Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 818
Hei Freaks,

Mitt første innlegg, trodde aldri det ville være her, men sitter og kjeder meg på jobb, og nettopp opprettet bruker etter å henge på forumet i kanskje 1mnd nå. Er mest inne på andre kategorier, men i dag har jeg lest mye om sopp og hallusinerings midler på forumet, og har noen spørsmål.

Ikke at jeg vurderer å ta det, men jeg ønsker å vite mer om hvordan det er å teste det. Jeg har hallusinert 1 gang i livet hvor jeg så bilder og skapninger foran meg, da jeg var våken i 40+ timer og mega sliten samt måtte ordne oppe i masse stress og trøbbel. Hvordan er hallusinering på sopp? Er mentale bilder og forestillinger virkelig realistiske, og hvor lenge varer det i snitt? Vet at det selvfølgelig avhenger av hvor mye man tar. Hvordan reagerer kroppen og hjernen i etterkant? Får man et sug etter opplevelsen på nytt? Finnes det noe fysiske bivirkninger? Personlig er jeg mer av atletiske og sportskaren, og liker å holde meg i form. Vil dette påvirke fysisk prestasjon i flere dager i etterkant? Hvor lang tid tar det før "dette" er helt ute av kroppen? Ut ifra det jeg leser på forum så ender folk opp i helt annen dimensjon og galakse og det høres tøft ut, men er det en gateway drug hvor man ender opp med å ta enda mer annet?

Har en venn som har prøvd kokain, og sagt i etterkant at hvis han var helt uviten så ville han aldri ha tatt det. Men etter å ha testet det, skal ha i hvertfall prøve det videre av og til ved spesielle anledninger.
De fleste av spørsmålene dine kan lett besvares med ett par google-søk. Hvis du er nysgjerrig, hva med å gjøre litt research selv?

Det er viktig og lurt å gjøre research før man prøver et nytt rus-eller legemiddel, men når det kommer til sopp og annet psykedelika, så vil ikke ord og beskrivelser "do it justice", man blir aldri å skjønne hva det er uten å ha prøvd det selv, helst noen ganger. Nei, hallusinasjonene har ingen likhet med det man opplever etter å ha vært våken for lenge. Og det visuelle er langt fra det viktigste i trippen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det første du burde vite er at hallusinasjoner på psykedeliske stoffer er en blandt flere effekter, og det er langt i fra den mest fremtredende effekten: Hallusinasjoner oppstår først på større doser. Det som vil være mest fremtredende er body-load: kroppen vil kjennes tung, og ha mange interessante følelser, den kan kjennes varm i ett øyeblikk og så gå over til en slag våt følelse, så kan du få frysninger og slik veksler det mellom, man kan få en veldig varm og kosete følelse også.
Og så har vi tankene: Dette er vel det folk flest har problemer med å forholde seg til : Tankene kan rase fremover, og dette kan oppleves både positivt og negativt, på den negative siden kan man kanskje begynne å bekymre seg for noe, denne tanken kan så utvikle seg til vrangforestillinger om situasjonen man er i og i værste fall ende med angst/panikk.
På den positive siden så kan man ha kreative tanker, kanskje om livet forøvrig, universet og hvordan alt henger sammen, man er overbevist om at man har "knekt koden" uten å helt kunne sette tungen på det, du føler ord ikke er tilstrekkelig til å beskrive de avanserte konseptene du har i hodet. Du tenker deg frem til en konklusjon for så å "miste sporet" like før tanken manifesterer seg og så starter du på nytt.. etter en stund med dette legger du kanskje merke til en slags deja-vu følelse, der du vet du har tenkt det samme nettopp, og igjen skjer det at du er på kanten av å konkludere noe før alt starter på nytt. Dette kan være en smule frustrerende og det kan hjelpe på å prøve å bare slippe kontrollen og flyte med strømmen.
Man er, i normale doseringer, ganske klar over at man er påvirket av et stoff, det er først i større doseringer at man kan bli såpass påvirket at man begynner å miste kontakt med det rundt seg, men slikt anbefales ikke før man er litt mer forberedt.

Varighet på sopp er rundt en 6-7 timer, det tar ofte en time eller litt mer før ting kicker inn, og i en normal dose vil man nå en slags "topp" der rusen ikke blir mer og mer intens men går i bølger. Bølgene kan være interessante, for meg så kribler kroppen og jeg gisper litt etter luft, nesten som en slags liten mild orgasme.
Psykdelika er en helt egen kategori, og det er ingen fasit hvor hvordan trippen kommer til å oppleves: Man kan ende opp å knise og undre seg over de merkelige følelsene og små synsforvrengningene som kommer, man kan bli stille og inadvendt der tankene raser av sted og man kan bli ufattelig trist over noe for så å gråte det ut og finne en slag ro av å ha sluppet ut slike følelser, eller man kan desverre synes følelsen er så ubehagelig at man ender med panikk.

Når man er ferdig med trippen er man ofte veldig utmattet, man har opplevd noe av kosmiske proporsjoner, og det er mye å bearbeide. Man kan sitte med en følelse å ha overlevd/vært igjennom noe sterkt og selv om det var morro så er ikke dette en rus som man føler for å hoppe rett inn i igjen.
I dagene etter trippen vil man ha en slags after-glow, et mer positivt syn på ting rundt deg, som om et filter har blitt fjernet fra synet: Alt er klarere, fargene skarpere og livet er herlig, har man derimot fått en støkk fordi opplevelsen var for intens og ubehagelig så kan man føle seg desorientert, depersonalisert (at du ikke helt "føler deg som deg selv"), begge disse følelsene vil etterhvert gå over.

Psilocybin er ikke noe som går hardt ut over kropp, du vil ikke ha noen negative effekter på fysisk prestasjon, du vil kanskje heller oppleve en litt positiv effekt. Det vil være ute av kroppen innen 24 timer.

Gateway drug teorien er ganske gammeldags, men nei du vil som sagt føle deg sliten etter en tripp og ganske mettet, det er noe du ser på som verdifullt men ikke noe du orker å hoppe rett inn igjen: Jeg vil nesten sammenligne det med en lang fjelltur: Det var slitsomt, men det var verdt utsikten på toppen, og du fikk en opplevelse. Men nå er det tid for å stue seg litt i sofaen og ta det med ro i noen dager.
Dessuten så bygger psykedeliske stoffer opp en kortvarig toleranse: Like etter man har tatt det så vil man nesten være immun i et par dager, man må i så fall ta ganske mye mer dagen etter for å oppnå samme effekt. Denne toleransen brytes ned på et par dager igjen, så etter en uke er man ca uten toleranse igjen.

Jeg vil også anbefale å ta en titt på: Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg?