Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2841
Skulle ta en kortisonsprøyte på grunn av veldig plagsom allergi. Var hos en privatklinikk. Fra jeg omtrent kom inn døra hos hun legen så startet hun å prøve å selge akkupunktur og at dette visstnok ville gi umiddelbar effekt. Jeg sa noe sånt som at for å være ærlig så har jeg ingen tro på det der og takket pent nei. Hun prøvde seg flere ganger.

Til slutt fikk jeg tatt den jævla sprøyta. Før jeg går så sier hun at hvis jeg fortsatt er plaget og jeg ombestemmer meg angående det å teste ut akkupunktur så kan jeg få en spesialpris, deretter skrev hun en lapp til meg med navn på han akkupunktøren.

Syns det virker helt sprøtt at en allmennlege kan prøve å selge inn alternativ medisin på den måten hun gjorde.
Det jeg lurer på er om ho kan ha satt kun saltvannsløsning i skinka mi slik at jeg er dømt til å kommet tilbake etter mer hjelp, og forhåpentligvis akkupunktur... ??!
En slik kortisonsprøyte skal funke omtrent umiddelbart og skal gjøre deg symtomfri i 4-6 uker så jeg syns det var veldig merkelig at hun sa at jeg kunne komme tilbake og prøve akkupunktur dersom sprøyten ikke ga ønsket effekt.
Hørtes veldig merkelig ut. Sikker på at den privatklinikken er godkjent?
Trådstarter
36 3
Det var "Klinikk for alle". Den er jo ganske kjent i Oslo
Trådstarter
36 3
Ja.. og det jeg også ville spørre de som har tatt kortisonsprøyte: Bør man ikke kjenne en svie i skinka når kortisonen blir sprøyta inn? Jeg kjente aboslutt ingenting. Skulle tro kortison ville svi litt
Vel du svei ikke... Du svarer jo på spørsmålet selv...
Trådstarter
36 3
Sitat av spelley Vis innlegg
Vel du svei ikke... Du svarer jo på spørsmålet selv...
Vis hele sitatet...
Så du mener at siden det ikke var noen svie ved injeksjon må det ha vært blankt? Har du egne erfaringer med kortisonsprøyte?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Vet min far måtte ta kortison sprøyte i akilisen. Det var vist meget smertefult utifra hans egne utsagn. Noe mer vet jeg ikke.
Ulovlig og sykt. Dette bør du anmelde. En lege bør ikke hindre folk fra å få riktig behandling. De bør vel heller ikke engang foreslå akupunktur?
Sist endret av Stratops; 8. mai 2009 kl. 00:02.
Når jeg hadde senebetennelse i albuen fikk jeg kortisonsprøyte, noe som ikke gjorde vondt eller hjalp noe.
Så fikk jeg voltaren noe som hjalp.
Jeg husker faktisk at legen sa at kortisonsprøyter bare hjelper på noen og ikke andre.
Og funker det ikke med kortisonsprøyte første gangen, var det ikke noe vist å prøve flere ganger.

Dog dette var utsagnet kun til en lege.
Sist endret av Crustydemon; 8. mai 2009 kl. 00:09. Grunn: la til noe.
Kortizon skal bare brukes i prekære tilfeller, mot akutte betennelser. Brukes det over lengre tid, fx ved å forhindre idrettsutøveres smerte, vil det degenerere muskulaturen og forårsake varig skade.

Kortizon er også brukt innenfor behandling av blodtrykk. Det har blodtrykksenkende virkning, men vil over tid resultere i opphovning av ledd - samt generell vannsamling i kroppen.
Som sagt over her så skal man være forsiktig med kortison. Det fører med seg helvetets mange bivirkninger så en kortison kur er ikke å anbefale.
Du fikk jo sprøyta, men anbefalt å prøve noe annet om det ikke hjelper. Klinikk for alle har såvidt jeg vet akupunktører i samme hus som legene, så om de snakker litt under lunchen er ikke så overraskende. Det er fortsatt helt frivillig og oppsøke akupunktør, men å be om mer kortison trur jeg ikke er veien å gå.
Fikk kortisonsprøyta i skinka jeg, svidde ikke i det heletatt. Og det var i Forsvaret, for 4 uker siden.

Høres ut som du er en smule paranoid for å være ærlig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av DoubleD Vis innlegg
Ja.. og det jeg også ville spørre de som har tatt kortisonsprøyte: Bør man ikke kjenne en svie i skinka når kortisonen blir sprøyta inn? Jeg kjente aboslutt ingenting. Skulle tro kortison ville svi litt
Vis hele sitatet...
Saltvann skal også visstnok svi som helvete når det injiseres intramuskulært, kanskje du bare er følelsesløs.

