg trenger bare å ha det når jeg skal ut, reise, eller jeg kjenner jeg får et panikkanfall, u know?

Dessuten skal jeg fly i september og har helvetes angst for å fly, så trenger virkelig noe som kan roe nervene (nei, legen ville heller ikke hjelpe til med dette). IKKE alkohol, jeg er ikke så glad i alkohol, men hvis det er siste utvei, så jaja..
Norge er så fucked up når det kommer til utskrivning av medikamenter.. Jeg har aldri vært avhengig av beroliggende, så skjønner ikke argumentet til legen i det hele tatt. (Altså igjen, det at jeg er avhengig av opiater skal være et problem for å få utskrevet andre medikamenter som faktisk kan hjelpe meg med en quality of life livsstil).

Vær grei å komme med noen skikkelig svar som passer til det jeg spør om. Jeg ønsker ikke at dette skal bli en tråd der jeg blir tråkket på av de som ønsker å kverulere eller prekke ned på det at jeg ønsker litt ro i min urolige hverdag. Husk, du vet ikke hvordan jeg har det.
De kan, de har som regel lege der til slike ting, men om de gjør det er en helt annen sak. Jeg skjønner definitivt problemstillingen din, men grunnen til at fastlegen er skeptisk er sannsynligvis fordi avhengighet er avhengighet. Oddsen for at du kan bli avhengig av benzo/lyrica er høyere fordi du har vært avhengig av opiater, selv om det er forskjellige stoffer. Det er jo samme belønningssenteret i hjernen som står for avhengighet mener jeg, også er det jo ikke uvanlig at noen som var alkoholiker blir shoppingavhengig f.eks.

Men; du trenger ikke svare meg på det jeg skal spørre om nå, men har noen vurdert om du kan ha f.eks ADHD? Det er rimelig underdiagnosert hos kvinner, og angst og depresjon og fobier er ganske vanlig å ha når man har ADHD. Jeg spør bare fordi du sier du har prøvd alt mot angsten og det ikke hjelper, så da er det jo ikke helt urimelig å anta at det kan være noe annet underliggende som skaper den. ADHD Norge har en fin sånn gjennomgang av hvordan ADHD utarter seg hos kvinner, for det er endel kjønnsforskjeller.

Hva angår å få benzo/Lyrica på DPS så er de noe tilbakeholdne, men det kan være verdt ett forsøk å etterspørre i en overgangsperiode, slik at det blir lettere for deg å drive eksponering f.eks. At du er krystallklar på at det ikke er noe du vil stå på i årevis, og jeg tror at å si du bare kan få kjøpt det på gata er å skyte seg selv i beinet i en slik sammenheng. Ellers håper jeg ikke dette ble for moraliserende (jeg er nemlig ikke en moralist). Hva flyskrekk angår er jo også ett godt argument at du ikke er rik, og dermed ikke kan bedrive eksponeringsterapi i hytt og pine for å bli kvitt det. Lykke til ;D
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Jeg skjønner definitivt problemstillingen din, men grunnen til at fastlegen er skeptisk er sannsynligvis fordi avhengighet er avhengighet. Oddsen for at du kan bli avhengig av benzo/lyrica er høyere fordi du har vært avhengig av opiater, selv om det er forskjellige stoffer. Det er jo samme belønningssenteret i hjernen som står for avhengighet mener jeg, også er det jo ikke uvanlig at noen som var alkoholiker blir shoppingavhengig f.eks.
Vis hele sitatet...
Uansett, poenget her er nok at man blir "stemplet" raskt på grunn av én avhengighet. Jeg skjønner godt hva du mener, og at de fleste av oss trenger noe annet å være avhengig av er veldig normalt, men det å nekte benzodiazepiner (eller hvertfall Gabapentin eller Lyrica som "nylig" ble et B-preparat) til personer som faktisk trenger det fordi de har en rusbakgrunn synes jeg bare er leit. Det er en grunn til at disse medisinene blir produsert og skrevet ut, og da synes jeg virkelig en burde kunne få ta det valget selv. Ho har jo tross alt testet det ut, og det har fungert utrolig bra for henne de gangene ho har forsøkt det. Ønsker en å leve på medisiner så synes jeg personlig det burde være en folkerett (spesielt i tilfeller som henne som har slitt med det hele livet, og som ikke har "røyket" det på seg eller lignende).

