Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1112
Noen småting jeg skulle ha bestilt fra utlandet.
Men før jeg gjør det så ville jeg dobbel og trippelsjekke at dette ikke blir svindyrt..

Hvis jeg har forstått det rett så kan vi fremdeles bestille ting til under 350,- uten å måtte betale moms til 01.04.2020
Unntak var næringsmidler.

Stemmer dette?
Noen rundt meg her så sier at det gjelder alle varer fra 01.01...

Ble litt usikker her så tenkte jeg ville dobbelsjekke.
I følge Dinside.no, de som alltid vet hva som skjer, er det som følger:

«Fra 1. januar vil varer som defineres som næringsmidler, er særavgiftsbelagte eller restriksjonsbelagte få merverdiavgift og eventuell toll fra første krone. Eksempler på næringsmidler som vil omfattes av endringen er matvarer, godterier, brus, kosttilskudd og alt annet som kan konsumeres av mennesker.
Fra 1. april er det planlagt å avvikle 350-kronersgrensen for øvrige varer.»
Kjempe. Da smeller jeg inn en bestilling
Ja det er tia og veien for å fylle opp med rimelige smågreier fra Kina nå. Det meste av DIY greier som en er blitt vant med å få oversendt med gratis frakt får jo nå det pokkers behandlingsgebyret på toppen. Mva'n er nå grei nok å betale, men det som gjør ting veldig mye dyrere blir jo det pokkers behandlingsgebyret. Det skulle vært lagt til rette for forenklet tollbehandling der en en står for dette selv for å slippe gebyret. Tror det var DHL som tok rett under 700 kr i gebyr på en enkelt forsendelse, og ble kostbar læring. Lå under 350 kr på bestilling og betalingstidspunkt. Og forventet at pakken skulle komme direkte uten avgifter. Så ble det brukt andre valutakurser enn det som var tilfelle når jeg handlet og dermed ble forsendelsen nesten 4 ganger så dyr som ved bestilling og betaling.

Fra april og fremover må en nok enten bestille større kvantum slik at gebyrene ikke tar knekken på oss, eller kanskje forsøke å gå sammen med bekjente når bestillinger legges inn slik at en kan dele på de sa_x_ans gebyrene.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 10:28.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja det er tia og veien for å fylle opp med rimelige smågreier fra Kina nå. Det meste av DIY greier som en er blitt vant med å få oversendt med gratis frakt får jo nå det pokkers behandlingsgebyret på toppen. Mva'n er nå grei nok å betale, men det som gjør ting veldig mye dyrere blir jo det pokkers behandlingsgebyret. Det skulle vært lagt til rette for forenklet tollbehandling der en en står for dette selv for å slippe gebyret. Tror det var DHL som tok rett under 700 kr i gebyr på en enkelt forsendelse, og ble kostbar læring. Lå under 350 kr på bestilling og betalingstidspunkt. Og forventet at pakken skulle komme direkte uten avgifter. Så ble det brukt andre valutakurser enn det som var tilfelle når jeg handlet og dermed ble forsendelsen nesten 4 ganger så dyr som ved bestilling og betaling.

Fra april og fremover må en nok enten bestille større kvantum slik at gebyrene ikke tar knekken på oss, eller kanskje forsøke å gå sammen med bekjente når bestillinger legges inn slik at en kan dele på de sa_x_ans gebyrene.
Vis hele sitatet...
Nå er det for oss som følger med kjent at det er planlagt endringer i gebyrene og gjøre det lettere med små fortollinger. Om det er klart 1.1./1.4 gjenstår å se men det kommer nok rimelig raskt.

Fjerning av denne momsgrensa er vel kanskje noe av det eneste positive jeg har å si om sittende regjering. Noe av det verden ikke trenger mer av nå er søppel fra Kina.
Synes dette var tynt Dough. En overforenkling.

Det er vel neppe slik at varene fra Kina slutter å komme fra april neste år, det blir kanskje noe mindre men varer en kort periode, men det blir også mye dyrere varer for deg og meg. Kanskje blir det en merkbar nedgang akkurat når prisene økes men så blir jo folk vant til at ting koster mer og folk flest har vel strengt tatt økonomi til å takle det? Oss fattigfanter med lav inntekt vi blir de som merker dette og som kanskje må kutte ned på hobbygreier. Alle andre vil nok bare trekke på skuldrene og betale prisen som forlanges.

En annen forskjell blir kanskje at det blir mer av den type varer i norske nettbutikker men til en langt høyere pris. Vi slutter jo ikke å trenge ladere, usb greier, kabler eller loddeutstyr og små-elektronikk, sensorer og slikt. Og kalkylen på slikt "småtteri" er jo hinsides i norske butikker. Så nå vil vi måtte betale langt mer for varene. Så jeg må nok si jeg er totalt uenig i det du sier Dough. De som virkelig tjener på fjerning av mva grensa blir norske kremmere og fraktselskapene, fraktselskapene får jo i realiteten ekstra "tilskudd" i form av drøye behandlingsgebyrer. Gebyrene blir jo ofte høyere enn momsen.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 10:57.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja det er jo ikke slik at varene fra Kina slutter å komme, det blir kanskje noe mindre men varer men det blir også mye dyrere varer. Og kanskje blir det en merkbar nedgang akkurat når prisene økes men så blir jo folk vant til at ting koster mer og folk flest har vel strengt tatt økonomi til å takle det. Oss fattigfanter med lav inntekt vi blir de som merker dette. Alle andre vil nok bare trekke på skuldrene.