Nei, alvorlig talt, det er ikke godt for oss å si her på forumet, hvis det er sånn kan du jo alltids dra til en annen klinikk?
Trådstarter
36 3
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ulovlig og sykt. Dette bør du anmelde. En lege bør ikke hindre folk fra å få riktig behandling. De bør vel heller ikke engang foreslå akupunktur?
Vis hele sitatet...
Er litt rart ja at en skolemedisiner reklamerer for alternativ medisin på den måten. Er jo tross alt ingen som greier å legge frem holdbare bevis på at akkupunktur har noen medisinsk effekt utover placebo.
Det er moralsk på kanten at denne legen prøvde å få meg til å bruke pengene mine på å prøve ut dette. Hun foreslo mens jeg var der inne at hun kunne "ringe opp til han her oppe" og spørre om jeg kunne få være med på et eksperiment med veldig lav pris. Dette var etter at jeg hadde avslått tilbudet første gangen og sa at jeg ikke hadde noen tro på det der.

Fornøyd med tilbakemeldingene jeg har fått. Godt å høre fra andre at de heller ikke kjente noe svie når de fikk dette i ræva.
Behandling med akupunktur er en akseptert behandlingsmetode også innen moderne medisin, og blir hyppig brukt av et bredt spekter av helsepersonell i dag, også leger. Tror nok hun hadde en legetim grunn for å anbefale deg akupunktur, ikke minst fordi kortison er en behandlingsform man ikke ønsker å bruke mer enn absolutt nødvendig.

Men kanskje hun har en god venn som slet litt med kundemassene i akupunktur-shappen sin, så hun pushet litt ekstra på. Hvem vet :-P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Wierd1 Vis innlegg
Behandling med akupunktur er en akseptert behandlingsmetode også innen moderne medisin, og blir hyppig brukt av et bredt spekter av helsepersonell i dag, også leger. Tror nok hun hadde en legetim grunn for å anbefale deg akupunktur, ikke minst fordi kortison er en behandlingsform man ikke ønsker å bruke mer enn absolutt nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen vitenskaplig bevis eller noen statistikk som viser at akupunktur gir helsegevinst utover det placebo-effekten gir.
Sist endret av nso; 8. mai 2009 kl. 16:35.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
- Det finnes klare beviser for at akupunktur med nåler er effektiv behandling for kvalme etter operasjoner eller kjemoterapi, og antagelig også for kvalme ved graviditet, lød rapporten fra National Institute of Health.
Vis hele sitatet...
- forskning.no
Sitat av nso Vis innlegg
Det finnes ingen vitenskaplig bevis eller noen statistikk som viser at akupunktur gir helsegevinst utover det placebo-effekten gir.
Vis hele sitatet...
Om placebo-effekten faktisk hjelper mot allergien, så har vel det strengt tatt ikke noe å si.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av somnium Vis innlegg
- forskning.no
Vis hele sitatet...
http://www.bmj.com/cgi/content/full/...&pmid=19174438

Og sånn kan vi egentlig holde på frem og tilbake til dommedag. Akupunktur havner i tro-kategorien, og da kan man diskutere til man er blå i fjeset.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Om placebo-effekten faktisk hjelper mot allergien, så har vel det strengt tatt ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med Semjuel her. I stede for å finne ut om det er en placebo effekt så kan man heller føle glede for dem det "faktisk funker for". Må jo være en utrolig lettelse for pollenallergiske å slippe det. Placebo eller ei.
Then again, sprøyten i seg selv burde vel gi samme placebo..
Hvis dette er pollenallergi så kan du vel få en ny allergimedisin på blå resept hvis du går til legen og får bevist at du er såpass plaget at du må ha det?
Sitat av nso Vis innlegg
Det finnes ingen vitenskaplig bevis eller noen statistikk som viser at akupunktur gir helsegevinst utover det placebo-effekten gir.
Vis hele sitatet...
Det påstod jeg da heller ikke =) Jeg sier at Pinhead og Clive Barker endelig er akseptert innen moderne medisin, og blir hyppig brukt av et bredt spekter av helsepersonell i dag, også leger.

Jeg er inneforstått med mangelen på positive kliniske studier i Akupunkturens favør, men det er korrekt at aukupunktur brukes en hel del i kombinasjon med moderne medisin, også i Norsk helsevesen.

Personlig er jeg mer i favør av amputasjon. Det er liksom så konkret.

God helg!
Trådstarter
36 3
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Hvis dette er pollenallergi så kan du vel få en ny allergimedisin på blå resept hvis du går til legen og får bevist at du er såpass plaget at du må ha det?
Vis hele sitatet...
Har prøvd fler alternativer og vært hos allergilege en rekke ganger.

Ellers er jeg enig i at det å prøve å diskutere om akupunktur har en "virkelig" effekt eller ikke blir det samme som å diskutere om profeten muhammed virkelig eksisterte, osv. Men de som har en tro på at det fungerer, de tviler jeg ikke på føler en merkbar effekt.