Jeg har hørt haugevis av historier fra folk som er blitt avhengige av div. stoffer fordi de har fått det utskrevet av legen uten forvarsel om stor avhengighetsfare. Det å være klar over det på forhånd burde jo egentlig kun være positivt. Spesielt om det er det eneste som fungerer av mye en har testet. Jeg kan forsåvidt snakke litt på hennes vegne og si at ho har testet div. ADHD medisiner. Det om ho har fått de riktige medisinene eller ikke, det er kanskje et bedre spørsmål.

Flott innspill, forresten!
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er kun leger som kan skrive ut resept på legemidler. Da er neste spørsmål om du har en psykiater (lege med psykologutdannelse) eller en psykolog som behandler på DPS. Uansett er det lite trolig at de skriver ut noe slikt til deg. Faktisk har jeg aldri hørt om noen på DPS som får benzolignende preparater derfra, det går i cipralex som er et SSRI for angst.

Skjønner at det føles ut som benzo er eneste utvei, men om du virkelig, helt helt helt 100% oppriktig, uten en eneste baktanke eller lille smule ønske om en chill rus, ønsker å få hjelp med angsten din så er innsast hos psykolog, eksponeringsterapi, miljøskifte og medikament behandling med ikke-avhengighetsskapende medisiner faktisk et mulig alternativ for deg. Alle beroliggende medisiner dyrker faktisk frem mere angst i det lange løp og da ender det med en ond sirkel og misbruk uansett, uten å faktisk få løst kjernen til problemet. Og det er jo det man burde gjøre, ikke sant? Jada, veit at det er lette sagt enn gjort, det er en lang prosess og som krever disiplin fra deg sjæl. Ikke minst miljøskifte! Du skal ha masse ros for å ha slutta på heroin, og jeg håper at du en dag i fremtida har et annet liv enn du har hatt, og ser tilbake på den tida som er nå å sette pris på at legene er strenge med deg når det kommer til beroliggende og avhengighetsskapende medisiner.

Ikke helt samme storyen, men jeg sleit med ekstreme smerter i flere år etter operasjon, fikk 1 resept på opiater og thats it. Etter det fikk jeg ikke mer, og jeg holdt på å eksplodere. Hata legene og systemet så jævlig. De har blitt strenge på dette med alle, også streitinger, men jeg hadde en historie med rivotrilmisbruk som jeg hadde klart å komme meg ut av. Skru tida en del år fremover, og de smertestillende medikamentene jeg krevde fra legen har nådd avisforsidende som det mest avhengighetsskapende smertestillende i dag som har ødelagt utallige normale og oppegående liv verden over. Jeg sleit med smerter og var bitter i flere år, men det var faktisk bedre enn å ende opp som junkie igjen og aldri få livet på stell.
Jeg forstår svært godt hva du går gjennom! Jeg driver heller ikke med heroin lenger og heller ingenting annet, har heller aldri hatt misbruk av legemidler jeg har fått på resept, jeg sliter mye med søvn grunnet psykiske traumer og har tidligere fått resept på stilnoct men nå får jeg det aldri mer. Er enig i at det burde gå ann å skrive ut benzo og lyrica i små mengder der man henter ut på apotek ofte for å forhindre misbruk, men om jeg anbefaler noen å få resept på benzo for å gå på det i flere år? nei jeg gjør ikke det.
Nei. Du klarer deg uten om du bare holder ut lenge nok og blir vant til å takle det på andre måter enn før. Gi det noen år så er du glad du ikke fortsatte på sånne piller
Det er helt ubeskrivelig frustrerende det du beskriver, du er langt i fra den første i din situasjon. Er akkurat slik jeg og; benzoer er nærmest det eneste jeg aldri har hatt tendenser til problematisk forhold til. Men for dem som følger Norsk praksis innen rusmedisin så spiller dette fuck rolle; avhengighet er avhengighet og ingen mennesker må komme her og tro de vet noe som helst om hva som funker for dem selv. Særlig ikke narkomane, de svina kan man aldri stole på. Uansett hva de forteller behandleren/fastlegen sin så forteller de det for å lure til seg narkotika,utelukkende med umiddelbar nytelse for øyet. De er totalt blottet for enhver evne til å mene noe fornuftig om egen behandling, og om du skal fremstå som "smart ass" må du hoste opp noe langt mer solid enn harde fakta og reflektert argumentasjon.

