Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1548
Hey,

Er i dag ute etter en god reiseforsikring for meg selv og samboer. Har hørt positive ting om Gjensidige sin, men synes selv at Frende Forsikring sin virker best.

Er det noen som kan gi en stakkar tips på denne fronten? Hovedformålet med reiseforsikring er i tilfelle f eks telefon eller PC forsvinner/blir ødelagt.

På forhånd takk!
Ring de forskjellige selskapene, og sett de opp mot hverandre. Garantert lavere pris.
Formålet med reiseforsikring er vel helserelatert? Du kan ikke bevise at telefonen din ble stjålet mens du var i Thailand? Man må politiannmelde tyverier for å få utbetalt forsikringspremie, ergo hvis du har vært i utlandet er det umulig.
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 14:27.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Tenker mer i hverdagen. Skal sies at jeg er fullstendig inkompetent når det kommer til dette. Det jeg har hørt er at folk dekker f eks stjålet telefon på reiseforsikring. Stemmer ikke det?
Det må vel være mobilforsikring?
Reiseforsikring dekker tyveri så sant du ikke har vært grovt uaktsom. Tyveriet må politianmeldes.

Topp reiseforsikring dekker skader og tyverier i fra det sekundet du går ut av hjemmet.
Sist endret av Fuzzybossen; 24. september 2012 kl. 14:52.
Jeg benytter meg av Tryg, og de er knallgode! 2 skadetilfeller i løpet av en månedstid, utbetalt uten i det hele tatt å må forklare meg i detaljer.

De har også en pakke som heter for Young Living, om du er under 34 så får du reiseforsikring, innboforsikring, ulykkesforsikring og rettshjelpsforsikring i ett! :-)

http://www.tryg.no/forsikringer/youngliving.html
"Reise" trenger ikke å være utenlandsferie. Nettopp derfor er reiseforsikring kjekt å ha hele året. Hva som regnes som reise står spesifisert i vilkårene til hvert selskap. Typisk dekkes alt som skjer utenfor en viss avstand fra hjemmet unntatt ved reise til/fra jobb/skole. Noen stiller krav til overnatting. De ville jeg styrt unna. Noen opererer også med maksgrenser på verdier, så sjekk at den er høy nok til å dekke det du typisk drar med deg.

(Min dekket f.eks. tyveri av veske på et utested 2 km hjemmefra, uten spørsmål.)
Reiseforsikringen fra DNB som heter DNB Best.
Bare opplevd godt der.

Knuste Galaxy Taben min for en uke siden da jeg hjalp naboen min med å flytte. Den falt ut av lomma og skjermen ble knust mot asfalten. Henvendte meg til DNB og forklarte alt.

Da fikk jeg 2500,- utbetalt (som er maksgrensen for punkt 11 i forsikringen, ettersom jeg var uaktsom), og kjøpte meg ny Tab. De ba meg i utgangspunktet om å gå til Elkjøp og be om å få pris på skifte av skjerm. To minutter senere fikk jeg kontramelding: "Erfaringsmessig ser vi at slike reparasjoner som oftest koster like mye som en ny enhet. Derfor får du utbetalt 2500,- i henhold til punkt 11."
Bare husk at pris ikke er alt når det kommer til forsikringer. (Unntaket er vel den normale bilforsikringen.)

Noen selskaper definerer reise som øyeblikket du forlater døra, mens andre setter en minimumsgrense for reisetid unna hjemmet. Noen har svært raske oppgjør (mindre enn 48 timer), mens andre må du kanskje belage deg på å måtte vente noen uker før erstatningen kommer. Enkelte forsikringer fokuserer på tap av eiendeler pga uhell, tyveri e.l. mens andre selskaper fokuserer sterkt på å få deg til sykehus - koste hva det koste vil - med en gang du blir syk i utlandet.

Før du ringer rundt og får pristilbud burde dere tenke over hva dere ønsker å få ut av forsikringen, og hva som er viktigst for dere. Er det viktigere at til dels uaktsomme tap dekkes enn at selskapet har en kontinuerlig bemannet telefonlinje du kan nå? Er kort behandlingstid viktig? Prøv å høre hva forsikringsrådgiverne ("selgerne") sier om sine konkurrenter og gå ut i fra at alt de ikke nevner at de selv er best på er ting de er særdeles dårlige på.

Først etter alt dette er bestemt så kan man fokusere på pris. Det krever litt research, men til gjengjeld vil du være klar over nøyaktig hva forsikringen din dekker i etterkant. Det åpner for mange potensielle goder, som overnevnte eksempler hvor man dekkes all den tid man er utenfor hjemmet.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode og utfyllende svar! KP for det