Det jeg fortsatt er uenig i er at en rettsmedisiner aktivt prøver å selge dette til en av sine pasienter. Forholdet mellom lege og pasient skal skape trygghet for pasienten og dersom jeg hadde vært interessert i alternativ medisin, ja da hadde jeg bestilt meg time hos en akupunktør. Resultatet her blir at jeg aldri kommer til å benytte meg av denne legen igjen, så dette er aboslutt noe de burde slutte med.
Sist endret av DoubleD; 8. mai 2009 kl. 18:09.
Sitat av DoubleD Vis innlegg
Har prøvd fler alternativer og vært hos allergilege en rekke ganger.

Ellers er jeg enig i at det å prøve å diskutere om akupunktur har en "virkelig" effekt eller ikke blir det samme som å diskutere om profeten muhammed virkelig eksisterte, osv. Men de som har en tro på at det fungerer, de tviler jeg ikke på føler en merkbar effekt.

Det jeg fortsatt er uenig i er at en rettsmedisiner aktivt prøver å selge dette til en av sine pasienter. Forholdet mellom lege og pasient skal skape trygghet for pasienten og dersom jeg hadde vært interessert i alternativ medisin, ja da hadde jeg bestilt meg time hos en akupunktør. Resultatet her blir at jeg aldri kommer til å benytte meg av denne legen igjen, så dette er aboslutt noe de burde slutte med.
Vis hele sitatet...
(OFFTOPIC) Rettsmedisiner? Rettsmedisinerer er vel åstedsgranskere o.s.v? Men anyway, hvis denne klinikken har en sjef av noe slag, kan du prøve å ta det opp med vedkommende og si at det var en ubehagelig opplevelse.
Er det ulovlig av leger å henvise deg til akupunktur? Den var ny! Her må man ha henvisning fra fastlegen for å få time hos fysioterapeuten for akupunktur.
Kanskje litt vel aktiv henvisning hun trådstarter møtte på drev med, men sånn er ofte privatklinikker...
Trådstarter
36 3
Sitat av chanique Vis innlegg
(OFFTOPIC) Rettsmedisiner? Rettsmedisinerer er vel åstedsgranskere o.s.v? Men anyway, hvis denne klinikken har en sjef av noe slag, kan du prøve å ta det opp med vedkommende og si at det var en ubehagelig opplevelse.
Vis hele sitatet...
Jeg surra litt. Mente selvfølgelig "skolemedisiner".
Når jeg fikk sprøyta, så fikk jeg den i høyre overarm, svidde ingenting, å hjalp utrolig godt...
Fint å slippe nesespray og øyderopper i 1-2 måneder.

Har også fått kortison i kne pga betennelse, gjorde heller ikke vondt... Og det hjalp!
Men som crustydemon her sier, så funker de bare på noen og andre ikke.
Du kommer åpenbart ingen vei med en anmeldelse av legen for å anbefale deg akkupunktur som behandling for pollenallergien

- Flere internasjonale studier av blodprøver har vist at akupunktur har en kortisonhøynende effekt på kroppen. Behandlingen påvirker binyrene til å danne mer av sitt eget kortison som er et hormon som demper betennelsen, sier Nergaard.
Vis hele sitatet...
Det kan hende hvis du oppsøker henne neste gang med smerteplager, at samme lege ikke anbefaler deg akkupunktur, men opplyser om at det er en svært omdiskutert alternativ behandling. Det vil nok avhenge av den enkelte skolemedisinerens synspunkter, hvorvidt han eller hun er konservativ, nazi eller liberal overfor komplementære alternativer som akkupunktur. Konservativ vil kanskje motvillig medgi at det kan funke, nazien vil hardnakket benekte den samlede effekten av slik behandling, mens den liberale unektelig mener det er verdt å prøve, siden mange har fått positiv effekt av behandlingen. Til og med i smertebehandling ville du stilt dårlig, siden akkupunktur er av vår regjering godkjent som komplementær behandlingsform.

Kiropraktikk derimot, er det ingen som tviler på i det norske samfunn, på tross av at status for denne praksisen fortsatt er omdiskutert i flere land, blant annet i USA, der det ennå er ansett som alternativ behandlingsform. Til forskjell er det i dette landet gitt såpass tilfredsstillende resultater ved kiropraktikk at kiropraktoren sidestilles med lege, tannlege og psykolog her til lands! En liten tankevekker kanskje, for de som liker å være nazi i synet som særlig media har brakt frem om komplementær behandling! Spesielt fordi de alle likestilles med en noe tvilsom praksis som healing i media. Neste gang dere da tar en svipptur innom kiropraktoren, husk at han i USA ikke engang har kompetanse for legehenvisning! Den kompetansen liker derimot vi andre å påberope oss..
Shame on me! Det skal være henvisningsrett til spesialist og sykehus, ikke kun legehenvisning i primærtjenesten. Da fortoner det seg veldig annerledes, for de færreste av oss påberoper oss kompetansen til å henvise til spesialist, sykehus og lignende. Beklager det, blings fra min side..