Det beste hadde vært om narkiser kunne legges i kunstig koma under legetimer/behandlingssamtaler. Da hadde det ikke blitt så mye støy. Så på slutten kunne det blitt snurret et sånt bingo-hjul der tilfeldig C-preparat trekkes. Evnt lykkepiller.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det beste hadde vært om narkiser kunne legges i kunstig koma under legetimer/behandlingssamtaler. Da hadde det ikke blitt så mye støy. Så på slutten kunne det blitt snurret et sånt bingo-hjul der tilfeldig C-preparat trekkes. Evnt lykkepiller.
Vis hele sitatet...
Haha, her måtte jeg bare slenge inn en kommentar og fortelle deg at det er noe av det bedre jeg har sett skrevet på lenge.

KP til deg, mister.

Sitat av abcdeff Vis innlegg
Nei. Du klarer deg uten om du bare holder ut lenge nok og blir vant til å takle det på andre måter enn før. Gi det noen år så er du glad du ikke fortsatte på sånne piller
Vis hele sitatet...
Ho skriver jo veldig tydelig at ho har slitt med dette siden barndommen, og fremdeles den dag i dag. Hva mener du med å "holde ut lenge nok"? Dette er ikke angst preget av misbruk, men igjen noe ho har slitt med hele livet.

Jeg har selv vært avhengig av benzodiazepiner, og det er helt klart ikke noe for meg da jeg ikke har slitt med denne typen angst selv. Jeg har kun røyket og spist det på meg (i form av benzoer, altså). Jeg er glad for at jeg har kommet meg ut av denne spiralen, og ho er også veldig klar over mine tidligere erfaringer med dette.
Sist endret av Not Normal; 18. august 2019 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av abcdeff Vis innlegg
Nei. Du klarer deg uten om du bare holder ut lenge nok og blir vant til å takle det på andre måter enn før. Gi det noen år så er du glad du ikke fortsatte på sånne piller
Vis hele sitatet...
Okei, så hvis jeg får et panikkanfall midt i butikken, så skal jeg bare ''holde ut lenge nok''? Jeg har hatt det sånn i nærmere 17 år, 5 forskjellige psykologer har sagt det samme f.eks ''bare prøv å tenk på hva du føler RETT FØR du får et anfall'', blablaukeblad.
Det funker ikke sånn.. Jeg har prøvd, guud som jeg har prøvd, men nada..

Så jeg er ganske lei, og føler det er på tide at jeg burde kunne få noe for angsten min. Jeg høres sikkert dum ut nå, men jeg vil heller leve et liv der jeg kan støtte meg på piller i ny og nè som hjelper meg å kunne leve som et normalt menneske og kan kunne nyte ting som en 24 åring skal nyte enn å leve skjult i leiligheten sin og være drit redd hver gang man bare tenker på at man snart må ut fordi man skal til legen eller må ut handle. Ville du levd i frykt og hardt tankekjør hver dag?

Jeg har prøvd det meste som er der ute av SSRI, og ingen har hjulpet meg og enkelte har resultert i selvmordtanker (Ja, man havner langt nede i kjelleren før man føler seg bedre igjen, det står jo til og med på pakka) Men ikke i mitt tilfelle og jeg forsøkte det over flere måneder.
Virker ikke som om noen de jeg går til leser seg ordentlig opp på journalen min selv om jeg har bedt de om å gjøre det I GOD TID før jeg kommer sånn at jeg slipper å repetere meg selv gang på gang. Psykologen jeg hadde sist hadde ikke engang lest journalen min før jeg kom. Det er situasjoner som dette som får meg til å tvile på det norske helsevesenet til tider.

Sitat av Deceptive Vis innlegg
Men; du trenger ikke svare meg på det jeg skal spørre om nå, men har noen vurdert om du kan ha f.eks ADHD? Det er rimelig underdiagnosert hos kvinner, og angst og depresjon og fobier er ganske vanlig å ha når man har ADHD. Jeg spør bare fordi du sier du har prøvd alt mot angsten og det ikke hjelper, så da er det jo ikke helt urimelig å anta at det kan være noe annet underliggende som skaper den. ADHD Norge har en fin sånn gjennomgang av hvordan ADHD utarter seg hos kvinner, for det er endel kjønnsforskjeller.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at jeg har ADHD, selv om min far og min storesøster har det.
Jeg blir gira bare jeg drikker kaffe. Har prøvd alt av stimulanter som gjør meg veldig gira, t.o.m ADHD medisiner, men jeg blir ikke rolig av de. Har selv vurdert å utrede meg for ADHD, men ser ikke vitsen, da jeg ikke tror det er det som er problemet mtp alt av diverse medikamenter jeg har prøvd.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dem som følger Norsk praksis innen rusmedisin så spiller dette fuck rolle; avhengighet er avhengighet og ingen mennesker må komme her og tro de vet noe som helst om hva som funker for dem selv. Særlig ikke narkomane, de svina kan man aldri stole på. Uansett hva de forteller behandleren/fastlegen sin så forteller de det for å lure til seg narkotika,utelukkende med umiddelbar nytelse for øyet. De er totalt blottet for enhver evne til å mene noe fornuftig om egen behandling, og om du skal fremstå som "smart ass" må du hoste opp noe langt mer solid enn harde fakta og reflektert argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Wow, jeg kunne ikke vært mer enig, sir.
Sist endret av SoNotNormalWifu; 18. august 2019 kl. 13:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!
Ville bare si jeg følger med på vloggen deres og heier noe sinnsykt på dere !

Jeg kjenner meg veldig igjen i din situasjon.
med panikkangst og slik . Det ødelegger hele livet og motivasjonen til å faktisk holde seg clean videre og komme seg vekk fra rusmiljøet .

jeg har vert aktiv misbruker i 10 år . Når jeg fikk Rusutløstpsykose. Med diagnoser fra før
panikkangst og genrealisert angst lidelelse deperesjon, ( det går hånd i hånd). var det på tide å snu fartøyet og begynne å seile inn mot land igjen .

Legen min kjenner til min fortid . Og har mye tillit til meg , Ha r bevist ovenfor hun at jeg kun bruker benzo i nødsituasjoner i eksponeringterapi . Jeg går med en valium i lomma . Og når panikkanfalle kommer , " pusteproblemer , stiking i bryst . skjelvinger . kramper etc - helt jævlig !

Jeg fortalte fastlegen min jeg måtte ha noe i nødsituasjonen . Og da var jeg ikke interresert i c-prep "ROTTEGIFT"
jeg ønsker ikke å gå på noe fast - da jeg får følelsen av å ver narkomane igjen knaske piller er uaktuelt for min del .
så jeg sa jeg trengte noe så kunne ta "edgen" når jeg får panikkangst og sånt .
Per i dag får jeg utskrevet en pakke valium kanskje hver 6 måned . så hun har oversikt - må sende forespørsel . Får ut hver gang .
får også et glass Rivotril 0,5 150 stk i året .
men det bruker jeg ikke (kjekt å ha)

Legen er takknemlig at jeg går ofte og forteller om situasjon min godt og vondt . og da tar jeg gjerne med valium pakken og viser at jeg ikke har misbrukt resepten .
og forteller det er kun brukt i nødstilfelle.

fortalte hun også jeg foretrakk og komme å få en resept på medisiner. Istedenfor å oppsøke det gamle rusmiljøet, Når angsten ble to much to handle .Jeg var så bekymret for Fentanyl presset piller .


Idag er jeg Clean, har ny omgangskrets som ikke ruser. går i ettervern . Jobber og trener /aktiv
Og har valium som kun baackup. . sist gang jeg tok en var i april liksom

Håper det ordner seg for deg

Forresten har du forsøkt Kratom eller noe?
Sist endret av Mr.Flanders; 18. august 2019 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.