Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2490
Hei!
Gikk nylig til innkjøp av brukt EVGA geforce GTX 1070TI skjermkort.

Oppdaget noe væske lignandes på skjermkortet, bilde nederst

Monterte de, og pc’n blei mye treigare, samt fps gikk fra 300++ med gamle, til 70+ med nye (1070TI)

Har oppdatert drivere samt settings, så skal ikkje vere noe gale der



Gamle skjermkortet: MSI geforce gtx 1050
Nye skjermkortet: EVGA geforce GTX 1070TI

Resten av oppsettet:
AMD Ryzen 5 3600X Prosessor, tray

ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB)


Noen som har peiling?


https://imgur.com/6vmDL44
Sist endret av Pruben; 23. januar 2020 kl. 13:24.
Kortet er nok skadet.

men det er litt pussig at det kun påvirker hastigheten og at alt ellers fungerer.

Installer harware monitor, eller bruk task manager i windows for å sjekke temperatur og hvor mye av kortet som brukes under spilling. Hvis det er et moderne spill og ikke nær 100% brukes av kapasitet, så er det som skjer mest sannsynlig at kortet klokker seg selv ned pga. at det oppdageer en feil, og for å ikke gjøre mer skade så klokker det seg ned slik at det ikke blir mer varmeutvikling.
Sist endret av Hans Høyhet; 23. januar 2020 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvorfor kjøper du ny gpu om du drar 300+ fps? <.<
Det kortet så jo forjævligt ut, få pengene tilbake, altid reformatert pcen når du montere nye komponenter så alt fungere optimalt, vent til de nye 3000GTX series kortene kommer ut eller nye AMD kortene.

Som Hans høyet nevnte angående Open hardware monitor så kan jeg si at det er et ubrukeligt programm som viser helt feil målinger.

Last ner MSI afterburner og sjekk temperatur.


Du har også alt for treg ram, anbefaler du ser denne videon av LTT som forklare.
https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk&t=395s
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cloor Vis innlegg
altid reformatert pcen når du montere nye komponenter så alt fungere optimal
Vis hele sitatet...
Atte hva fornoe? Mener du virkelig at du rensker OS disken din og tar en komplett reinstallasjon når du setter inn en ny komponent? Er ikke det ganske kjedelig å kaste bort så mye tid?

Det er absolutt ikke nødvendig, avinstaller driverne til den gamle hardwaren, installer de nye og du er i gang.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Atte hva fornoe? Mener du virkelig at du rensker OS disken din og tar en komplett reinstallasjon når du setter inn en ny komponent? Er ikke det ganske kjedelig å kaste bort så mye tid?

Det er absolutt ikke nødvendig, avinstaller driverne til den gamle hardwaren, installer de nye og du er i gang.
Vis hele sitatet...

Kaste bort ca 1time på å få alt til å fungere optimalt?

Hvertfall sånt jeg har drevet med og blitt opplært, kanskje du kan komme med noe konstruktivt om hvorfor det ikke er nødvendigt, så lærer jeg også noe.
Tipper kortet har vært brukt til mining ett par år så rimelig normalt utseende i forhold til det. Men sjekk temperaturene, er nok opptørket kjølepasta el.l
Sitat av Cloor Vis innlegg
Kaste bort ca 1time på å få alt til å fungere optimalt?

Hvertfall sånt jeg har drevet med og blitt opplært, kanskje du kan komme med noe konstruktivt om hvorfor det ikke er nødvendigt, så lærer jeg også noe.
Vis hele sitatet...
Skulle jeg reinstallert Windows, snakker vi om flere dager med slit for å reinstallert alt programvare jeg bruker.

jeg har brukt den samme installeringen av Windows 10 helt siden Windows 10 kom ut. Dette med reinstallering av Windows er i de aller fleste tilfeller kun aktuelt på eldre versjoner av Windows, der måtte en som regel reinstallere Windows årlig, fordi det ble så mye tull i registeret, maskinen ble treg og ting sluttet å fungere. Dette er i stor grad fikset i Windows 10, heldigvis, ellers ville jeg kastet windowsmaskinen ut vinduet og fått meg mac.

Det er ikke nødvendig, alle moderne nvidia skjermkort bruker de samme driverne, og driverprogramvaren vil automatisk oppdage hvis du bytter skjermkort og oppdatere seg selv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cloor Vis innlegg
Kaste bort ca 1time på å få alt til å fungere optimalt?

Hvertfall sånt jeg har drevet med og blitt opplært, kanskje du kan komme med noe konstruktivt om hvorfor det ikke er nødvendigt, så lærer jeg også noe.
Vis hele sitatet...
Om det eneste du gjør er å legge til ny hardware, så er det bare å montere hardwaren, starte maskinen og installere drivere.

Om du fjerner noe hardware for å erstatte med ny, så avinstallerer du driverne og med skjermkort så har jo både AMD og Nvidia egne "game experience", så hvis du f.eks går fra et AMD til Nvidia så avinstallerer du bare det også.
Det er ikke slik at bytte av hardware legger igjen data som skader/hindrer maksimal ytelse, og som bare kan fjernes ved å reinstallere hele OS'et.

Dette med formatering og reinstallering er en praksis som stammer fra litt manglende kunnskap om vedlikehold av datamaskiner. Før i tiden kunne bl.a. windows registeret ha så mye søppel at det gjorde resten av maskinen treg, og i stedet for å bruke tid på å manuelt renske ting så tok man heller bare å reinstallerte hele sulamitten, for å være sikker. Dette er omtrent ikke nødvendig i windows 10 da de har fikset mye på dette, det finnes også programvare som rensker registeret, tømmer midlertidige filer o.l for deg.
Nå er jeg ingen windows nerd, jeg brukte mye av ungdommen min i en mørk kjeller med Linux. Så jeg er ikke helt oppdatert på detaljene rundt det, men brukeropplevelsen min er at det er adskillig enklere å holde en windows installasjon ren, selv med installering og avinstallering av mye forskjellig software.
Min stasjonær har ganske mye rart på seg:
  • Musikkproduksjonssoftware (reason /m plugins, reaper)
  • Midi converter og virituelle interface
  • Emulator for spillkonsoller (retroarch)
  • Lys mikser emulator og visualiseringssoftware
  • Timelord, tidskodegenerator for automatisering av lys via lysmikser, CITP video matrise
  • 3D software (blender)
  • Adobe creative cloud (photoshop etc..)
  • Softwareutvikling (visual studio etc etc)
  • Virtualbox, dataviritualisering
  • en drøss med spill i både steam og GOG

Det hadde tatt meg dagesvis om jeg skulle installert alt det der på nytt, og selv med all denne merkelige programvaren så går det ikke ut over ytelsen på maskinen.
Sist endret av Dodecha; 23. januar 2020 kl. 21:22.
Trådstarter
3 0
Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
hvorfor kjøper du ny gpu om du drar 300+ fps? <.<
Vis hele sitatet...
Drog 300 fps _etter_ eg satt inn den cpu’en som eg har
Var etter montering av gtx 1070TI skjermkort de blei dårlig
Trådstarter
3 0
Sitat av rfa Vis innlegg
Tipper kortet har vært brukt til mining ett par år så rimelig normalt utseende i forhold til det. Men sjekk temperaturene, er nok opptørket kjølepasta el.l
Vis hele sitatet...
Hei!
hvilket program for å sjekke temperaturen på kortet ?
Bør eg få full belastning på de for å se ke tempen blir ?
Sitat av Cloor Vis innlegg

Du har også alt for treg ram, anbefaler du ser denne videon av LTT som forklare.
https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk&t=395s
Vis hele sitatet...
Alt for treg ram? 😂 Hva snakker du om egentlig? Virker ikke som du har peiling i det heletatt. Karen sitter på 16gig 2666mhz, noe som er mer en godt nok for de fleste av spilla nå til dags.