En annen forskjell blir kanskje at det blir mer av den type varer i norske nettbutikker men til en langt høyere pris. Vi slutter jo ikke å trenge ladere, usb greier, kabler eller loddeutstyr og små-elektronikk, sensorer og slikt. Og kalkylen på slikt "småtteri" er jo hinsides i norske butikker. Så nå vl vi måtte betale langt mer for varene. Så jeg må nok si jeg er totalt uenig i det du sier Dough. De som tjener på dette blir norske kremmere og fraktselskapene de som får ekstra "tilskudd" i form av drøye behandlingsgebyrer. Gebyrene blir jo ofte høyere enn momsen.
Vis hele sitatet...
Sorry ass men at du er fattig er ingen unnskyldning for å kunne importere "gratis" søppel som bare øker ett allerede langt overskredet forbruk "footprint" pr nordmann. Å betale det ting faktisk koster med den moms alle andre må betale er bare rett og rimelig. Denne momsgrensa har bare gjort oss enda mer bortskjemte, lettere ironisk at Norges rikeste land skal importere søppel. Og jeg legger merke til at mange heller velger ett dårligere produkt for å komme under, det er lite bærekraftig. Det samme er det å bestille en haug med små pakker med plast fra Kina for å slippe gebyrer.
Sist endret av Dough; 17. desember 2019 kl. 10:59.
Så det er ok å forsøple bare man betaler dyrt for varene? Makes no sense...btw betaler gladelig mva på varene men er ikke veldig klar for å betale hundrevis av ekstra kroner til fraktselskapene. Og det vel akkurat det folk har reagert på. Driver du butikk forresten?
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 11:07.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så det er ok å forsøple bare man betaler dyrt for varene? Makes no sense...
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvor har jeg sagt det var ok å forsøple? Nå var vel heller poenget mitt at adskillig færre vil velge søppel når det må betales. Må det betales vil det stilles større krav og forventinger til produktet enn å bare teste noe fra Wish/AliExpress osv for å så la det gå i søpla når det viste seg å være ubrukelig eller i beste fall holdt en uke.

Nei jeg driver ikke butikk relatert til salg og import av varer.
Sist endret av Dough; 17. desember 2019 kl. 11:10.
Argumentasjonen din ligner på det jeg hører fra de som er næringsdrivende og som egentlig bare ønsker en større del av kaka selv så derfor jeg spurte. Det er forresten en litt merkelig at du tror du vet hvordan folk bruker kinabutikkene. Det virker nesten litt fordomsfullt å komme med slikt. Både fordi det innebærer at det kun selges dritt fra kina. Feks innen el-sykkel er det blitt langt høyere kvalitet på kort tid. Samme på greier til musikk, musikkproduksjon,live show etc.

Samtidig sier du jo at nordmenn er en gjeng med hønsehjerner som er så kjøpekåte at de bare bestiller masse greier på impuls - greier de aldri ville kjøpt ellers. Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg har kjøpt varer jeg behøver for hobby og slik det har vært så har jeg feks fått et veldig bra pedalbrett som fungerer live til en pris jeg makter å betale. El-sykkelen jeg har bygget gjør at jeg forurenser langt mindre for det er blitt min daglige transport. Alt kjøpt inn fra kina. Og med overraskende bra kvalitet. Jeg tror du tar feil allerede i utgangspunkt og premisser her og jeg tror du overforenkler kraftig.

Nå har jo noen allerede startet med "EU warehouses" og da får man varene momsfrie til Sverige. Tenker at det vil vi bare se mer av fremover. Så at det blir lavere vareflyt har jeg personlig liten tro på.

Og hva står man igjen med da? Varene fortsetter å komme. Men pengeflommen flyttes til lokale kremmere og fraktselskapene. Og en liten bit går til staten i form av mva. Sverige klarte å vente med å fjerne mva-fritak slik at de hadde fått på plass en portal for egen-fortolling av slikt. Det skulle jeg gjerne sett var gjort her i landet også. Heldigvis så har jo noen e-handelsplasser allerede startet med toll&avgiftsbehandling i samarbeid med norske myndighetene så for disse butikkene så slipper man jo de meningsløse gebyrene da varene er tollet og momset inn allerede ved utsendelse. Og flere andre store aktører er nå igang må å gjøre det samme. Men ikke alle kinasjapper er igang med samarbeid med mva/toll så slike varer blir dyrere og kommer nok bare inn i store containere til norske butikker heller enn at alle bestiller direkte.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.